Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N2)

Sylabus przedmiotu Aplikacje GIS w urządzeniach mobilnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Aplikacje GIS w urządzeniach mobilnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Pieńkowski <Pawel.Pienkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Paweł Pieńkowski <Pawel.Pienkowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 8 0,50,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 8 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z zakresu GIS

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest nauka posługiwania się urządzeniami mobilnymi i wykorzystywanie ich jako narzędzie do zbierania podstawowych informacji przydatnych w gospodarce przestrzennej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Moja komórka. Co potrafi? Jakie musi spełniać parametry aby funkcjonować jako narzędzie zbierania danych GIS.2
T-A-2Pobieranie danych za pomocą mobilnego GPS. Podstawowe formaty danych. Format GPX, KML, txt, CSV.2
T-A-3Współpraca urządzeń mobilnych z oprogramowaniem GIS. Import i eksport danych.2
T-A-4Wykonanie mapy w oparciu o dane zbierane przez urządzenie mobilne. Wady zalety import za pomocą m. in. GPSBabel, OKMap. Układy współrzędnych i ich ręczne definiowanie.2
8
wykłady
T-W-1Dostępne platformy na urządzenia mobilne (Garmin, Android, Windows Phone, iOS). Wady, zalety, licencje.1
T-W-2Dostępne systemy pozycjonowania wykorzystywane w urządzeniach mobilnych (GPS, GLONASS, GALILEO). Korekcja WAAS, EGNOS, korekcja ręczna.1
T-W-3Oprogramowanie mobilne do zbierania danych typu GIS. Przegląd licencji oraz możliwości.2
T-W-45. Telefon, Tablet, komputer co wybrać. Wady i zalety rozwiązań.1
T-W-5Platformy dla dronów. Podstawowe parametry i rozwiązania na rynku. Na co zwracać uwagę. Rozdzielczość to nie wszystko.1
T-W-6Podstawy umieszczania aplikacji w Android Market, Windows MarketPlace2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2praca własna7
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2studia literatury7
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3opis
M-4pokaz z uzyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzenie wiedzy zdobytej przez studenta

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_27.1_W01
Student/ka ma wiedzę o możliwościach wykorzystania urządzeń mobilnych w zadaniach GIS z zakresu gospodarki przestrzennej
GP2_2A_W03, GP2_2A_W04C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_27.1_U01
Student posiada umiejętności wykorzystania dostępnych platform mobilnych (Garmin, Android, Windows Phone, iOS) w zadaniach z zakresu gospodarki przestrzennej
GP2_2A_U03, GP2_2A_U07C-1T-W-1, T-W-6, T-W-2M-4S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_27.1_K01
Student posiada kompetencje do zaproponowania najlepszych rozwiązań z zakresu pozyskiwania danych za pomocą ogólnie dostępnych urządzeń mobilnych, potrafi pracować w grupie.
GP2_2A_K03C-1T-W-3, T-W-4, T-W-5M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_27.1_W01
Student/ka ma wiedzę o możliwościach wykorzystania urządzeń mobilnych w zadaniach GIS z zakresu gospodarki przestrzennej
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanowała wiedzę oraz zna techniki zastosowania urządzeń mobilnych do zbierania informacji mających zastosowanie w gospodarce przestrzennej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_27.1_U01
Student posiada umiejętności wykorzystania dostępnych platform mobilnych (Garmin, Android, Windows Phone, iOS) w zadaniach z zakresu gospodarki przestrzennej
2,0
3,0Student opanowa w stopniu podstawowym umiejętności w posługiwaniu się urządzeniami mobilnymi do zbierania informacji przydatnych w gospodarce przestrzennej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_27.1_K01
Student posiada kompetencje do zaproponowania najlepszych rozwiązań z zakresu pozyskiwania danych za pomocą ogólnie dostępnych urządzeń mobilnych, potrafi pracować w grupie.
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym poznał systemy mobilne GIS. Potrafi wskazać i dokonać najlepszego wyboru platformy w planowanych pracach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. 2014, ze względu na specyficznych charakter przedmiotu, dostępne opracowania w Internecie. Głównie w języku angielskim.

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Moja komórka. Co potrafi? Jakie musi spełniać parametry aby funkcjonować jako narzędzie zbierania danych GIS.2
T-A-2Pobieranie danych za pomocą mobilnego GPS. Podstawowe formaty danych. Format GPX, KML, txt, CSV.2
T-A-3Współpraca urządzeń mobilnych z oprogramowaniem GIS. Import i eksport danych.2
T-A-4Wykonanie mapy w oparciu o dane zbierane przez urządzenie mobilne. Wady zalety import za pomocą m. in. GPSBabel, OKMap. Układy współrzędnych i ich ręczne definiowanie.2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Dostępne platformy na urządzenia mobilne (Garmin, Android, Windows Phone, iOS). Wady, zalety, licencje.1
T-W-2Dostępne systemy pozycjonowania wykorzystywane w urządzeniach mobilnych (GPS, GLONASS, GALILEO). Korekcja WAAS, EGNOS, korekcja ręczna.1
T-W-3Oprogramowanie mobilne do zbierania danych typu GIS. Przegląd licencji oraz możliwości.2
T-W-45. Telefon, Tablet, komputer co wybrać. Wady i zalety rozwiązań.1
T-W-5Platformy dla dronów. Podstawowe parametry i rozwiązania na rynku. Na co zwracać uwagę. Rozdzielczość to nie wszystko.1
T-W-6Podstawy umieszczania aplikacji w Android Market, Windows MarketPlace2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2praca własna7
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2studia literatury7
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_27.1_W01Student/ka ma wiedzę o możliwościach wykorzystania urządzeń mobilnych w zadaniach GIS z zakresu gospodarki przestrzennej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W03Zna metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich dotyczących gospodarki przestrzennej.
GP2_2A_W04Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z różnymi aspektami gospodarowania przestrzenią, dotyczącymi obszarów wrażliwych oraz z wykorzystywaniem technologii informatycznych.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nauka posługiwania się urządzeniami mobilnymi i wykorzystywanie ich jako narzędzie do zbierania podstawowych informacji przydatnych w gospodarce przestrzennej.
Treści programoweT-W-1Dostępne platformy na urządzenia mobilne (Garmin, Android, Windows Phone, iOS). Wady, zalety, licencje.
T-W-3Oprogramowanie mobilne do zbierania danych typu GIS. Przegląd licencji oraz możliwości.
T-W-45. Telefon, Tablet, komputer co wybrać. Wady i zalety rozwiązań.
T-W-5Platformy dla dronów. Podstawowe parametry i rozwiązania na rynku. Na co zwracać uwagę. Rozdzielczość to nie wszystko.
T-W-6Podstawy umieszczania aplikacji w Android Market, Windows MarketPlace
T-W-2Dostępne systemy pozycjonowania wykorzystywane w urządzeniach mobilnych (GPS, GLONASS, GALILEO). Korekcja WAAS, EGNOS, korekcja ręczna.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3opis
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzenie wiedzy zdobytej przez studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym opanowała wiedzę oraz zna techniki zastosowania urządzeń mobilnych do zbierania informacji mających zastosowanie w gospodarce przestrzennej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_27.1_U01Student posiada umiejętności wykorzystania dostępnych platform mobilnych (Garmin, Android, Windows Phone, iOS) w zadaniach z zakresu gospodarki przestrzennej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U03Posiada umiejętność rozumienia i analizy złożonych zależności zachodzących w środowisku przyrodniczym; potrafi korzystać najnowszych metod badawczych i zastosować je w praktyce w taki sposób, aby poprawiać jakość życia ludności.
GP2_2A_U07Stosuje odpowiednie techniki i narzędzia badawcze w zakresie gospodarki przestrzennej.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nauka posługiwania się urządzeniami mobilnymi i wykorzystywanie ich jako narzędzie do zbierania podstawowych informacji przydatnych w gospodarce przestrzennej.
Treści programoweT-W-1Dostępne platformy na urządzenia mobilne (Garmin, Android, Windows Phone, iOS). Wady, zalety, licencje.
T-W-6Podstawy umieszczania aplikacji w Android Market, Windows MarketPlace
T-W-2Dostępne systemy pozycjonowania wykorzystywane w urządzeniach mobilnych (GPS, GLONASS, GALILEO). Korekcja WAAS, EGNOS, korekcja ręczna.
Metody nauczaniaM-4pokaz z uzyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzenie wiedzy zdobytej przez studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanowa w stopniu podstawowym umiejętności w posługiwaniu się urządzeniami mobilnymi do zbierania informacji przydatnych w gospodarce przestrzennej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_27.1_K01Student posiada kompetencje do zaproponowania najlepszych rozwiązań z zakresu pozyskiwania danych za pomocą ogólnie dostępnych urządzeń mobilnych, potrafi pracować w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K03Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest nauka posługiwania się urządzeniami mobilnymi i wykorzystywanie ich jako narzędzie do zbierania podstawowych informacji przydatnych w gospodarce przestrzennej.
Treści programoweT-W-3Oprogramowanie mobilne do zbierania danych typu GIS. Przegląd licencji oraz możliwości.
T-W-45. Telefon, Tablet, komputer co wybrać. Wady i zalety rozwiązań.
T-W-5Platformy dla dronów. Podstawowe parametry i rozwiązania na rynku. Na co zwracać uwagę. Rozdzielczość to nie wszystko.
Metody nauczaniaM-3opis
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzenie wiedzy zdobytej przez studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym poznał systemy mobilne GIS. Potrafi wskazać i dokonać najlepszego wyboru platformy w planowanych pracach.
3,5
4,0
4,5
5,0