Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S2)

Sylabus przedmiotu Chemiczne zagrożenia środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemiczne zagrożenia środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość chemii, fizyki i matematyki na poziomie podstawowym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy w zakresie elementarnych praw chemicznych niezbędne do opisu naturalnych zjawisk chemicznych zachodzących na Ziemi oraz wpływu na te zjawiska emisji wybranych zanieczyszczeń.
C-2Umiejetność stosowania pojęć chemicznych, nomenklatury chemicznej i wybrane praw chemicznych w zakresie opisu najważniejszych problemów zwiazanych z zanieczyszczeniem środowiska w skali globalnej i lokalnej. Umiejętność oceny rozmiaru zakłóceń spowodowanych przez człowieka w przebiegu naturalnych procesów chemicznych
C-3Umiejetnośc prezentowania w grupie własnego stanowisko w sprawie oceny czynników zagrażających środowisku.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Regulamin bhp pracy w laboratorium Zasady pobierania i przygotowania do analiz chemicznych próbek środowiskowych. Parametry charakteryzujace metody badawcze.2
T-L-2Równowagi w roztworach elektrolitów i w układach zawierających związki trudno rozpuszczalne. Wpływ składu roztworu na rozpuszczalność zanieczyszczeń i pH.2
T-L-3Właściwości buforowe elementów ekosystemu a kwaśne deszcze. Zasadowośc wody2
T-L-4Oznaczanie wybranych wskaźników zanieczyszczenia chemicznego środowiska Obliczanie stężeń odorantów w powietrzu atmosferycznym.2
T-L-5Udział reakcji utleniania i redukcji w przemianach substancji zagrażających środowisku. Korozja4
T-L-6Śladu węglowy i wodny.Odrabianie zaległych ćwiczen. Zaliczenie3
15
wykłady
T-W-1Rozmieszczenie pierwiastków na Ziemi jako układ odniesienia zmian zachodzących w środowisku.2
T-W-2Zanieczyszczenia i skażenia chemiczne środowiska. Podstawowe źródła i skutki zanieczyszczeń chemicznych.2
T-W-3Wybrane aspekty fizykochemicznych oddziaływań substancji chemicznych w środowisku oraz ich transportu, trwałości i degradacji.3
T-W-4Wskaźniki zanieczyszczeń chemicznych atmosfery, litosfery i hydrosfery.1
T-W-5Globalne zagrożenia chemiczne na kuli ziemskiej. Wybrane aspekty prawa UE.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach15
A-L-2Urrwalenie matriału przrobionego na ćwiczeniach i przygotowanie sprawozdań10
A-L-3Przygotowanie materiału do cwiczeń.5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Konsultacje i przygotowanie podstawowej wiedzy do wykładów i utrwalenie zrealizowanych treści wykładów20
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady w formie prezentacji PowerPoint
M-2obliczenia chemicznych parametrów wykorzystywanych w ocenie zagrożeń środowiska

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: forma testowa z pytaniami otwartymi i zamkniętymi

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_B03_W01
Student ma rozszerzoną wiedzę w zakresie wpływu emisji zanieczyszczeń chemicznych na podstawowe procesy zachodzace w środowisku naturalnym.
GP2_2A_W02C-1T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_B03_U01
Student umie zidentyfikowac zagrozenia chemiczne środowiska w skali globalnej i lokalnej i potrafi posłuzyc sie skutecznymi metodami administracyjnymi i inżynierskimi jego ochrony
GP2_2A_U01, GP2_2A_U04C-2T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-3, T-L-4M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_B03_K01
Student potrafi w grupie osób zaprezentować własne stanowisko w sprawie oceny czynników zagrażających środowisku
GP2_2A_K05C-3T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_B03_W01
Student ma rozszerzoną wiedzę w zakresie wpływu emisji zanieczyszczeń chemicznych na podstawowe procesy zachodzace w środowisku naturalnym.
2,0
3,0Student ma ogólną wiedzę na temat wpływu emisji zanieczyszczeń chemicznych na podstawowe procesy zachodzace w środowisku naturalnym.
3,5Student ma w małym zakresie rozszerzoną wiedzę na temat wpływu emisji zanieczyszczeń chemicznych na podstawowe procesy zachodzace w środowisku naturalnym.
4,0Student ma w znaczącym zakresie rozszerzoną wiedzę na temat wpływu emisji zanieczyszczeń chemicznych na podstawowe procesy zachodzace w środowisku naturalnym.
4,5Student ma rozszerzoną wiedzę na temat wpływu emisji zanieczyszczeń chemicznych na podstawowe procesy zachodzace w środowisku naturalnym.
5,0Student ma bardzo szeroką wiedzę na temat wpływu emisji zanieczyszczeń chemicznych na podstawowe procesy zachodzace w środowisku naturalnym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_B03_U01
Student umie zidentyfikowac zagrozenia chemiczne środowiska w skali globalnej i lokalnej i potrafi posłuzyc sie skutecznymi metodami administracyjnymi i inżynierskimi jego ochrony
2,0
3,0Student z trudem potrafi zidentyfikowac niektóre zagrożenia chemiczne środowiska w skali lokalnej i zapropoponować metody administracyjne lub inżynierskie jego ochrony
3,5Student potrafi zidentyfikowac niektóre zagrożenia chemiczne środowiska w skali lokalnej i zapropoponować jednostkowe metody administracyjne lub inżynierskie jego ochrony
4,0Student w wiekszosci przypadków potrafi zidentyfikowaczagrożenia chemiczne środowiska w skali lokalnej i zapropoponować jednostkowe metody administracyjne lub inżynierskie jego ochrony
4,5Student w większości przypadków potrafi zidentyfikowac zagrożenia chemiczne środowiska w skali globalnej i lokalnej i potrafi zaproponować metody administracyjne i inzynierskie jego ochrony
5,0Student potrafi zidentyfikowac zagrożenia chemiczne środowiska w skali globalnej i lokalnej i potrafi zaproponować metody administracyjne i inzynierskie jego ochrony

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_B03_K01
Student potrafi w grupie osób zaprezentować własne stanowisko w sprawie oceny czynników zagrażających środowisku
2,0
3,0Student potrafi zaprezentować własne stanowisko w sprawie oceny jednego czynnika zagrażającego środowisku.
3,5Student potrafi zaprezentować własne stanowisko w sprawie oceny dwóch czynników zagrażających środowisku.
4,0Student potrafi zaprezentować własne stanowisko w sprawie oceny kilku czynników zagrażających środowisku.
4,5Student potrafi zaprezentować własne stanowisko w sprawie ocenywiększości czynników chemicznych zagrażających środowisku.
5,0Student potrafi zaprezentować własne stanowisko w sprawie oceny czynników chemicznych zagrażających środowisku.

Literatura podstawowa

  1. Alloway B.J., D.C. Ayers, Chemiczne podstawy zanieczyszczania środowiska, PWN, Warszawa, 1999
  2. Andrews J.E., Brimblecombe P., Jickells T.D., Liss P.S., Wprowadzenie do chemii środowiska., WNT, Warszawa, 1999
  3. Buczkowski R., Wybrane zagadnienia proekologiczne w chemii., Wybrane zagadnienia proekologiczne w chemii., Toruń, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Bielański A., Podstawy chemii nieorganicznej tom 1-2, PWN, Warszawa, 2012
  2. Pazdro K., Rola-Noworyta A., Akademicki zbiór zadań z chemii ogólnej., Oficyna edukacyjna Krzysztof Pazdro Spólka z o.o., Warszawa, 2013
  3. M. Gałczyńska, Reakcja przęstki pospolitej (Hippuris vulgaris L.) i żabiścieku pływającego (Hydrocharis morsus-ranae L.) na zanieczyszczenie wody wybranymi metalami ciężkimi i możliwości wykorzystania tych roślin w fitoremediacji wód., Wyd. Uczel. Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Szczecin, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Regulamin bhp pracy w laboratorium Zasady pobierania i przygotowania do analiz chemicznych próbek środowiskowych. Parametry charakteryzujace metody badawcze.2
T-L-2Równowagi w roztworach elektrolitów i w układach zawierających związki trudno rozpuszczalne. Wpływ składu roztworu na rozpuszczalność zanieczyszczeń i pH.2
T-L-3Właściwości buforowe elementów ekosystemu a kwaśne deszcze. Zasadowośc wody2
T-L-4Oznaczanie wybranych wskaźników zanieczyszczenia chemicznego środowiska Obliczanie stężeń odorantów w powietrzu atmosferycznym.2
T-L-5Udział reakcji utleniania i redukcji w przemianach substancji zagrażających środowisku. Korozja4
T-L-6Śladu węglowy i wodny.Odrabianie zaległych ćwiczen. Zaliczenie3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozmieszczenie pierwiastków na Ziemi jako układ odniesienia zmian zachodzących w środowisku.2
T-W-2Zanieczyszczenia i skażenia chemiczne środowiska. Podstawowe źródła i skutki zanieczyszczeń chemicznych.2
T-W-3Wybrane aspekty fizykochemicznych oddziaływań substancji chemicznych w środowisku oraz ich transportu, trwałości i degradacji.3
T-W-4Wskaźniki zanieczyszczeń chemicznych atmosfery, litosfery i hydrosfery.1
T-W-5Globalne zagrożenia chemiczne na kuli ziemskiej. Wybrane aspekty prawa UE.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach15
A-L-2Urrwalenie matriału przrobionego na ćwiczeniach i przygotowanie sprawozdań10
A-L-3Przygotowanie materiału do cwiczeń.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Konsultacje i przygotowanie podstawowej wiedzy do wykładów i utrwalenie zrealizowanych treści wykładów20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_B03_W01Student ma rozszerzoną wiedzę w zakresie wpływu emisji zanieczyszczeń chemicznych na podstawowe procesy zachodzace w środowisku naturalnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W02Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i biologii przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu gospodarki przestrzennej.
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy w zakresie elementarnych praw chemicznych niezbędne do opisu naturalnych zjawisk chemicznych zachodzących na Ziemi oraz wpływu na te zjawiska emisji wybranych zanieczyszczeń.
Treści programoweT-W-1Rozmieszczenie pierwiastków na Ziemi jako układ odniesienia zmian zachodzących w środowisku.
T-W-5Globalne zagrożenia chemiczne na kuli ziemskiej. Wybrane aspekty prawa UE.
T-W-2Zanieczyszczenia i skażenia chemiczne środowiska. Podstawowe źródła i skutki zanieczyszczeń chemicznych.
T-W-3Wybrane aspekty fizykochemicznych oddziaływań substancji chemicznych w środowisku oraz ich transportu, trwałości i degradacji.
T-W-4Wskaźniki zanieczyszczeń chemicznych atmosfery, litosfery i hydrosfery.
Metody nauczaniaM-1wykłady w formie prezentacji PowerPoint
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: forma testowa z pytaniami otwartymi i zamkniętymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma ogólną wiedzę na temat wpływu emisji zanieczyszczeń chemicznych na podstawowe procesy zachodzace w środowisku naturalnym.
3,5Student ma w małym zakresie rozszerzoną wiedzę na temat wpływu emisji zanieczyszczeń chemicznych na podstawowe procesy zachodzace w środowisku naturalnym.
4,0Student ma w znaczącym zakresie rozszerzoną wiedzę na temat wpływu emisji zanieczyszczeń chemicznych na podstawowe procesy zachodzace w środowisku naturalnym.
4,5Student ma rozszerzoną wiedzę na temat wpływu emisji zanieczyszczeń chemicznych na podstawowe procesy zachodzace w środowisku naturalnym.
5,0Student ma bardzo szeroką wiedzę na temat wpływu emisji zanieczyszczeń chemicznych na podstawowe procesy zachodzace w środowisku naturalnym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_B03_U01Student umie zidentyfikowac zagrozenia chemiczne środowiska w skali globalnej i lokalnej i potrafi posłuzyc sie skutecznymi metodami administracyjnymi i inżynierskimi jego ochrony
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U01Posługuje się językiem obcym w mowie i piśmie, umie przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów lub wystąpienie ustne związane z gospodarką przestrzenną.
GP2_2A_U04Umie zidentyfikować zagrożenia środowiska, potrafi posłużyć się skutecznymi metodami jego ochrony: administracyjnymi i inżynierskimi.; potrafi podjąć decyzję dotyczącą zagospodarowania przestrzeni zgodną z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Cel przedmiotuC-2Umiejetność stosowania pojęć chemicznych, nomenklatury chemicznej i wybrane praw chemicznych w zakresie opisu najważniejszych problemów zwiazanych z zanieczyszczeniem środowiska w skali globalnej i lokalnej. Umiejętność oceny rozmiaru zakłóceń spowodowanych przez człowieka w przebiegu naturalnych procesów chemicznych
Treści programoweT-L-1Regulamin bhp pracy w laboratorium Zasady pobierania i przygotowania do analiz chemicznych próbek środowiskowych. Parametry charakteryzujace metody badawcze.
T-L-2Równowagi w roztworach elektrolitów i w układach zawierających związki trudno rozpuszczalne. Wpływ składu roztworu na rozpuszczalność zanieczyszczeń i pH.
T-L-6Śladu węglowy i wodny.Odrabianie zaległych ćwiczen. Zaliczenie
T-L-3Właściwości buforowe elementów ekosystemu a kwaśne deszcze. Zasadowośc wody
T-L-4Oznaczanie wybranych wskaźników zanieczyszczenia chemicznego środowiska Obliczanie stężeń odorantów w powietrzu atmosferycznym.
Metody nauczaniaM-2obliczenia chemicznych parametrów wykorzystywanych w ocenie zagrożeń środowiska
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: forma testowa z pytaniami otwartymi i zamkniętymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student z trudem potrafi zidentyfikowac niektóre zagrożenia chemiczne środowiska w skali lokalnej i zapropoponować metody administracyjne lub inżynierskie jego ochrony
3,5Student potrafi zidentyfikowac niektóre zagrożenia chemiczne środowiska w skali lokalnej i zapropoponować jednostkowe metody administracyjne lub inżynierskie jego ochrony
4,0Student w wiekszosci przypadków potrafi zidentyfikowaczagrożenia chemiczne środowiska w skali lokalnej i zapropoponować jednostkowe metody administracyjne lub inżynierskie jego ochrony
4,5Student w większości przypadków potrafi zidentyfikowac zagrożenia chemiczne środowiska w skali globalnej i lokalnej i potrafi zaproponować metody administracyjne i inzynierskie jego ochrony
5,0Student potrafi zidentyfikowac zagrożenia chemiczne środowiska w skali globalnej i lokalnej i potrafi zaproponować metody administracyjne i inzynierskie jego ochrony
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_B03_K01Student potrafi w grupie osób zaprezentować własne stanowisko w sprawie oceny czynników zagrażających środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K05Jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni
Cel przedmiotuC-3Umiejetnośc prezentowania w grupie własnego stanowisko w sprawie oceny czynników zagrażających środowisku.
Treści programoweT-L-1Regulamin bhp pracy w laboratorium Zasady pobierania i przygotowania do analiz chemicznych próbek środowiskowych. Parametry charakteryzujace metody badawcze.
T-L-2Równowagi w roztworach elektrolitów i w układach zawierających związki trudno rozpuszczalne. Wpływ składu roztworu na rozpuszczalność zanieczyszczeń i pH.
T-L-6Śladu węglowy i wodny.Odrabianie zaległych ćwiczen. Zaliczenie
T-L-3Właściwości buforowe elementów ekosystemu a kwaśne deszcze. Zasadowośc wody
T-L-4Oznaczanie wybranych wskaźników zanieczyszczenia chemicznego środowiska Obliczanie stężeń odorantów w powietrzu atmosferycznym.
T-W-1Rozmieszczenie pierwiastków na Ziemi jako układ odniesienia zmian zachodzących w środowisku.
T-W-5Globalne zagrożenia chemiczne na kuli ziemskiej. Wybrane aspekty prawa UE.
T-W-2Zanieczyszczenia i skażenia chemiczne środowiska. Podstawowe źródła i skutki zanieczyszczeń chemicznych.
T-W-3Wybrane aspekty fizykochemicznych oddziaływań substancji chemicznych w środowisku oraz ich transportu, trwałości i degradacji.
T-W-4Wskaźniki zanieczyszczeń chemicznych atmosfery, litosfery i hydrosfery.
Metody nauczaniaM-1wykłady w formie prezentacji PowerPoint
M-2obliczenia chemicznych parametrów wykorzystywanych w ocenie zagrożeń środowiska
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: forma testowa z pytaniami otwartymi i zamkniętymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaprezentować własne stanowisko w sprawie oceny jednego czynnika zagrażającego środowisku.
3,5Student potrafi zaprezentować własne stanowisko w sprawie oceny dwóch czynników zagrażających środowisku.
4,0Student potrafi zaprezentować własne stanowisko w sprawie oceny kilku czynników zagrażających środowisku.
4,5Student potrafi zaprezentować własne stanowisko w sprawie ocenywiększości czynników chemicznych zagrażających środowisku.
5,0Student potrafi zaprezentować własne stanowisko w sprawie oceny czynników chemicznych zagrażających środowisku.