Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N2)

Sylabus przedmiotu Ergonomia, bezpieczeństwo i higiena pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ergonomia, bezpieczeństwo i higiena pracy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 9 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 3 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza dotycząca bezpieczeństwa i hiegieny pracy ze studiów I stopnia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z systemem prawnej i organizacyjnej ochrony pracy w Polsce
C-2przygotowanie do samodzielnej oceny ryzyka zawodowego dla zróżnicowanych warunków pracy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wykaz obowiązków pracodawcy i pracownika w wybranego zakładu pracy – projekt.2
T-A-2Opracowanie protokołu w razie spowodowania wypadku w miejscu pracy – projekt.1
3
wykłady
T-W-1Ustawy prawne obowiązujące w Polsce odnośnie spełniania warunków bezpieczeństwa i higieny pracy. Definicja pojęć: bezpieczeństwo pracy, BHP. Zmiany w zakresie prawnym w „Bezpieczeństwie i higienie pracy” po przystąpieniu do Unii Europejskiej.2
T-W-2Działania kontrolne – jako nadzór obowiązków nałożonych na pracodawcę oraz zobowiązań wypełnianych przez pracownika z punktu widzenia zgodności z prawem.2
T-W-3Kontrola zagrożeń mogące występować w miejscu pracy z punktu widzenia niezgodności z prawem. Określenie prawidłowych warunków pracy spełniających wymogi „higieny pracy”.1
T-W-4Ochrona i oznaczenia przestrzeni awaryjnej w budynkach. Osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo pracy na terenie zakładu pracy1
T-W-5Planowanie przestrzenne zabezpieczeń ochronnych na terenie zakładu pracy, na stanowiskach pracy. Przyczyny obecności chorób zawodowych.1
T-W-6Interwencja podczas wypadku przy pracy – przyczyny i skutki ich powstania. Pierwsza pomoc w nagłych przypadkach.1
T-W-7Ustalenia planów miejscowych w celu zabezpieczenia budynku oraz miejsca pracy przed zagrożeniem pożarowym. Zaliczenie części wykładowej1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach4
A-A-2Praca własna studenta26
30
wykłady
A-W-1udział w wykładach8
A-W-2studiowanie wskazanych pozycji literaturowych10
A-W-3konsultacje3
A-W-4przygotowanie do zaliczeń zajęć wykładowych10
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład multimedialny
M-2inscenizacja
M-3metoda sytuacyjna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z zakresu treści wykładowych.
S-2Ocena formująca: ocena inscenizacji i metody systuacyjnej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_A05_W01
Student rozumie złożoność oddziaływań elementów socjosystemów technicznych oraz zna podstawowe cechy funkcjonalno-użytkowe, które decydują o ergonomii pracy i bezpieczeństwie użytkowania narzędzi, maszyn i urządzeń.
GP2_2A_W06C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7M-2, M-3, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_A05_U01
Student potrafi dokonać analizy krytycznej rozwiązań organizacyjnych i technicznych, dokonując ich oceny w aspekcie humanizacji procesu pracy oraz potrafi zastosować proste narzędzia metodyczne w celu oszacowania obciążeń psychofizycznych pracownika.
GP2_2A_U01C-1, C-2T-A-1, T-A-2M-2, M-3, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_A05_K01
Student czuje potrzebę stałej aktualizacji wiedzy przedmiotowej w związku z ciągłymi zmianami przepisów.
GP2_2A_K01C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-A-1, T-A-2M-2, M-3, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_A05_W01
Student rozumie złożoność oddziaływań elementów socjosystemów technicznych oraz zna podstawowe cechy funkcjonalno-użytkowe, które decydują o ergonomii pracy i bezpieczeństwie użytkowania narzędzi, maszyn i urządzeń.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę dotyczącą systemu ochrony pracy w Polsce i metod oceny ryzyka zawodowego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_A05_U01
Student potrafi dokonać analizy krytycznej rozwiązań organizacyjnych i technicznych, dokonując ich oceny w aspekcie humanizacji procesu pracy oraz potrafi zastosować proste narzędzia metodyczne w celu oszacowania obciążeń psychofizycznych pracownika.
2,0
3,0student przy wdatnej pomocy nauczyciela dokonuje oceny ryzyka zawodowego wybranego zawodu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_A05_K01
Student czuje potrzebę stałej aktualizacji wiedzy przedmiotowej w związku z ciągłymi zmianami przepisów.
2,0
3,0Student osiągnął efekt dotyczący kompetencji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bielec J., Rola ergonomii w procesach modernizacyjnych przedsiębiorstw., Zeszyty Naukowe, Wydział Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk., 2012, 0, 0
  2. Chojnicki J., Jarosiewicz G., Bezpieczeństwo pracy, Książka, Warszawa, 2015
  3. Hołuj A., Problemy i dylematy planowania przestrzennego w różnych typach jednostek terytorialnych., Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN 140., Warszawa, 2011, 0, 0

Literatura dodatkowa

  1. Biela A., Humanizacja środowiska pracy, Doktorzy honoris causa 4, 73-82, Lublin, 2010, 0, 0

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wykaz obowiązków pracodawcy i pracownika w wybranego zakładu pracy – projekt.2
T-A-2Opracowanie protokołu w razie spowodowania wypadku w miejscu pracy – projekt.1
3

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ustawy prawne obowiązujące w Polsce odnośnie spełniania warunków bezpieczeństwa i higieny pracy. Definicja pojęć: bezpieczeństwo pracy, BHP. Zmiany w zakresie prawnym w „Bezpieczeństwie i higienie pracy” po przystąpieniu do Unii Europejskiej.2
T-W-2Działania kontrolne – jako nadzór obowiązków nałożonych na pracodawcę oraz zobowiązań wypełnianych przez pracownika z punktu widzenia zgodności z prawem.2
T-W-3Kontrola zagrożeń mogące występować w miejscu pracy z punktu widzenia niezgodności z prawem. Określenie prawidłowych warunków pracy spełniających wymogi „higieny pracy”.1
T-W-4Ochrona i oznaczenia przestrzeni awaryjnej w budynkach. Osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo pracy na terenie zakładu pracy1
T-W-5Planowanie przestrzenne zabezpieczeń ochronnych na terenie zakładu pracy, na stanowiskach pracy. Przyczyny obecności chorób zawodowych.1
T-W-6Interwencja podczas wypadku przy pracy – przyczyny i skutki ich powstania. Pierwsza pomoc w nagłych przypadkach.1
T-W-7Ustalenia planów miejscowych w celu zabezpieczenia budynku oraz miejsca pracy przed zagrożeniem pożarowym. Zaliczenie części wykładowej1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach4
A-A-2Praca własna studenta26
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach8
A-W-2studiowanie wskazanych pozycji literaturowych10
A-W-3konsultacje3
A-W-4przygotowanie do zaliczeń zajęć wykładowych10
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_A05_W01Student rozumie złożoność oddziaływań elementów socjosystemów technicznych oraz zna podstawowe cechy funkcjonalno-użytkowe, które decydują o ergonomii pracy i bezpieczeństwie użytkowania narzędzi, maszyn i urządzeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W06Ma pogłębioną wiedzę z zakresu nauk społecznych, ekonomicznych, prawnych niezbędną do rozumienia dylematów gospodarowania zasobami środowiska i kształtowania przestrzeni dla potrzeb człowieka z uwzględnieniem ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z systemem prawnej i organizacyjnej ochrony pracy w Polsce
C-2przygotowanie do samodzielnej oceny ryzyka zawodowego dla zróżnicowanych warunków pracy
Treści programoweT-W-1Ustawy prawne obowiązujące w Polsce odnośnie spełniania warunków bezpieczeństwa i higieny pracy. Definicja pojęć: bezpieczeństwo pracy, BHP. Zmiany w zakresie prawnym w „Bezpieczeństwie i higienie pracy” po przystąpieniu do Unii Europejskiej.
T-W-2Działania kontrolne – jako nadzór obowiązków nałożonych na pracodawcę oraz zobowiązań wypełnianych przez pracownika z punktu widzenia zgodności z prawem.
T-W-6Interwencja podczas wypadku przy pracy – przyczyny i skutki ich powstania. Pierwsza pomoc w nagłych przypadkach.
T-W-3Kontrola zagrożeń mogące występować w miejscu pracy z punktu widzenia niezgodności z prawem. Określenie prawidłowych warunków pracy spełniających wymogi „higieny pracy”.
T-W-4Ochrona i oznaczenia przestrzeni awaryjnej w budynkach. Osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo pracy na terenie zakładu pracy
T-W-5Planowanie przestrzenne zabezpieczeń ochronnych na terenie zakładu pracy, na stanowiskach pracy. Przyczyny obecności chorób zawodowych.
T-W-7Ustalenia planów miejscowych w celu zabezpieczenia budynku oraz miejsca pracy przed zagrożeniem pożarowym. Zaliczenie części wykładowej
Metody nauczaniaM-2inscenizacja
M-3metoda sytuacyjna
M-1wykład multimedialny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena inscenizacji i metody systuacyjnej
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z zakresu treści wykładowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę dotyczącą systemu ochrony pracy w Polsce i metod oceny ryzyka zawodowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_A05_U01Student potrafi dokonać analizy krytycznej rozwiązań organizacyjnych i technicznych, dokonując ich oceny w aspekcie humanizacji procesu pracy oraz potrafi zastosować proste narzędzia metodyczne w celu oszacowania obciążeń psychofizycznych pracownika.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U01Posługuje się językiem obcym w mowie i piśmie, umie przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów lub wystąpienie ustne związane z gospodarką przestrzenną.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z systemem prawnej i organizacyjnej ochrony pracy w Polsce
C-2przygotowanie do samodzielnej oceny ryzyka zawodowego dla zróżnicowanych warunków pracy
Treści programoweT-A-1Wykaz obowiązków pracodawcy i pracownika w wybranego zakładu pracy – projekt.
T-A-2Opracowanie protokołu w razie spowodowania wypadku w miejscu pracy – projekt.
Metody nauczaniaM-2inscenizacja
M-3metoda sytuacyjna
M-1wykład multimedialny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena inscenizacji i metody systuacyjnej
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z zakresu treści wykładowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student przy wdatnej pomocy nauczyciela dokonuje oceny ryzyka zawodowego wybranego zawodu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_A05_K01Student czuje potrzebę stałej aktualizacji wiedzy przedmiotowej w związku z ciągłymi zmianami przepisów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K01Wykazuje potrzebę stałego doskonalenia i aktualizowania wiedzy kierunkowej, podnoszenia kompetencji, ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych.
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z systemem prawnej i organizacyjnej ochrony pracy w Polsce
C-2przygotowanie do samodzielnej oceny ryzyka zawodowego dla zróżnicowanych warunków pracy
Treści programoweT-W-1Ustawy prawne obowiązujące w Polsce odnośnie spełniania warunków bezpieczeństwa i higieny pracy. Definicja pojęć: bezpieczeństwo pracy, BHP. Zmiany w zakresie prawnym w „Bezpieczeństwie i higienie pracy” po przystąpieniu do Unii Europejskiej.
T-W-2Działania kontrolne – jako nadzór obowiązków nałożonych na pracodawcę oraz zobowiązań wypełnianych przez pracownika z punktu widzenia zgodności z prawem.
T-W-6Interwencja podczas wypadku przy pracy – przyczyny i skutki ich powstania. Pierwsza pomoc w nagłych przypadkach.
T-W-3Kontrola zagrożeń mogące występować w miejscu pracy z punktu widzenia niezgodności z prawem. Określenie prawidłowych warunków pracy spełniających wymogi „higieny pracy”.
T-W-4Ochrona i oznaczenia przestrzeni awaryjnej w budynkach. Osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo pracy na terenie zakładu pracy
T-W-5Planowanie przestrzenne zabezpieczeń ochronnych na terenie zakładu pracy, na stanowiskach pracy. Przyczyny obecności chorób zawodowych.
T-W-7Ustalenia planów miejscowych w celu zabezpieczenia budynku oraz miejsca pracy przed zagrożeniem pożarowym. Zaliczenie części wykładowej
T-A-1Wykaz obowiązków pracodawcy i pracownika w wybranego zakładu pracy – projekt.
T-A-2Opracowanie protokołu w razie spowodowania wypadku w miejscu pracy – projekt.
Metody nauczaniaM-2inscenizacja
M-3metoda sytuacyjna
M-1wykład multimedialny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena inscenizacji i metody systuacyjnej
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z zakresu treści wykładowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student osiągnął efekt dotyczący kompetencji.
3,5
4,0
4,5
5,0