Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S2)

Sylabus przedmiotu Restytucja ekosystemów naturalnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Restytucja ekosystemów naturalnych
Specjalność Obszary wrażliwe
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,50zaliczenie
projektyP3 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu ekologii i ochrony przyrody

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy o podstawach przyrodniczych, planowaniu i realizacji przedsięwzięć w zakresie restytucji zdegradowanych ekosystemów. Zdobycie umiejętności kreaytywnego zastosowania technik i technologii w rezrytucji ekosystemów i kwalifikacji do pracy zespołowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zapoznanie się z realizacjami przedsięwzięć związanych z restytucją ekosystemów w różnych układach krajobrazowych10
T-P-2Opracowanie i przedstawienie projektu restytucji przyrodniczej i technicznej wybranego obiektu.20
30
wykłady
T-W-1Ekologia restytucji - pojęcia podstawowe, cele i metody.4
T-W-2Uwarunkowania formalne i prawne restytucji.2
T-W-3System klasyfikacji siedlisk Natura 2000.4
T-W-4Techniczne i biologiczne metody restytucji ekosystemów wodnych.2
T-W-5Odtwarzanie torfowisk i dolinowych kompleksów aluwialnych.4
T-W-6Zastosowanie metod ekohydrologicznych w skali krajobrazowej.2
T-W-7Aktywne kształtowanie kompleksów siedlisk wybrzeża morskiego.2
T-W-8Ochrona i restytucja muraw kserotermicznych i wrzosowisk.2
T-W-9Wykorzystanie tradycyjnych metod rolniczych w restytucji ekosystemów półnaturalnych.2
T-W-10Restytucja cennych zbiorowisk leśnych.2
T-W-11Bierna i czynna ochrona drzewostanów w parkach narodowych i rezerwatach przyrody.2
T-W-12Specyfika restytucji ekosystemów górskich.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2przygotowanie projektów30
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury20
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Przygotowanie prezentacji
M-3Przygotowanie projektu
M-4Pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu
S-4Ocena formująca: Ocena sprawozdania z ćwiczeń terenowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_O25_W01
Uzyskanie wiedzy o wymogach ochrony, zagrożeniach i metodach restytucji cennych ekosystemów przyrodniczych
GP2_2A_W04, GP2_2A_W05C-1T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-12, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-P-1M-1, M-4S-1, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_O25_U01
Nabywa umiejętności oceny potrzeb, zakresu i efektów realizacji działań restytucyjnych.
GP2_2A_U01, GP2_2A_U04C-1T-P-2M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_O25_K01
Zdobycie kwalifikacji do pracy zespołowej w zakresie oceny potrzeb, skali i efektów realizacji działań restytucyjnych.
GP2_2A_K03, GP2_2A_K04C-1T-P-2M-2, M-3S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_O25_W01
Uzyskanie wiedzy o wymogach ochrony, zagrożeniach i metodach restytucji cennych ekosystemów przyrodniczych
2,0
3,0Ma wiedzę o wymogach ochrony, zagrożeniach i metodach restytucji cennych ekosystemów przyrodniczych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_O25_U01
Nabywa umiejętności oceny potrzeb, zakresu i efektów realizacji działań restytucyjnych.
2,0
3,0Poprawnie opracuje projekt ilustrujący elementarne umiejętności formułowania celów i doboru metod restytucji ekosystemów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_O25_K01
Zdobycie kwalifikacji do pracy zespołowej w zakresie oceny potrzeb, skali i efektów realizacji działań restytucyjnych.
2,0
3,0Przygotuje w zespole i przedstawi projekt dokumentujący na poziomie elementarnym kompetencje do wyboru metod i oceny skuteczności projektów restytucyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Andel J., Aronson J., Restoration ecology, Blackwell Publ., Malden, Oxford, Victoria, 2006
  2. Jermaczek A., Wołejko L., Misztal K., Poradnik ochrony mokradeł w górach., Wyd. Klubu Przyrodników, Świebodzin, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Barańska K., Jermaczek A., Poradnik utrzymania i ochrony siedliska przyrodniczego 6210 Murawy kserotermiczne., Wyd. Klubu Przyrodników, Świebodzin, 2009

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zapoznanie się z realizacjami przedsięwzięć związanych z restytucją ekosystemów w różnych układach krajobrazowych10
T-P-2Opracowanie i przedstawienie projektu restytucji przyrodniczej i technicznej wybranego obiektu.20
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekologia restytucji - pojęcia podstawowe, cele i metody.4
T-W-2Uwarunkowania formalne i prawne restytucji.2
T-W-3System klasyfikacji siedlisk Natura 2000.4
T-W-4Techniczne i biologiczne metody restytucji ekosystemów wodnych.2
T-W-5Odtwarzanie torfowisk i dolinowych kompleksów aluwialnych.4
T-W-6Zastosowanie metod ekohydrologicznych w skali krajobrazowej.2
T-W-7Aktywne kształtowanie kompleksów siedlisk wybrzeża morskiego.2
T-W-8Ochrona i restytucja muraw kserotermicznych i wrzosowisk.2
T-W-9Wykorzystanie tradycyjnych metod rolniczych w restytucji ekosystemów półnaturalnych.2
T-W-10Restytucja cennych zbiorowisk leśnych.2
T-W-11Bierna i czynna ochrona drzewostanów w parkach narodowych i rezerwatach przyrody.2
T-W-12Specyfika restytucji ekosystemów górskich.2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2przygotowanie projektów30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury20
A-W-3przygotowanie do zaliczenia10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_O25_W01Uzyskanie wiedzy o wymogach ochrony, zagrożeniach i metodach restytucji cennych ekosystemów przyrodniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W04Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z różnymi aspektami gospodarowania przestrzenią, dotyczącymi obszarów wrażliwych oraz z wykorzystywaniem technologii informatycznych.
GP2_2A_W05Ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą zawodu planisty, w tym przepisów prawnych i procedur sporządzania dokumentów planistycznych, a także o trendach rozwojowych i istotnych nowych osiągnięciach związanych z gospodarką przestrzenną.
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy o podstawach przyrodniczych, planowaniu i realizacji przedsięwzięć w zakresie restytucji zdegradowanych ekosystemów. Zdobycie umiejętności kreaytywnego zastosowania technik i technologii w rezrytucji ekosystemów i kwalifikacji do pracy zespołowej.
Treści programoweT-W-2Uwarunkowania formalne i prawne restytucji.
T-W-1Ekologia restytucji - pojęcia podstawowe, cele i metody.
T-W-4Techniczne i biologiczne metody restytucji ekosystemów wodnych.
T-W-3System klasyfikacji siedlisk Natura 2000.
T-W-5Odtwarzanie torfowisk i dolinowych kompleksów aluwialnych.
T-W-6Zastosowanie metod ekohydrologicznych w skali krajobrazowej.
T-W-12Specyfika restytucji ekosystemów górskich.
T-W-7Aktywne kształtowanie kompleksów siedlisk wybrzeża morskiego.
T-W-8Ochrona i restytucja muraw kserotermicznych i wrzosowisk.
T-W-9Wykorzystanie tradycyjnych metod rolniczych w restytucji ekosystemów półnaturalnych.
T-W-10Restytucja cennych zbiorowisk leśnych.
T-W-11Bierna i czynna ochrona drzewostanów w parkach narodowych i rezerwatach przyrody.
T-P-1Zapoznanie się z realizacjami przedsięwzięć związanych z restytucją ekosystemów w różnych układach krajobrazowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-4Pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-4Ocena formująca: Ocena sprawozdania z ćwiczeń terenowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma wiedzę o wymogach ochrony, zagrożeniach i metodach restytucji cennych ekosystemów przyrodniczych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_O25_U01Nabywa umiejętności oceny potrzeb, zakresu i efektów realizacji działań restytucyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U01Posługuje się językiem obcym w mowie i piśmie, umie przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów lub wystąpienie ustne związane z gospodarką przestrzenną.
GP2_2A_U04Umie zidentyfikować zagrożenia środowiska, potrafi posłużyć się skutecznymi metodami jego ochrony: administracyjnymi i inżynierskimi.; potrafi podjąć decyzję dotyczącą zagospodarowania przestrzeni zgodną z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy o podstawach przyrodniczych, planowaniu i realizacji przedsięwzięć w zakresie restytucji zdegradowanych ekosystemów. Zdobycie umiejętności kreaytywnego zastosowania technik i technologii w rezrytucji ekosystemów i kwalifikacji do pracy zespołowej.
Treści programoweT-P-2Opracowanie i przedstawienie projektu restytucji przyrodniczej i technicznej wybranego obiektu.
Metody nauczaniaM-3Przygotowanie projektu
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Poprawnie opracuje projekt ilustrujący elementarne umiejętności formułowania celów i doboru metod restytucji ekosystemów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_O25_K01Zdobycie kwalifikacji do pracy zespołowej w zakresie oceny potrzeb, skali i efektów realizacji działań restytucyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K03Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
GP2_2A_K04Odpowiednio określa priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy o podstawach przyrodniczych, planowaniu i realizacji przedsięwzięć w zakresie restytucji zdegradowanych ekosystemów. Zdobycie umiejętności kreaytywnego zastosowania technik i technologii w rezrytucji ekosystemów i kwalifikacji do pracy zespołowej.
Treści programoweT-P-2Opracowanie i przedstawienie projektu restytucji przyrodniczej i technicznej wybranego obiektu.
Metody nauczaniaM-2Przygotowanie prezentacji
M-3Przygotowanie projektu
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: Ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przygotuje w zespole i przedstawi projekt dokumentujący na poziomie elementarnym kompetencje do wyboru metod i oceny skuteczności projektów restytucyjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0