Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S2)

Sylabus przedmiotu Rekreacja w miastach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rekreacja w miastach
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 0,50,50zaliczenie
projektyP2 15 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z podstaw gospodarowania przestrzenią ze studiów I stopnia.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z historycznymi i współczesnymi tendencjami w zakresie kształtowania przestrzeni rekreacji w mieście oraz uwarunkowaniami dla ich planowania i projektowania.
C-2Nabycie umiejętności w zakresie krytycznej analizy i oceny terenu rekreacji pod kątem atrakcyjności dla użytkowników.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Analiza i ocena atrakcyjności wybranych terenów rekreacji.10
T-P-2Zagadnienia atrakcyjności i bezpieczeństwa przestrzeni na przykładzie placu zabaw.5
15
wykłady
T-W-1Podstawy teorii rekreacji - wprowadzenie2
T-W-2Mechanizmy procesu rekreacji: potrzeby i motywacje użytkowników terenów rekreacji.2
T-W-3Atrakcyjność i efektywność przestrzeni rekreacji.2
T-W-4Wpływ funkcji rekreacji na kształtowanie struktury przestrzennej miasta.2
T-W-5Rodzaje terenów rekreacji w mieście.1
T-W-6Programowanie i projektowanie wybranych przykładów terenów rekreacji.3
T-W-7Aktualne idee i tendencje w zakresie kształtowania terenów rekreacji w mieście.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Obecność na ćwiczeniach15
15
wykłady
A-W-1Obecność na wykładach15
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład terenowy,
M-3analiza przypadku

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykłady: Zaliczenie na podstawie prezentacji.
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne: Zaliczenie na podstawie wykonanego opracowania studialnego na zadany temat.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_OB2_W01
Zna historyczne i współczesne tendencje w zakresie kształtowania przestrzeni rekreacji w mieście oraz uwarunkowania dla ich planowania i projektowania.
GP2_2A_W03, GP2_2A_W04C-1T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_OB2_U01
Potrafi przeanalizowac potencjał rekreacyjny terenu i ocenic jego atrakcyjnosc.
GP2_2A_U08, GP2_2A_U02C-2T-W-3, T-P-1, T-P-2M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_OB2_K01
Rozumie zwiazek atrakcyjnosci terenu z mozliwoscia realizacji potrzeb rekreacyjnych oraz koniecznosc dialogu miedzy projektantem a użytkownikiem przestrzeni.
GP2_2A_K04, GP2_2A_K05C-2T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-P-1, T-P-2M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_OB2_W01
Zna historyczne i współczesne tendencje w zakresie kształtowania przestrzeni rekreacji w mieście oraz uwarunkowania dla ich planowania i projektowania.
2,0Nie zna historycznych i współczesnych tendencji w zakresie ksztaltowania przestrzeni rekreacji.
3,0Zna częściowo i charakteryzuje w bardzo ograniczonym zakresie historyczne i współczesne tendencje w zakresie ksztaltowania przestrzeni rekreacji. Popełnia błędy.
3,5Zna częściowo i charakteryzuje w ograniczonym zakresie historyczne i współczesne tendencje w zakresie ksztaltowania przestrzeni rekreacji. Popełnia nieliczne błędy
4,0Zna i charakteryzuje w podstawowym zakresie historyczne i współczesne tendencje w zakresie ksztaltowania przestrzeni rekreacji. Korzysta z informacji nabytych podczas zajęć.
4,5Zna i charakteryzuje w ponadpodstawowym zakresie historyczne i współczesne tendencje w zakresie ksztaltowania przestrzeni rekreacji. Korzysta nietylko z informacji nabytych podczas zajęć. Wyjaśnia wyczerpująco.
5,0Zna i charakteryzuje w ponadpodstawowym zakresie historyczne i współczesne tendencje w zakresie ksztaltowania przestrzeni rekreacji. Korzysta nietylko z informacji nabytych podczas zajęć. Wyjaśnia wyczerpująco i twórczo analizuje.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_OB2_U01
Potrafi przeanalizowac potencjał rekreacyjny terenu i ocenic jego atrakcyjnosc.
2,0Nie potrafi przeprowadzić prawidłowo analizy, która zawiera liczne błędy i duże braki.
3,0Przeprowadza analizę, która zawiera braki i błędy merytoryczne. Wyjasnia i opisuje zjawiska pobieżnie.
3,5Przeprowadza analizę, która zawiera nieliczne braki i niewielkie błędy merytoryczne. Wyjasnia i opisuje zjawiska pobieżnie.
4,0Przeprowadza analizę merytorycznie prawidłowo. Wyjasnia i opisuje zjawiska pobieżnie.
4,5Przeprowadza analizę merytorycznie prawidłowo. Wyjasnia i opisuje zjawiska wyczerpująco.
5,0Przeprowadza analizę merytorycznie prawidłowo. Wyjasnia i opisuje zjawiska wyczerpująco i bardzo wnikliwie.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_OB2_K01
Rozumie zwiazek atrakcyjnosci terenu z mozliwoscia realizacji potrzeb rekreacyjnych oraz koniecznosc dialogu miedzy projektantem a użytkownikiem przestrzeni.
2,0Student opuszcza większość zajęć, nie interesuje się przedmiotem.
3,0Student biernie uczestniczy w zajęciach, opuszcza częśc zajęć, nie interesuje się przedmiotem.
3,5Student biernie uczestniczy w zajęciach, opuszcza częśc zajęć, wykazuje umiarkowane zainteresowanie przedmiotem.
4,0Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie opuszcza zajęć, wykazuje umiarkowane zainteresowanie przedmiotem.
4,5Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, nie opuszcza częśc zajęć, wykazuje znaczne zainteresowanie przedmiotem.
5,0Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, nie opuszcza częśc zajęć, wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem oraz inicjatywę i zaangazowanie w pracy.

Literatura podstawowa

  1. Bartkowicz B., Wpływ funkcji wypoczynku na kształtowanie struktury przestrzennej miast., Politechnika Krakowska, Kraków, 1985
  2. Lis A., Efektywność systemu zieleni rekreacyjnej w mieście w ujeciu psychologii środowiska., Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2003
  3. Orzeszek-Gajewska B., Kształtowanie terenów zieleni w miastach., PWN, Warszawa, 1984

Literatura dodatkowa

  1. Czałczyńska-Podolska M., Czynniki efektywnego planowania i kształtowania terenów rekreacji w mieście., Teka Kom. Urb. Stud. Krajob. - OL PAN, 2012, VIII/1. str. 35-45.
  2. Czałczyńska-Podolska M., Ocena miejsca zamieszkania w aspekcie realizacji potrzeb rekreacyjnych mieszkańców., Sztuka Ochrony i kształtowania środowiska. „Twórczość – Nauka – Dydaktyka”. Politechnika Krakowska, Kraków, 2007
  3. Czałczyńska-Podolska M., Rekreacja na osiedlach, Zieleń Miejska, 2008, nr 3, str. 42-43.

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Analiza i ocena atrakcyjności wybranych terenów rekreacji.10
T-P-2Zagadnienia atrakcyjności i bezpieczeństwa przestrzeni na przykładzie placu zabaw.5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy teorii rekreacji - wprowadzenie2
T-W-2Mechanizmy procesu rekreacji: potrzeby i motywacje użytkowników terenów rekreacji.2
T-W-3Atrakcyjność i efektywność przestrzeni rekreacji.2
T-W-4Wpływ funkcji rekreacji na kształtowanie struktury przestrzennej miasta.2
T-W-5Rodzaje terenów rekreacji w mieście.1
T-W-6Programowanie i projektowanie wybranych przykładów terenów rekreacji.3
T-W-7Aktualne idee i tendencje w zakresie kształtowania terenów rekreacji w mieście.3
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Obecność na ćwiczeniach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Obecność na wykładach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_OB2_W01Zna historyczne i współczesne tendencje w zakresie kształtowania przestrzeni rekreacji w mieście oraz uwarunkowania dla ich planowania i projektowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W03Zna metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich dotyczących gospodarki przestrzennej.
GP2_2A_W04Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z różnymi aspektami gospodarowania przestrzenią, dotyczącymi obszarów wrażliwych oraz z wykorzystywaniem technologii informatycznych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z historycznymi i współczesnymi tendencjami w zakresie kształtowania przestrzeni rekreacji w mieście oraz uwarunkowaniami dla ich planowania i projektowania.
Treści programoweT-W-6Programowanie i projektowanie wybranych przykładów terenów rekreacji.
T-W-7Aktualne idee i tendencje w zakresie kształtowania terenów rekreacji w mieście.
T-W-1Podstawy teorii rekreacji - wprowadzenie
T-W-4Wpływ funkcji rekreacji na kształtowanie struktury przestrzennej miasta.
T-W-5Rodzaje terenów rekreacji w mieście.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład terenowy,
M-3analiza przypadku
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykłady: Zaliczenie na podstawie prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna historycznych i współczesnych tendencji w zakresie ksztaltowania przestrzeni rekreacji.
3,0Zna częściowo i charakteryzuje w bardzo ograniczonym zakresie historyczne i współczesne tendencje w zakresie ksztaltowania przestrzeni rekreacji. Popełnia błędy.
3,5Zna częściowo i charakteryzuje w ograniczonym zakresie historyczne i współczesne tendencje w zakresie ksztaltowania przestrzeni rekreacji. Popełnia nieliczne błędy
4,0Zna i charakteryzuje w podstawowym zakresie historyczne i współczesne tendencje w zakresie ksztaltowania przestrzeni rekreacji. Korzysta z informacji nabytych podczas zajęć.
4,5Zna i charakteryzuje w ponadpodstawowym zakresie historyczne i współczesne tendencje w zakresie ksztaltowania przestrzeni rekreacji. Korzysta nietylko z informacji nabytych podczas zajęć. Wyjaśnia wyczerpująco.
5,0Zna i charakteryzuje w ponadpodstawowym zakresie historyczne i współczesne tendencje w zakresie ksztaltowania przestrzeni rekreacji. Korzysta nietylko z informacji nabytych podczas zajęć. Wyjaśnia wyczerpująco i twórczo analizuje.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_OB2_U01Potrafi przeanalizowac potencjał rekreacyjny terenu i ocenic jego atrakcyjnosc.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U08Posiada umiejętność przeprowadzenia analiz i interpretacji zagadnień gospodarczych i środowiskowych w ujęciu przestrzennym.
GP2_2A_U02Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym na poziomie B2+, w zakresie gospodarki przestrzennej, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski, formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności w zakresie krytycznej analizy i oceny terenu rekreacji pod kątem atrakcyjności dla użytkowników.
Treści programoweT-W-3Atrakcyjność i efektywność przestrzeni rekreacji.
T-P-1Analiza i ocena atrakcyjności wybranych terenów rekreacji.
T-P-2Zagadnienia atrakcyjności i bezpieczeństwa przestrzeni na przykładzie placu zabaw.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład terenowy,
M-3analiza przypadku
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne: Zaliczenie na podstawie wykonanego opracowania studialnego na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi przeprowadzić prawidłowo analizy, która zawiera liczne błędy i duże braki.
3,0Przeprowadza analizę, która zawiera braki i błędy merytoryczne. Wyjasnia i opisuje zjawiska pobieżnie.
3,5Przeprowadza analizę, która zawiera nieliczne braki i niewielkie błędy merytoryczne. Wyjasnia i opisuje zjawiska pobieżnie.
4,0Przeprowadza analizę merytorycznie prawidłowo. Wyjasnia i opisuje zjawiska pobieżnie.
4,5Przeprowadza analizę merytorycznie prawidłowo. Wyjasnia i opisuje zjawiska wyczerpująco.
5,0Przeprowadza analizę merytorycznie prawidłowo. Wyjasnia i opisuje zjawiska wyczerpująco i bardzo wnikliwie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_OB2_K01Rozumie zwiazek atrakcyjnosci terenu z mozliwoscia realizacji potrzeb rekreacyjnych oraz koniecznosc dialogu miedzy projektantem a użytkownikiem przestrzeni.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K04Odpowiednio określa priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
GP2_2A_K05Jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności w zakresie krytycznej analizy i oceny terenu rekreacji pod kątem atrakcyjności dla użytkowników.
Treści programoweT-W-6Programowanie i projektowanie wybranych przykładów terenów rekreacji.
T-W-7Aktualne idee i tendencje w zakresie kształtowania terenów rekreacji w mieście.
T-W-1Podstawy teorii rekreacji - wprowadzenie
T-W-2Mechanizmy procesu rekreacji: potrzeby i motywacje użytkowników terenów rekreacji.
T-W-3Atrakcyjność i efektywność przestrzeni rekreacji.
T-W-4Wpływ funkcji rekreacji na kształtowanie struktury przestrzennej miasta.
T-W-5Rodzaje terenów rekreacji w mieście.
T-P-1Analiza i ocena atrakcyjności wybranych terenów rekreacji.
T-P-2Zagadnienia atrakcyjności i bezpieczeństwa przestrzeni na przykładzie placu zabaw.
Metody nauczaniaM-3analiza przypadku
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia audytoryjne: Zaliczenie na podstawie wykonanego opracowania studialnego na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student opuszcza większość zajęć, nie interesuje się przedmiotem.
3,0Student biernie uczestniczy w zajęciach, opuszcza częśc zajęć, nie interesuje się przedmiotem.
3,5Student biernie uczestniczy w zajęciach, opuszcza częśc zajęć, wykazuje umiarkowane zainteresowanie przedmiotem.
4,0Student biernie uczestniczy w zajęciach, nie opuszcza zajęć, wykazuje umiarkowane zainteresowanie przedmiotem.
4,5Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, nie opuszcza częśc zajęć, wykazuje znaczne zainteresowanie przedmiotem.
5,0Student aktywnie uczestniczy w zajęciach, nie opuszcza częśc zajęć, wykazuje duże zainteresowanie przedmiotem oraz inicjatywę i zaangazowanie w pracy.