Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (N2)

Sylabus przedmiotu Synantropizacja terenów zieleni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Synantropizacja terenów zieleni
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe widomości z zakresu botaniki, fitosocjologii, dendrologii,

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie rodzajów synatropizacji na różnych poziomach organizacji życia;
C-2Poznanie wpływu synantropizacji miast na różnorodnośc biologiczną regionu;

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Współczesna szata roślinna i fauna jako efekt działalności człowieka;2
T-W-2Synantropizacja flory, roślinności, fauny, synatropizacjia na poziomie populacji, osobnika i genetycznej struktury gatunku;4
T-W-3Ekspansje i inwazje gatunków;1
T-W-4Rośliny jako bioindykatory przemian środowiska na terenie miasta;2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w wykładach;15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów;15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny;
M-2Wykład problemowy;

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test sprawdzajacy wiedzę;

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O05.3_W01
Student zna zjawisko degradacji środowiska spowodowane przez ekspansję i inwazje gatunków oraz zna i identyfikuje sposoby minimalizacji wpływu synantropizacji na szatę roślinną obszarów chronionych;
AK_2A_W01, AK_2A_W05C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O05.3_U01
Student potrafi wskazac różnicę między gatunkiem ekspansywnym a inwazyjnym oraz potrafi wymienic gatunki obce we florze Polskiej;
AK_2A_U09C-2T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O05.3_K01
Student ma świadomość wpływu synatropizacji na szatę roślinną w aspekcie ochrony środowiska;
AK_2A_K01, AK_2A_K03, AK_2A_K04C-1, C-2T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_O05.3_W01
Student zna zjawisko degradacji środowiska spowodowane przez ekspansję i inwazje gatunków oraz zna i identyfikuje sposoby minimalizacji wpływu synantropizacji na szatę roślinną obszarów chronionych;
2,0Student nie zna zjawiska degradacji środowiska spowodowane przez ekspansję i inwazje gatunków oraz nie zna i nie identyfikuje sposobów minimalizacji wpływu synantropizacji na szatę roślinną obszarów chronionych;
3,0Student elementarnie zna zjawisko degradacji środowiska spowodowane przez ekspansję i inwazje gatunków oraz elementarnie zna i identyfikuje sposoby minimalizacji wpływu synantropizacji na szatę roślinną obszarów chronionych;
3,5Student zna podstawowe zjawiska degradacji środowiska spowodowane przez ekspansję i inwazje gatunków oraz na poziomie podstawowym zna i identyfikuje sposoby minimalizacji wpływu synantropizacji na szatę roślinną obszarów chronionych;
4,0Student zna zjawisko degradacji środowiska spowodowane przez ekspansję i inwazje gatunków oraz zna i identyfikuje sposoby minimalizacji wpływu synantropizacji na szatę roślinną obszarów chronionych;
4,5Student zna szeroko zjawisko degradacji środowiska spowodowane przez ekspansję i inwazje gatunków oraz szeroko zna i identyfikuje sposoby minimalizacji wpływu synantropizacji na szatę roślinną obszarów chronionych;
5,0Student szeroko i ugruntowanie zna zjawisko degradacji środowiska spowodowane przez ekspansję i inwazje gatunków oraz szeroko i ugruntowanie zna i dobrze identyfikuje sposoby minimalizacji wpływu synantropizacji na szatę roślinną obszarów chronionych;

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_O05.3_U01
Student potrafi wskazac różnicę między gatunkiem ekspansywnym a inwazyjnym oraz potrafi wymienic gatunki obce we florze Polskiej;
2,0Student nie potrafi wskazac różnicy między gatunkiem ekspansywnym a inwazyjnym oraz nie potrafi wymienic gatunków obcych we florze Polskiej;
3,0Student potrafi wskazac elementarne różnice między gatunkiem ekspansywnym a inwazyjnym oraz potrafi wymienic elementarne gatunki obce we florze Polskiej;
3,5Student potrafi na poziomie podstawowym wskazac różnice między gatunkiem ekspansywnym a inwazyjnym oraz potrafi na poziomie podstawowym wymienic gatunki obce we florze Polskiej;
4,0Student potrafi wskazac różnicę między gatunkiem ekspansywnym a inwazyjnym oraz potrafi wymienic gatunki obce we florze Polskiej;
4,5Student potrafi szeroko wskazac różnice między gatunkiem ekspansywnym a inwazyjnym oraz potrafi szeroko wymienic gatunki obce we florze Polskiej;
5,0Student potrafi szeroko i ugruntowanie wskazac różnice między gatunkiem ekspansywnym a inwazyjnym oraz potrafi szeroko i ugruntowanie wymienic gatunki obce we florze Polskiej;

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_O05.3_K01
Student ma świadomość wpływu synatropizacji na szatę roślinną w aspekcie ochrony środowiska;
2,0Student nie ma świadomości wpływu synatropizacji na szatę roślinną w aspekcie ochrony środowiska;
3,0Student ma elementarną świadomość wpływu synatropizacji na szatę roślinną w aspekcie ochrony środowiska;
3,5Student ma podstawową świadomość wpływu synatropizacji na szatę roślinną w aspekcie ochrony środowiska;
4,0Student ma świadomość wpływu synatropizacji na szatę roślinną w aspekcie ochrony środowiska;
4,5Student ma głęboką świadomość wpływu synatropizacji na szatę roślinną w aspekcie ochrony środowiska;
5,0Student ma głęboką i ugruntowaną świadomość wpływu synatropizacji na szatę roślinną w aspekcie ochrony środowiska;

Literatura podstawowa

  1. Kornaś J., Medwecka-Kornaś A., Geografia roślin., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Współczesna szata roślinna i fauna jako efekt działalności człowieka;2
T-W-2Synantropizacja flory, roślinności, fauny, synatropizacjia na poziomie populacji, osobnika i genetycznej struktury gatunku;4
T-W-3Ekspansje i inwazje gatunków;1
T-W-4Rośliny jako bioindykatory przemian środowiska na terenie miasta;2
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach;15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów;15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_O05.3_W01Student zna zjawisko degradacji środowiska spowodowane przez ekspansję i inwazje gatunków oraz zna i identyfikuje sposoby minimalizacji wpływu synantropizacji na szatę roślinną obszarów chronionych;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_W01ma pogłębioną więdzę o zjawiskach i procesach zachodzących w biosferze, wykazuje znajomość technik kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji oraz cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z kształtowaniem krajobrazu
AK_2A_W05posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie kształtowania krajobrazu i terenów zieleni z elementami projektowania i utrzymywania terenów zieleni oraz upraw ogrodniczych
Cel przedmiotuC-1Poznanie rodzajów synatropizacji na różnych poziomach organizacji życia;
Treści programoweT-W-3Ekspansje i inwazje gatunków;
T-W-1Współczesna szata roślinna i fauna jako efekt działalności człowieka;
T-W-2Synantropizacja flory, roślinności, fauny, synatropizacjia na poziomie populacji, osobnika i genetycznej struktury gatunku;
T-W-4Rośliny jako bioindykatory przemian środowiska na terenie miasta;
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny;
M-2Wykład problemowy;
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test sprawdzajacy wiedzę;
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zjawiska degradacji środowiska spowodowane przez ekspansję i inwazje gatunków oraz nie zna i nie identyfikuje sposobów minimalizacji wpływu synantropizacji na szatę roślinną obszarów chronionych;
3,0Student elementarnie zna zjawisko degradacji środowiska spowodowane przez ekspansję i inwazje gatunków oraz elementarnie zna i identyfikuje sposoby minimalizacji wpływu synantropizacji na szatę roślinną obszarów chronionych;
3,5Student zna podstawowe zjawiska degradacji środowiska spowodowane przez ekspansję i inwazje gatunków oraz na poziomie podstawowym zna i identyfikuje sposoby minimalizacji wpływu synantropizacji na szatę roślinną obszarów chronionych;
4,0Student zna zjawisko degradacji środowiska spowodowane przez ekspansję i inwazje gatunków oraz zna i identyfikuje sposoby minimalizacji wpływu synantropizacji na szatę roślinną obszarów chronionych;
4,5Student zna szeroko zjawisko degradacji środowiska spowodowane przez ekspansję i inwazje gatunków oraz szeroko zna i identyfikuje sposoby minimalizacji wpływu synantropizacji na szatę roślinną obszarów chronionych;
5,0Student szeroko i ugruntowanie zna zjawisko degradacji środowiska spowodowane przez ekspansję i inwazje gatunków oraz szeroko i ugruntowanie zna i dobrze identyfikuje sposoby minimalizacji wpływu synantropizacji na szatę roślinną obszarów chronionych;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_O05.3_U01Student potrafi wskazac różnicę między gatunkiem ekspansywnym a inwazyjnym oraz potrafi wymienic gatunki obce we florze Polskiej;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_U09posiada umiejętność analizy i oceny zmian zachodzących w środowisku; wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik do ochrony, rekultywacji i rewitalizacji środowiska
Cel przedmiotuC-2Poznanie wpływu synantropizacji miast na różnorodnośc biologiczną regionu;
Treści programoweT-W-3Ekspansje i inwazje gatunków;
T-W-1Współczesna szata roślinna i fauna jako efekt działalności człowieka;
T-W-2Synantropizacja flory, roślinności, fauny, synatropizacjia na poziomie populacji, osobnika i genetycznej struktury gatunku;
T-W-4Rośliny jako bioindykatory przemian środowiska na terenie miasta;
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny;
M-2Wykład problemowy;
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test sprawdzajacy wiedzę;
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wskazac różnicy między gatunkiem ekspansywnym a inwazyjnym oraz nie potrafi wymienic gatunków obcych we florze Polskiej;
3,0Student potrafi wskazac elementarne różnice między gatunkiem ekspansywnym a inwazyjnym oraz potrafi wymienic elementarne gatunki obce we florze Polskiej;
3,5Student potrafi na poziomie podstawowym wskazac różnice między gatunkiem ekspansywnym a inwazyjnym oraz potrafi na poziomie podstawowym wymienic gatunki obce we florze Polskiej;
4,0Student potrafi wskazac różnicę między gatunkiem ekspansywnym a inwazyjnym oraz potrafi wymienic gatunki obce we florze Polskiej;
4,5Student potrafi szeroko wskazac różnice między gatunkiem ekspansywnym a inwazyjnym oraz potrafi szeroko wymienic gatunki obce we florze Polskiej;
5,0Student potrafi szeroko i ugruntowanie wskazac różnice między gatunkiem ekspansywnym a inwazyjnym oraz potrafi szeroko i ugruntowanie wymienic gatunki obce we florze Polskiej;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_O05.3_K01Student ma świadomość wpływu synatropizacji na szatę roślinną w aspekcie ochrony środowiska;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_K01ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w architekturze krajobrazu, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób oraz przekazywać wiedzę dotyczącą architektury krajobrazu społeczeństwu
AK_2A_K03ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie krajobrazu z uwzględnieniem aspektów ochrony środowiska naturalnego
AK_2A_K04ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki społeczne wykonywanej działalności w zakresie kształtowania krajobrazu z uwzględnieniem jej wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-1Poznanie rodzajów synatropizacji na różnych poziomach organizacji życia;
C-2Poznanie wpływu synantropizacji miast na różnorodnośc biologiczną regionu;
Treści programoweT-W-3Ekspansje i inwazje gatunków;
T-W-1Współczesna szata roślinna i fauna jako efekt działalności człowieka;
T-W-2Synantropizacja flory, roślinności, fauny, synatropizacjia na poziomie populacji, osobnika i genetycznej struktury gatunku;
T-W-4Rośliny jako bioindykatory przemian środowiska na terenie miasta;
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny;
M-2Wykład problemowy;
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test sprawdzajacy wiedzę;
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości wpływu synatropizacji na szatę roślinną w aspekcie ochrony środowiska;
3,0Student ma elementarną świadomość wpływu synatropizacji na szatę roślinną w aspekcie ochrony środowiska;
3,5Student ma podstawową świadomość wpływu synatropizacji na szatę roślinną w aspekcie ochrony środowiska;
4,0Student ma świadomość wpływu synatropizacji na szatę roślinną w aspekcie ochrony środowiska;
4,5Student ma głęboką świadomość wpływu synatropizacji na szatę roślinną w aspekcie ochrony środowiska;
5,0Student ma głęboką i ugruntowaną świadomość wpływu synatropizacji na szatę roślinną w aspekcie ochrony środowiska;