Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (N2)
specjalność: Obszary wrażliwe

Sylabus przedmiotu Zarządzanie obszarami wodnymi:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie obszarami wodnymi
Specjalność Obszary wrażliwe
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 8 1,00,25zaliczenie
projektyP3 8 1,00,25zaliczenie
wykładyW3 16 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przyrodnicze uwarunkowania gospodarowania przestrzenią (I), zagadnienia gospodarki wodne z Planowanie infrastruktury btechnicznej (II)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy o uwarunkowaniach prawnych, gospodarczych, przyrodniczych i społecznych umożliwiających zachowanie właściwego stanu środowiska wodnego, ogranieczenie konfliktów społecznych. Uzyskanie wiedzy o zarządzaniu obszarami wód morskich i śródlądowych, ichwielofunkcyjnycm wykorzystaniu, planowanie nowych inwestycji
C-2Wykorzystanie dostępnych danych o akwenach wodnych w procesie planowania przestrzennego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wykorzystanie jezior - turystyczne, rolnicze, przemysłowe2
T-A-2Zasady zagospodarowania rekracyjno-turystycznego jezior2
T-A-3Zagrożenia środowiska wodnego - transport, pozyskiwanie surowców, rozwój energi odnawialnej, rybołóstwo4
8
projekty
T-P-1Opracowanie koncepcji zagospodarowania wybranego zbiornika wodnego5
T-P-2koncepcja zagospodarowania wybranego akwenu w strefie przybrzeżnej3
8
wykłady
T-W-1Aspekty prawne zarządzania wodami-nowe wyzwania. Polityka wodna państwa2
T-W-2Zarzadzanie obszarami wodnymi - podział kompetencji2
T-W-3Jeziora i zbiorniki przybrzeżne - cech diagnostyczne, monitoring2
T-W-4Problemy gospodarcze, środowiskowe i społeczne eutrofizacji jezior2
T-W-5Możliwości i zasady wielofunkcyjnego wykorzystania jezior z zasadami zrównoważonego rozwoju1
T-W-6Rozklad obszarów morskich - morze terytorialne, strefa przyległa, wyłączna sterfa ekonomiczna2
T-W-7Morskie wody wewnętrzne2
T-W-8Wielofunkcyjne wykorzystanie morskich wód wewnętrznych - transport, rybołówstwo morskie, zalewowe, surowce energetyczne3
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Przygotowanie do dwóch kolokwiów6
A-A-3Przygotowanie i zebranie materiałów do koncepcji zagospodarowania zbiornika wodnego8
A-A-4Studiowanie literatury technicznej8
30
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach8
A-P-2Wykonywanie opracowania zagospodarowania zbiornika wodnego10
A-P-3Studiowanie literatury technicznej7
A-P-4Konsultacje projektu5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2przygotowanie do egzaminu14
A-W-3przygotowanie prezentacji z wybranego zagadnienia12
A-W-4Konsulktacje8
A-W-5Zapoznaie się z litaraturą dotryczącą monitoringu wód10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład konwersatoryjny z użyciem komputera, wykład informacyjny, ćwiczenia audytoryjne, ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: agzamin
S-2Ocena formująca: Dwa kolokwia cząstkowe z zakresu ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_O18_W04
Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z różnymi aspektami gopsodarowania przestrzenią dotyczączą obszarów wrażliwych oraz z wykorzystaniem technologii informacyjnych
GP2_2A_W04, GP2_2A_W07C-1, C-2T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-P-1, T-P-2, T-W-6, T-W-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_O18_U03
Posiada umiejętność rozumienia i analizy złożonych zależności zachodzących w środowisku przyrodniczym
GP2_2A_U04, GP2_2A_U05, GP2_2A_U07C-1T-A-3, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_O18_K02
Ma kompetencje w zakresie działalności inżynieryjnej i świadomośc wpływu jej na środowisko wodne
GP2_2A_K02C-2T-A-3, T-P-2, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_O18_W04
Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z różnymi aspektami gopsodarowania przestrzenią dotyczączą obszarów wrażliwych oraz z wykorzystaniem technologii informacyjnych
2,0Student nie posiada wiedzy na temat wód śródlądowych i morskich oraz zasad zarządzania nimi,
3,0Student ma ograniczoną wiedzę na temat polskich wód morskich i śródlądowych oraz zarządzania wodami a także regulacji zwiazanych z tymi zagadnieniami
3,5Student posiada niepełną, wymaganą wiedzę na temat polskich wód morskich i śródlądowych oraz zarządzania wodami a także regulacji zwiazanych z tymi zagadnieniami, zna niektóre zagrożenia wynikające z zagosdpodarowania obszarów wodnych
4,0Student posiada wymaganą wiedzę na temat polskich wód morskich i śródlądowych oraz zarządzania wodami a także regulacji zwiazanych z tymi zagadnieniami, zna niektóre zagrożenia wynikające z zagosdpodarowania obszarów wodnych
4,5Student posiada wymaganą wiedzę na temat polskich wód morskich i śródlądowych oraz zarządzania wodami a także regulacji zwiazanych z tymi zagadnieniami, definiuje zagrożenia wynikające z zagosdpodarowania obszarów wodnych
5,0Student szeroką wiedzę na temat polskich wód morskich i śródlądowych oraz nt. elementów związanych zarządzaniem wodami a także regulacji zwiazanych z tymi zagadnieniami i struktury organów odpowiedzialnych, definiuje i opisuje szczegółowo zagrożenia wynikające z zagosdpodarowania obszarów wodnych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_O18_U03
Posiada umiejętność rozumienia i analizy złożonych zależności zachodzących w środowisku przyrodniczym
2,0Student nie potrafi okreslić na drodze analizy zagrożeń wynikajacych z nieprawidłowego zagospodarowania obszarów wodnych, nie potrafi zaplanować i dobrać rozwiązań zgodnych z obowiązującymi wytycznymi w zakresie zagospodarowania obszarów wodnych, nie potrafi prawidłowo interpretować dostępnych danych, nie wie gdzie można znaleźć niezbędne informacje
3,0Student w ograniczonym stopniu potrafi okreslić na drodze analizy (wykonanej ze znaczną pomocą nauczyciela) zagrożenia wynikajacych z nieprawidłowego zagospodarowania obszarów wodnych, z pomocą potrafi zaplanować i dobrać rozwiązania zgodne z obowiązującymi wytycznymi w zakresie zagospodarowania obszarów wodnych, potrafi prawidłowo interpretować niektóre z dostępnych danych, orientuje się gdzie można znaleźć niezbędne informacje
3,5Student częściowo potrafi okreslić na drodze analizy (wykonanej z pomocą nauczyciela) zagrożenia wynikajacych z nieprawidłowego zagospodarowania obszarów wodnych, z pomocą potrafi zaplanować i dobrać rozwiązania zgodne z obowiązującymi wytycznymi w zakresie zagospodarowania obszarów wodnych, potrafi prawidłowo interpretować niektóre z dostępnych danych, orientuje się gdzie można znaleźć niezbędne informacje i z nich korzysta
4,0Student potrafi okreslić na drodze analizy (wykonanej samodzielnie) zagrożenia wynikajacych z nieprawidłowego zagospodarowania obszarów wodnych, potrafi zaplanować i dobrać rozwiązania zgodne z obowiązującymi wytycznymi w zakresie zagospodarowania obszarów wodnych i w oparciu o własną analizę panujących warunków na danym obszarze, potrafi prawidłowo interpretować większość dostępnych danych, orientuje się gdzie można znaleźć niezbędne informacje i z nich korzysta
4,5Student potrafi okreslić na drodze analizy (wykonanej sprawnie i samodzielnie) zagrożenia wynikajacych z nieprawidłowego zagospodarowania obszarów wodnych, potrafi zaplanować i dobrać rozwiązania zgodne z obowiązującymi wytycznymi w zakresie zagospodarowania obszarów wodnych i w oparciu o własną pogłębioną analizę panujących warunków na danym obszarze, potrafi prawidłowo interpretować większość dostępnych danych, orientuje się gdzie można znaleźć niezbędne informacje i z nich korzysta
5,0Student potrafi okreslić na drodze analizy (wykonanej bardzo sprawnie i samodzielnie) zagrożenia wynikajacych z nieprawidłowego zagospodarowania obszarów wodnych, potrafi zaplanować i dobrać rozwiązania zgodne z obowiązującymi wytycznymi w zakresie zagospodarowania obszarów wodnych i w oparciu o własną pogłębioną analizę panujących warunków na danym obszarze, potrafi prawidłowo interpretować dostępne dane, bardzo sprawnie korzysta z dostępnych baz danych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GP2_2A_O18_K02
Ma kompetencje w zakresie działalności inżynieryjnej i świadomośc wpływu jej na środowisko wodne
2,0Student nie ma świadomości konsekwencji działań inżynieryjnych w środowisku, nie potrafi pracować w zespole i indywidualnie, jest nieaktywny i nie wykazuje zainteresowania przedmiotem,
3,0Student ma ograniczoną świadomość konsekwencji działań inżynieryjnych na środowisko wodne, potrafi pracować w zespole i indywidualnie, jest mało aktywny, ale podejmuje powierzone zadania
3,5Student częściową świadomość konsekwencji działań inżynieryjnych i innych aktywności człowieka na środowisko wodne, potrafi pracować w zespole i indywidualnie w sposób umiarkowanie aktywny, podejmuje powierzone zadania
4,0Student posiada świadomość konsekwencji działań inżynieryjnych i innych aktywności człowieka na środowisko wodne, aktywnie pracuje w zespole i indywidualnie, chętnie podejmuje powierzone zadania
4,5Student posiada świadomość konsekwencji działań inżynieryjnych i innych aktywności człowieka na środowisko wodne, aktywnie pracuje zespole i indywidualnie, dba o rezultaty wykonywanej pracy, chętnie podejmuje powierzone zadania
5,0Student posiada szeroką świadomość konsekwencji działań inżynieryjnych i innych aktywności człowieka na środowisko wodne, aktywnie pracuje zespole i indywidualnie, wykazuje wysoką dbałość o rezultaty wykonywanej pracy, chętnie podejmuje powierzone zadania

Literatura podstawowa

  1. Cieślak A., Założenia polityki rozwoju obszarów przybrzeżnych. W:ZZOPw Polsce- stan obecny i perspektywy, Instytut Nauk o Ziemii U. Szczeciński, Szczecin, Uniwersytet Szczeciński, 2005
  2. Sejmik Samorządowy, Plan Zagospodarowania Województwa Zachodniopomorskiego, Szczecin, 2014
  3. Bajkiewicz-Grabowska E., mikulski S., Hydrologia ogólna, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Kowalczyk P. i inni, Natura 2000 a gospodarka wodna, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 2009
  2. zbiorowy, www. brzegmorski.pl, 2014

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wykorzystanie jezior - turystyczne, rolnicze, przemysłowe2
T-A-2Zasady zagospodarowania rekracyjno-turystycznego jezior2
T-A-3Zagrożenia środowiska wodnego - transport, pozyskiwanie surowców, rozwój energi odnawialnej, rybołóstwo4
8

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Opracowanie koncepcji zagospodarowania wybranego zbiornika wodnego5
T-P-2koncepcja zagospodarowania wybranego akwenu w strefie przybrzeżnej3
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Aspekty prawne zarządzania wodami-nowe wyzwania. Polityka wodna państwa2
T-W-2Zarzadzanie obszarami wodnymi - podział kompetencji2
T-W-3Jeziora i zbiorniki przybrzeżne - cech diagnostyczne, monitoring2
T-W-4Problemy gospodarcze, środowiskowe i społeczne eutrofizacji jezior2
T-W-5Możliwości i zasady wielofunkcyjnego wykorzystania jezior z zasadami zrównoważonego rozwoju1
T-W-6Rozklad obszarów morskich - morze terytorialne, strefa przyległa, wyłączna sterfa ekonomiczna2
T-W-7Morskie wody wewnętrzne2
T-W-8Wielofunkcyjne wykorzystanie morskich wód wewnętrznych - transport, rybołówstwo morskie, zalewowe, surowce energetyczne3
16

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Przygotowanie do dwóch kolokwiów6
A-A-3Przygotowanie i zebranie materiałów do koncepcji zagospodarowania zbiornika wodnego8
A-A-4Studiowanie literatury technicznej8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach8
A-P-2Wykonywanie opracowania zagospodarowania zbiornika wodnego10
A-P-3Studiowanie literatury technicznej7
A-P-4Konsultacje projektu5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2przygotowanie do egzaminu14
A-W-3przygotowanie prezentacji z wybranego zagadnienia12
A-W-4Konsulktacje8
A-W-5Zapoznaie się z litaraturą dotryczącą monitoringu wód10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_O18_W04Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z różnymi aspektami gopsodarowania przestrzenią dotyczączą obszarów wrażliwych oraz z wykorzystaniem technologii informacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W04Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z różnymi aspektami gospodarowania przestrzenią, dotyczącymi obszarów wrażliwych oraz z wykorzystywaniem technologii informatycznych.
GP2_2A_W07Ma wiedzę na temat zarządzania przestrzenią, a także psychologicznych aspektów kształtowania przestrzeni; zna techniki ustalania i kształtowania wizerunku miejsc oraz rolę marketingu terytorialnego w stymulowaniu rozwoju lokalnego.
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy o uwarunkowaniach prawnych, gospodarczych, przyrodniczych i społecznych umożliwiających zachowanie właściwego stanu środowiska wodnego, ogranieczenie konfliktów społecznych. Uzyskanie wiedzy o zarządzaniu obszarami wód morskich i śródlądowych, ichwielofunkcyjnycm wykorzystaniu, planowanie nowych inwestycji
C-2Wykorzystanie dostępnych danych o akwenach wodnych w procesie planowania przestrzennego
Treści programoweT-A-3Zagrożenia środowiska wodnego - transport, pozyskiwanie surowców, rozwój energi odnawialnej, rybołóstwo
T-A-1Wykorzystanie jezior - turystyczne, rolnicze, przemysłowe
T-A-2Zasady zagospodarowania rekracyjno-turystycznego jezior
T-P-1Opracowanie koncepcji zagospodarowania wybranego zbiornika wodnego
T-P-2koncepcja zagospodarowania wybranego akwenu w strefie przybrzeżnej
T-W-6Rozklad obszarów morskich - morze terytorialne, strefa przyległa, wyłączna sterfa ekonomiczna
T-W-8Wielofunkcyjne wykorzystanie morskich wód wewnętrznych - transport, rybołówstwo morskie, zalewowe, surowce energetyczne
T-W-1Aspekty prawne zarządzania wodami-nowe wyzwania. Polityka wodna państwa
T-W-2Zarzadzanie obszarami wodnymi - podział kompetencji
T-W-3Jeziora i zbiorniki przybrzeżne - cech diagnostyczne, monitoring
T-W-4Problemy gospodarcze, środowiskowe i społeczne eutrofizacji jezior
T-W-5Możliwości i zasady wielofunkcyjnego wykorzystania jezior z zasadami zrównoważonego rozwoju
Metody nauczaniaM-1wykład konwersatoryjny z użyciem komputera, wykład informacyjny, ćwiczenia audytoryjne, ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: agzamin
S-2Ocena formująca: Dwa kolokwia cząstkowe z zakresu ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat wód śródlądowych i morskich oraz zasad zarządzania nimi,
3,0Student ma ograniczoną wiedzę na temat polskich wód morskich i śródlądowych oraz zarządzania wodami a także regulacji zwiazanych z tymi zagadnieniami
3,5Student posiada niepełną, wymaganą wiedzę na temat polskich wód morskich i śródlądowych oraz zarządzania wodami a także regulacji zwiazanych z tymi zagadnieniami, zna niektóre zagrożenia wynikające z zagosdpodarowania obszarów wodnych
4,0Student posiada wymaganą wiedzę na temat polskich wód morskich i śródlądowych oraz zarządzania wodami a także regulacji zwiazanych z tymi zagadnieniami, zna niektóre zagrożenia wynikające z zagosdpodarowania obszarów wodnych
4,5Student posiada wymaganą wiedzę na temat polskich wód morskich i śródlądowych oraz zarządzania wodami a także regulacji zwiazanych z tymi zagadnieniami, definiuje zagrożenia wynikające z zagosdpodarowania obszarów wodnych
5,0Student szeroką wiedzę na temat polskich wód morskich i śródlądowych oraz nt. elementów związanych zarządzaniem wodami a także regulacji zwiazanych z tymi zagadnieniami i struktury organów odpowiedzialnych, definiuje i opisuje szczegółowo zagrożenia wynikające z zagosdpodarowania obszarów wodnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_O18_U03Posiada umiejętność rozumienia i analizy złożonych zależności zachodzących w środowisku przyrodniczym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U04Umie zidentyfikować zagrożenia środowiska, potrafi posłużyć się skutecznymi metodami jego ochrony: administracyjnymi i inżynierskimi.; potrafi podjąć decyzję dotyczącą zagospodarowania przestrzeni zgodną z zasadami zrównoważonego rozwoju.
GP2_2A_U05Umie przygotować decyzje administracyjne wynikające z procedur planowania przestrzennego, umie posługiwać się terminologią prawniczą i administracyjną w odniesieniu do planowania przestrzennego.
GP2_2A_U07Stosuje odpowiednie techniki i narzędzia badawcze w zakresie gospodarki przestrzennej.
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy o uwarunkowaniach prawnych, gospodarczych, przyrodniczych i społecznych umożliwiających zachowanie właściwego stanu środowiska wodnego, ogranieczenie konfliktów społecznych. Uzyskanie wiedzy o zarządzaniu obszarami wód morskich i śródlądowych, ichwielofunkcyjnycm wykorzystaniu, planowanie nowych inwestycji
Treści programoweT-A-3Zagrożenia środowiska wodnego - transport, pozyskiwanie surowców, rozwój energi odnawialnej, rybołóstwo
T-W-7Morskie wody wewnętrzne
T-W-8Wielofunkcyjne wykorzystanie morskich wód wewnętrznych - transport, rybołówstwo morskie, zalewowe, surowce energetyczne
T-W-4Problemy gospodarcze, środowiskowe i społeczne eutrofizacji jezior
T-W-5Możliwości i zasady wielofunkcyjnego wykorzystania jezior z zasadami zrównoważonego rozwoju
Metody nauczaniaM-1wykład konwersatoryjny z użyciem komputera, wykład informacyjny, ćwiczenia audytoryjne, ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: agzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi okreslić na drodze analizy zagrożeń wynikajacych z nieprawidłowego zagospodarowania obszarów wodnych, nie potrafi zaplanować i dobrać rozwiązań zgodnych z obowiązującymi wytycznymi w zakresie zagospodarowania obszarów wodnych, nie potrafi prawidłowo interpretować dostępnych danych, nie wie gdzie można znaleźć niezbędne informacje
3,0Student w ograniczonym stopniu potrafi okreslić na drodze analizy (wykonanej ze znaczną pomocą nauczyciela) zagrożenia wynikajacych z nieprawidłowego zagospodarowania obszarów wodnych, z pomocą potrafi zaplanować i dobrać rozwiązania zgodne z obowiązującymi wytycznymi w zakresie zagospodarowania obszarów wodnych, potrafi prawidłowo interpretować niektóre z dostępnych danych, orientuje się gdzie można znaleźć niezbędne informacje
3,5Student częściowo potrafi okreslić na drodze analizy (wykonanej z pomocą nauczyciela) zagrożenia wynikajacych z nieprawidłowego zagospodarowania obszarów wodnych, z pomocą potrafi zaplanować i dobrać rozwiązania zgodne z obowiązującymi wytycznymi w zakresie zagospodarowania obszarów wodnych, potrafi prawidłowo interpretować niektóre z dostępnych danych, orientuje się gdzie można znaleźć niezbędne informacje i z nich korzysta
4,0Student potrafi okreslić na drodze analizy (wykonanej samodzielnie) zagrożenia wynikajacych z nieprawidłowego zagospodarowania obszarów wodnych, potrafi zaplanować i dobrać rozwiązania zgodne z obowiązującymi wytycznymi w zakresie zagospodarowania obszarów wodnych i w oparciu o własną analizę panujących warunków na danym obszarze, potrafi prawidłowo interpretować większość dostępnych danych, orientuje się gdzie można znaleźć niezbędne informacje i z nich korzysta
4,5Student potrafi okreslić na drodze analizy (wykonanej sprawnie i samodzielnie) zagrożenia wynikajacych z nieprawidłowego zagospodarowania obszarów wodnych, potrafi zaplanować i dobrać rozwiązania zgodne z obowiązującymi wytycznymi w zakresie zagospodarowania obszarów wodnych i w oparciu o własną pogłębioną analizę panujących warunków na danym obszarze, potrafi prawidłowo interpretować większość dostępnych danych, orientuje się gdzie można znaleźć niezbędne informacje i z nich korzysta
5,0Student potrafi okreslić na drodze analizy (wykonanej bardzo sprawnie i samodzielnie) zagrożenia wynikajacych z nieprawidłowego zagospodarowania obszarów wodnych, potrafi zaplanować i dobrać rozwiązania zgodne z obowiązującymi wytycznymi w zakresie zagospodarowania obszarów wodnych i w oparciu o własną pogłębioną analizę panujących warunków na danym obszarze, potrafi prawidłowo interpretować dostępne dane, bardzo sprawnie korzysta z dostępnych baz danych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGP2_2A_O18_K02Ma kompetencje w zakresie działalności inżynieryjnej i świadomośc wpływu jej na środowisko wodne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Wykorzystanie dostępnych danych o akwenach wodnych w procesie planowania przestrzennego
Treści programoweT-A-3Zagrożenia środowiska wodnego - transport, pozyskiwanie surowców, rozwój energi odnawialnej, rybołóstwo
T-P-2koncepcja zagospodarowania wybranego akwenu w strefie przybrzeżnej
T-W-1Aspekty prawne zarządzania wodami-nowe wyzwania. Polityka wodna państwa
T-W-2Zarzadzanie obszarami wodnymi - podział kompetencji
T-W-4Problemy gospodarcze, środowiskowe i społeczne eutrofizacji jezior
Metody nauczaniaM-1wykład konwersatoryjny z użyciem komputera, wykład informacyjny, ćwiczenia audytoryjne, ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: agzamin
S-2Ocena formująca: Dwa kolokwia cząstkowe z zakresu ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości konsekwencji działań inżynieryjnych w środowisku, nie potrafi pracować w zespole i indywidualnie, jest nieaktywny i nie wykazuje zainteresowania przedmiotem,
3,0Student ma ograniczoną świadomość konsekwencji działań inżynieryjnych na środowisko wodne, potrafi pracować w zespole i indywidualnie, jest mało aktywny, ale podejmuje powierzone zadania
3,5Student częściową świadomość konsekwencji działań inżynieryjnych i innych aktywności człowieka na środowisko wodne, potrafi pracować w zespole i indywidualnie w sposób umiarkowanie aktywny, podejmuje powierzone zadania
4,0Student posiada świadomość konsekwencji działań inżynieryjnych i innych aktywności człowieka na środowisko wodne, aktywnie pracuje w zespole i indywidualnie, chętnie podejmuje powierzone zadania
4,5Student posiada świadomość konsekwencji działań inżynieryjnych i innych aktywności człowieka na środowisko wodne, aktywnie pracuje zespole i indywidualnie, dba o rezultaty wykonywanej pracy, chętnie podejmuje powierzone zadania
5,0Student posiada szeroką świadomość konsekwencji działań inżynieryjnych i innych aktywności człowieka na środowisko wodne, aktywnie pracuje zespole i indywidualnie, wykazuje wysoką dbałość o rezultaty wykonywanej pracy, chętnie podejmuje powierzone zadania