Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Prawo w ochronie środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prawo w ochronie środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 9 0,50,44zaliczenie
wykładyW6 9 0,50,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1student powinien posiadać podstawowa wiedzę w zakresie proawoznawstwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z zasadmi prawa ochrony środowiska
C-2ukształtowanie umiejętności studenta w zakresie poszukiwania rozwiązań proawnych dla zidentyfikowanych problemów środowiskowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wyszukiwanie rozwiązań wyranych sytuacji prolemowych identyfikowanych w środowisku, w oparciu o przepisy prawne9
9
wykłady
T-W-1Kształtowanie i stan aktualny podstawowych przepisów z zakresu prawa ochrony środowiska5
T-W-2Wybrane szczególne problemy środodowiskowe w kontekście regulacji prawnej4
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1przygotowanie do zajęć audytoryjnych7
A-A-2przygotowanie do zaliczenia8
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach10
A-W-2przygotowanie do zaliczenia5
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena oparta o wyniki samodzielnej pracy studentów na podstawie rozwiązywania konkretnych problemów środowiskowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena oparta o test wiedzy wykładowej obejmujący zagadnienia prawne ochrony środowiska

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D12_W01
Student zna odstawowe definicje i reglacje prawne prawne z zakresu ochrony środowiska
OS_1A_W04, OS_1A_W12C-2T-W-1M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D12_U01
Student potrafi zidentyfikować kontekst prawny zjawisk wpływających na jakość środowiska
OS_1A_U06C-2T-A-1, T-W-2M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D12_K01
Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące rozwiązaniu problemów środwiskowych w kontekście prawnym i potrafi rozwiązać zidentyfikowane problemy środowiskowe w oparciu i obowiazujące przepisy prawa
OS_1A_K03, OS_1A_K07C-2T-A-1, T-W-2M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_D12_W01
Student zna odstawowe definicje i reglacje prawne prawne z zakresu ochrony środowiska
2,0
3,0student zna kilka podstawowych definicji i regulacji prawnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_D12_U01
Student potrafi zidentyfikować kontekst prawny zjawisk wpływających na jakość środowiska
2,0
3,0student potrafi zdefiniować kontekst prawny zjawisk tylko z pomocą nauczyciela
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_D12_K01
Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące rozwiązaniu problemów środwiskowych w kontekście prawnym i potrafi rozwiązać zidentyfikowane problemy środowiskowe w oparciu i obowiazujące przepisy prawa
2,0
3,0student potrafi określać priorytety i rozwiązywać problemy środowiskowe tylko z pomocą nauczyciela
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bar M., i in., Leksykon prawa ochrony środowiska, Lex, Warszawa, 2012
  2. Radecki W., Instytucje prawa ochrony środowiska, Difin, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wyszukiwanie rozwiązań wyranych sytuacji prolemowych identyfikowanych w środowisku, w oparciu o przepisy prawne9
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kształtowanie i stan aktualny podstawowych przepisów z zakresu prawa ochrony środowiska5
T-W-2Wybrane szczególne problemy środodowiskowe w kontekście regulacji prawnej4
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1przygotowanie do zajęć audytoryjnych7
A-A-2przygotowanie do zaliczenia8
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach10
A-W-2przygotowanie do zaliczenia5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_D12_W01Student zna odstawowe definicje i reglacje prawne prawne z zakresu ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W04Zna podstawowe definicje i regulacje ekonomiczne, prawne i społeczne związane z kierunkiem ochrona i kształtowania środowiska. Rozumie społeczne, ekonomiczne, prawne i inne pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej.
OS_1A_W12Zna podstawowe regulacje prawne i ekonomiczne w działalności gospodarczej, edukacyjnej, badawczej oraz potrafi definiować metody zarządzania środowiskiem
Cel przedmiotuC-2ukształtowanie umiejętności studenta w zakresie poszukiwania rozwiązań proawnych dla zidentyfikowanych problemów środowiskowych
Treści programoweT-W-1Kształtowanie i stan aktualny podstawowych przepisów z zakresu prawa ochrony środowiska
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena oparta o test wiedzy wykładowej obejmujący zagadnienia prawne ochrony środowiska
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna kilka podstawowych definicji i regulacji prawnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_D12_U01Student potrafi zidentyfikować kontekst prawny zjawisk wpływających na jakość środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U06Dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Cel przedmiotuC-2ukształtowanie umiejętności studenta w zakresie poszukiwania rozwiązań proawnych dla zidentyfikowanych problemów środowiskowych
Treści programoweT-A-1Wyszukiwanie rozwiązań wyranych sytuacji prolemowych identyfikowanych w środowisku, w oparciu o przepisy prawne
T-W-2Wybrane szczególne problemy środodowiskowe w kontekście regulacji prawnej
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena oparta o wyniki samodzielnej pracy studentów na podstawie rozwiązywania konkretnych problemów środowiskowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi zdefiniować kontekst prawny zjawisk tylko z pomocą nauczyciela
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_D12_K01Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące rozwiązaniu problemów środwiskowych w kontekście prawnym i potrafi rozwiązać zidentyfikowane problemy środowiskowe w oparciu i obowiazujące przepisy prawa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K03Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego.
OS_1A_K07Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów badawczych i ekonomicznych oraz wykazuje się przedsiębiorczością w realizacji postawionych zadań
Cel przedmiotuC-2ukształtowanie umiejętności studenta w zakresie poszukiwania rozwiązań proawnych dla zidentyfikowanych problemów środowiskowych
Treści programoweT-A-1Wyszukiwanie rozwiązań wyranych sytuacji prolemowych identyfikowanych w środowisku, w oparciu o przepisy prawne
T-W-2Wybrane szczególne problemy środodowiskowe w kontekście regulacji prawnej
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena oparta o wyniki samodzielnej pracy studentów na podstawie rozwiązywania konkretnych problemów środowiskowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi określać priorytety i rozwiązywać problemy środowiskowe tylko z pomocą nauczyciela
3,5
4,0
4,5
5,0