Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N2)

Sylabus przedmiotu Rekultywacja gruntów glebowych i bezglebowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rekultywacja gruntów glebowych i bezglebowych
Specjalność Rekultywacja i zagospodarowanie gruntów
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>, Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 6 0,50,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 6 0,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe informacje o właściwościach gleb i gruntów oraz o środowisku i jego ochronie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uświadomienie studentowi potrzeby rekultywacji gruntów
C-2Zapoznanie studenta z prawnymi uregulowaniami dotyczącymi rekultywacji gruntów
C-3Przekazanie studentowi wiedzy niezbędnej do oceny rodzaju i stopnia degradacji gruntów
C-4Zapoznanie studenta i wyrobienie w nim umiejętności doboru sposobu rekultywacji gruntów glebowych (zdegradowanych) i bezglebowych (zdewastowanych)

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ocena stopnia fizycznego zdegradowania gruntów na podstawie jego właściwości. Dobór zabiegów naprawczych1
T-A-2Grunty nadmiernie zakwaszone i zalkalizowane - ocena wartości pH gruntów w aspekcie ich użytkowania. Dobranie zabiegów regulujących odczyn w kierunku optymalnego1
T-A-3Zapoznanie z metodą oceny potencjalnego zagrożenia gruntów erozją wodną i stopnia ich zerodowania (zdegradowania). Planowanie zabiegów rekultywacyjnych w zależności od stopnia zagrożenia gruntów erozją1
T-A-4Ocena stopnia zanieczyszczenia gruntów metalami ciężkimi i innymi substancjami szkodliwymi w oparciu o zalecenia i obowiązujące regulacje prawne. Dobór zabiegów oczyszczających lub unieszkodliwiających obecność polutantów w gruntach zależnie od stopnia ich zanieczyszczenia i sposobu użytkowania2
T-A-5Problem degradacji fizycznej, mechanicznej, chemicznej i biologicznej gruntów obszarów zurbanizowanych i uprzemysłowionych oraz wpływ tego na mikroklimat, rozwój roślin oraz zdrowie zwierząt i ludzi. Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych1
6
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień przedmiotowych - objaśnienie pojęć: degradacja, dewastacja oraz rekultywacja gruntów. Funkcje gleb i gruntów w środowisku jako uzasadnienie potrzeby ich rekultywacji. Sposoby realizacji rekultywacji gruntów w Polsce oraz obowiązujace w tym zakresie uregulowania prawne. Degradacja fizyczna gruntów i zabiegi rekultywacyjne1
T-W-2Degradacja chemiczna gruntów w postaci niewłaściwego odczynu i nadmiernego zasolenia. Dobór zabiegów rekultywacyjnych1
T-W-3Problem erozji wodnej i wietrznej gruntów - przyczyny i skutki oddziaływania tych procesów oraz zabiegi przeciwerozyjne i naprawcze1
T-W-4Oczyszczanie i remediacja gruntów z substancji szkodliwych (metali ciężkich i związków organicznych, w tym ropopochodnych) metodami "in situ" i "ex situ". Procesy bio- i fitoremediacji w oczyszczaniu gruntów2
T-W-5Rekultywacja gruntów bezglebowych - przesłanki, fazy i etapy. Przebieg prac rekultywacyjnych na obszarach po eksploatacji kopalin, pracach budowlanych i składowaniu odpadów. Pisemne zaliczenie wykładów1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych6
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień z ćwiczeń audytoryjnych4
A-A-3Przygotowanie studenta do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych5
15
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach6
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych4
A-W-3Przygotowanie studenta do zaliczenia wykładów5
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedilane z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe - audytoryjne
M-5Praca w grupach
M-6Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, w tym za aktywność i zaangażowanie studenta
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń audytoryjnych)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D02-rek_W01
W zakresie wiedzy student zna teoretyczne podstawy rekultywacji gruntów, tj. posiada wiedzę umożliwiającą określenie rodzaju i stopnia zdegradowania gruntów oraz zaplanowania dla nich odpowiednich zabiegów rekultywacyjnych
OS_2A_W02C-2, C-3, C-4T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-A-3, T-A-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-6S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D02-rek_U01
W zakresie umiejętności student potrafi określić rodzaj i stopień zdegradowania gruntów oraz dobrać dla nich odpowiednie zabiegi rekultywacyjne
OS_2A_U05C-2, C-3, C-4T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-A-4, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-2M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D02-rek_K01
W zakresie kompetencji student aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma świadomość ścisłych zależności, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego
OS_2A_K04, OS_2A_K05C-1, C-2, C-3, C-4T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-A-4, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-2M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_D02-rek_W01
W zakresie wiedzy student zna teoretyczne podstawy rekultywacji gruntów, tj. posiada wiedzę umożliwiającą określenie rodzaju i stopnia zdegradowania gruntów oraz zaplanowania dla nich odpowiednich zabiegów rekultywacyjnych
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, tj. zna niektóre treści teoretyczne związane z degradacją i rekultywacją gruntów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_D02-rek_U01
W zakresie umiejętności student potrafi określić rodzaj i stopień zdegradowania gruntów oraz dobrać dla nich odpowiednie zabiegi rekultywacyjne
2,0
3,0Student posiada podstawowe (dostateczne) umiejętności w zakresie określonym nazwą przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_2A_D02-rek_K01
W zakresie kompetencji student aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma świadomość ścisłych zależności, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostateczną (podstawową) odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma dostateczną świadomość ścisłych zależności, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Karczewska A., Ochrona gleb i rekultywacja terenów zdegradowanych, Wydawn. Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2008
  2. Baran S., Turski R., Degradacja, ochrona i rekultywacja gleb, Wydaw. AR w Lublinie, Lublin, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Maciak F., Ochrona i rekultywacja środowiska, Wydaw. SGGW, Warszawa, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ocena stopnia fizycznego zdegradowania gruntów na podstawie jego właściwości. Dobór zabiegów naprawczych1
T-A-2Grunty nadmiernie zakwaszone i zalkalizowane - ocena wartości pH gruntów w aspekcie ich użytkowania. Dobranie zabiegów regulujących odczyn w kierunku optymalnego1
T-A-3Zapoznanie z metodą oceny potencjalnego zagrożenia gruntów erozją wodną i stopnia ich zerodowania (zdegradowania). Planowanie zabiegów rekultywacyjnych w zależności od stopnia zagrożenia gruntów erozją1
T-A-4Ocena stopnia zanieczyszczenia gruntów metalami ciężkimi i innymi substancjami szkodliwymi w oparciu o zalecenia i obowiązujące regulacje prawne. Dobór zabiegów oczyszczających lub unieszkodliwiających obecność polutantów w gruntach zależnie od stopnia ich zanieczyszczenia i sposobu użytkowania2
T-A-5Problem degradacji fizycznej, mechanicznej, chemicznej i biologicznej gruntów obszarów zurbanizowanych i uprzemysłowionych oraz wpływ tego na mikroklimat, rozwój roślin oraz zdrowie zwierząt i ludzi. Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień przedmiotowych - objaśnienie pojęć: degradacja, dewastacja oraz rekultywacja gruntów. Funkcje gleb i gruntów w środowisku jako uzasadnienie potrzeby ich rekultywacji. Sposoby realizacji rekultywacji gruntów w Polsce oraz obowiązujace w tym zakresie uregulowania prawne. Degradacja fizyczna gruntów i zabiegi rekultywacyjne1
T-W-2Degradacja chemiczna gruntów w postaci niewłaściwego odczynu i nadmiernego zasolenia. Dobór zabiegów rekultywacyjnych1
T-W-3Problem erozji wodnej i wietrznej gruntów - przyczyny i skutki oddziaływania tych procesów oraz zabiegi przeciwerozyjne i naprawcze1
T-W-4Oczyszczanie i remediacja gruntów z substancji szkodliwych (metali ciężkich i związków organicznych, w tym ropopochodnych) metodami "in situ" i "ex situ". Procesy bio- i fitoremediacji w oczyszczaniu gruntów2
T-W-5Rekultywacja gruntów bezglebowych - przesłanki, fazy i etapy. Przebieg prac rekultywacyjnych na obszarach po eksploatacji kopalin, pracach budowlanych i składowaniu odpadów. Pisemne zaliczenie wykładów1
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych6
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień z ćwiczeń audytoryjnych4
A-A-3Przygotowanie studenta do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach6
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych4
A-W-3Przygotowanie studenta do zaliczenia wykładów5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_D02-rek_W01W zakresie wiedzy student zna teoretyczne podstawy rekultywacji gruntów, tj. posiada wiedzę umożliwiającą określenie rodzaju i stopnia zdegradowania gruntów oraz zaplanowania dla nich odpowiednich zabiegów rekultywacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W02Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu metod matematycznych oraz metod badania wielkości fizycznych stosowanych w naukach o środowisku. Ma zaawansowana wiedzę na temat właściwości pierwiastków oraz związków organicznych i nieorganicznych. Posiada podstawy techniki i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z prawnymi uregulowaniami dotyczącymi rekultywacji gruntów
C-3Przekazanie studentowi wiedzy niezbędnej do oceny rodzaju i stopnia degradacji gruntów
C-4Zapoznanie studenta i wyrobienie w nim umiejętności doboru sposobu rekultywacji gruntów glebowych (zdegradowanych) i bezglebowych (zdewastowanych)
Treści programoweT-W-4Oczyszczanie i remediacja gruntów z substancji szkodliwych (metali ciężkich i związków organicznych, w tym ropopochodnych) metodami "in situ" i "ex situ". Procesy bio- i fitoremediacji w oczyszczaniu gruntów
T-W-3Problem erozji wodnej i wietrznej gruntów - przyczyny i skutki oddziaływania tych procesów oraz zabiegi przeciwerozyjne i naprawcze
T-W-2Degradacja chemiczna gruntów w postaci niewłaściwego odczynu i nadmiernego zasolenia. Dobór zabiegów rekultywacyjnych
T-W-5Rekultywacja gruntów bezglebowych - przesłanki, fazy i etapy. Przebieg prac rekultywacyjnych na obszarach po eksploatacji kopalin, pracach budowlanych i składowaniu odpadów. Pisemne zaliczenie wykładów
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień przedmiotowych - objaśnienie pojęć: degradacja, dewastacja oraz rekultywacja gruntów. Funkcje gleb i gruntów w środowisku jako uzasadnienie potrzeby ich rekultywacji. Sposoby realizacji rekultywacji gruntów w Polsce oraz obowiązujace w tym zakresie uregulowania prawne. Degradacja fizyczna gruntów i zabiegi rekultywacyjne
T-A-3Zapoznanie z metodą oceny potencjalnego zagrożenia gruntów erozją wodną i stopnia ich zerodowania (zdegradowania). Planowanie zabiegów rekultywacyjnych w zależności od stopnia zagrożenia gruntów erozją
T-A-5Problem degradacji fizycznej, mechanicznej, chemicznej i biologicznej gruntów obszarów zurbanizowanych i uprzemysłowionych oraz wpływ tego na mikroklimat, rozwój roślin oraz zdrowie zwierząt i ludzi. Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedilane z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe - audytoryjne
M-6Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, w tym za aktywność i zaangażowanie studenta
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń audytoryjnych)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę w zakresie przedmiotu, tj. zna niektóre treści teoretyczne związane z degradacją i rekultywacją gruntów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_D02-rek_U01W zakresie umiejętności student potrafi określić rodzaj i stopień zdegradowania gruntów oraz dobrać dla nich odpowiednie zabiegi rekultywacyjne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U05Samodzielnie i wszechstronnie identyfikuje i analizuje zjawiska wpływające na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji do ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z prawnymi uregulowaniami dotyczącymi rekultywacji gruntów
C-3Przekazanie studentowi wiedzy niezbędnej do oceny rodzaju i stopnia degradacji gruntów
C-4Zapoznanie studenta i wyrobienie w nim umiejętności doboru sposobu rekultywacji gruntów glebowych (zdegradowanych) i bezglebowych (zdewastowanych)
Treści programoweT-W-4Oczyszczanie i remediacja gruntów z substancji szkodliwych (metali ciężkich i związków organicznych, w tym ropopochodnych) metodami "in situ" i "ex situ". Procesy bio- i fitoremediacji w oczyszczaniu gruntów
T-W-3Problem erozji wodnej i wietrznej gruntów - przyczyny i skutki oddziaływania tych procesów oraz zabiegi przeciwerozyjne i naprawcze
T-W-2Degradacja chemiczna gruntów w postaci niewłaściwego odczynu i nadmiernego zasolenia. Dobór zabiegów rekultywacyjnych
T-W-5Rekultywacja gruntów bezglebowych - przesłanki, fazy i etapy. Przebieg prac rekultywacyjnych na obszarach po eksploatacji kopalin, pracach budowlanych i składowaniu odpadów. Pisemne zaliczenie wykładów
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień przedmiotowych - objaśnienie pojęć: degradacja, dewastacja oraz rekultywacja gruntów. Funkcje gleb i gruntów w środowisku jako uzasadnienie potrzeby ich rekultywacji. Sposoby realizacji rekultywacji gruntów w Polsce oraz obowiązujace w tym zakresie uregulowania prawne. Degradacja fizyczna gruntów i zabiegi rekultywacyjne
T-A-4Ocena stopnia zanieczyszczenia gruntów metalami ciężkimi i innymi substancjami szkodliwymi w oparciu o zalecenia i obowiązujące regulacje prawne. Dobór zabiegów oczyszczających lub unieszkodliwiających obecność polutantów w gruntach zależnie od stopnia ich zanieczyszczenia i sposobu użytkowania
T-A-1Ocena stopnia fizycznego zdegradowania gruntów na podstawie jego właściwości. Dobór zabiegów naprawczych
T-A-3Zapoznanie z metodą oceny potencjalnego zagrożenia gruntów erozją wodną i stopnia ich zerodowania (zdegradowania). Planowanie zabiegów rekultywacyjnych w zależności od stopnia zagrożenia gruntów erozją
T-A-5Problem degradacji fizycznej, mechanicznej, chemicznej i biologicznej gruntów obszarów zurbanizowanych i uprzemysłowionych oraz wpływ tego na mikroklimat, rozwój roślin oraz zdrowie zwierząt i ludzi. Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
T-A-2Grunty nadmiernie zakwaszone i zalkalizowane - ocena wartości pH gruntów w aspekcie ich użytkowania. Dobranie zabiegów regulujących odczyn w kierunku optymalnego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedilane z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe - audytoryjne
M-5Praca w grupach
M-6Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, w tym za aktywność i zaangażowanie studenta
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń audytoryjnych)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowe (dostateczne) umiejętności w zakresie określonym nazwą przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_2A_D02-rek_K01W zakresie kompetencji student aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma świadomość ścisłych zależności, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K04W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
OS_2A_K05Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska. Zna metody i działania zmierzające do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie ochrony środowiska.
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie studentowi potrzeby rekultywacji gruntów
C-2Zapoznanie studenta z prawnymi uregulowaniami dotyczącymi rekultywacji gruntów
C-3Przekazanie studentowi wiedzy niezbędnej do oceny rodzaju i stopnia degradacji gruntów
C-4Zapoznanie studenta i wyrobienie w nim umiejętności doboru sposobu rekultywacji gruntów glebowych (zdegradowanych) i bezglebowych (zdewastowanych)
Treści programoweT-W-4Oczyszczanie i remediacja gruntów z substancji szkodliwych (metali ciężkich i związków organicznych, w tym ropopochodnych) metodami "in situ" i "ex situ". Procesy bio- i fitoremediacji w oczyszczaniu gruntów
T-W-3Problem erozji wodnej i wietrznej gruntów - przyczyny i skutki oddziaływania tych procesów oraz zabiegi przeciwerozyjne i naprawcze
T-W-2Degradacja chemiczna gruntów w postaci niewłaściwego odczynu i nadmiernego zasolenia. Dobór zabiegów rekultywacyjnych
T-W-5Rekultywacja gruntów bezglebowych - przesłanki, fazy i etapy. Przebieg prac rekultywacyjnych na obszarach po eksploatacji kopalin, pracach budowlanych i składowaniu odpadów. Pisemne zaliczenie wykładów
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień przedmiotowych - objaśnienie pojęć: degradacja, dewastacja oraz rekultywacja gruntów. Funkcje gleb i gruntów w środowisku jako uzasadnienie potrzeby ich rekultywacji. Sposoby realizacji rekultywacji gruntów w Polsce oraz obowiązujace w tym zakresie uregulowania prawne. Degradacja fizyczna gruntów i zabiegi rekultywacyjne
T-A-4Ocena stopnia zanieczyszczenia gruntów metalami ciężkimi i innymi substancjami szkodliwymi w oparciu o zalecenia i obowiązujące regulacje prawne. Dobór zabiegów oczyszczających lub unieszkodliwiających obecność polutantów w gruntach zależnie od stopnia ich zanieczyszczenia i sposobu użytkowania
T-A-1Ocena stopnia fizycznego zdegradowania gruntów na podstawie jego właściwości. Dobór zabiegów naprawczych
T-A-3Zapoznanie z metodą oceny potencjalnego zagrożenia gruntów erozją wodną i stopnia ich zerodowania (zdegradowania). Planowanie zabiegów rekultywacyjnych w zależności od stopnia zagrożenia gruntów erozją
T-A-5Problem degradacji fizycznej, mechanicznej, chemicznej i biologicznej gruntów obszarów zurbanizowanych i uprzemysłowionych oraz wpływ tego na mikroklimat, rozwój roślin oraz zdrowie zwierząt i ludzi. Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
T-A-2Grunty nadmiernie zakwaszone i zalkalizowane - ocena wartości pH gruntów w aspekcie ich użytkowania. Dobranie zabiegów regulujących odczyn w kierunku optymalnego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedilane z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe - audytoryjne
M-5Praca w grupach
M-6Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, w tym za aktywność i zaangażowanie studenta
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń audytoryjnych)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostateczną (podstawową) odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przedmiotowych, ma dostateczną świadomość ścisłych zależności, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego
3,5
4,0
4,5
5,0