Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)

Sylabus przedmiotu Zagrożenia fizyczne w środowisku:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zagrożenia fizyczne w środowisku
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 6 0,50,33zaliczenie
wykładyW2 6 0,50,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana znajomość fizyki, ochrony przyrody na poziomie studiów pierwszego stopnia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu zagrożeń fizycznych w środowisku, ich konsekwencji i sposobów minimalizowania ryzyka.
C-2Kształtowanie umiejętności obserwacji i interpretacji wybranych zagrożeń fizycznych w życiu codziennym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza różnych rodzajów zagrożeń fizycznych i ich źródeł na wybranym przykładzie - prezentacja multimedialna6
6
wykłady
T-W-1Charakterystyka wybranych czynników mechanicznych oddziałujących w środowisku. Fale mechaniczne – powstawanie i rozchodzenie się fali akustycznej. Ocena szkodliwości działania fali akustycznej w środowisku.2
T-W-2Promieniowanie optyczne UV-Vis-IR - oddziaływanie i ochrona.1
T-W-3Pole elektromagnetyczne i jego oddziaływanie na środowisko. Zasady ochrony przed polem elektromagnetycznym.1
T-W-4Promieniowanie jonizujące i jego oddziaływanie z materią. Wielkości i jednostki dozymetryczne. Źródła promieniowania jonizującego w środowisku. Zasady ochrony radiologicznej.2
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.4
A-A-3Udział w konsultacjach.1
A-A-4Przygotowanie prezentacji4
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia.6
A-W-3Studiowanie zalecanej literatury3
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady z prezentacjami multimedialnymi
M-2praca zespołowa lub samodzielna studenta
M-3Dyskusja akademicka

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z wykładów - test
S-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy samodzielnej studentów - prezentacja multimedialna
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studentów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C07_W01
Student ma wiedzę dotyczącą fizycznych zagrożeń występujących w środowisku. Opisuje i wyjaśnia zjawiska fizyczne związane z oddziaływaniem czynników fizycznych na śroodwisko.
OS_2A_W01C-1T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C07_U01
Student potrafi ocenić zagrożeniamia fizyczne w środowisku. Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole.
OS_2A_U01, OS_2A_U05C-2T-A-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1M-2, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C07_K01
Student jest świadomy zagrożeń fizycznych w środowisku. Rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy. Student jest zdolny do pracy samodzielnej i w zespole. Wykazuje odpowiedzialność za pracę własną i innych. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
OS_2A_K01C-2T-A-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1M-2, M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_C07_W01
Student ma wiedzę dotyczącą fizycznych zagrożeń występujących w środowisku. Opisuje i wyjaśnia zjawiska fizyczne związane z oddziaływaniem czynników fizycznych na śroodwisko.
2,0Student nie zna podstawowych praw, zasad i zjawisk fizycznych związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku.
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował omawiany zakres materiału związany z fizycznymi zagrożeniami w środowisku.
3,5
4,0
4,5
5,0Student w stopniu bardzo dobrym opanował omawiany zakres materiału związany z fizycznymi zagrożeniami w środowisku. Posiada pełną wiedzę z zakresu omawianego materiału. Potrafi efektywnie wyjaśniać wyniki i prezentować wnioski płynące z samodzielnej pracy.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_C07_U01
Student potrafi ocenić zagrożeniamia fizyczne w środowisku. Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole.
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu realizowanego materiału.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu omawianego materiału.
3,5Student w stopniu zadowalającym opanował wymagane umiejętności z zakresu realizowanego materiału.
4,0Student w stopniu dobrym opanował wymagane umiejętności z zakresu realizowanego materiału.
4,5Student w stopniu wyróżniającym opanował wymagany zakres umiejętności.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym opanował wymagany zakres umiejętności.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_C07_K01
Student jest świadomy zagrożeń fizycznych w środowisku. Rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy. Student jest zdolny do pracy samodzielnej i w zespole. Wykazuje odpowiedzialność za pracę własną i innych. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
2,0Student nie jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, nie rozumie potrzeby zdobywania i pogłębiania wiedzy. Nie szanuje pracy własnej i innych. Stwarza zagrożenie bezpieczeństwa swojego i innych.
3,0Student w stopniu dostatecznym jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Zazwyczaj szanuje pracę swoją i innych. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych.
3,5Student w stopniu zadowalającym jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować w zespole. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych.
4,0Student w stopniu dobrym jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych.
4,5Student w stopniu wyróżniającym jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Wykazuje zaangażowanie w pracę zespołową. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Kieruje pracą zespołową, wykazuje kreatywność. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.

Literatura podstawowa

  1. Jaroszyk F.(red.), Biofizyka – podręcznik dla studentów, Wyd.Lekarskie PZWL Warszaawa, Warszawa, 2006
  2. red. Bieszczeda S., Sobota J., Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo- rolniczego., Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 1998, wyd. 2
  3. Śliwińska E., Środowisko fizyczne człowieka, Wrocław, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Hewit P. G., Fizyka wokół nas, PWN, Warszawa, 2010
  2. Pyłka-Gutowska E., Ekologia z ochroną środowiska, Wydawnictwo OŚWIATA, Warszawa, 2004
  3. Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D., Ochrona środowiska przyrodniczego, PWN, Warszawa, 2010
  4. Ozimek E., Dźwięk i jego percepcja. Aspekty fizyczne i psychoakustyczne, PWN, Warszawa; Poznań, 2002
  5. Hrynkiewicz A. (red.), Człowiek i promieniowanie jonizujące, PWN, Warszawa, 2001
  6. Latanowicz L., Latosińska J, Promieniowanie UV a środowisko, Warszawa, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza różnych rodzajów zagrożeń fizycznych i ich źródeł na wybranym przykładzie - prezentacja multimedialna6
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka wybranych czynników mechanicznych oddziałujących w środowisku. Fale mechaniczne – powstawanie i rozchodzenie się fali akustycznej. Ocena szkodliwości działania fali akustycznej w środowisku.2
T-W-2Promieniowanie optyczne UV-Vis-IR - oddziaływanie i ochrona.1
T-W-3Pole elektromagnetyczne i jego oddziaływanie na środowisko. Zasady ochrony przed polem elektromagnetycznym.1
T-W-4Promieniowanie jonizujące i jego oddziaływanie z materią. Wielkości i jednostki dozymetryczne. Źródła promieniowania jonizującego w środowisku. Zasady ochrony radiologicznej.2
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.4
A-A-3Udział w konsultacjach.1
A-A-4Przygotowanie prezentacji4
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia.6
A-W-3Studiowanie zalecanej literatury3
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_C07_W01Student ma wiedzę dotyczącą fizycznych zagrożeń występujących w środowisku. Opisuje i wyjaśnia zjawiska fizyczne związane z oddziaływaniem czynników fizycznych na śroodwisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W01Ma pogłębioną wiedze na temat zjawisk oraz fizycznych i chemicznych procesów zachodzących w biosferze. W rozszerzonym zakresie potrafi zastosować zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym. Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii. Wykazuje znajomość zaawansowanych cykli pierwiastków biogenicznych w środowisku.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu zagrożeń fizycznych w środowisku, ich konsekwencji i sposobów minimalizowania ryzyka.
Treści programoweT-W-2Promieniowanie optyczne UV-Vis-IR - oddziaływanie i ochrona.
T-W-4Promieniowanie jonizujące i jego oddziaływanie z materią. Wielkości i jednostki dozymetryczne. Źródła promieniowania jonizującego w środowisku. Zasady ochrony radiologicznej.
T-W-3Pole elektromagnetyczne i jego oddziaływanie na środowisko. Zasady ochrony przed polem elektromagnetycznym.
T-W-1Charakterystyka wybranych czynników mechanicznych oddziałujących w środowisku. Fale mechaniczne – powstawanie i rozchodzenie się fali akustycznej. Ocena szkodliwości działania fali akustycznej w środowisku.
Metody nauczaniaM-1Wykłady z prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie z wykładów - test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych praw, zasad i zjawisk fizycznych związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku.
3,0Student w stopniu dostatecznym opanował omawiany zakres materiału związany z fizycznymi zagrożeniami w środowisku.
3,5
4,0
4,5
5,0Student w stopniu bardzo dobrym opanował omawiany zakres materiału związany z fizycznymi zagrożeniami w środowisku. Posiada pełną wiedzę z zakresu omawianego materiału. Potrafi efektywnie wyjaśniać wyniki i prezentować wnioski płynące z samodzielnej pracy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_C07_U01Student potrafi ocenić zagrożeniamia fizyczne w środowisku. Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach oraz wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Posiada umiejętność stosowania pogłębionych metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w odniesieniu do ochrony i kształtowania środowiska.
OS_2A_U05Samodzielnie i wszechstronnie identyfikuje i analizuje zjawiska wpływające na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji do ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności obserwacji i interpretacji wybranych zagrożeń fizycznych w życiu codziennym.
Treści programoweT-A-1Analiza różnych rodzajów zagrożeń fizycznych i ich źródeł na wybranym przykładzie - prezentacja multimedialna
T-W-2Promieniowanie optyczne UV-Vis-IR - oddziaływanie i ochrona.
T-W-4Promieniowanie jonizujące i jego oddziaływanie z materią. Wielkości i jednostki dozymetryczne. Źródła promieniowania jonizującego w środowisku. Zasady ochrony radiologicznej.
T-W-3Pole elektromagnetyczne i jego oddziaływanie na środowisko. Zasady ochrony przed polem elektromagnetycznym.
T-W-1Charakterystyka wybranych czynników mechanicznych oddziałujących w środowisku. Fale mechaniczne – powstawanie i rozchodzenie się fali akustycznej. Ocena szkodliwości działania fali akustycznej w środowisku.
Metody nauczaniaM-2praca zespołowa lub samodzielna studenta
M-3Dyskusja akademicka
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy samodzielnej studentów - prezentacja multimedialna
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowych umiejętności z zakresu realizowanego materiału.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu omawianego materiału.
3,5Student w stopniu zadowalającym opanował wymagane umiejętności z zakresu realizowanego materiału.
4,0Student w stopniu dobrym opanował wymagane umiejętności z zakresu realizowanego materiału.
4,5Student w stopniu wyróżniającym opanował wymagany zakres umiejętności.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym opanował wymagany zakres umiejętności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_C07_K01Student jest świadomy zagrożeń fizycznych w środowisku. Rozumie potrzebę stałego pogłębiania wiedzy. Student jest zdolny do pracy samodzielnej i w zespole. Wykazuje odpowiedzialność za pracę własną i innych. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności obserwacji i interpretacji wybranych zagrożeń fizycznych w życiu codziennym.
Treści programoweT-A-1Analiza różnych rodzajów zagrożeń fizycznych i ich źródeł na wybranym przykładzie - prezentacja multimedialna
T-W-2Promieniowanie optyczne UV-Vis-IR - oddziaływanie i ochrona.
T-W-4Promieniowanie jonizujące i jego oddziaływanie z materią. Wielkości i jednostki dozymetryczne. Źródła promieniowania jonizującego w środowisku. Zasady ochrony radiologicznej.
T-W-3Pole elektromagnetyczne i jego oddziaływanie na środowisko. Zasady ochrony przed polem elektromagnetycznym.
T-W-1Charakterystyka wybranych czynników mechanicznych oddziałujących w środowisku. Fale mechaniczne – powstawanie i rozchodzenie się fali akustycznej. Ocena szkodliwości działania fali akustycznej w środowisku.
Metody nauczaniaM-2praca zespołowa lub samodzielna studenta
M-3Dyskusja akademicka
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena pracy samodzielnej studentów - prezentacja multimedialna
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, nie rozumie potrzeby zdobywania i pogłębiania wiedzy. Nie szanuje pracy własnej i innych. Stwarza zagrożenie bezpieczeństwa swojego i innych.
3,0Student w stopniu dostatecznym jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Zazwyczaj szanuje pracę swoją i innych. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych.
3,5Student w stopniu zadowalającym jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować w zespole. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych.
4,0Student w stopniu dobrym jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Nie stwarza zagrożenia bezpieczeństwa swojego i innych.
4,5Student w stopniu wyróżniającym jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Wykazuje zaangażowanie w pracę zespołową. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.
5,0Student w stopniu bardzo dobrym jest świadomy ważności procesów związanych z fizycznymi zagrożeniami w środowisku, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Kieruje pracą zespołową, wykazuje kreatywność. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.