Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami

Sylabus przedmiotu Tworzenie i wykorzystywanie baz danych o środowisku - GIS:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne
Profil
Moduł
Przedmiot Tworzenie i wykorzystywanie baz danych o środowisku - GIS
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Michał Kupiec <Michal.Kupiec@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Michał Kupiec <Michal.Kupiec@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,5 ECTS (formy) 1,5
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 6 1,00,75zaliczenie
wykładyW1 2 0,50,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe umiejętności w zakresie obsługi komputera, edytorów tekstu i arkuszy kalkulacyjnych. Podstawowe wiadomości z zakresu sozologii i kształtowania środowiska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z funkcjonowaniem programów GIS (wektorowych i rastrowych) oraz źródłami danych wykorzystywanych w projektach GIS. Studenci zapoznają się z wykorzystaniem programów do analiz środowiska, ocen krajobrazowych oraz poznają zasady wykonywania projektów w zakresie ochrony środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Korzystanie z ogólnodostępnych geoportali tematycznych2
T-P-2Podstawowe operacje GIS na przykładzie oprogramowania Qgis2
T-P-3Infrastruktura danych przestrzennych w Polsce i mozliwości jej wykorzystania w gospodarce odpadami2
6
wykłady
T-W-1Teoretyczne podstawy Geograficznych Systemów Informacyjnych.1
T-W-2Źródła danych dla systemów, struktura wewnętrzna i podstawowe funkcje GIS.1
2

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach6
A-P-2przygotowanie do zajeć8
A-P-3Czytanie literatury6
A-P-4przygotowanie do zaliczenia10
30
wykłady
A-W-1czytanie literatury9
A-W-2przygotowanie do zaliczenia4
A-W-3uczestnictwo w zajęciach2
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie
M-3metoda praktyczna z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GOSP_10-_PD2_W01
Słuchacz posiada teoretyczną i praktyczną wiedzę dotyczącą Geograficznych Systemów Informacji. Zna sposoby rozwiązywania problemów związanych z gospodarowaniem odpadami przy pomocy GIS, zna źródła danych przestrzennych i zasady ich wykorzystywania. Zna metody i techniki związane z wykorzystywaniem narzędzi GIS oraz teledetekcji w sozologii i kształtowaniu środowiska.
GOSP_10-_W06, GOSP_10-_W01C-1T-W-1, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GOSP_10-_PD2_U01
Potrafi wykorzystywać programy GIS do analiz zwizązanych z ochroną i kształtowaniem środowiska. Zna sposoby wykorzystywania różnych źródeł danych w GIS, potrafi wizualizować wyniki analiz w postaci map.
GOSP_10-_U04, GOSP_10-_U07C-1T-W-2, T-P-1, T-P-2, T-P-3M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GOSP_10-_PD2_K01
Potrafi zorganizować pracę indywidualną oraz grupową w czasie wykonywania projektu GIS. Zna zasady ochrony własności intelektualnej w projektach GIS. Student potrafi zorganizować pracę grupową związaną z projektem GIS. Zna zasady poszanowania własności intelektualnej i praw autorskich. Kreatywnie wykorzystuje narzędzia GIS do działań inżynieryjnych. Potrafi ocenić wszystkie aspekty prawidłowego postępowania przy wykonywaniu analiz przestrzennych.
GOSP_10-_K01, GOSP_10-_K02C-1T-W-1, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GOSP_10-_PD2_W01
Słuchacz posiada teoretyczną i praktyczną wiedzę dotyczącą Geograficznych Systemów Informacji. Zna sposoby rozwiązywania problemów związanych z gospodarowaniem odpadami przy pomocy GIS, zna źródła danych przestrzennych i zasady ich wykorzystywania. Zna metody i techniki związane z wykorzystywaniem narzędzi GIS oraz teledetekcji w sozologii i kształtowaniu środowiska.
2,0
3,0Zna podstawy teoretyczne GIS i Teledetekcji. Umie wykonać podstawowe czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania GIS.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GOSP_10-_PD2_U01
Potrafi wykorzystywać programy GIS do analiz zwizązanych z ochroną i kształtowaniem środowiska. Zna sposoby wykorzystywania różnych źródeł danych w GIS, potrafi wizualizować wyniki analiz w postaci map.
2,0
3,0Potrafi wykonać podstawowe czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, nie posiada jednak umiejętności efektywnej analizy uzyskanych wyników; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, jednak nie potrafi dobierać poznanych metod i źródeł do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
GOSP_10-_PD2_K01
Potrafi zorganizować pracę indywidualną oraz grupową w czasie wykonywania projektu GIS. Zna zasady ochrony własności intelektualnej w projektach GIS. Student potrafi zorganizować pracę grupową związaną z projektem GIS. Zna zasady poszanowania własności intelektualnej i praw autorskich. Kreatywnie wykorzystuje narzędzia GIS do działań inżynieryjnych. Potrafi ocenić wszystkie aspekty prawidłowego postępowania przy wykonywaniu analiz przestrzennych.
2,0
3,0Podstawowa wiedza z zakresu GIS i teledetekcji umożliwia wykonywanie najprostszych czynności przy tworzeniu projektów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Langley P.A., Godchild M.F., Maguire D.I., Rhind D.W., GIS teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2006
  2. Urbański J., GIS w badaniach przyrodniczych, Wyd. Uniw. Gdańskiego, Gdańsk, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Magnuszewski A., GIS w geografii fizycznej, PWN, Warszawa, 1999
  2. Bródka S. (red), Praktyczne aspekty ocen środowiska przyrodniczego, Bogucki Wyd. Naukowe, Poznań, 2010

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Korzystanie z ogólnodostępnych geoportali tematycznych2
T-P-2Podstawowe operacje GIS na przykładzie oprogramowania Qgis2
T-P-3Infrastruktura danych przestrzennych w Polsce i mozliwości jej wykorzystania w gospodarce odpadami2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Teoretyczne podstawy Geograficznych Systemów Informacyjnych.1
T-W-2Źródła danych dla systemów, struktura wewnętrzna i podstawowe funkcje GIS.1
2

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach6
A-P-2przygotowanie do zajeć8
A-P-3Czytanie literatury6
A-P-4przygotowanie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1czytanie literatury9
A-W-2przygotowanie do zaliczenia4
A-W-3uczestnictwo w zajęciach2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGOSP_10-_PD2_W01Słuchacz posiada teoretyczną i praktyczną wiedzę dotyczącą Geograficznych Systemów Informacji. Zna sposoby rozwiązywania problemów związanych z gospodarowaniem odpadami przy pomocy GIS, zna źródła danych przestrzennych i zasady ich wykorzystywania. Zna metody i techniki związane z wykorzystywaniem narzędzi GIS oraz teledetekcji w sozologii i kształtowaniu środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGOSP_10-_W06Słuchacz wie jak zaprojektować system gospodarowania odpadami w firmie w oparciu o komputerowe techniki informatyczne.
GOSP_10-_W01Słuchacz ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska i rozwoju z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z funkcjonowaniem programów GIS (wektorowych i rastrowych) oraz źródłami danych wykorzystywanych w projektach GIS. Studenci zapoznają się z wykorzystaniem programów do analiz środowiska, ocen krajobrazowych oraz poznają zasady wykonywania projektów w zakresie ochrony środowiska.
Treści programoweT-W-1Teoretyczne podstawy Geograficznych Systemów Informacyjnych.
T-W-2Źródła danych dla systemów, struktura wewnętrzna i podstawowe funkcje GIS.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawy teoretyczne GIS i Teledetekcji. Umie wykonać podstawowe czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania GIS.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGOSP_10-_PD2_U01Potrafi wykorzystywać programy GIS do analiz zwizązanych z ochroną i kształtowaniem środowiska. Zna sposoby wykorzystywania różnych źródeł danych w GIS, potrafi wizualizować wyniki analiz w postaci map.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGOSP_10-_U04Uczestnik studiów posługuje się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska oraz efektywności zarządzania w ramach gospodarki odpadami.
GOSP_10-_U07Uczestnik studiów umie posługiwać się Systemem Informacji Geograficznej (GIS) jako podstawowym narzędziem do tworzenia baz danych o środowisku. Potrafi wykorzystać to narzędzie w planowaniu lokalizacji inwestycji mogących generować zagrożenia i konflikty społeczne np. spalarnie odpadów, kompostownie, składowiska odpadów, oczyszczalnie ścieków.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z funkcjonowaniem programów GIS (wektorowych i rastrowych) oraz źródłami danych wykorzystywanych w projektach GIS. Studenci zapoznają się z wykorzystaniem programów do analiz środowiska, ocen krajobrazowych oraz poznają zasady wykonywania projektów w zakresie ochrony środowiska.
Treści programoweT-W-2Źródła danych dla systemów, struktura wewnętrzna i podstawowe funkcje GIS.
T-P-1Korzystanie z ogólnodostępnych geoportali tematycznych
T-P-2Podstawowe operacje GIS na przykładzie oprogramowania Qgis
T-P-3Infrastruktura danych przestrzennych w Polsce i mozliwości jej wykorzystania w gospodarce odpadami
Metody nauczaniaM-2objaśnienie
M-3metoda praktyczna z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wykonać podstawowe czynności z użyciem prezentowanego na ćwiczeniach oprogramowania, nie posiada jednak umiejętności efektywnej analizy uzyskanych wyników; zna dostatecznie podstawy teoretyczne GIS i teledetekcji, jednak nie potrafi dobierać poznanych metod i źródeł do tworzenia projektów z zakresu ochrony środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięGOSP_10-_PD2_K01Potrafi zorganizować pracę indywidualną oraz grupową w czasie wykonywania projektu GIS. Zna zasady ochrony własności intelektualnej w projektach GIS. Student potrafi zorganizować pracę grupową związaną z projektem GIS. Zna zasady poszanowania własności intelektualnej i praw autorskich. Kreatywnie wykorzystuje narzędzia GIS do działań inżynieryjnych. Potrafi ocenić wszystkie aspekty prawidłowego postępowania przy wykonywaniu analiz przestrzennych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGOSP_10-_K01Słuchacz zdaje sobie sprawę o zagrożeniach i odpowiedzialności społecznej, związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej generującej powstawanie odpadów (szczególnie niebezpiecznych). Ma świadomość potrzeby naprawy szkód wyrządzonych przez degradację i dewastację gleb.
GOSP_10-_K02Słuchacz ma świadomość jak ważne są umiejętności posługiwania się nowoczesnymi technikami komputerowymi związanymi z systemem gospodarki odpadami w przedsiębiorstwie i jednostkach samorządu terytorialnego (prognozowanie, monitorowanie, projektowanie systemu gospodarowania odpadami)
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z funkcjonowaniem programów GIS (wektorowych i rastrowych) oraz źródłami danych wykorzystywanych w projektach GIS. Studenci zapoznają się z wykorzystaniem programów do analiz środowiska, ocen krajobrazowych oraz poznają zasady wykonywania projektów w zakresie ochrony środowiska.
Treści programoweT-W-1Teoretyczne podstawy Geograficznych Systemów Informacyjnych.
T-W-2Źródła danych dla systemów, struktura wewnętrzna i podstawowe funkcje GIS.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie
M-3metoda praktyczna z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Podstawowa wiedza z zakresu GIS i teledetekcji umożliwia wykonywanie najprostszych czynności przy tworzeniu projektów.
3,5
4,0
4,5
5,0