Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S2)

Sylabus przedmiotu Kształtowanie krajobrazu obszarów wiejskich:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kształtowanie krajobrazu obszarów wiejskich
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marta Kościńska <Marta.Koscinska@zut.edu.pl>, Paweł Nowak <pawel.nowak@zut.edu.pl>, Aleksandra Pilarczyk <Aleksandra.Pilarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1student posiada podstawowe wiadomości dotyczące architektury krajobrazu na poziomie studiów pierwszego stopnia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z historią rozwoju osadnictwa wiejskiego na terenie Polski, ze szczególnym uwzględnieniem Pomorza Zachodniego. Zdobycie wiedzy na temat charakterystycznych elementów składowych krajobrazu wiejskiego, uwarunkowań prawnych funkcjonująch na terenach wiejskich i metod rewitalizacji krajobrazu wsi.
C-2Nabycie umiejetności opracowania propozycji rewitalizacji krajobrazu wiejskiego na przykładzie wybranej wsi z terenu Pomorza Zachodniego, w tym wykonania analizy stanu istniejącego, waloryzacji krajobrazu oraz studium przekształceń przestrzennych wsi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Opracowanie propozycji rewitalizacji krajobrazu wiejskiego na przykładzie wybranej wsi z terenu Pomorza Zachodniego. Wykonanie analizy stanu istniejącego, waloryzacji krajobrazu oraz studium przekształceń przestrzennych wsi.8
T-P-2przegląd międzysemestralny2
T-P-3Opracowanie wstępnych wytycznych funkcjonalno - przestrzennych wybranego terenu wsi i wstępnej koncepcji zagospodarowania przestrzennego tego obszaru zgodnie z uwarunkowaniami środowiskowymi, kulturowymi i gospodarczymi.5
15
wykłady
T-W-1Zarys rozwoju kultury rolniczej na świecie i w Polsce. Rozwój osadnictwa wiejskiego na terenie Polski, ze szczególnym uwzględnieniem terenu Pomorza Zachodniego.4
T-W-2Charakterystyczne elementy składowe krajobrazu wiejskiego.4
T-W-3Cechy charakterystyczne krajobrazu wsi z terenu Pomorza Zachodniego: układy ruralistyczne, formy zabudowy mieszkalnej i gospodarczej, tereny zieleni (parki, cmentarze, aleje przydrożne, zadrzewienia śródpolne), obiekty sakralne, mała architektura. Założenia rezydencjonalno - parkowe.6
T-W-4Wpływ gospodarki wielkoprzemysłowej na przekształcenia krajobrazu wiejskiego oraz współczesne kierunki rozwoju obszarów wiejskich.4
T-W-5Materialne prawo administracyjne dotyczące projektowania ruralistycznego. Zapisy Uchwały krajobrazowej na tereneach wiejskich. Zasady kształtowania i rewitalizacji krajobrazu obszarów wiejskich.6
T-W-6Metodyka audytu krajobrazowego w ochronie krajobrazu wiejskiego4
T-W-7Prezentacje prac studenckich dotyczących rewitalizacji krajobrazu wybranych wsi z terenu Pomorza Zachodniego2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2przygotowanie pracy projektowej ( praca własna)15
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie wskazanej literatury15
A-W-3Opracowanie prezentacji propzycji rewitalizacji krajobrazu wybranej wsi z terenu Pomorza Zachodniego10
A-W-4konsultacje5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podajace / wykład informacyjny Metody problemowe/ wykład problemowy
M-2ćwiczenia projektowe
M-3analiza przypadku

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: przegląd międzysemestralny
S-2Ocena podsumowująca: ocena wykonanego projektu
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_C10_W09
Student posiada wiedzę na temat historii rozwoju osadnictwa wiejskiego na terenie Polski, ze szczególnym uwzględnieniem Pomorza Zachodniego, a także na temat charakterystycznych elementów składowych krajobrazu wiejskiego, uwarunkowań prawnych funkcjonująch na terenach wiejskich i metod rewitalizacji krajobrazu wsi.
AK_2A_W09C-1T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-5M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_C10_U08
Student potrafi opracować propozycje rewitalizacji krajobrazu wiejskiego: wykonać analizy stanu istniejącego, waloryzację krajobrazu oraz studium przekształceń przestrzennych wsi. Potrafi sformułować wytyczne projektowe i opracować wstępną koncepcję rewitalizacji krajobrazu wsi.
AK_2A_U08, AK_2A_U02C-2T-P-1, T-W-1M-1S-1, S-2
AK_2A_C10_U12
Student ma umiejetność rozpoznawania charakterystycznych dla różnych okresów historycznych układów ruralistycznych oraz ich komponentów.
AK_2A_U12C-2T-W-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_C10_K02
Student ma świadomość znaczenia społecznej i zawodowej odpowiedzialności za kształtowanie krajobrazu obszarów wiejskich
AK_2A_K03C-2T-P-1, T-W-1M-1S-1, S-2
AK_2A_C10_K07
Student ma świadomość wpływu róznorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni terenów wiejskich
AK_2A_K07C-2T-P-1, T-W-1M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_C10_W09
Student posiada wiedzę na temat historii rozwoju osadnictwa wiejskiego na terenie Polski, ze szczególnym uwzględnieniem Pomorza Zachodniego, a także na temat charakterystycznych elementów składowych krajobrazu wiejskiego, uwarunkowań prawnych funkcjonująch na terenach wiejskich i metod rewitalizacji krajobrazu wsi.
2,0Nie zna zagadnienia.
3,0Zna zagadnienie.
3,5Ma pojęcie o zagadnieniu, orientuje się w temacie.
4,0Ma pojęcie o zagadnieniu,dyskutuje na temat.
4,5Ma pojęcie o zagadnieniu dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy.
5,0Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy, wyciąga wnioski.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_C10_U08
Student potrafi opracować propozycje rewitalizacji krajobrazu wiejskiego: wykonać analizy stanu istniejącego, waloryzację krajobrazu oraz studium przekształceń przestrzennych wsi. Potrafi sformułować wytyczne projektowe i opracować wstępną koncepcję rewitalizacji krajobrazu wsi.
2,0Nie zna zagadnienia
3,0Zna zagadnienie
3,5Ma pojęcie o zagadnieniu, orientuje się w temacie.
4,0Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat.
4,5Ma pojecie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy.
5,0Ma pojęcie o zagadnienium, dyskutuje na temat, dostrzega własne błedy, wyciaga wnioski.
AK_2A_C10_U12
Student ma umiejetność rozpoznawania charakterystycznych dla różnych okresów historycznych układów ruralistycznych oraz ich komponentów.
2,0Nie zna zagadnienia
3,0Zna zagadnienie
3,5Ma pojęcie o zagadnieniu, orientuje sie w temacie.
4,0Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat.
4,5Ma pojęcie o zagadnieniu dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy.
5,0Ma pojęcie o zagadnieniu dyskutuje na temat, dostrzega własne błedy, wyciąga wnioski.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_C10_K02
Student ma świadomość znaczenia społecznej i zawodowej odpowiedzialności za kształtowanie krajobrazu obszarów wiejskich
2,0Nie rozumie zagadnienia
3,0Zna zagadnienie
3,5Ma pojęcie o zagadnieniu orientuje się w temacie.
4,0Ma pojęcie o zagadnieniu dyskutuje na temat.
4,5Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy.
5,0Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutyje na temat, dostrzega własne błędy, wyciąga wnioski.
AK_2A_C10_K07
Student ma świadomość wpływu róznorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni terenów wiejskich
2,0Nie rozumie zagadnienia
3,0Zna zagadnienie
3,5Ma pojęcie o zagadnienie, orientuje się w temacie.
4,0Ma pojęcie o zagadnieniu , dyskutuje na temat.
4,5Ma pojecie o zagadnieniu , dyskutuje na temat. dostrzega własne błedy.
5,0Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błedy, wyciąga wnioski.

Literatura podstawowa

  1. A. Szymski, M. Rzeszotarska-Pałka, J. Ignaczak-Felińska, Wieś pomorska wczoraj i dziś. Monografia wybranych wsi Pomorza Zachodniego, wyd. Walkowska, Szczecin, 2006
  2. Niedźwiecka-Filipiak, Wyróżniki krajobrazu i architektury wsi Polski południowo-zachodniej, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Wrocław, 2009
  3. Rzeszotarska-Pałka M., Waloryzacja krajobrazu wsi popegeerowskich z terenu Pomorza Zachodniego, Przestrzeń i Forma, Szczecin, 2016, Zeszyt: 26, s. 283-292
  4. Rzeszotarska-Pałka M., Czałczyńska-Podolska M., Guidelines for revitalization of rural areas based on landscape studies, Czasopismo Techniczne, Kraków, 2019, tom
  5. Rzeszotarska-Pałka M., Czałczyńska-Podolska M., Use of Landscape Audit Methodology for the Cultural-Aesthetic Values Evaluation (Case Study), Architektura Krajobrazu, Wrocław, 2018, tom 58
  6. B. Górnisiewicz, Geneza, rozwój i prognozowanie wiejskich układów osadniczych., pol. Krakowska, Kraków, 1999
  7. H. Zaniewska, A Pawłat-Zawrzykraj, H. Gloza-Musiał, Zagospodarowanie przestrzenne i zabudowa wsi, Warszawa, 2011
  8. Arlet J., Drewniane budownictwo szkieletowe na Pomorzu Zachodnim, Szczecin, 2004
  9. B. Górnisiewicz, Uwagi na temat zasad kształtowania architektury wiejskiej, Pol. Krakowska, Kraków, 1999
  10. W. Wieczorkiewicz, Architektura i planowanie wsi., Pol. Warszawska, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Rzeszotarska-Pałka M., Tożsamość krajobrazu wsi Pomorza Zachodniego, [w:] Krajobraz Polski. Cudze chwalicie. Ochrona i kształtowanie rodzimego krajobrazu, wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, 2016, s. 149-162
  2. praca zbiorowa, Studia Obszarów wiejskich, tom 49/2018, Komisja Obszarów Wiejskich Polskie Towarzystwo Geograficzne, Warszawa, 2018, 49
  3. praca zbiorowa, Kierunki planowania przestrzennego i architektury współczesnej wsi, Wydział Architektury Politechniki Białostockiej, Białystok, 2006

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Opracowanie propozycji rewitalizacji krajobrazu wiejskiego na przykładzie wybranej wsi z terenu Pomorza Zachodniego. Wykonanie analizy stanu istniejącego, waloryzacji krajobrazu oraz studium przekształceń przestrzennych wsi.8
T-P-2przegląd międzysemestralny2
T-P-3Opracowanie wstępnych wytycznych funkcjonalno - przestrzennych wybranego terenu wsi i wstępnej koncepcji zagospodarowania przestrzennego tego obszaru zgodnie z uwarunkowaniami środowiskowymi, kulturowymi i gospodarczymi.5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zarys rozwoju kultury rolniczej na świecie i w Polsce. Rozwój osadnictwa wiejskiego na terenie Polski, ze szczególnym uwzględnieniem terenu Pomorza Zachodniego.4
T-W-2Charakterystyczne elementy składowe krajobrazu wiejskiego.4
T-W-3Cechy charakterystyczne krajobrazu wsi z terenu Pomorza Zachodniego: układy ruralistyczne, formy zabudowy mieszkalnej i gospodarczej, tereny zieleni (parki, cmentarze, aleje przydrożne, zadrzewienia śródpolne), obiekty sakralne, mała architektura. Założenia rezydencjonalno - parkowe.6
T-W-4Wpływ gospodarki wielkoprzemysłowej na przekształcenia krajobrazu wiejskiego oraz współczesne kierunki rozwoju obszarów wiejskich.4
T-W-5Materialne prawo administracyjne dotyczące projektowania ruralistycznego. Zapisy Uchwały krajobrazowej na tereneach wiejskich. Zasady kształtowania i rewitalizacji krajobrazu obszarów wiejskich.6
T-W-6Metodyka audytu krajobrazowego w ochronie krajobrazu wiejskiego4
T-W-7Prezentacje prac studenckich dotyczących rewitalizacji krajobrazu wybranych wsi z terenu Pomorza Zachodniego2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2przygotowanie pracy projektowej ( praca własna)15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie wskazanej literatury15
A-W-3Opracowanie prezentacji propzycji rewitalizacji krajobrazu wybranej wsi z terenu Pomorza Zachodniego10
A-W-4konsultacje5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_C10_W09Student posiada wiedzę na temat historii rozwoju osadnictwa wiejskiego na terenie Polski, ze szczególnym uwzględnieniem Pomorza Zachodniego, a także na temat charakterystycznych elementów składowych krajobrazu wiejskiego, uwarunkowań prawnych funkcjonująch na terenach wiejskich i metod rewitalizacji krajobrazu wsi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_W09posiada rozszerzoną wiedzę dotyczącą kształtowania przestrzeni obszarów miejskich i wiejskich oraz uwarunkowań związanych ze specyfiką terenów zurbanizowanych oraz otwartych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z historią rozwoju osadnictwa wiejskiego na terenie Polski, ze szczególnym uwzględnieniem Pomorza Zachodniego. Zdobycie wiedzy na temat charakterystycznych elementów składowych krajobrazu wiejskiego, uwarunkowań prawnych funkcjonująch na terenach wiejskich i metod rewitalizacji krajobrazu wsi.
Treści programoweT-W-1Zarys rozwoju kultury rolniczej na świecie i w Polsce. Rozwój osadnictwa wiejskiego na terenie Polski, ze szczególnym uwzględnieniem terenu Pomorza Zachodniego.
T-W-4Wpływ gospodarki wielkoprzemysłowej na przekształcenia krajobrazu wiejskiego oraz współczesne kierunki rozwoju obszarów wiejskich.
T-W-2Charakterystyczne elementy składowe krajobrazu wiejskiego.
T-W-3Cechy charakterystyczne krajobrazu wsi z terenu Pomorza Zachodniego: układy ruralistyczne, formy zabudowy mieszkalnej i gospodarczej, tereny zieleni (parki, cmentarze, aleje przydrożne, zadrzewienia śródpolne), obiekty sakralne, mała architektura. Założenia rezydencjonalno - parkowe.
T-W-5Materialne prawo administracyjne dotyczące projektowania ruralistycznego. Zapisy Uchwały krajobrazowej na tereneach wiejskich. Zasady kształtowania i rewitalizacji krajobrazu obszarów wiejskich.
Metody nauczaniaM-1Metody podajace / wykład informacyjny Metody problemowe/ wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna zagadnienia.
3,0Zna zagadnienie.
3,5Ma pojęcie o zagadnieniu, orientuje się w temacie.
4,0Ma pojęcie o zagadnieniu,dyskutuje na temat.
4,5Ma pojęcie o zagadnieniu dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy.
5,0Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy, wyciąga wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_C10_U08Student potrafi opracować propozycje rewitalizacji krajobrazu wiejskiego: wykonać analizy stanu istniejącego, waloryzację krajobrazu oraz studium przekształceń przestrzennych wsi. Potrafi sformułować wytyczne projektowe i opracować wstępną koncepcję rewitalizacji krajobrazu wsi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_U08Umie zaplanować i wykonać pod kierunkiem opiekuna naukowego zadania badawcze oraz ekspertyzy z zakresu architektury krajobrazu, potrafi formułować i testować hipotezy związane z tymi zadaniami, używając właściwych metod, technik i narzędzi
AK_2A_U02posiada umiejętność wyszukiwania, formułowania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w celu sporządzenia opracowania projektowego i badawczego z zakresu architektury krajobrazu
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejetności opracowania propozycji rewitalizacji krajobrazu wiejskiego na przykładzie wybranej wsi z terenu Pomorza Zachodniego, w tym wykonania analizy stanu istniejącego, waloryzacji krajobrazu oraz studium przekształceń przestrzennych wsi.
Treści programoweT-P-1Opracowanie propozycji rewitalizacji krajobrazu wiejskiego na przykładzie wybranej wsi z terenu Pomorza Zachodniego. Wykonanie analizy stanu istniejącego, waloryzacji krajobrazu oraz studium przekształceń przestrzennych wsi.
T-W-1Zarys rozwoju kultury rolniczej na świecie i w Polsce. Rozwój osadnictwa wiejskiego na terenie Polski, ze szczególnym uwzględnieniem terenu Pomorza Zachodniego.
Metody nauczaniaM-1Metody podajace / wykład informacyjny Metody problemowe/ wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: przegląd międzysemestralny
S-2Ocena podsumowująca: ocena wykonanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna zagadnienia
3,0Zna zagadnienie
3,5Ma pojęcie o zagadnieniu, orientuje się w temacie.
4,0Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat.
4,5Ma pojecie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy.
5,0Ma pojęcie o zagadnienium, dyskutuje na temat, dostrzega własne błedy, wyciaga wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_C10_U12Student ma umiejetność rozpoznawania charakterystycznych dla różnych okresów historycznych układów ruralistycznych oraz ich komponentów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_U12rozpoznaje, w stopniu rozszerzonym charakterystyczne dla różnych okresów historycznych układy urbanistyczne i ruralistyczne oraz ich komponenty
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejetności opracowania propozycji rewitalizacji krajobrazu wiejskiego na przykładzie wybranej wsi z terenu Pomorza Zachodniego, w tym wykonania analizy stanu istniejącego, waloryzacji krajobrazu oraz studium przekształceń przestrzennych wsi.
Treści programoweT-W-1Zarys rozwoju kultury rolniczej na świecie i w Polsce. Rozwój osadnictwa wiejskiego na terenie Polski, ze szczególnym uwzględnieniem terenu Pomorza Zachodniego.
Metody nauczaniaM-1Metody podajace / wykład informacyjny Metody problemowe/ wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: przegląd międzysemestralny
S-2Ocena podsumowująca: ocena wykonanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna zagadnienia
3,0Zna zagadnienie
3,5Ma pojęcie o zagadnieniu, orientuje sie w temacie.
4,0Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat.
4,5Ma pojęcie o zagadnieniu dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy.
5,0Ma pojęcie o zagadnieniu dyskutuje na temat, dostrzega własne błedy, wyciąga wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_C10_K02Student ma świadomość znaczenia społecznej i zawodowej odpowiedzialności za kształtowanie krajobrazu obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_K03ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie krajobrazu z uwzględnieniem aspektów ochrony środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejetności opracowania propozycji rewitalizacji krajobrazu wiejskiego na przykładzie wybranej wsi z terenu Pomorza Zachodniego, w tym wykonania analizy stanu istniejącego, waloryzacji krajobrazu oraz studium przekształceń przestrzennych wsi.
Treści programoweT-P-1Opracowanie propozycji rewitalizacji krajobrazu wiejskiego na przykładzie wybranej wsi z terenu Pomorza Zachodniego. Wykonanie analizy stanu istniejącego, waloryzacji krajobrazu oraz studium przekształceń przestrzennych wsi.
T-W-1Zarys rozwoju kultury rolniczej na świecie i w Polsce. Rozwój osadnictwa wiejskiego na terenie Polski, ze szczególnym uwzględnieniem terenu Pomorza Zachodniego.
Metody nauczaniaM-1Metody podajace / wykład informacyjny Metody problemowe/ wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: przegląd międzysemestralny
S-2Ocena podsumowująca: ocena wykonanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie zagadnienia
3,0Zna zagadnienie
3,5Ma pojęcie o zagadnieniu orientuje się w temacie.
4,0Ma pojęcie o zagadnieniu dyskutuje na temat.
4,5Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błędy.
5,0Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutyje na temat, dostrzega własne błędy, wyciąga wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_C10_K07Student ma świadomość wpływu róznorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni terenów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_K07ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejetności opracowania propozycji rewitalizacji krajobrazu wiejskiego na przykładzie wybranej wsi z terenu Pomorza Zachodniego, w tym wykonania analizy stanu istniejącego, waloryzacji krajobrazu oraz studium przekształceń przestrzennych wsi.
Treści programoweT-P-1Opracowanie propozycji rewitalizacji krajobrazu wiejskiego na przykładzie wybranej wsi z terenu Pomorza Zachodniego. Wykonanie analizy stanu istniejącego, waloryzacji krajobrazu oraz studium przekształceń przestrzennych wsi.
T-W-1Zarys rozwoju kultury rolniczej na świecie i w Polsce. Rozwój osadnictwa wiejskiego na terenie Polski, ze szczególnym uwzględnieniem terenu Pomorza Zachodniego.
Metody nauczaniaM-1Metody podajace / wykład informacyjny Metody problemowe/ wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: przegląd międzysemestralny
S-2Ocena podsumowująca: ocena wykonanego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozumie zagadnienia
3,0Zna zagadnienie
3,5Ma pojęcie o zagadnienie, orientuje się w temacie.
4,0Ma pojęcie o zagadnieniu , dyskutuje na temat.
4,5Ma pojecie o zagadnieniu , dyskutuje na temat. dostrzega własne błedy.
5,0Ma pojęcie o zagadnieniu, dyskutuje na temat, dostrzega własne błedy, wyciąga wnioski.