Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Funkcje i geneza gleb hydrogenicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Funkcje i geneza gleb hydrogenicznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 12 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA8 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu gleboznawstwa i ekologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności kompleksowej oceny warunków środowiskowych powstawania, rozwoju i degradacji mokradeł
C-2Umiejętność klasyfikacji gleb hydrogenicznych i właściwego ich użytkowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Makroskopowe i mikroskopowe rozpoznawanie osadów limnicznych oraz gatunków torfów i ich stopnia rozkładu.4
T-A-2Określenie przynależności systematcznej oraz podstawowych waściwości fizycznych i chemicznych gleb hydrogenicznych na monolitach glebowych2
T-A-3Na podstawie materiałów dydaktycznych (opracowane wiercenia geologiczno-glebowe) obszaru mokradła i terenu do niego przyległego okreslenie typu zasilania hydrologicznego, genezy osadów hydrogenicznych, aktualnie zachodzących procesów glebotwórczych i przynależności systematycznej. Wynaczenie prognostycznych kompleksów wilgotnościowo-glebowych. Przedstawienie projektu zagospodarowania badanego obiektu3
9
wykłady
T-W-1Geneza gleb hydrogenicznych. Akumulacja osadów hydrogenicznych w późnym glacjale i holocenie. Rzmieszczenie osadów hydrogenicznych na świecie i w Polsce1
T-W-2Metody badań gleb hydrogenicznych.2
T-W-3Systematyka gleb hydrogeniczych. Gleby bagienne i pobagienne.3
T-W-4Charakterystyka siedlisk hydrogenicznych. Występowanie, specyfika i zróżnicowanie. Aktualne hydrogeniczne siedliska wilgotnościowe, potencjalne hydrogeniczne siedliska wilgotnościowe1
T-W-5Warunki hydrologicznego zasilania siedlisk mokradłowych. Typy hydrologicznego zasilania, mokradła fluwiogeniczne, torfowiska soligeniczne, torfowiska topogeniczne, torfowiska ombrogeniczne,2
T-W-6Prognostyczne kompleksy wilgotnościowo-glebowe1
T-W-7Rolnicze, leśne, ekologiczne, socjalne i ekonomiczne uwarunkowania użytkowania gleb hydrogenicznych1
T-W-8Programy ochrony gleb hydrogenicznych. Degradacja gleb hydrogenicznych. Renaturyzacja mokradeł1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych9
A-A-2Samodzielne przygotowywanie się do ćwiczeń.9
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia12
30
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach12
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia16
A-W-4konsultacje17
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Praca w grupach - praca z monolitami glebowymi.
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych i opracowanych samodzielnie monolitów glebowych
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O15-1_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu: kryteriów i zasad klasyfikacji gleb hydrogenicznych oraz sposobów ich użytkowania i ochrony; funkcji gleb hydrogenicznych
OS_1A_W09C-2, C-1T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-A-2, T-A-3M-4, M-3, M-2, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O15-1_U01
Student potrafi samodzielnie opisać genezę i aktualnie zachodzące procesy glebotwórcze w glebach hydrogenicznych, ocenić stopień ich przekształceń i zaproponować sposób ich użytkowania
OS_1A_U01, OS_1A_U06C-2, C-1T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-4, T-A-2M-4, M-3, M-2, M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O15-1_K01
Zrozumienie podstawowych procesów środowiskowych w funkcjonowaniu ekosystemów mokradłowych. Opanowanie założeń i kryteriów klasyfikacji gleb hydrogenicnych i ich użytkowania
OS_1A_K01C-2, C-1T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-7, T-W-6, T-W-4, T-A-2M-4, M-3, M-2, M-1S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O15-1_W01
W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu: kryteriów i zasad klasyfikacji gleb hydrogenicznych oraz sposobów ich użytkowania i ochrony; funkcji gleb hydrogenicznych
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu klasyfikacji gleb hydrogenicznych oraz sposobów ich użytkowania i ochrony - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O15-1_U01
Student potrafi samodzielnie opisać genezę i aktualnie zachodzące procesy glebotwórcze w glebach hydrogenicznych, ocenić stopień ich przekształceń i zaproponować sposób ich użytkowania
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi ze zleconą pracą.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi ze zleconą pracą.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem przygotowania własnego zadanej pracy.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_O15-1_K01
Zrozumienie podstawowych procesów środowiskowych w funkcjonowaniu ekosystemów mokradłowych. Opanowanie założeń i kryteriów klasyfikacji gleb hydrogenicnych i ich użytkowania
2,0W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie prac zespołowych student: - rozdysponowuje lub pomaga w rozdzieleniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie prac zespołowych student: potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz panować nad współpracą w zespole (motywowanie do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Tobolski K., Przewodnik do oznaczania torfów i osadów jeziornych, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2000
  2. Ilnicki P., Torfowiska i torf, Wyd. AR w Poznaniu, Poznań, 2002
  3. Woch F., Wademekum Klasyfikatora Gleb, IUNG, Puławy, 2007
  4. Biały K., i in., Klasyfikacja gleb leśnych Polski, Centrum Informacyjne Lasów Państwowych, Warszawa, 2000
  5. Zawadzki S, Gleboznawstwo, PWRiL, Warszawa, 1999
  6. Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z., Badania ekologiczno-gleboznawcze, PWN, Warszawa, 2004
  7. Bae S., Ostrowski S., Podstawy leśnych melioracji wodnych, PWNiL, Warszawa, 1969

Literatura dodatkowa

  1. Turski R., Słowińska-Jurkiewicz A., Hetman J., Zarys Gleboznawstwa, AR Lublin, Lublin, 1999
  2. Koćmit A., Niedźwiecki E., Zabłocki Z., Gleboznawstwo z elementami geologii, AR Szczecin, Szczecin, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Makroskopowe i mikroskopowe rozpoznawanie osadów limnicznych oraz gatunków torfów i ich stopnia rozkładu.4
T-A-2Określenie przynależności systematcznej oraz podstawowych waściwości fizycznych i chemicznych gleb hydrogenicznych na monolitach glebowych2
T-A-3Na podstawie materiałów dydaktycznych (opracowane wiercenia geologiczno-glebowe) obszaru mokradła i terenu do niego przyległego okreslenie typu zasilania hydrologicznego, genezy osadów hydrogenicznych, aktualnie zachodzących procesów glebotwórczych i przynależności systematycznej. Wynaczenie prognostycznych kompleksów wilgotnościowo-glebowych. Przedstawienie projektu zagospodarowania badanego obiektu3
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Geneza gleb hydrogenicznych. Akumulacja osadów hydrogenicznych w późnym glacjale i holocenie. Rzmieszczenie osadów hydrogenicznych na świecie i w Polsce1
T-W-2Metody badań gleb hydrogenicznych.2
T-W-3Systematyka gleb hydrogeniczych. Gleby bagienne i pobagienne.3
T-W-4Charakterystyka siedlisk hydrogenicznych. Występowanie, specyfika i zróżnicowanie. Aktualne hydrogeniczne siedliska wilgotnościowe, potencjalne hydrogeniczne siedliska wilgotnościowe1
T-W-5Warunki hydrologicznego zasilania siedlisk mokradłowych. Typy hydrologicznego zasilania, mokradła fluwiogeniczne, torfowiska soligeniczne, torfowiska topogeniczne, torfowiska ombrogeniczne,2
T-W-6Prognostyczne kompleksy wilgotnościowo-glebowe1
T-W-7Rolnicze, leśne, ekologiczne, socjalne i ekonomiczne uwarunkowania użytkowania gleb hydrogenicznych1
T-W-8Programy ochrony gleb hydrogenicznych. Degradacja gleb hydrogenicznych. Renaturyzacja mokradeł1
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych9
A-A-2Samodzielne przygotowywanie się do ćwiczeń.9
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia12
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach12
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia16
A-W-4konsultacje17
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O15-1_W01W zakresie wiedzy student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu: kryteriów i zasad klasyfikacji gleb hydrogenicznych oraz sposobów ich użytkowania i ochrony; funkcji gleb hydrogenicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W09Opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach
Cel przedmiotuC-2Umiejętność klasyfikacji gleb hydrogenicznych i właściwego ich użytkowania
C-1Nabycie umiejętności kompleksowej oceny warunków środowiskowych powstawania, rozwoju i degradacji mokradeł
Treści programoweT-W-5Warunki hydrologicznego zasilania siedlisk mokradłowych. Typy hydrologicznego zasilania, mokradła fluwiogeniczne, torfowiska soligeniczne, torfowiska topogeniczne, torfowiska ombrogeniczne,
T-W-2Metody badań gleb hydrogenicznych.
T-W-3Systematyka gleb hydrogeniczych. Gleby bagienne i pobagienne.
T-W-8Programy ochrony gleb hydrogenicznych. Degradacja gleb hydrogenicznych. Renaturyzacja mokradeł
T-W-7Rolnicze, leśne, ekologiczne, socjalne i ekonomiczne uwarunkowania użytkowania gleb hydrogenicznych
T-W-1Geneza gleb hydrogenicznych. Akumulacja osadów hydrogenicznych w późnym glacjale i holocenie. Rzmieszczenie osadów hydrogenicznych na świecie i w Polsce
T-W-6Prognostyczne kompleksy wilgotnościowo-glebowe
T-W-4Charakterystyka siedlisk hydrogenicznych. Występowanie, specyfika i zróżnicowanie. Aktualne hydrogeniczne siedliska wilgotnościowe, potencjalne hydrogeniczne siedliska wilgotnościowe
T-A-2Określenie przynależności systematcznej oraz podstawowych waściwości fizycznych i chemicznych gleb hydrogenicznych na monolitach glebowych
T-A-3Na podstawie materiałów dydaktycznych (opracowane wiercenia geologiczno-glebowe) obszaru mokradła i terenu do niego przyległego okreslenie typu zasilania hydrologicznego, genezy osadów hydrogenicznych, aktualnie zachodzących procesów glebotwórczych i przynależności systematycznej. Wynaczenie prognostycznych kompleksów wilgotnościowo-glebowych. Przedstawienie projektu zagospodarowania badanego obiektu
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Praca w grupach - praca z monolitami glebowymi.
M-2Prezentacje multimedialne
M-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu klasyfikacji gleb hydrogenicznych oraz sposobów ich użytkowania i ochrony - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O15-1_U01Student potrafi samodzielnie opisać genezę i aktualnie zachodzące procesy glebotwórcze w glebach hydrogenicznych, ocenić stopień ich przekształceń i zaproponować sposób ich użytkowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
OS_1A_U06Dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Cel przedmiotuC-2Umiejętność klasyfikacji gleb hydrogenicznych i właściwego ich użytkowania
C-1Nabycie umiejętności kompleksowej oceny warunków środowiskowych powstawania, rozwoju i degradacji mokradeł
Treści programoweT-W-5Warunki hydrologicznego zasilania siedlisk mokradłowych. Typy hydrologicznego zasilania, mokradła fluwiogeniczne, torfowiska soligeniczne, torfowiska topogeniczne, torfowiska ombrogeniczne,
T-W-2Metody badań gleb hydrogenicznych.
T-W-3Systematyka gleb hydrogeniczych. Gleby bagienne i pobagienne.
T-W-8Programy ochrony gleb hydrogenicznych. Degradacja gleb hydrogenicznych. Renaturyzacja mokradeł
T-W-7Rolnicze, leśne, ekologiczne, socjalne i ekonomiczne uwarunkowania użytkowania gleb hydrogenicznych
T-W-6Prognostyczne kompleksy wilgotnościowo-glebowe
T-W-4Charakterystyka siedlisk hydrogenicznych. Występowanie, specyfika i zróżnicowanie. Aktualne hydrogeniczne siedliska wilgotnościowe, potencjalne hydrogeniczne siedliska wilgotnościowe
T-A-2Określenie przynależności systematcznej oraz podstawowych waściwości fizycznych i chemicznych gleb hydrogenicznych na monolitach glebowych
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Praca w grupach - praca z monolitami glebowymi.
M-2Prezentacje multimedialne
M-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych i opracowanych samodzielnie monolitów glebowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi ze zleconą pracą.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi ze zleconą pracą.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem przygotowania własnego zadanej pracy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_O15-1_K01Zrozumienie podstawowych procesów środowiskowych w funkcjonowaniu ekosystemów mokradłowych. Opanowanie założeń i kryteriów klasyfikacji gleb hydrogenicnych i ich użytkowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Cel przedmiotuC-2Umiejętność klasyfikacji gleb hydrogenicznych i właściwego ich użytkowania
C-1Nabycie umiejętności kompleksowej oceny warunków środowiskowych powstawania, rozwoju i degradacji mokradeł
Treści programoweT-W-5Warunki hydrologicznego zasilania siedlisk mokradłowych. Typy hydrologicznego zasilania, mokradła fluwiogeniczne, torfowiska soligeniczne, torfowiska topogeniczne, torfowiska ombrogeniczne,
T-W-2Metody badań gleb hydrogenicznych.
T-W-3Systematyka gleb hydrogeniczych. Gleby bagienne i pobagienne.
T-W-8Programy ochrony gleb hydrogenicznych. Degradacja gleb hydrogenicznych. Renaturyzacja mokradeł
T-W-7Rolnicze, leśne, ekologiczne, socjalne i ekonomiczne uwarunkowania użytkowania gleb hydrogenicznych
T-W-6Prognostyczne kompleksy wilgotnościowo-glebowe
T-W-4Charakterystyka siedlisk hydrogenicznych. Występowanie, specyfika i zróżnicowanie. Aktualne hydrogeniczne siedliska wilgotnościowe, potencjalne hydrogeniczne siedliska wilgotnościowe
T-A-2Określenie przynależności systematcznej oraz podstawowych waściwości fizycznych i chemicznych gleb hydrogenicznych na monolitach glebowych
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Praca w grupach - praca z monolitami glebowymi.
M-2Prezentacje multimedialne
M-1Wykład informacyjny przedwtawiający zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowanych i opracowanych samodzielnie monolitów glebowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie prac zespołowych student: - nie potrafi zaplanować i wykonać pracy na każdym z jej etapów. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę na poziomie podstawowym na każdym z jej etapów W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie prac zespołowych student: - rozdysponowuje lub pomaga w rozdzieleniu zadań wśród członków zespołu, potrafi wykorzystywać informacje kontekstowe do realizacji zadań zespołowych. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie prac zespołowych student: - potrafi samodzielnie zaplanować, sprecyzować cele i czynnie uczestniczyć w rozdysponowywaniu zadań i ich realizacji na każdym etapie pracy. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie prac zespołowych student: potrafi samodzielnie zaplanować i sprecyzować cele, a także rozdzielić zadania między członków zespołu oraz panować nad współpracą w zespole (motywowanie do działania). Dba o terminowość i sposób prezentacji wyników. W zakresie działania, postaw i motywacji: - student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.