Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Oceny oddziaływania na środowisko:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Oceny oddziaływania na środowisko
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 9 1,00,44zaliczenie
wykładyW7 12 2,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student musi posiadac wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego oraz o jego zagrożeniach, znac typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska, znac podstawowe regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Omówienie zasad kwalifikacji przedsięwzięc, zgodnośc z Dyrektywą i Rozporzadzeniem Rady Ministrów. Samodzielne zakwalifikowanie przykładowych przedsięwzięc wybranych z listy.2
T-A-2Analiza treści raportu na wybranym przykładzie. Przygotowanie streszczenia raportu ooś dla celów udziału społeczeństwa w postępowaniu lokalizacyjnym.4
T-A-3Opracowanie raportu dla wybranego przez studenta przedsięwzięcia.3
9
wykłady
T-W-1Regulacje prawne Ocen Oddziaływania na środowisko - akty prawne normujące procedury procedury OOŚ.1
T-W-2Udział społeczeństwa w postępowaniu ocen oddziaływania przedsięwzięć na środowisko. Rodzaje ocen oddziaływania na środowisko. Istota i zasady strategicznej oceny oddziaływania na środowisko2
T-W-3Procedura OOŚ dla planowanych przedsięwzięć mogocych zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz przedsięwzięć mogących potencjalnie oddziaływać na środowisko. Zakres, forma i rola raportu OOŚ.2
T-W-4Ocena oddziaływania przedsięwzięcia na obszarach Natura 2000.1
T-W-5Metody prognozowania zmian w środowisku stosowane dla celu raportu.1
T-W-6Zakres i szczegółowość informacji przyrodniczych w raporcie OOŚ. Obszary ograniczonego użytkowania.1
T-W-7Procedura w sprawie trzansgenicznej oceny oddziaływania na środowisko. Lista kontrolna do testowania oddziaływań, przykłady oddziaływań które uznane są za znaczące.2
T-W-8Zasady waloryzacji środowiska przyrodniczego na trasie inwestycji liniowych. OOŚ dla obiektów komunalnych. Ocena uciążliwości zapachowej.2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Konsultacje2
A-A-3Aktywny udział w dyskusji5
A-A-4studiowanie literatury przedmiotu15
31
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury25
A-W-3Konsultacje10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia12
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3Praca w zespołach 2-3 osobowych
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczanie kolejnych tematów ćwiczeniowych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D17_W01
W wyniky przeprowadzonych zajęc student powinien byc w stanie zdefiniowa kategorie przedsięwzięc wymagających przeprowadzenia procesuOOŚ, rozpoznac źródła uciążliwości dla środowiska, scharakteryzowac środowisko, opisac oddziaływanie na poszczególne elementy środowiska,wybrac i zaproponowac metody w tym techniczne ograniczenia uciążliwości, zdefiniowa elementy i sposoby monitoringu, podsumowac oceę wpływu na środowisko.
OS_1A_W08C-1T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2M-1, M-3, M-4S-2, S-1
OS_1A_D17_W02
W wyniku prowadzonych zajęc student powinien byc w stanie zidentyfikowac i wskazac akty prawne niezbędne w OOŚ
OS_1A_W12C-1T-A-1, T-W-1M-1, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D17_U01
Student potrafi sprawnie korzystac z narzędzi i metod prognozowania zmian w środowisku
OS_1A_U02C-1T-W-5M-4S-1
OS_1A_D17_U03
Student umie oszacowac wartości przyrodnicze i krajobrazowe analizowanego terenu
OS_1A_U08C-1T-A-2, T-W-8, T-W-3, T-W-4M-1, M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D17_K01
W wyniku odbytych zajęc student ma zdolnośc do postrzegania relacji - realizacja przedsiewzięc a ochrona środowiska.
OS_1A_K03C-1T-A-3, T-A-2M-3, M-4S-1
OS_1A_D17_K02
W wyniku przeprowadzonych zajec student ma aktywną postawę do pracy w zespole, ma świadomośc wpływu zapisów raportu z OOŚ na decyzje środowiskowe
OS_1A_K05C-1T-A-3, T-A-2, T-W-3M-3, M-4S-1
OS_1A_D17_K03
Student w wyniku odbytych zajęc posiada zdolnośc do oceny skutków nieprawidlowo wykonanego raportu, posiada świadomośc znaczenia tego opracowania. Ma aktywna postawę do pracy w zespole
OS_1A_K06C-1T-A-2, T-W-3M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_D17_W01
W wyniky przeprowadzonych zajęc student powinien byc w stanie zdefiniowa kategorie przedsięwzięc wymagających przeprowadzenia procesuOOŚ, rozpoznac źródła uciążliwości dla środowiska, scharakteryzowac środowisko, opisac oddziaływanie na poszczególne elementy środowiska,wybrac i zaproponowac metody w tym techniczne ograniczenia uciążliwości, zdefiniowa elementy i sposoby monitoringu, podsumowac oceę wpływu na środowisko.
2,0
3,0student zna podstawy klasyfikacji, nie potrafi w pełni okreslic zakresu raport
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_D17_W02
W wyniku prowadzonych zajęc student powinien byc w stanie zidentyfikowac i wskazac akty prawne niezbędne w OOŚ
2,0
3,0student zna częśc aktów prawnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_D17_U01
Student potrafi sprawnie korzystac z narzędzi i metod prognozowania zmian w środowisku
2,0
3,0student umie korzystać z części metod prognozowania lecz niewystarczającej dla celu raportu
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_D17_U03
Student umie oszacowac wartości przyrodnicze i krajobrazowe analizowanego terenu
2,0
3,0student umie stosować metody szacowania wartosci przyrodniczych i krajobrazowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OS_1A_D17_K01
W wyniku odbytych zajęc student ma zdolnośc do postrzegania relacji - realizacja przedsiewzięc a ochrona środowiska.
2,0
3,0student dostrzega zależności pomiędzy realizacją przedsiewziecia a środowiskiem lecz nie w pełni je umie określic
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_D17_K02
W wyniku przeprowadzonych zajec student ma aktywną postawę do pracy w zespole, ma świadomośc wpływu zapisów raportu z OOŚ na decyzje środowiskowe
2,0
3,0student pracuje w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_D17_K03
Student w wyniku odbytych zajęc posiada zdolnośc do oceny skutków nieprawidlowo wykonanego raportu, posiada świadomośc znaczenia tego opracowania. Ma aktywna postawę do pracy w zespole
2,0
3,0student wykonuje raport o niewłaściwym zakresie oceniając go jako pełny
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Witold Lenart, Andrzej Tyszecki, Poradnik przeprowadzania Ocen Oddziaływania na Środowisko, EKO-KONSULT, Gdańsk, 1998, 1
  2. Prace zbiorowe, Problemy ocen środowiskowych, Biuro Projektowo-Doradcze EKO-KONSULT, Gdańsk, 2011, Kwartalnik
  3. Ewa Florkiewicz, Andrzej Tyszecki, Postępowanie w sprawie OOŚ przy podejmowaniu decyzji administracyjnych, EKO-KONSULT, Gdańsk, 2002, 1

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Omówienie zasad kwalifikacji przedsięwzięc, zgodnośc z Dyrektywą i Rozporzadzeniem Rady Ministrów. Samodzielne zakwalifikowanie przykładowych przedsięwzięc wybranych z listy.2
T-A-2Analiza treści raportu na wybranym przykładzie. Przygotowanie streszczenia raportu ooś dla celów udziału społeczeństwa w postępowaniu lokalizacyjnym.4
T-A-3Opracowanie raportu dla wybranego przez studenta przedsięwzięcia.3
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Regulacje prawne Ocen Oddziaływania na środowisko - akty prawne normujące procedury procedury OOŚ.1
T-W-2Udział społeczeństwa w postępowaniu ocen oddziaływania przedsięwzięć na środowisko. Rodzaje ocen oddziaływania na środowisko. Istota i zasady strategicznej oceny oddziaływania na środowisko2
T-W-3Procedura OOŚ dla planowanych przedsięwzięć mogocych zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz przedsięwzięć mogących potencjalnie oddziaływać na środowisko. Zakres, forma i rola raportu OOŚ.2
T-W-4Ocena oddziaływania przedsięwzięcia na obszarach Natura 2000.1
T-W-5Metody prognozowania zmian w środowisku stosowane dla celu raportu.1
T-W-6Zakres i szczegółowość informacji przyrodniczych w raporcie OOŚ. Obszary ograniczonego użytkowania.1
T-W-7Procedura w sprawie trzansgenicznej oceny oddziaływania na środowisko. Lista kontrolna do testowania oddziaływań, przykłady oddziaływań które uznane są za znaczące.2
T-W-8Zasady waloryzacji środowiska przyrodniczego na trasie inwestycji liniowych. OOŚ dla obiektów komunalnych. Ocena uciążliwości zapachowej.2
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Konsultacje2
A-A-3Aktywny udział w dyskusji5
A-A-4studiowanie literatury przedmiotu15
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury25
A-W-3Konsultacje10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia12
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_D17_W01W wyniky przeprowadzonych zajęc student powinien byc w stanie zdefiniowa kategorie przedsięwzięc wymagających przeprowadzenia procesuOOŚ, rozpoznac źródła uciążliwości dla środowiska, scharakteryzowac środowisko, opisac oddziaływanie na poszczególne elementy środowiska,wybrac i zaproponowac metody w tym techniczne ograniczenia uciążliwości, zdefiniowa elementy i sposoby monitoringu, podsumowac oceę wpływu na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W08Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska.
Treści programoweT-W-8Zasady waloryzacji środowiska przyrodniczego na trasie inwestycji liniowych. OOŚ dla obiektów komunalnych. Ocena uciążliwości zapachowej.
T-W-3Procedura OOŚ dla planowanych przedsięwzięć mogocych zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz przedsięwzięć mogących potencjalnie oddziaływać na środowisko. Zakres, forma i rola raportu OOŚ.
T-W-4Ocena oddziaływania przedsięwzięcia na obszarach Natura 2000.
T-W-5Metody prognozowania zmian w środowisku stosowane dla celu raportu.
T-W-6Zakres i szczegółowość informacji przyrodniczych w raporcie OOŚ. Obszary ograniczonego użytkowania.
T-W-7Procedura w sprawie trzansgenicznej oceny oddziaływania na środowisko. Lista kontrolna do testowania oddziaływań, przykłady oddziaływań które uznane są za znaczące.
T-W-2Udział społeczeństwa w postępowaniu ocen oddziaływania przedsięwzięć na środowisko. Rodzaje ocen oddziaływania na środowisko. Istota i zasady strategicznej oceny oddziaływania na środowisko
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Praca w zespołach 2-3 osobowych
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: zaliczanie kolejnych tematów ćwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna podstawy klasyfikacji, nie potrafi w pełni okreslic zakresu raport
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_D17_W02W wyniku prowadzonych zajęc student powinien byc w stanie zidentyfikowac i wskazac akty prawne niezbędne w OOŚ
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W12Zna podstawowe regulacje prawne i ekonomiczne w działalności gospodarczej, edukacyjnej, badawczej oraz potrafi definiować metody zarządzania środowiskiem
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska.
Treści programoweT-A-1Omówienie zasad kwalifikacji przedsięwzięc, zgodnośc z Dyrektywą i Rozporzadzeniem Rady Ministrów. Samodzielne zakwalifikowanie przykładowych przedsięwzięc wybranych z listy.
T-W-1Regulacje prawne Ocen Oddziaływania na środowisko - akty prawne normujące procedury procedury OOŚ.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-1Ocena formująca: zaliczanie kolejnych tematów ćwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna częśc aktów prawnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_D17_U01Student potrafi sprawnie korzystac z narzędzi i metod prognozowania zmian w środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U02Posługuje się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska.
Treści programoweT-W-5Metody prognozowania zmian w środowisku stosowane dla celu raportu.
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczanie kolejnych tematów ćwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student umie korzystać z części metod prognozowania lecz niewystarczającej dla celu raportu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_D17_U03Student umie oszacowac wartości przyrodnicze i krajobrazowe analizowanego terenu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U08Inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów.
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska.
Treści programoweT-A-2Analiza treści raportu na wybranym przykładzie. Przygotowanie streszczenia raportu ooś dla celów udziału społeczeństwa w postępowaniu lokalizacyjnym.
T-W-8Zasady waloryzacji środowiska przyrodniczego na trasie inwestycji liniowych. OOŚ dla obiektów komunalnych. Ocena uciążliwości zapachowej.
T-W-3Procedura OOŚ dla planowanych przedsięwzięć mogocych zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz przedsięwzięć mogących potencjalnie oddziaływać na środowisko. Zakres, forma i rola raportu OOŚ.
T-W-4Ocena oddziaływania przedsięwzięcia na obszarach Natura 2000.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczanie kolejnych tematów ćwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student umie stosować metody szacowania wartosci przyrodniczych i krajobrazowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_D17_K01W wyniku odbytych zajęc student ma zdolnośc do postrzegania relacji - realizacja przedsiewzięc a ochrona środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K03Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego.
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska.
Treści programoweT-A-3Opracowanie raportu dla wybranego przez studenta przedsięwzięcia.
T-A-2Analiza treści raportu na wybranym przykładzie. Przygotowanie streszczenia raportu ooś dla celów udziału społeczeństwa w postępowaniu lokalizacyjnym.
Metody nauczaniaM-3Praca w zespołach 2-3 osobowych
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczanie kolejnych tematów ćwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student dostrzega zależności pomiędzy realizacją przedsiewziecia a środowiskiem lecz nie w pełni je umie określic
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_D17_K02W wyniku przeprowadzonych zajec student ma aktywną postawę do pracy w zespole, ma świadomośc wpływu zapisów raportu z OOŚ na decyzje środowiskowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K05W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny i ochrony środowiska. Pracuje samodzielnie i w zespole
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska.
Treści programoweT-A-3Opracowanie raportu dla wybranego przez studenta przedsięwzięcia.
T-A-2Analiza treści raportu na wybranym przykładzie. Przygotowanie streszczenia raportu ooś dla celów udziału społeczeństwa w postępowaniu lokalizacyjnym.
T-W-3Procedura OOŚ dla planowanych przedsięwzięć mogocych zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz przedsięwzięć mogących potencjalnie oddziaływać na środowisko. Zakres, forma i rola raportu OOŚ.
Metody nauczaniaM-3Praca w zespołach 2-3 osobowych
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczanie kolejnych tematów ćwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student pracuje w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOS_1A_D17_K03Student w wyniku odbytych zajęc posiada zdolnośc do oceny skutków nieprawidlowo wykonanego raportu, posiada świadomośc znaczenia tego opracowania. Ma aktywna postawę do pracy w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K06Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska.
Treści programoweT-A-2Analiza treści raportu na wybranym przykładzie. Przygotowanie streszczenia raportu ooś dla celów udziału społeczeństwa w postępowaniu lokalizacyjnym.
T-W-3Procedura OOŚ dla planowanych przedsięwzięć mogocych zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz przedsięwzięć mogących potencjalnie oddziaływać na środowisko. Zakres, forma i rola raportu OOŚ.
Metody nauczaniaM-3Praca w zespołach 2-3 osobowych
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczanie kolejnych tematów ćwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wykonuje raport o niewłaściwym zakresie oceniając go jako pełny
3,5
4,0
4,5
5,0