Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Botanika 2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Botanika 2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Stefan Friedrich <Stefan.Friedrich@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 6 1,00,25zaliczenie
zajęcia terenoweT2 3 1,00,25zaliczenie
wykładyW2 9 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zanjomość budowy morfologicznej roślin i ogólna wiedza biologiczna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków krajowej flory

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy jednoliścienne. Oznaczanie roślin.2
T-A-2Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy dwuliścienne. Oznaczanie roślin4
6
zajęcia terenowe
T-T-1Poznanie flory roślin naczyniowych wybranych siedlisk - zbiór roślin, oznaczanie, opracowanie zielnika3
3
wykłady
T-W-1Podstawowe zagadnienia i pojęcia taksonomii roślin. Plechowate rośliny eukariotyczne - glony1
T-W-2Przegląd systematyczny roślin zarodnikowych - mszaki i paprotniki1
T-W-3Charakterystyka roślin nagonasiennych1
T-W-4Przegląd systematyczny i charakterystyka okrytonasiennych roślin jednoliściennych2
T-W-5Przegląd systematyczny i charakterystyka okrytonasiennych roślin dwuliściennych4
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2przygotowanie bieżące do zajęć14
A-A-3zbiór roślin i wykonanie zielnika systematycznego6
A-A-4konsultacje2
A-A-5zaliczenie2
30
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach3
A-T-2przygotowanie do zajęć6
A-T-3opracowanie zadania praktycznego - zielnik13
A-T-4przygotowanie do zaliczenia6
A-T-5konsultacje1
A-T-6zaliczenie zajęć1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów i przygotowanie się do zaliczenia17
A-W-3konsultacje2
A-W-4zaliczenie zajęć2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialna
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3ćwiczenia przedmiotowe w terenie
M-4wykonanie zielnika systematycznego

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (charakterystyka roślin i rozpoznawanie roślin)
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B07_W01
potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne różnej rangi taksonów roślin
OS_1A_W01, OS_1A_W09C-1T-A-2, T-A-1, T-T-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3
OS_1A_B07_W02
potrafi wymienić i scharakteryzować gatunki roślin siedlisk naturalnych
OS_1A_W06C-1T-A-2, T-A-1, T-T-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B07_U01
potrafi sporządzić, opracować i analizować zielnik jako dokumentację badań roślinności
OS_1A_U01C-1T-A-2, T-A-1, T-T-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-2
OS_1A_B07_U02
potrafi oznaczyć i rozpoznać ważniejsze gatunki roślin krajowych
OS_1A_U08C-1T-A-2, T-A-1, T-T-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B07_K01
w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przekonanie o potrzebie uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia uzyskanych umiejętności
OS_1A_K01, OS_1A_K02C-1T-A-2, T-A-1, T-T-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_B07_W01
potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne różnej rangi taksonów roślin
2,0
3,0potrafi wymienić i scharakteryzować główne cechy systematyczne ważniejszych taksonów różnej rangi
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_B07_W02
potrafi wymienić i scharakteryzować gatunki roślin siedlisk naturalnych
2,0
3,0potrafi wymienić ważniejsze gatunki charakterystyczne dla wybranych siedlisk
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_B07_U01
potrafi sporządzić, opracować i analizować zielnik jako dokumentację badań roślinności
2,0
3,0sporządzi i pisemnie objaśni cechy systematyczne i siedliskowe 45-55 gatunków roślin oraz opisze i przeanalizuje rośliny z jednego wybranego siedliska (minimum 5 gatunków)
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_B07_U02
potrafi oznaczyć i rozpoznać ważniejsze gatunki roślin krajowych
2,0
3,0spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 45-50 gatunków, nazwać je po polsku a przynajmniej połowę z nich również po łacienie oraz przynajmniej połowę rozpoznanych gatunków zaliczyć do rodziny (po polsku)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_B07_K01
w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przekonanie o potrzebie uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia uzyskanych umiejętności
2,0
3,0ma świadomość potrzeby samokształcenia w zakresie zróżnicowania krajowej flory oraz umiejętności samodzielnego rozpoznawania i identyfikacji roślin, w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W., Botanika, Brasika, Szczecin, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika, Systematyka, tom 2, PWN, Warszawa, 2005
  2. Rutkowski L., Klucz do oznaczania roślin naczyniowych Polski niżowej, PWN, Warszawa, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy jednoliścienne. Oznaczanie roślin.2
T-A-2Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy dwuliścienne. Oznaczanie roślin4
6

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Poznanie flory roślin naczyniowych wybranych siedlisk - zbiór roślin, oznaczanie, opracowanie zielnika3
3

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe zagadnienia i pojęcia taksonomii roślin. Plechowate rośliny eukariotyczne - glony1
T-W-2Przegląd systematyczny roślin zarodnikowych - mszaki i paprotniki1
T-W-3Charakterystyka roślin nagonasiennych1
T-W-4Przegląd systematyczny i charakterystyka okrytonasiennych roślin jednoliściennych2
T-W-5Przegląd systematyczny i charakterystyka okrytonasiennych roślin dwuliściennych4
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2przygotowanie bieżące do zajęć14
A-A-3zbiór roślin i wykonanie zielnika systematycznego6
A-A-4konsultacje2
A-A-5zaliczenie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach3
A-T-2przygotowanie do zajęć6
A-T-3opracowanie zadania praktycznego - zielnik13
A-T-4przygotowanie do zaliczenia6
A-T-5konsultacje1
A-T-6zaliczenie zajęć1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów i przygotowanie się do zaliczenia17
A-W-3konsultacje2
A-W-4zaliczenie zajęć2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_B07_W01potrafi wymienić i zdefiniować cechy systematyczne różnej rangi taksonów roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W01Opisuje zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym
OS_1A_W09Opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków krajowej flory
Treści programoweT-A-2Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy dwuliścienne. Oznaczanie roślin
T-A-1Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy jednoliścienne. Oznaczanie roślin.
T-T-1Poznanie flory roślin naczyniowych wybranych siedlisk - zbiór roślin, oznaczanie, opracowanie zielnika
T-W-1Podstawowe zagadnienia i pojęcia taksonomii roślin. Plechowate rośliny eukariotyczne - glony
T-W-2Przegląd systematyczny roślin zarodnikowych - mszaki i paprotniki
T-W-3Charakterystyka roślin nagonasiennych
T-W-4Przegląd systematyczny i charakterystyka okrytonasiennych roślin jednoliściennych
T-W-5Przegląd systematyczny i charakterystyka okrytonasiennych roślin dwuliściennych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialna
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3ćwiczenia przedmiotowe w terenie
M-4wykonanie zielnika systematycznego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi wymienić i scharakteryzować główne cechy systematyczne ważniejszych taksonów różnej rangi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_B07_W02potrafi wymienić i scharakteryzować gatunki roślin siedlisk naturalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W06Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku ochrona i kształtowanie środowiska. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków krajowej flory
Treści programoweT-A-2Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy dwuliścienne. Oznaczanie roślin
T-A-1Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy jednoliścienne. Oznaczanie roślin.
T-T-1Poznanie flory roślin naczyniowych wybranych siedlisk - zbiór roślin, oznaczanie, opracowanie zielnika
T-W-1Podstawowe zagadnienia i pojęcia taksonomii roślin. Plechowate rośliny eukariotyczne - glony
T-W-2Przegląd systematyczny roślin zarodnikowych - mszaki i paprotniki
T-W-3Charakterystyka roślin nagonasiennych
T-W-4Przegląd systematyczny i charakterystyka okrytonasiennych roślin jednoliściennych
T-W-5Przegląd systematyczny i charakterystyka okrytonasiennych roślin dwuliściennych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialna
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3ćwiczenia przedmiotowe w terenie
M-4wykonanie zielnika systematycznego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi wymienić ważniejsze gatunki charakterystyczne dla wybranych siedlisk
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_B07_U01potrafi sporządzić, opracować i analizować zielnik jako dokumentację badań roślinności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystuje je w uczeniu się przez całe życie. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków krajowej flory
Treści programoweT-A-2Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy dwuliścienne. Oznaczanie roślin
T-A-1Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy jednoliścienne. Oznaczanie roślin.
T-T-1Poznanie flory roślin naczyniowych wybranych siedlisk - zbiór roślin, oznaczanie, opracowanie zielnika
T-W-1Podstawowe zagadnienia i pojęcia taksonomii roślin. Plechowate rośliny eukariotyczne - glony
T-W-2Przegląd systematyczny roślin zarodnikowych - mszaki i paprotniki
T-W-3Charakterystyka roślin nagonasiennych
T-W-4Przegląd systematyczny i charakterystyka okrytonasiennych roślin jednoliściennych
T-W-5Przegląd systematyczny i charakterystyka okrytonasiennych roślin dwuliściennych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialna
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3ćwiczenia przedmiotowe w terenie
M-4wykonanie zielnika systematycznego
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (charakterystyka roślin i rozpoznawanie roślin)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0sporządzi i pisemnie objaśni cechy systematyczne i siedliskowe 45-55 gatunków roślin oraz opisze i przeanalizuje rośliny z jednego wybranego siedliska (minimum 5 gatunków)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_B07_U02potrafi oznaczyć i rozpoznać ważniejsze gatunki roślin krajowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U08Inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków krajowej flory
Treści programoweT-A-2Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy dwuliścienne. Oznaczanie roślin
T-A-1Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy jednoliścienne. Oznaczanie roślin.
T-T-1Poznanie flory roślin naczyniowych wybranych siedlisk - zbiór roślin, oznaczanie, opracowanie zielnika
T-W-1Podstawowe zagadnienia i pojęcia taksonomii roślin. Plechowate rośliny eukariotyczne - glony
T-W-2Przegląd systematyczny roślin zarodnikowych - mszaki i paprotniki
T-W-3Charakterystyka roślin nagonasiennych
T-W-4Przegląd systematyczny i charakterystyka okrytonasiennych roślin jednoliściennych
T-W-5Przegląd systematyczny i charakterystyka okrytonasiennych roślin dwuliściennych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialna
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3ćwiczenia przedmiotowe w terenie
M-4wykonanie zielnika systematycznego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (charakterystyka roślin i rozpoznawanie roślin)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0spośród prezentowanych roślin potrafi rozpoznać 45-50 gatunków, nazwać je po polsku a przynajmniej połowę z nich również po łacienie oraz przynajmniej połowę rozpoznanych gatunków zaliczyć do rodziny (po polsku)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_B07_K01w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie przekonanie o potrzebie uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia uzyskanych umiejętności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
OS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze zróżnicowaniem systematycznym i cechami ważniejszych taksonów roślin oraz ukształtowanie umiejętności w zakresie identyfikacji taksonomicznej i rozpoznawania ważniejszych gatunków krajowej flory
Treści programoweT-A-2Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy dwuliścienne. Oznaczanie roślin
T-A-1Charakterystyka systematyczna i morfologiczna roślin z klasy jednoliścienne. Oznaczanie roślin.
T-T-1Poznanie flory roślin naczyniowych wybranych siedlisk - zbiór roślin, oznaczanie, opracowanie zielnika
T-W-1Podstawowe zagadnienia i pojęcia taksonomii roślin. Plechowate rośliny eukariotyczne - glony
T-W-2Przegląd systematyczny roślin zarodnikowych - mszaki i paprotniki
T-W-3Charakterystyka roślin nagonasiennych
T-W-4Przegląd systematyczny i charakterystyka okrytonasiennych roślin jednoliściennych
T-W-5Przegląd systematyczny i charakterystyka okrytonasiennych roślin dwuliściennych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialna
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3ćwiczenia przedmiotowe w terenie
M-4wykonanie zielnika systematycznego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny (charakterystyka roślin i rozpoznawanie roślin)
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma świadomość potrzeby samokształcenia w zakresie zróżnicowania krajowej flory oraz umiejętności samodzielnego rozpoznawania i identyfikacji roślin, w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0