Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N2)

Sylabus przedmiotu Język obcy - niemiecki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Język obcy - niemiecki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Maziarz <Anna.Maziarz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Głębocka <Katarzyna.Glebocka@zut.edu.pl>, Grażyna Kamińska <Grazyna.Kaminska@zut.edu.pl>, Anna Maziarz <Anna.Maziarz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język niemiecki
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 20 3,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość języka na poziomie B2 potwierdzona egzaminem uczelnianym bądź certyfikatem językowym na wymaganym poziomie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
C-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami związanymi z kierunkiem kształcenia.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Słownictwo i teksty specjalistyczne dotyczące następujących zagadnień: Gospodarka przestrzenna: definicja, cele, zadania (Raumplanung und -ordnung: Definition, Ziele, Aufgaben)4
T-L-2Projektowanie i kształtowanie krajobrazu (Landschaftsplanung und -gestaltung) Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)4
T-L-3Socjologia przestrzeni (Raumsoziologie) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)2
T-L-4Alternatywny tryb życia (Alternativer Lebensstil) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)2
T-L-5Rekreacja w miastach (Urbane Frezeitgestaltung) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)2
T-L-6Obszary chronione (Schutzgebiete) Zdania względne, przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)4
T-L-7Wybrane problemy hydrologii (Ausgewählte Probleme der Hydrologie) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Zajęcia praktyczne20
A-L-2Przygotowanie do zajęć55
A-L-3Udział w konsultacjach5
A-L-4Przygotowanie do egzaminu10
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1zajęcia praktyczne
M-2praca w grupach
M-3prezentacja
M-4dyskusja
M-5praca z tekstem
M-6słuchanie ze zrozumieniem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: prezentacja (F)
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_OA14n_W01
Ma wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych oraz wykazuje znajomość wybranego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów.
GP2_2A_W03C-1T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-7, T-L-5, T-L-6, T-L-4M-2, M-5, M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_OA14n_U01
potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
GP2_2A_U01C-1T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-7, T-L-5, T-L-6, T-L-4M-2, M-6, M-1, M-3, M-4S-2, S-1
GP2_2A_OA14n_U02
posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
GP2_2A_U01C-2T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-7, T-L-5, T-L-6, T-L-4M-5, M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_OA14n_K01
ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych
GP2_2A_K01C-2T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-7, T-L-5, T-L-6, T-L-4M-1, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_OA14n_W01
Ma wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych oraz wykazuje znajomość wybranego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów.
2,0
3,0Student ma wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_OA14n_U01
potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
2,0
3,0Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
GP2_2A_OA14n_U02
posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
2,0
3,0Student rozumie co najmniej 60 % czytanych tekstów specjalistycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_OA14n_K01
ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych
2,0
3,0Student dostrzega świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Langhagen-Rohrbach, Christian, Raumordnung und Raumplanung, WBG, Wiss. Buchges, Darmstadt, 2010, [Ha 4: L 2011-349]
  2. Deutscher Bundestag, Raumordnungsbericht, 2011, BT-Drs. 17/8360 v. 13.01.2012 (im Internet unter: http://dipbt.bundestag.de/dip21/btd/17/083/1708360.pdf

Literatura dodatkowa

  1. XYZ, https://www.irb.fraunhofer.de/stadt-raumplanung/.../Raumgestaltu...
  2. BERG, M., SCHERINGER‚ M., Umweltgefährdung durch den Betrieb energieerzeugender ..., Verlag Chemie. ..., 1995, Publikationen der Forschungsstelle für Wirtschaftsgeographie und Raumplanung an der Hochschule St. Gallen Nr. 9.
  3. Nachhaltiger Lebensstil im Trend, im: The Huffington Post, 14.04.2014, 2014
  4. Huber Job, Marius Mezer, Die beste Idee, die Bayern je hatte: Alpenplan, Raumplanung mit Weltblick, GAIA, http://dx.doi.org/10.14512/gaia.23.4.9
  5. Beiträge der flächendeckenden Landschaftsplanung zur Reduzierung der Flächenanspruchsnahme, Naturschutz und biologische Vielfalt (NaBiV), Heft 25, Bundesamt für Naturschutz, ISBN 978-3-7843-3925-2
  6. Wolfgang Oberascher, Freizeitinfrastruktur in urbanen Räumen, KDZ- Zentrum für Verwaltungsforschung
  7. Martina Löw, Raumsoziologie, Surkamp Verlag, ISBN: 9783518291061

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Słownictwo i teksty specjalistyczne dotyczące następujących zagadnień: Gospodarka przestrzenna: definicja, cele, zadania (Raumplanung und -ordnung: Definition, Ziele, Aufgaben)4
T-L-2Projektowanie i kształtowanie krajobrazu (Landschaftsplanung und -gestaltung) Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)4
T-L-3Socjologia przestrzeni (Raumsoziologie) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)2
T-L-4Alternatywny tryb życia (Alternativer Lebensstil) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)2
T-L-5Rekreacja w miastach (Urbane Frezeitgestaltung) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)2
T-L-6Obszary chronione (Schutzgebiete) Zdania względne, przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)4
T-L-7Wybrane problemy hydrologii (Ausgewählte Probleme der Hydrologie) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)2
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Zajęcia praktyczne20
A-L-2Przygotowanie do zajęć55
A-L-3Udział w konsultacjach5
A-L-4Przygotowanie do egzaminu10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_OA14n_W01Ma wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych oraz wykazuje znajomość wybranego słownictwa specjalistycznego zgodnego z kierunkiem studiów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W03Zna metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich dotyczących gospodarki przestrzennej.
Cel przedmiotuC-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
Treści programoweT-L-2Projektowanie i kształtowanie krajobrazu (Landschaftsplanung und -gestaltung) Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)
T-L-1Słownictwo i teksty specjalistyczne dotyczące następujących zagadnień: Gospodarka przestrzenna: definicja, cele, zadania (Raumplanung und -ordnung: Definition, Ziele, Aufgaben)
T-L-3Socjologia przestrzeni (Raumsoziologie) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)
T-L-7Wybrane problemy hydrologii (Ausgewählte Probleme der Hydrologie) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)
T-L-5Rekreacja w miastach (Urbane Frezeitgestaltung) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)
T-L-6Obszary chronione (Schutzgebiete) Zdania względne, przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)
T-L-4Alternatywny tryb życia (Alternativer Lebensstil) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)
Metody nauczaniaM-2praca w grupach
M-5praca z tekstem
M-1zajęcia praktyczne
M-3prezentacja
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
S-1Ocena formująca: prezentacja (F)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wiedzę na temat struktur językowych stosowanych w tekstach specjalistycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_OA14n_U01potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U01Posługuje się językiem obcym w mowie i piśmie, umie przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów lub wystąpienie ustne związane z gospodarką przestrzenną.
Cel przedmiotuC-1Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego.
Treści programoweT-L-2Projektowanie i kształtowanie krajobrazu (Landschaftsplanung und -gestaltung) Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)
T-L-1Słownictwo i teksty specjalistyczne dotyczące następujących zagadnień: Gospodarka przestrzenna: definicja, cele, zadania (Raumplanung und -ordnung: Definition, Ziele, Aufgaben)
T-L-3Socjologia przestrzeni (Raumsoziologie) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)
T-L-7Wybrane problemy hydrologii (Ausgewählte Probleme der Hydrologie) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)
T-L-5Rekreacja w miastach (Urbane Frezeitgestaltung) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)
T-L-6Obszary chronione (Schutzgebiete) Zdania względne, przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)
T-L-4Alternatywny tryb życia (Alternativer Lebensstil) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)
Metody nauczaniaM-2praca w grupach
M-6słuchanie ze zrozumieniem
M-1zajęcia praktyczne
M-3prezentacja
M-4dyskusja
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
S-1Ocena formująca: prezentacja (F)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_OA14n_U02posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U01Posługuje się językiem obcym w mowie i piśmie, umie przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów lub wystąpienie ustne związane z gospodarką przestrzenną.
Cel przedmiotuC-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami związanymi z kierunkiem kształcenia.
Treści programoweT-L-2Projektowanie i kształtowanie krajobrazu (Landschaftsplanung und -gestaltung) Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)
T-L-1Słownictwo i teksty specjalistyczne dotyczące następujących zagadnień: Gospodarka przestrzenna: definicja, cele, zadania (Raumplanung und -ordnung: Definition, Ziele, Aufgaben)
T-L-3Socjologia przestrzeni (Raumsoziologie) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)
T-L-7Wybrane problemy hydrologii (Ausgewählte Probleme der Hydrologie) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)
T-L-5Rekreacja w miastach (Urbane Frezeitgestaltung) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)
T-L-6Obszary chronione (Schutzgebiete) Zdania względne, przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)
T-L-4Alternatywny tryb życia (Alternativer Lebensstil) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)
Metody nauczaniaM-5praca z tekstem
M-1zajęcia praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie co najmniej 60 % czytanych tekstów specjalistycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_OA14n_K01ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K01Wykazuje potrzebę stałego doskonalenia i aktualizowania wiedzy kierunkowej, podnoszenia kompetencji, ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych.
Cel przedmiotuC-2Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami związanymi z kierunkiem kształcenia.
Treści programoweT-L-2Projektowanie i kształtowanie krajobrazu (Landschaftsplanung und -gestaltung) Typy czytania-strategie czytania tekstów fachowych (Lesestile und Lesestrategien)
T-L-1Słownictwo i teksty specjalistyczne dotyczące następujących zagadnień: Gospodarka przestrzenna: definicja, cele, zadania (Raumplanung und -ordnung: Definition, Ziele, Aufgaben)
T-L-3Socjologia przestrzeni (Raumsoziologie) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv)
T-L-7Wybrane problemy hydrologii (Ausgewählte Probleme der Hydrologie) Prezentacja plus ewaluacja w formie pytań, dyskusji i uzasadnienia swojego stanowiska. Rozważanie zalet i wad przedstawionych rozwiązań. (Präsentation und ihre Evaluation in Form von Fragen, einer Diskussion und Standpunktbegründung. Erwägung der Vor- und Nachteile in vorgelegten Lösungen.)
T-L-5Rekreacja w miastach (Urbane Frezeitgestaltung) Spójniki i ich specyficzne użycie w tekstach fachowych (Konjunktionen, spezifische Anwendungen)
T-L-6Obszary chronione (Schutzgebiete) Zdania względne, przydawka rozszerzona (Relativsätze, erweitertes Attribut)
T-L-4Alternatywny tryb życia (Alternativer Lebensstil) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen)
Metody nauczaniaM-1zajęcia praktyczne
M-3prezentacja
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P)
S-1Ocena formująca: prezentacja (F)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student dostrzega świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych.
3,5
4,0
4,5
5,0