Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S2)

Sylabus przedmiotu Psychologiczne uwarunkowania projektowania przestrzeni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Psychologiczne uwarunkowania projektowania przestrzeni
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z podstaw projektowania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie i poznanie koncepcji kształtowania przestrzeni w kontekscie potrzeb i zachowania człowieka oraz wpływu cech przestrzennych na człowieka

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Związki architektury i psychologii1
T-W-2Metody badań środowiskowych.2
T-W-3Mapy behawioralne i obserwacja użytkowników przestrzeni jako metoda oceny jakości rozwiązań przestrzennych.2
T-W-4Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup użytkowników: Projektowanie uniwersalne (osoby starsze, niepełnosprawne).2
T-W-5Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup użytkowników: Projektowanie dla dzieci.2
T-W-6Terapeutyczne możliwości oddziaływania przestrzenią2
T-W-7Poczucie miejsca i przestrzeni. Swojskość i bezpieczeństwo.2
T-W-8Oddziaływanie przestrzeni miejskiej na człowieka i rozwiązywanie problemów miejskich.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury4
A-W-3Przygotowanie pracy semestralnej12
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład terenowy
M-3analiza przypadku

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie wykonanego opracowania na zadany temat (prezentacja multimedialna wraz z dołączonym kilkustronicowym opisem)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_A16_W01
Zna i rozumie związki pomiędzy przestrzenią a zachowaniem człowieka.
GP2_2A_W06, GP2_2A_W07C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_A16_U01
Student potrafi analizowac zjawiska dostrzezone w krajobrazie i zachowania ludzi w kontekscie uwarunkowan przestrzennych oraz przygotować opracowanie na ten temat.
GP2_2A_U01, GP2_2A_U06C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_A16_K01
Student ma świadomość istoty krajobrazu jako złożonego zjawiska przestrzennego, którego część stanowią ludzie i ich zachowania, a dostrzeżone zjawiska poddaje dyskusji w grupie.
GP2_2A_K02, GP2_2A_K03C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_A16_W01
Zna i rozumie związki pomiędzy przestrzenią a zachowaniem człowieka.
2,0Nie zna i nie rozumie związków pomiędzy przestrzenią a zachowaniem człowieka.
3,0Częściowo zna i słabo rozumie związki pomiędzy przestrzenią a zachowaniem człowieka.
3,5Zna ale słabo rozumie związki pomiędzy przestrzenią a zachowaniem człowieka.
4,0Zna i rozumie związki pomiędzy przestrzenią a zachowaniem człowieka. Wyjaśnia opierając się przede wszystkich na informacjach nabytych podczas zajęć.
4,5Zna i dobrze rozumie związki pomiędzy przestrzenią a zachowaniem człowieka. Wyjaśnia wyczerpująco, korzystając z samodzielnie znalezionych przykładów.
5,0Zna i bardzo dobrze rozumie związki pomiędzy przestrzenią a zachowaniem człowieka. Wyjaśnia szczegółowo i wyczerpująco, korzystając z wielu przykładów samodzielnie znalezionych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_A16_U01
Student potrafi analizowac zjawiska dostrzezone w krajobrazie i zachowania ludzi w kontekscie uwarunkowan przestrzennych oraz przygotować opracowanie na ten temat.
2,0Student nie potrafi analizować zachowania ludzi w kontekście uwarunkowań przestrzennych.
3,0Student analizuje zachowania ludzi w kontekście uwarunkowan przestrzennych w podstawowym zakresie, słabo je interpretując. Analiza zawiera braki i błędy w metodyce.
3,5Student analizuje zachowania ludzi w kontekście uwarunkowan przestrzennych w podstawowym zakresie, słabo je interpretując. Analiza zawiera niewielkie braki i błędy w metodyce.
4,0Student analizuje zachowania ludzi w kontekście uwarunkowan przestrzennych w podstawowym zakresie, interpretując je wyczerpująco. Analiza prowadzona jest prawidłowo.
4,5Student analizuje zachowania ludzi w kontekście uwarunkowan przestrzennych w ponadstawowym zakresie, interpretując je wyczerpująco. Analiza prowadzona jest prawidłowo.
5,0Student analizuje zachowania ludzi w kontekście uwarunkowan przestrzennych w ponadstawowym zakresie, interpretując je wyczerpująco i twórczo. Analiza prowadzona jest prawidłowo, zawiera obszerne wyjaśnienia.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_A16_K01
Student ma świadomość istoty krajobrazu jako złożonego zjawiska przestrzennego, którego część stanowią ludzie i ich zachowania, a dostrzeżone zjawiska poddaje dyskusji w grupie.
2,0Student opuszcza większość zajęć, nie interesuje się przedmiotem.
3,0Student biernie uczestniczy w zajęciach, opuszcza część zajęć, nie interesuje się przedmiotem.
3,5Student biernie uczestniczy w zajęciach, opuszcza część zajęć, wykazuje umiarkowane zainteresowanie przedmiotem.
4,0Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie opuszcza zajęć, wykazuje umiarkowane zainteresowanie przedmiotem.
4,5Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, nie opuszcza zajęć, wykazuje znaczne zainteresowanie przedmiotem.
5,0Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, nie opuscza zajęć, interesuje się przedmiotem, bierze udział w konsultacjach, wykazuje się inicjatywą i zaangażowaniem w pracy.

Literatura podstawowa

  1. Bańka A., Społeczna psychologia środowiskowa, Scholar, Warszawa, 2002
  2. Bell P. E. i inni, Psychologia środowiskowa, Wyd. Psychologiczne, Gdańska, 2004
  3. Hall E., Ukryty wymiar, PIW, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Czałczyńska-Podolska, . The impact of playground spatial features on children's play and activity forms: An evaluation of contemporary playgrounds' play and social value., J. Env. Psychol., 2014, 38, 6, str. 132-142

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Związki architektury i psychologii1
T-W-2Metody badań środowiskowych.2
T-W-3Mapy behawioralne i obserwacja użytkowników przestrzeni jako metoda oceny jakości rozwiązań przestrzennych.2
T-W-4Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup użytkowników: Projektowanie uniwersalne (osoby starsze, niepełnosprawne).2
T-W-5Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup użytkowników: Projektowanie dla dzieci.2
T-W-6Terapeutyczne możliwości oddziaływania przestrzenią2
T-W-7Poczucie miejsca i przestrzeni. Swojskość i bezpieczeństwo.2
T-W-8Oddziaływanie przestrzeni miejskiej na człowieka i rozwiązywanie problemów miejskich.2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Czytanie wskazanej literatury4
A-W-3Przygotowanie pracy semestralnej12
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_A16_W01Zna i rozumie związki pomiędzy przestrzenią a zachowaniem człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W06Ma pogłębioną wiedzę z zakresu nauk społecznych, ekonomicznych, prawnych niezbędną do rozumienia dylematów gospodarowania zasobami środowiska i kształtowania przestrzeni dla potrzeb człowieka z uwzględnieniem ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy.
GP2_2A_W07Ma wiedzę na temat zarządzania przestrzenią, a także psychologicznych aspektów kształtowania przestrzeni; zna techniki ustalania i kształtowania wizerunku miejsc oraz rolę marketingu terytorialnego w stymulowaniu rozwoju lokalnego.
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie i poznanie koncepcji kształtowania przestrzeni w kontekscie potrzeb i zachowania człowieka oraz wpływu cech przestrzennych na człowieka
Treści programoweT-W-2Metody badań środowiskowych.
T-W-3Mapy behawioralne i obserwacja użytkowników przestrzeni jako metoda oceny jakości rozwiązań przestrzennych.
T-W-4Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup użytkowników: Projektowanie uniwersalne (osoby starsze, niepełnosprawne).
T-W-5Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup użytkowników: Projektowanie dla dzieci.
T-W-6Terapeutyczne możliwości oddziaływania przestrzenią
T-W-7Poczucie miejsca i przestrzeni. Swojskość i bezpieczeństwo.
T-W-8Oddziaływanie przestrzeni miejskiej na człowieka i rozwiązywanie problemów miejskich.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład terenowy
M-3analiza przypadku
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie wykonanego opracowania na zadany temat (prezentacja multimedialna wraz z dołączonym kilkustronicowym opisem)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna i nie rozumie związków pomiędzy przestrzenią a zachowaniem człowieka.
3,0Częściowo zna i słabo rozumie związki pomiędzy przestrzenią a zachowaniem człowieka.
3,5Zna ale słabo rozumie związki pomiędzy przestrzenią a zachowaniem człowieka.
4,0Zna i rozumie związki pomiędzy przestrzenią a zachowaniem człowieka. Wyjaśnia opierając się przede wszystkich na informacjach nabytych podczas zajęć.
4,5Zna i dobrze rozumie związki pomiędzy przestrzenią a zachowaniem człowieka. Wyjaśnia wyczerpująco, korzystając z samodzielnie znalezionych przykładów.
5,0Zna i bardzo dobrze rozumie związki pomiędzy przestrzenią a zachowaniem człowieka. Wyjaśnia szczegółowo i wyczerpująco, korzystając z wielu przykładów samodzielnie znalezionych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_A16_U01Student potrafi analizowac zjawiska dostrzezone w krajobrazie i zachowania ludzi w kontekscie uwarunkowan przestrzennych oraz przygotować opracowanie na ten temat.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U01Posługuje się językiem obcym w mowie i piśmie, umie przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów lub wystąpienie ustne związane z gospodarką przestrzenną.
GP2_2A_U06Potrafi rozstrzygać dylematy planistyczne wynikające z różnych potrzeb i oczekiwań społeczno-gospodarczych na tle środowiska przyrodniczego miast, potrafi syntetyzować informacje cząstkowe w systemowy obraz przestrzeni, wykazuje potrzebę uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie i poznanie koncepcji kształtowania przestrzeni w kontekscie potrzeb i zachowania człowieka oraz wpływu cech przestrzennych na człowieka
Treści programoweT-W-2Metody badań środowiskowych.
T-W-3Mapy behawioralne i obserwacja użytkowników przestrzeni jako metoda oceny jakości rozwiązań przestrzennych.
T-W-4Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup użytkowników: Projektowanie uniwersalne (osoby starsze, niepełnosprawne).
T-W-5Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup użytkowników: Projektowanie dla dzieci.
T-W-1Związki architektury i psychologii
T-W-6Terapeutyczne możliwości oddziaływania przestrzenią
T-W-7Poczucie miejsca i przestrzeni. Swojskość i bezpieczeństwo.
T-W-8Oddziaływanie przestrzeni miejskiej na człowieka i rozwiązywanie problemów miejskich.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład terenowy
M-3analiza przypadku
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie wykonanego opracowania na zadany temat (prezentacja multimedialna wraz z dołączonym kilkustronicowym opisem)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi analizować zachowania ludzi w kontekście uwarunkowań przestrzennych.
3,0Student analizuje zachowania ludzi w kontekście uwarunkowan przestrzennych w podstawowym zakresie, słabo je interpretując. Analiza zawiera braki i błędy w metodyce.
3,5Student analizuje zachowania ludzi w kontekście uwarunkowan przestrzennych w podstawowym zakresie, słabo je interpretując. Analiza zawiera niewielkie braki i błędy w metodyce.
4,0Student analizuje zachowania ludzi w kontekście uwarunkowan przestrzennych w podstawowym zakresie, interpretując je wyczerpująco. Analiza prowadzona jest prawidłowo.
4,5Student analizuje zachowania ludzi w kontekście uwarunkowan przestrzennych w ponadstawowym zakresie, interpretując je wyczerpująco. Analiza prowadzona jest prawidłowo.
5,0Student analizuje zachowania ludzi w kontekście uwarunkowan przestrzennych w ponadstawowym zakresie, interpretując je wyczerpująco i twórczo. Analiza prowadzona jest prawidłowo, zawiera obszerne wyjaśnienia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_A16_K01Student ma świadomość istoty krajobrazu jako złożonego zjawiska przestrzennego, którego część stanowią ludzie i ich zachowania, a dostrzeżone zjawiska poddaje dyskusji w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
GP2_2A_K03Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie i poznanie koncepcji kształtowania przestrzeni w kontekscie potrzeb i zachowania człowieka oraz wpływu cech przestrzennych na człowieka
Treści programoweT-W-2Metody badań środowiskowych.
T-W-3Mapy behawioralne i obserwacja użytkowników przestrzeni jako metoda oceny jakości rozwiązań przestrzennych.
T-W-4Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup użytkowników: Projektowanie uniwersalne (osoby starsze, niepełnosprawne).
T-W-5Psychologiczne podstawy kształtowania przestrzeni dla wybranych grup użytkowników: Projektowanie dla dzieci.
T-W-1Związki architektury i psychologii
T-W-6Terapeutyczne możliwości oddziaływania przestrzenią
T-W-7Poczucie miejsca i przestrzeni. Swojskość i bezpieczeństwo.
T-W-8Oddziaływanie przestrzeni miejskiej na człowieka i rozwiązywanie problemów miejskich.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład terenowy
M-3analiza przypadku
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie wykonanego opracowania na zadany temat (prezentacja multimedialna wraz z dołączonym kilkustronicowym opisem)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student opuszcza większość zajęć, nie interesuje się przedmiotem.
3,0Student biernie uczestniczy w zajęciach, opuszcza część zajęć, nie interesuje się przedmiotem.
3,5Student biernie uczestniczy w zajęciach, opuszcza część zajęć, wykazuje umiarkowane zainteresowanie przedmiotem.
4,0Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie opuszcza zajęć, wykazuje umiarkowane zainteresowanie przedmiotem.
4,5Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, nie opuszcza zajęć, wykazuje znaczne zainteresowanie przedmiotem.
5,0Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, nie opuscza zajęć, interesuje się przedmiotem, bierze udział w konsultacjach, wykazuje się inicjatywą i zaangażowaniem w pracy.