Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)

Sylabus przedmiotu Gleboznawstwo szczegółowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gleboznawstwo szczegółowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl>, Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 12 1,00,42egzamin
laboratoriaL1 12 2,00,29zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 6 1,00,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu: chemii ogólnej; biochemii; fizyki, mikrobiologii oraz geografii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem zajęć jest poznanie procesów glebotwórczych oraz wykształcenie umiejętności rozpoznawania gleb i oceny ich powiązania z szatą roślinną.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Budowa morfologiczna gleb na przykładach monolitów glebowych zgromadzonych w Zakładzie Gleboznawstwa2
T-A-2Budowa morfologiczna gleb na przykładach monolitów glebowych zgromadzonych samodzielnie przez studentów4
6
laboratoria
T-L-1Porównanie zasad klasyfikacji uziarnienia gleb stosowanych na mapach glebowo-rolniczych z obecnie obowiązującymi wytycznymi2
T-L-1Rozpoznawanie typów gleb na przykładach odkrywek glebowych wykonanych w terenie4
T-L-1Rozpoznawanie typów gleb na przykładach monolitów glebowych zgromadzonych w Zakładzie Gleboznawstwa6
12
wykłady
T-W-1Porównanie kryteriów systematycznego podziału gleb w Polsce.2
T-W-2Charakterystyka powierzchniowych poziomów diagnostycznych gleb2
T-W-3Charakterystyka podpowierzchniowych poziomów diagnostycznych gleb1
T-W-4Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb inicjalnych oraz słabo ukształtowanych1
T-W-5Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb bielicoziemnych1
T-W-5Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb brunatnoziemnych1
T-W-5Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb rdzawych i płowych1
T-W-8Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb organicznych1
T-W-8Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb czarnoziemnych1
T-W-8Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb antropogenicznych1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2Samodzielne przygotowywanie się do ćwiczeń.10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia10
30
laboratoria
A-L-1udział studenta w zajęciach laboratoryjnych20
A-L-2samodzielne przygotowanie do ćwiczeń20
A-L-3przygotowanie do zaliczenia20
60
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów3
A-W-3Przygotowanie samodzielnie wykonanego monolitu glebowego4
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia4
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych samodzielnie monolitów glebowych
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C02_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe procesy glebotwórcze. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb.
OS_2A_W01, OS_2A_W08C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-5, T-W-5, T-W-8, T-W-8, T-W-8, T-L-1, T-L-1, T-L-1, T-A-1, T-A-2M-2, M-4, M-3, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C02_U01
Student potrafi rozpoznawać poziomy genetyczne i diagnostyczne gleb.
OS_2A_U01, OS_2A_U02C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-5, T-W-5, T-W-8, T-W-8, T-W-8, T-L-1, T-L-1, T-L-1, T-A-1, T-A-2M-2, M-4, M-3, M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_C02_K01
Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów glebotwórczych.
OS_2A_K01C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-5, T-W-5, T-W-8, T-W-8, T-W-8, T-L-1, T-L-1, T-L-1, T-A-1, T-A-2M-2, M-4, M-3, M-1S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_C02_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe procesy glebotwórcze. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb.
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_C02_U01
Student potrafi rozpoznawać poziomy genetyczne i diagnostyczne gleb.
2,0.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_C02_K01
Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów glebotwórczych.
2,0
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mizerski W., Geologia dynamiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999
  2. Zawadzki S, Gleboznawstwo, PWRiL, Warszawa, 1999
  3. Mocek A., Drzymała S., Maszner P., Geneza, analiza i klasyfikacja gleb, AR Poznań, Poznań, 1997
  4. Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z., Badania ekologiczno-gleboznawcze, PWN, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Turski R., Słowińska-Jurkiewicz A., Hetman J., Zarys Gleboznawstwa, AR Lublin, Lublin, 1999
  2. Koćmit A., Niedźwiecki E., Zabłocki Z., Gleboznawstwo z elementami geologii, AR Szczecin, Szczecin, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Budowa morfologiczna gleb na przykładach monolitów glebowych zgromadzonych w Zakładzie Gleboznawstwa2
T-A-2Budowa morfologiczna gleb na przykładach monolitów glebowych zgromadzonych samodzielnie przez studentów4
6

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Porównanie zasad klasyfikacji uziarnienia gleb stosowanych na mapach glebowo-rolniczych z obecnie obowiązującymi wytycznymi2
T-L-1Rozpoznawanie typów gleb na przykładach odkrywek glebowych wykonanych w terenie4
T-L-1Rozpoznawanie typów gleb na przykładach monolitów glebowych zgromadzonych w Zakładzie Gleboznawstwa6
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Porównanie kryteriów systematycznego podziału gleb w Polsce.2
T-W-2Charakterystyka powierzchniowych poziomów diagnostycznych gleb2
T-W-3Charakterystyka podpowierzchniowych poziomów diagnostycznych gleb1
T-W-4Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb inicjalnych oraz słabo ukształtowanych1
T-W-5Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb bielicoziemnych1
T-W-5Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb brunatnoziemnych1
T-W-5Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb rdzawych i płowych1
T-W-8Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb organicznych1
T-W-8Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb czarnoziemnych1
T-W-8Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb antropogenicznych1
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2Samodzielne przygotowywanie się do ćwiczeń.10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1udział studenta w zajęciach laboratoryjnych20
A-L-2samodzielne przygotowanie do ćwiczeń20
A-L-3przygotowanie do zaliczenia20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów3
A-W-3Przygotowanie samodzielnie wykonanego monolitu glebowego4
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia4
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_C02_W01W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe procesy glebotwórcze. Potrafi zakwalifikować badaną glebę zgodnie z obowiązującą systematyką gleb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W01Ma pogłębioną wiedze na temat zjawisk oraz fizycznych i chemicznych procesów zachodzących w biosferze. W rozszerzonym zakresie potrafi zastosować zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym. Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii. Wykazuje znajomość zaawansowanych cykli pierwiastków biogenicznych w środowisku.
OS_2A_W08Ma poszerzoną wiedzę na temat zmian i zagrożeń środowiska spowodowanych działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach. Potrafi interpretować i oceniać zmiany środowiska wykorzystując znane metody i techniki inżynierskie.
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest poznanie procesów glebotwórczych oraz wykształcenie umiejętności rozpoznawania gleb i oceny ich powiązania z szatą roślinną.
Treści programoweT-W-3Charakterystyka podpowierzchniowych poziomów diagnostycznych gleb
T-W-2Charakterystyka powierzchniowych poziomów diagnostycznych gleb
T-W-1Porównanie kryteriów systematycznego podziału gleb w Polsce.
T-W-4Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb inicjalnych oraz słabo ukształtowanych
T-W-5Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb brunatnoziemnych
T-W-5Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb rdzawych i płowych
T-W-5Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb bielicoziemnych
T-W-8Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb czarnoziemnych
T-W-8Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb organicznych
T-W-8Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb antropogenicznych
T-L-1Porównanie zasad klasyfikacji uziarnienia gleb stosowanych na mapach glebowo-rolniczych z obecnie obowiązującymi wytycznymi
T-L-1Rozpoznawanie typów gleb na przykładach odkrywek glebowych wykonanych w terenie
T-L-1Rozpoznawanie typów gleb na przykładach monolitów glebowych zgromadzonych w Zakładzie Gleboznawstwa
T-A-1Budowa morfologiczna gleb na przykładach monolitów glebowych zgromadzonych w Zakładzie Gleboznawstwa
T-A-2Budowa morfologiczna gleb na przykładach monolitów glebowych zgromadzonych samodzielnie przez studentów
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_C02_U01Student potrafi rozpoznawać poziomy genetyczne i diagnostyczne gleb.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach oraz wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Posiada umiejętność stosowania pogłębionych metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w odniesieniu do ochrony i kształtowania środowiska.
OS_2A_U02Rozumie i stosuje współczesne, dostępne metody informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji o środowisku i produkcji rolniczej i przemysłowej oraz wykorzystuje je do oceny stanu i zagrożeń środowiska. Potrafi przeprowadzać pogłębione eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski. Ocenia poprawność wykonanego zadania.
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest poznanie procesów glebotwórczych oraz wykształcenie umiejętności rozpoznawania gleb i oceny ich powiązania z szatą roślinną.
Treści programoweT-W-3Charakterystyka podpowierzchniowych poziomów diagnostycznych gleb
T-W-2Charakterystyka powierzchniowych poziomów diagnostycznych gleb
T-W-1Porównanie kryteriów systematycznego podziału gleb w Polsce.
T-W-4Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb inicjalnych oraz słabo ukształtowanych
T-W-5Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb brunatnoziemnych
T-W-5Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb rdzawych i płowych
T-W-5Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb bielicoziemnych
T-W-8Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb czarnoziemnych
T-W-8Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb organicznych
T-W-8Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb antropogenicznych
T-L-1Porównanie zasad klasyfikacji uziarnienia gleb stosowanych na mapach glebowo-rolniczych z obecnie obowiązującymi wytycznymi
T-L-1Rozpoznawanie typów gleb na przykładach odkrywek glebowych wykonanych w terenie
T-L-1Rozpoznawanie typów gleb na przykładach monolitów glebowych zgromadzonych w Zakładzie Gleboznawstwa
T-A-1Budowa morfologiczna gleb na przykładach monolitów glebowych zgromadzonych w Zakładzie Gleboznawstwa
T-A-2Budowa morfologiczna gleb na przykładach monolitów glebowych zgromadzonych samodzielnie przez studentów
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych samodzielnie monolitów glebowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_C02_K01Wykazuje zrozumienie podstawowych procesów glebotwórczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest poznanie procesów glebotwórczych oraz wykształcenie umiejętności rozpoznawania gleb i oceny ich powiązania z szatą roślinną.
Treści programoweT-W-3Charakterystyka podpowierzchniowych poziomów diagnostycznych gleb
T-W-2Charakterystyka powierzchniowych poziomów diagnostycznych gleb
T-W-1Porównanie kryteriów systematycznego podziału gleb w Polsce.
T-W-4Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb inicjalnych oraz słabo ukształtowanych
T-W-5Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb brunatnoziemnych
T-W-5Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb rdzawych i płowych
T-W-5Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb bielicoziemnych
T-W-8Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb czarnoziemnych
T-W-8Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb organicznych
T-W-8Omówienie zasad identyfikacji i właściwości gleb antropogenicznych
T-L-1Porównanie zasad klasyfikacji uziarnienia gleb stosowanych na mapach glebowo-rolniczych z obecnie obowiązującymi wytycznymi
T-L-1Rozpoznawanie typów gleb na przykładach odkrywek glebowych wykonanych w terenie
T-L-1Rozpoznawanie typów gleb na przykładach monolitów glebowych zgromadzonych w Zakładzie Gleboznawstwa
T-A-1Budowa morfologiczna gleb na przykładach monolitów glebowych zgromadzonych w Zakładzie Gleboznawstwa
T-A-2Budowa morfologiczna gleb na przykładach monolitów glebowych zgromadzonych samodzielnie przez studentów
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Praca w grupach - praca z okazami minerałów i skał.
M-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych samodzielnie monolitów glebowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0