Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S2)
specjalność: Obszary wrażliwe

Sylabus przedmiotu Ochrona własności intelektualnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona własności intelektualnej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Skórska <Elzbieta.Skorska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z tego przedmiotu na poziomie studiów I stopnia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ugruntowanie i pogłębienie wiedzy na temat rodzajów i sposobów ochrony własności intelektualnej oraz zasad korzystania z cudzych utworów, w tym ze źródeł internetowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Dobra materialne a wytwory ludzkiego intelektu. Rodzaje ochrony dóbr intelektualnych. Prawo autorskie w Polsce i na świecie. Utwór pracowniczy, zbiorowy. Utwory zależne.2
T-W-2Dozwolony użytek chronionych utworów. Bazy danych – twórczy wybór, pobieranie danych, wtórne wykorzystanie, przekształcenie bazy danych.2
T-W-3Prawo autorskie w sieci. Odpowiedzialność za naruszenie praw autorskich. Zwalczanie piractwa. Piractwo komputerowe i domenowe, arbitraż domenowy.2
T-W-4Internet a znaki towarowe. Prawo własności przemysłowej w Polsce i na świecie. Bazy patentowe. Konwencje międzynarodowe.2
T-W-5Zarządzanie własnością intelektualną. Know-how, zagadnienie istoty, niejawności i zidentyfikowania nieopatentowanych informacji praktycznych.2
T-W-6Studium przypadku – jaki sposób ochrony wybrać?2
T-W-7Problem ACTA. Obecne trendy w kierunku wolnego dostępu do twórczości naukowej i otwartych źródeł wiedzy. Licencje Creative commons na przykładzie Wikipedii.2
T-W-8Zaliczenie pisemne wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach15
A-W-2Praca własna przy wykorzystaniu platformy zdalnego kształcenia (quizy, czaty, zadania)15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny i problemowy, dyskusja dydaktyczna, studium przypadku, burza mózgów.
M-2Asynchroniczny i synchroniczny e-learning.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zadanie na platformie e-learningowej
S-2Ocena formująca: Quiz na platformie e-learningowej
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny w sali

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_07_W01
Student/ka ma ugruntowaną wiedzę na temat rodzajów i sposobów ochrony własności intelektualnej, zna zasady korzystania z cudzych utworów oraz źródeł internetowych.
GP2_2A_W08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-2, M-1S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_07_U01
Student/ka umie korzystać z materiałów zawartych w sieci, potrafi zaproponować właściwą ochronę przedmiotom wytworu ludzkiego umysłu, umie korzystać z krajowych i zagranicznych baz patentowych.
GP2_2A_U02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-2, M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_07_K01
Student/ka umie współpracować w grupie, ma świadomość ciągłej aktualizacji wiedzy
GP2_2A_K01, GP2_2A_K03C-1T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_07_W01
Student/ka ma ugruntowaną wiedzę na temat rodzajów i sposobów ochrony własności intelektualnej, zna zasady korzystania z cudzych utworów oraz źródeł internetowych.
2,0
3,0Student/ka ma ugruntowana wiedzę na temat rodzajów i sposobów ochrony własności intelektualnej, zna zasady korzystania z cudzych utworów oraz źródeł internetowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_07_U01
Student/ka umie korzystać z materiałów zawartych w sieci, potrafi zaproponować właściwą ochronę przedmiotom wytworu ludzkiego umysłu, umie korzystać z krajowych i zagranicznych baz patentowych.
2,0
3,0Student/ka umie korzystać z materiałów zawartych w sieci, potrafi zaproponować właściwą ochronę przedmiotom wytworu ludzkiego umysłu, umie korzystać z krajowych i zagranicznych baz patentowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_07_K01
Student/ka umie współpracować w grupie, ma świadomość ciągłej aktualizacji wiedzy
2,0
3,0Student/ka umie współpracować w grupie, ma świadomość ciągłej aktualizacji wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Sienow T., Włodarczyk W., Własność intelektualna w społeczeństwie informacyjnym., Instytut na Rzecz Państwa Prawa, Warszawa, 2009
  2. Załucki M., Prawo własności intelektualnej. Repetytorium., Wydawnictwo Difin, Warszawa, 2008
  3. Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych., Dz. U. z 1994 r. Nr 24, poz. 83, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Ustawa z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej., Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117 z późn. zm., 2003
  2. witryna internetowa Urzędu Patentowego, www.uprp.pl, 2014

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Dobra materialne a wytwory ludzkiego intelektu. Rodzaje ochrony dóbr intelektualnych. Prawo autorskie w Polsce i na świecie. Utwór pracowniczy, zbiorowy. Utwory zależne.2
T-W-2Dozwolony użytek chronionych utworów. Bazy danych – twórczy wybór, pobieranie danych, wtórne wykorzystanie, przekształcenie bazy danych.2
T-W-3Prawo autorskie w sieci. Odpowiedzialność za naruszenie praw autorskich. Zwalczanie piractwa. Piractwo komputerowe i domenowe, arbitraż domenowy.2
T-W-4Internet a znaki towarowe. Prawo własności przemysłowej w Polsce i na świecie. Bazy patentowe. Konwencje międzynarodowe.2
T-W-5Zarządzanie własnością intelektualną. Know-how, zagadnienie istoty, niejawności i zidentyfikowania nieopatentowanych informacji praktycznych.2
T-W-6Studium przypadku – jaki sposób ochrony wybrać?2
T-W-7Problem ACTA. Obecne trendy w kierunku wolnego dostępu do twórczości naukowej i otwartych źródeł wiedzy. Licencje Creative commons na przykładzie Wikipedii.2
T-W-8Zaliczenie pisemne wykładów1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach15
A-W-2Praca własna przy wykorzystaniu platformy zdalnego kształcenia (quizy, czaty, zadania)15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_07_W01Student/ka ma ugruntowaną wiedzę na temat rodzajów i sposobów ochrony własności intelektualnej, zna zasady korzystania z cudzych utworów oraz źródeł internetowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W08Zna i rozumie poszerzone pojęcia z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej, potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej.
Cel przedmiotuC-1Ugruntowanie i pogłębienie wiedzy na temat rodzajów i sposobów ochrony własności intelektualnej oraz zasad korzystania z cudzych utworów, w tym ze źródeł internetowych.
Treści programoweT-W-1Dobra materialne a wytwory ludzkiego intelektu. Rodzaje ochrony dóbr intelektualnych. Prawo autorskie w Polsce i na świecie. Utwór pracowniczy, zbiorowy. Utwory zależne.
T-W-2Dozwolony użytek chronionych utworów. Bazy danych – twórczy wybór, pobieranie danych, wtórne wykorzystanie, przekształcenie bazy danych.
T-W-3Prawo autorskie w sieci. Odpowiedzialność za naruszenie praw autorskich. Zwalczanie piractwa. Piractwo komputerowe i domenowe, arbitraż domenowy.
T-W-4Internet a znaki towarowe. Prawo własności przemysłowej w Polsce i na świecie. Bazy patentowe. Konwencje międzynarodowe.
T-W-5Zarządzanie własnością intelektualną. Know-how, zagadnienie istoty, niejawności i zidentyfikowania nieopatentowanych informacji praktycznych.
T-W-6Studium przypadku – jaki sposób ochrony wybrać?
T-W-7Problem ACTA. Obecne trendy w kierunku wolnego dostępu do twórczości naukowej i otwartych źródeł wiedzy. Licencje Creative commons na przykładzie Wikipedii.
Metody nauczaniaM-2Asynchroniczny i synchroniczny e-learning.
M-1Wykład konwersatoryjny i problemowy, dyskusja dydaktyczna, studium przypadku, burza mózgów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zadanie na platformie e-learningowej
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny w sali
S-2Ocena formująca: Quiz na platformie e-learningowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student/ka ma ugruntowana wiedzę na temat rodzajów i sposobów ochrony własności intelektualnej, zna zasady korzystania z cudzych utworów oraz źródeł internetowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_07_U01Student/ka umie korzystać z materiałów zawartych w sieci, potrafi zaproponować właściwą ochronę przedmiotom wytworu ludzkiego umysłu, umie korzystać z krajowych i zagranicznych baz patentowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U02Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych właściwie dobranych źródeł, także w języku obcym na poziomie B2+, w zakresie gospodarki przestrzennej, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski, formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-1Ugruntowanie i pogłębienie wiedzy na temat rodzajów i sposobów ochrony własności intelektualnej oraz zasad korzystania z cudzych utworów, w tym ze źródeł internetowych.
Treści programoweT-W-1Dobra materialne a wytwory ludzkiego intelektu. Rodzaje ochrony dóbr intelektualnych. Prawo autorskie w Polsce i na świecie. Utwór pracowniczy, zbiorowy. Utwory zależne.
T-W-2Dozwolony użytek chronionych utworów. Bazy danych – twórczy wybór, pobieranie danych, wtórne wykorzystanie, przekształcenie bazy danych.
T-W-3Prawo autorskie w sieci. Odpowiedzialność za naruszenie praw autorskich. Zwalczanie piractwa. Piractwo komputerowe i domenowe, arbitraż domenowy.
T-W-4Internet a znaki towarowe. Prawo własności przemysłowej w Polsce i na świecie. Bazy patentowe. Konwencje międzynarodowe.
T-W-5Zarządzanie własnością intelektualną. Know-how, zagadnienie istoty, niejawności i zidentyfikowania nieopatentowanych informacji praktycznych.
T-W-6Studium przypadku – jaki sposób ochrony wybrać?
T-W-7Problem ACTA. Obecne trendy w kierunku wolnego dostępu do twórczości naukowej i otwartych źródeł wiedzy. Licencje Creative commons na przykładzie Wikipedii.
T-W-8Zaliczenie pisemne wykładów
Metody nauczaniaM-2Asynchroniczny i synchroniczny e-learning.
M-1Wykład konwersatoryjny i problemowy, dyskusja dydaktyczna, studium przypadku, burza mózgów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zadanie na platformie e-learningowej
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny w sali
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student/ka umie korzystać z materiałów zawartych w sieci, potrafi zaproponować właściwą ochronę przedmiotom wytworu ludzkiego umysłu, umie korzystać z krajowych i zagranicznych baz patentowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_07_K01Student/ka umie współpracować w grupie, ma świadomość ciągłej aktualizacji wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K01Wykazuje potrzebę stałego doskonalenia i aktualizowania wiedzy kierunkowej, podnoszenia kompetencji, ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych.
GP2_2A_K03Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Ugruntowanie i pogłębienie wiedzy na temat rodzajów i sposobów ochrony własności intelektualnej oraz zasad korzystania z cudzych utworów, w tym ze źródeł internetowych.
Treści programoweT-W-1Dobra materialne a wytwory ludzkiego intelektu. Rodzaje ochrony dóbr intelektualnych. Prawo autorskie w Polsce i na świecie. Utwór pracowniczy, zbiorowy. Utwory zależne.
T-W-4Internet a znaki towarowe. Prawo własności przemysłowej w Polsce i na świecie. Bazy patentowe. Konwencje międzynarodowe.
T-W-5Zarządzanie własnością intelektualną. Know-how, zagadnienie istoty, niejawności i zidentyfikowania nieopatentowanych informacji praktycznych.
T-W-6Studium przypadku – jaki sposób ochrony wybrać?
T-W-7Problem ACTA. Obecne trendy w kierunku wolnego dostępu do twórczości naukowej i otwartych źródeł wiedzy. Licencje Creative commons na przykładzie Wikipedii.
Metody nauczaniaM-2Asynchroniczny i synchroniczny e-learning.
M-1Wykład konwersatoryjny i problemowy, dyskusja dydaktyczna, studium przypadku, burza mózgów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zadanie na platformie e-learningowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student/ka umie współpracować w grupie, ma świadomość ciągłej aktualizacji wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0