Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S2)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie obszarami chronionymi:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie obszarami chronionymi
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,50,50zaliczenie
wykładyW1 30 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość form ochrony przyrody, przyrodniczych uwarunkowań gospodarowania przestrzenią, podstaw prawnych ochrony przyrody i środowiska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy o procedurach w zakresie sporządzania opracowań planistycznych dla cennych obszarów przyrodniczych. Zdobycie umiejętności i kompetencji w ocenie i wdrażniu zapisów planów ochrony.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Interpretacja i analiza planów ochrony parków narodowych, rezerwatów, obszarów Natura 2000 i innych obszarów chronionych.8
T-A-2Propozycje alternatywnych rozwiązań przestrzennych i organizacyjnych.7
15
wykłady
T-W-1Plan ochrony parku narodowego – zakres, realizacja, wdrożenie.6
T-W-2Ostoje systemu Natura 2000 – plan ochrony, plan zadań ochronnych, konsekwencje wdrożenia, możliwości derogacji.5
T-W-3Rezerwaty przyrody – dokumentacja powołująca, plan ochrony, praktyka zarządzenia, rozwiązywanie konfliktów.4
T-W-4Ochrona krajobrazu przyrodniczego: parki krajobrazowe i obszary chronionego krajobrazu – ograniczenia rozwojowe, praktyka administracyjna.4
T-W-5Zarządzanie obszarami przestrzennymi w kompetencjach gmin i nadleśnictw.1
T-W-6Integracja ochrony w różnych obiektach przestrzennych, łączność ekologiczna.4
T-W-7Prywatne obszary chronione – nowa forma ochrony przyrody.2
T-W-8Realizacja celów ochrony na tle europejskiego systemu ochrony przyrody.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie prezentacji15
A-A-3Konsultacje5
A-A-4Studiowanie literatury przedmiotu10
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu13
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Przygotowanie rezentacji multimedialnej
M-3Realizacja zadań indywidualnych i zespołowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian z tematyki wykładowej
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji multimedialnej
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_C11_W01
Student/ka zna podstawowe procedury w zakresie sporządzania opracowań planistycznych dla cennych obszarów przyrodniczych. Zna uwarunkowania wdrażania zapisów planów ochrony i ich praktycznej realizacji. Ma wiedzę na temat struktury organizacyjnej i kompetencji administracji obszarów chronionych. Zna strategię ochrony przyrody Polski i Europy.
GP2_2A_W02, GP2_2A_W07C-1T-W-6, T-W-8, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_C11_U01
Student/ka potrafi analizować dane planistyczne i przewidywać skutki zaplanowanych działań.
GP2_2A_U01, GP2_2A_U04C-1T-A-1, T-A-2M-3S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_C11_K01
Nabycie umiejętości oceny opracowań projektowych oraz możliwości ich wdrożenia. Potrafi pracować w zespole.
GP2_2A_K01, GP2_2A_K03, GP2_2A_K05C-1T-A-1, T-A-2M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_C11_W01
Student/ka zna podstawowe procedury w zakresie sporządzania opracowań planistycznych dla cennych obszarów przyrodniczych. Zna uwarunkowania wdrażania zapisów planów ochrony i ich praktycznej realizacji. Ma wiedzę na temat struktury organizacyjnej i kompetencji administracji obszarów chronionych. Zna strategię ochrony przyrody Polski i Europy.
2,0
3,0WYkaże w sprawdzianie elementarną wiedzę z zakresu tematyki wykładowej. Przygotuje i przedstawi prezentazję omawiającą niewyczerpująco wybrany temat, bez wyciągania wniosków.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_C11_U01
Student/ka potrafi analizować dane planistyczne i przewidywać skutki zaplanowanych działań.
2,0
3,0Wykonanie wskazanych zadań w zakresie podstawowym, opracowanie i przedstawienie wyników w formie pisemnej i graficznej, dostarczenie sprawozdania z ćwiczeń.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_C11_K01
Nabycie umiejętości oceny opracowań projektowych oraz możliwości ich wdrożenia. Potrafi pracować w zespole.
2,0
3,0Nabycie umiejętości oceny opracowań projektowych oraz możliwości ich wdrożenia. Potrafi pracować w zespole.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Symonides E., Ochrona przyrody., Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Jermaczek A., Ochrona przyrody po europejsku., Wyd. Klubu Przyrodników, Świebodzin, 2008
  2. http://www.mrr.gov.pl/Rozwoj+przestrzenny/Polska+polityka+przestrzenna/Prace+nad+KPZK+2008-2033;, strona internetowa

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Interpretacja i analiza planów ochrony parków narodowych, rezerwatów, obszarów Natura 2000 i innych obszarów chronionych.8
T-A-2Propozycje alternatywnych rozwiązań przestrzennych i organizacyjnych.7
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Plan ochrony parku narodowego – zakres, realizacja, wdrożenie.6
T-W-2Ostoje systemu Natura 2000 – plan ochrony, plan zadań ochronnych, konsekwencje wdrożenia, możliwości derogacji.5
T-W-3Rezerwaty przyrody – dokumentacja powołująca, plan ochrony, praktyka zarządzenia, rozwiązywanie konfliktów.4
T-W-4Ochrona krajobrazu przyrodniczego: parki krajobrazowe i obszary chronionego krajobrazu – ograniczenia rozwojowe, praktyka administracyjna.4
T-W-5Zarządzanie obszarami przestrzennymi w kompetencjach gmin i nadleśnictw.1
T-W-6Integracja ochrony w różnych obiektach przestrzennych, łączność ekologiczna.4
T-W-7Prywatne obszary chronione – nowa forma ochrony przyrody.2
T-W-8Realizacja celów ochrony na tle europejskiego systemu ochrony przyrody.4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie prezentacji15
A-A-3Konsultacje5
A-A-4Studiowanie literatury przedmiotu10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu13
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_C11_W01Student/ka zna podstawowe procedury w zakresie sporządzania opracowań planistycznych dla cennych obszarów przyrodniczych. Zna uwarunkowania wdrażania zapisów planów ochrony i ich praktycznej realizacji. Ma wiedzę na temat struktury organizacyjnej i kompetencji administracji obszarów chronionych. Zna strategię ochrony przyrody Polski i Europy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W02Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i biologii przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu gospodarki przestrzennej.
GP2_2A_W07Ma wiedzę na temat zarządzania przestrzenią, a także psychologicznych aspektów kształtowania przestrzeni; zna techniki ustalania i kształtowania wizerunku miejsc oraz rolę marketingu terytorialnego w stymulowaniu rozwoju lokalnego.
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy o procedurach w zakresie sporządzania opracowań planistycznych dla cennych obszarów przyrodniczych. Zdobycie umiejętności i kompetencji w ocenie i wdrażniu zapisów planów ochrony.
Treści programoweT-W-6Integracja ochrony w różnych obiektach przestrzennych, łączność ekologiczna.
T-W-8Realizacja celów ochrony na tle europejskiego systemu ochrony przyrody.
T-W-5Zarządzanie obszarami przestrzennymi w kompetencjach gmin i nadleśnictw.
T-W-7Prywatne obszary chronione – nowa forma ochrony przyrody.
T-W-1Plan ochrony parku narodowego – zakres, realizacja, wdrożenie.
T-W-3Rezerwaty przyrody – dokumentacja powołująca, plan ochrony, praktyka zarządzenia, rozwiązywanie konfliktów.
T-W-4Ochrona krajobrazu przyrodniczego: parki krajobrazowe i obszary chronionego krajobrazu – ograniczenia rozwojowe, praktyka administracyjna.
T-W-2Ostoje systemu Natura 2000 – plan ochrony, plan zadań ochronnych, konsekwencje wdrożenia, możliwości derogacji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Przygotowanie rezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian z tematyki wykładowej
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji multimedialnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0WYkaże w sprawdzianie elementarną wiedzę z zakresu tematyki wykładowej. Przygotuje i przedstawi prezentazję omawiającą niewyczerpująco wybrany temat, bez wyciągania wniosków.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_C11_U01Student/ka potrafi analizować dane planistyczne i przewidywać skutki zaplanowanych działań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U01Posługuje się językiem obcym w mowie i piśmie, umie przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów lub wystąpienie ustne związane z gospodarką przestrzenną.
GP2_2A_U04Umie zidentyfikować zagrożenia środowiska, potrafi posłużyć się skutecznymi metodami jego ochrony: administracyjnymi i inżynierskimi.; potrafi podjąć decyzję dotyczącą zagospodarowania przestrzeni zgodną z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy o procedurach w zakresie sporządzania opracowań planistycznych dla cennych obszarów przyrodniczych. Zdobycie umiejętności i kompetencji w ocenie i wdrażniu zapisów planów ochrony.
Treści programoweT-A-1Interpretacja i analiza planów ochrony parków narodowych, rezerwatów, obszarów Natura 2000 i innych obszarów chronionych.
T-A-2Propozycje alternatywnych rozwiązań przestrzennych i organizacyjnych.
Metody nauczaniaM-3Realizacja zadań indywidualnych i zespołowych
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykonanie wskazanych zadań w zakresie podstawowym, opracowanie i przedstawienie wyników w formie pisemnej i graficznej, dostarczenie sprawozdania z ćwiczeń.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_C11_K01Nabycie umiejętości oceny opracowań projektowych oraz możliwości ich wdrożenia. Potrafi pracować w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K01Wykazuje potrzebę stałego doskonalenia i aktualizowania wiedzy kierunkowej, podnoszenia kompetencji, ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych.
GP2_2A_K03Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
GP2_2A_K05Jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy o procedurach w zakresie sporządzania opracowań planistycznych dla cennych obszarów przyrodniczych. Zdobycie umiejętności i kompetencji w ocenie i wdrażniu zapisów planów ochrony.
Treści programoweT-A-1Interpretacja i analiza planów ochrony parków narodowych, rezerwatów, obszarów Natura 2000 i innych obszarów chronionych.
T-A-2Propozycje alternatywnych rozwiązań przestrzennych i organizacyjnych.
Metody nauczaniaM-3Realizacja zadań indywidualnych i zespołowych
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Nabycie umiejętości oceny opracowań projektowych oraz możliwości ich wdrożenia. Potrafi pracować w zespole.
3,5
4,0
4,5
5,0