Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S2)

Sylabus przedmiotu Problemy gospodarki przestrzennej w praktyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Problemy gospodarki przestrzennej w praktyce
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Zwoliński <azwolinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 0,50,50zaliczenie
projektyP2 15 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z podstaw gospodarki przestrzennej, wiedza podstawowa z zakresu urbanistyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z praktycznymi aspektami szeroko pojętej gospodarki przestrzennej oraz praktyczną implementacją aktów planistycznych na szczeblu lokalnym.
C-2Nabycie praktycznych umiejętności ustalania zasad kształtowania i interpretacji przestrzeni miasta w trybie obowiązujących uwarunkowań przestrzennych i aktów planistycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Faza I: Przestrzeń miasta w ujęciu praktycznym - wprowadzenie. Wprowadzenie do zagadnień przestrzeni miejskiej. Cele i zakres przedmiotu.1
T-P-2Faza II: Planowanie przestrzenne w miastach w praktyce. Wdrażanie idei ładu przestrzennego w kształtowaniu przestrzeni miasta.3
T-P-3Praktyczne programowanie strategii rewitalizacji zaniedbanych obszarów miejskich i podmiejskich.2
T-P-4Strategiczne planowanie obszarów parków technologicznych.2
T-P-5Analiza morfologiczna zabudowy i delimitacja granic obszarów miejskich.2
T-P-6Faza III: Implikacje praktyczne aktów planowania przestrzennego. Praktyka programowania inwestycji z użyciem procedury konkursów urbanistyczno-architektonicznych.1
T-P-7Decyzja o Warunkach Zabudowy - ustalanie warunków i praktyczna implikacja.2
T-P-8Praktyczne tworzenie zapisów MPZP i ich interpretacja przestzrenna.2
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień praktycznych w gospodarce przestrzennej.1
T-W-2Typologia przestrzeni miasta w ujęciu praktycznym i w kontekście planowania przestrzennego.1
T-W-3Ład przestrzenny - praktyczny obraz pojęcia w przestrzeni miast.1
T-W-4Praktyczne aspekty i strategie rewitalizacji zaniedbanych obszarów miejskich i podmiejskich.2
T-W-5Specjalne strefy ekonomiczne i parki technologiczne w kontekście praktycznych działań w zarządzaniu obszarami miejskimi.2
T-W-6Zarządzanie przestrzenią miejską w kontekście procedur konkursów urbanistyczno-architektonicznych.2
T-W-7Programowanie zmian przestrzennych miasta w świetle zapisów Prawa Budowlanego.2
T-W-8Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego a Decyzja o Warunkach Zabudowy w ujęciu praktycznym.2
T-W-9Konsekwencje przestrzenne aktów planowania lokalnego i regionalnego.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.10
A-P-2Praca własna studenta.5
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, dyskusja dydaktyczna, objaśnienie - z użyciem komputera.
M-2wizja lokalna, dyskusja panelowa, pokaz multimedialny, ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu na podstawie oceny średniej z ocen za zadanie główne przedmiotu i za poszczególne ćwiczenia praktyczne i pracę grupową.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_C16_W01
Poznanie teorii planowania i zarządzania przestrzenią miejską w ujęciu praktycznym.
GP2_2A_W01, GP2_2A_W07C-1T-P-1, T-P-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_C16_U01
Umiejętność oceny i rozwiązywania praktycznych problemów związanych z procesem planowania i zarządzania przestrzenią miejską.
GP2_2A_U09, GP2_2A_U06C-1T-P-3, T-P-4M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_C16_K01
Świadomość praktycznych skutków procesu planowania i zarządzania miastem i aktywna postawa wobec zachodzących przekształceń przestrzeni urbanistycznej.
GP2_2A_K01, GP2_2A_K05C-2T-P-6, T-P-8, T-P-7M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_C16_W01
Poznanie teorii planowania i zarządzania przestrzenią miejską w ujęciu praktycznym.
2,0Student nie przyswoił podstawowych pojęć ładu przestrzennego, aktów planistycznych, przestrzeni miasta itp.
3,0Student potrafi poprawnie interpretować strukturę przestrzeni urbanistycznej. Rozpoznaje podstawowe akty planistyczne na szczeblu lokalnym i regionalnym.
3,5Student przyswoił podstawowe pojęcia związane z praktycznymi aspektami planowania przestrzennego. Trudność sprawia całościowa interpretacja i aspekt praktyczny.
4,0Student potrafi praktycznie programować zmiany przestrzenne w przestrzeni miasta. Potrafi znajdować sprawnie praktyczne rozwiązania dla problemów planistycznych.
4,5Student w pełni świadomie rejestruje, interpretuje i analizuje morfologię przestrzeni urbanistycznej w różnych aspektach. W poprawny sposób posługuje się narzędziami komputerowymi do rejestracji i prezentacji wyników badań. Potrafi znajdować sprawnie praktyczne rozwiązania dla problemów planistycznych.
5,0Student w pełni świadomie potrafi praktycznie programować zmiany i przekształcenia miasta w oparciu o uwarunkowania prawne i przestrzenne. Posiada świadomość przekształceń przestrzennych i potrafi zająć kreatywne stanowisko związane ze stanem i przekształceniami przestrzeni urbanistycznej. Potrafi znajdować sprawnie praktyczne rozwiązania dla problemów planistycznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_C16_U01
Umiejętność oceny i rozwiązywania praktycznych problemów związanych z procesem planowania i zarządzania przestrzenią miejską.
2,0Student nie przyswoił podstawowych pojęć ładu przestrzennego, aktów planistycznych, przestrzeni miasta itp.
3,0Student potrafi poprawnie interpretować strukturę przestrzeni urbanistycznej. Rozpoznaje podstawowe akty planistyczne na szczeblu lokalnym i regionalnym.
3,5Student przyswoił podstawowe pojęcia związane z praktycznymi aspektami planowania przestrzennego. Trudność sprawia całościowa interpretacja i aspekt praktyczny.
4,0Student potrafi praktycznie programować zmiany przestrzenne w przestrzeni miasta. Potrafi znajdować sprawnie praktyczne rozwiązania dla problemów planistycznych.
4,5Student w pełni świadomie rejestruje, interpretuje i analizuje morfologię przestrzeni urbanistycznej w różnych aspektach. W poprawny sposób posługuje się narzędziami komputerowymi do rejestracji i prezentacji wyników badań. Potrafi znajdować sprawnie praktyczne rozwiązania dla problemów planistycznych.
5,0Student w pełni świadomie potrafi praktycznie programować zmiany i przekształcenia miasta w oparciu o uwarunkowania prawne i przestrzenne. Posiada świadomość przekształceń przestrzennych i potrafi zająć kreatywne stanowisko związane ze stanem i przekształceniami przestrzeni urbanistycznej. Potrafi znajdować sprawnie praktyczne rozwiązania dla problemów planistycznych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_C16_K01
Świadomość praktycznych skutków procesu planowania i zarządzania miastem i aktywna postawa wobec zachodzących przekształceń przestrzeni urbanistycznej.
2,0Student nie przyswoił podstawowych pojęć ładu przestrzennego, aktów planistycznych, przestrzeni miasta itp.
3,0Student potrafi poprawnie interpretować strukturę przestrzeni urbanistycznej. Rozpoznaje podstawowe akty planistyczne na szczeblu lokalnym i regionalnym.
3,5Student przyswoił podstawowe pojęcia związane z praktycznymi aspektami planowania przestrzennego. Trudność sprawia całościowa interpretacja i aspekt praktyczny.
4,0Student potrafi poprawnie rozpoznawać elementy morfologii struktury miejskiej, jednak trudność sprawia całościowa interpretacja i aspekt praktyczny. W poprawny sposób posługuje się narzędziami komputerowymi do rejestracji i prezentacji wyników badań.
4,5Student potrafi praktycznie programować zmiany przestrzenne w przestrzeni miasta. Potrafi znajdować sprawnie praktyczne rozwiązania dla problemów planistycznych.
5,0Student w pełni świadomie potrafi praktycznie programować zmiany i przekształcenia miasta w oparciu o uwarunkowania prawne i przestrzenne. Posiada świadomość przekształceń przestrzennych i potrafi zająć kreatywne stanowisko związane ze stanem i przekształceniami przestrzeni urbanistycznej. Potrafi znajdować sprawnie praktyczne rozwiązania dla problemów planistycznych.

Literatura podstawowa

  1. Lorens P., Wybrane zagadnienia rewitalizacji miast., Urbanista, Gdańsk, 2009
  2. Pęski W., Zarządzanie miastami, Arkady, Warszawa, 1999
  3. Lorens P., Rewitalizacja miast - planowanie i realizacja, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Lorens P., Martyniuk-Pęczek J., Problemy kształtowania przestrzeni publicznych, Urbanista, Gdańsk, 2010
  2. Davidson F. & Payne G., Urban Projects Manual, Liverpool University Press DFID, Liverpool, 2000
  3. Ostrowski W., Urbanistyka współczesna, Arkady, Warszawa, 1975

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Faza I: Przestrzeń miasta w ujęciu praktycznym - wprowadzenie. Wprowadzenie do zagadnień przestrzeni miejskiej. Cele i zakres przedmiotu.1
T-P-2Faza II: Planowanie przestrzenne w miastach w praktyce. Wdrażanie idei ładu przestrzennego w kształtowaniu przestrzeni miasta.3
T-P-3Praktyczne programowanie strategii rewitalizacji zaniedbanych obszarów miejskich i podmiejskich.2
T-P-4Strategiczne planowanie obszarów parków technologicznych.2
T-P-5Analiza morfologiczna zabudowy i delimitacja granic obszarów miejskich.2
T-P-6Faza III: Implikacje praktyczne aktów planowania przestrzennego. Praktyka programowania inwestycji z użyciem procedury konkursów urbanistyczno-architektonicznych.1
T-P-7Decyzja o Warunkach Zabudowy - ustalanie warunków i praktyczna implikacja.2
T-P-8Praktyczne tworzenie zapisów MPZP i ich interpretacja przestzrenna.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do zagadnień praktycznych w gospodarce przestrzennej.1
T-W-2Typologia przestrzeni miasta w ujęciu praktycznym i w kontekście planowania przestrzennego.1
T-W-3Ład przestrzenny - praktyczny obraz pojęcia w przestrzeni miast.1
T-W-4Praktyczne aspekty i strategie rewitalizacji zaniedbanych obszarów miejskich i podmiejskich.2
T-W-5Specjalne strefy ekonomiczne i parki technologiczne w kontekście praktycznych działań w zarządzaniu obszarami miejskimi.2
T-W-6Zarządzanie przestrzenią miejską w kontekście procedur konkursów urbanistyczno-architektonicznych.2
T-W-7Programowanie zmian przestrzennych miasta w świetle zapisów Prawa Budowlanego.2
T-W-8Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego a Decyzja o Warunkach Zabudowy w ujęciu praktycznym.2
T-W-9Konsekwencje przestrzenne aktów planowania lokalnego i regionalnego.2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.10
A-P-2Praca własna studenta.5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_C16_W01Poznanie teorii planowania i zarządzania przestrzenią miejską w ujęciu praktycznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W01Ma rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia gospodarki przestrzennej oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami nauki.
GP2_2A_W07Ma wiedzę na temat zarządzania przestrzenią, a także psychologicznych aspektów kształtowania przestrzeni; zna techniki ustalania i kształtowania wizerunku miejsc oraz rolę marketingu terytorialnego w stymulowaniu rozwoju lokalnego.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z praktycznymi aspektami szeroko pojętej gospodarki przestrzennej oraz praktyczną implementacją aktów planistycznych na szczeblu lokalnym.
Treści programoweT-P-1Faza I: Przestrzeń miasta w ujęciu praktycznym - wprowadzenie. Wprowadzenie do zagadnień przestrzeni miejskiej. Cele i zakres przedmiotu.
T-P-2Faza II: Planowanie przestrzenne w miastach w praktyce. Wdrażanie idei ładu przestrzennego w kształtowaniu przestrzeni miasta.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, dyskusja dydaktyczna, objaśnienie - z użyciem komputera.
M-2wizja lokalna, dyskusja panelowa, pokaz multimedialny, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu na podstawie oceny średniej z ocen za zadanie główne przedmiotu i za poszczególne ćwiczenia praktyczne i pracę grupową.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przyswoił podstawowych pojęć ładu przestrzennego, aktów planistycznych, przestrzeni miasta itp.
3,0Student potrafi poprawnie interpretować strukturę przestrzeni urbanistycznej. Rozpoznaje podstawowe akty planistyczne na szczeblu lokalnym i regionalnym.
3,5Student przyswoił podstawowe pojęcia związane z praktycznymi aspektami planowania przestrzennego. Trudność sprawia całościowa interpretacja i aspekt praktyczny.
4,0Student potrafi praktycznie programować zmiany przestrzenne w przestrzeni miasta. Potrafi znajdować sprawnie praktyczne rozwiązania dla problemów planistycznych.
4,5Student w pełni świadomie rejestruje, interpretuje i analizuje morfologię przestrzeni urbanistycznej w różnych aspektach. W poprawny sposób posługuje się narzędziami komputerowymi do rejestracji i prezentacji wyników badań. Potrafi znajdować sprawnie praktyczne rozwiązania dla problemów planistycznych.
5,0Student w pełni świadomie potrafi praktycznie programować zmiany i przekształcenia miasta w oparciu o uwarunkowania prawne i przestrzenne. Posiada świadomość przekształceń przestrzennych i potrafi zająć kreatywne stanowisko związane ze stanem i przekształceniami przestrzeni urbanistycznej. Potrafi znajdować sprawnie praktyczne rozwiązania dla problemów planistycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_C16_U01Umiejętność oceny i rozwiązywania praktycznych problemów związanych z procesem planowania i zarządzania przestrzenią miejską.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U09Potrafi prognozować i oceniać skutki środowiskowe polityk i planów przestrzenno-rozwojowych.
GP2_2A_U06Potrafi rozstrzygać dylematy planistyczne wynikające z różnych potrzeb i oczekiwań społeczno-gospodarczych na tle środowiska przyrodniczego miast, potrafi syntetyzować informacje cząstkowe w systemowy obraz przestrzeni, wykazuje potrzebę uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z praktycznymi aspektami szeroko pojętej gospodarki przestrzennej oraz praktyczną implementacją aktów planistycznych na szczeblu lokalnym.
Treści programoweT-P-3Praktyczne programowanie strategii rewitalizacji zaniedbanych obszarów miejskich i podmiejskich.
T-P-4Strategiczne planowanie obszarów parków technologicznych.
Metody nauczaniaM-2wizja lokalna, dyskusja panelowa, pokaz multimedialny, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu na podstawie oceny średniej z ocen za zadanie główne przedmiotu i za poszczególne ćwiczenia praktyczne i pracę grupową.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przyswoił podstawowych pojęć ładu przestrzennego, aktów planistycznych, przestrzeni miasta itp.
3,0Student potrafi poprawnie interpretować strukturę przestrzeni urbanistycznej. Rozpoznaje podstawowe akty planistyczne na szczeblu lokalnym i regionalnym.
3,5Student przyswoił podstawowe pojęcia związane z praktycznymi aspektami planowania przestrzennego. Trudność sprawia całościowa interpretacja i aspekt praktyczny.
4,0Student potrafi praktycznie programować zmiany przestrzenne w przestrzeni miasta. Potrafi znajdować sprawnie praktyczne rozwiązania dla problemów planistycznych.
4,5Student w pełni świadomie rejestruje, interpretuje i analizuje morfologię przestrzeni urbanistycznej w różnych aspektach. W poprawny sposób posługuje się narzędziami komputerowymi do rejestracji i prezentacji wyników badań. Potrafi znajdować sprawnie praktyczne rozwiązania dla problemów planistycznych.
5,0Student w pełni świadomie potrafi praktycznie programować zmiany i przekształcenia miasta w oparciu o uwarunkowania prawne i przestrzenne. Posiada świadomość przekształceń przestrzennych i potrafi zająć kreatywne stanowisko związane ze stanem i przekształceniami przestrzeni urbanistycznej. Potrafi znajdować sprawnie praktyczne rozwiązania dla problemów planistycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_C16_K01Świadomość praktycznych skutków procesu planowania i zarządzania miastem i aktywna postawa wobec zachodzących przekształceń przestrzeni urbanistycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K01Wykazuje potrzebę stałego doskonalenia i aktualizowania wiedzy kierunkowej, podnoszenia kompetencji, ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych.
GP2_2A_K05Jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni
Cel przedmiotuC-2Nabycie praktycznych umiejętności ustalania zasad kształtowania i interpretacji przestrzeni miasta w trybie obowiązujących uwarunkowań przestrzennych i aktów planistycznych.
Treści programoweT-P-6Faza III: Implikacje praktyczne aktów planowania przestrzennego. Praktyka programowania inwestycji z użyciem procedury konkursów urbanistyczno-architektonicznych.
T-P-8Praktyczne tworzenie zapisów MPZP i ich interpretacja przestzrenna.
T-P-7Decyzja o Warunkach Zabudowy - ustalanie warunków i praktyczna implikacja.
Metody nauczaniaM-2wizja lokalna, dyskusja panelowa, pokaz multimedialny, ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu na podstawie oceny średniej z ocen za zadanie główne przedmiotu i za poszczególne ćwiczenia praktyczne i pracę grupową.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przyswoił podstawowych pojęć ładu przestrzennego, aktów planistycznych, przestrzeni miasta itp.
3,0Student potrafi poprawnie interpretować strukturę przestrzeni urbanistycznej. Rozpoznaje podstawowe akty planistyczne na szczeblu lokalnym i regionalnym.
3,5Student przyswoił podstawowe pojęcia związane z praktycznymi aspektami planowania przestrzennego. Trudność sprawia całościowa interpretacja i aspekt praktyczny.
4,0Student potrafi poprawnie rozpoznawać elementy morfologii struktury miejskiej, jednak trudność sprawia całościowa interpretacja i aspekt praktyczny. W poprawny sposób posługuje się narzędziami komputerowymi do rejestracji i prezentacji wyników badań.
4,5Student potrafi praktycznie programować zmiany przestrzenne w przestrzeni miasta. Potrafi znajdować sprawnie praktyczne rozwiązania dla problemów planistycznych.
5,0Student w pełni świadomie potrafi praktycznie programować zmiany i przekształcenia miasta w oparciu o uwarunkowania prawne i przestrzenne. Posiada świadomość przekształceń przestrzennych i potrafi zająć kreatywne stanowisko związane ze stanem i przekształceniami przestrzeni urbanistycznej. Potrafi znajdować sprawnie praktyczne rozwiązania dla problemów planistycznych.