Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)

Sylabus przedmiotu Zarządzanie jakością w logistyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie jakością w logistyce
Specjalność logistyka przemysłowa
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Produkcją
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Terelak-Tymczyna <Agnieszka.Terelak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Emilia Bachtiak-Radka <Emilia.Bachtiak-Radka@zut.edu.pl>, Justyna Berlińska <Justyna.Berlinska@zut.edu.pl>, Agata Biniek <Agata.Wrebiakowska@zut.edu.pl>, Eliza Jarysz-Kamińska <Eliza.Jarysz@zut.edu.pl>, Agnieszka Terelak-Tymczyna <Agnieszka.Terelak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza związana z zarzadzania jakością. Znajopmość wymagań normy ISO 9001

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy o podstawowuch zadagnieniach zarządzania jakoscią w procesach produkcyjnych.
C-2Nabycie umiejetności rozwiązywania problemów i zadań logistycznych w produkcji przy wykorzystaniu podstawowych narz edzi sterowania jakosćą.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Znaczenie zasad TQM w organizacji (wybrane myśli z koncepcji Deming’a, Crosby’ego, Jurana; Kaizen – zasady zarządzania jakością; doskonalenie)3
T-A-2jakość w logistyce zaopatrzenia (JIT, VMI - zarządzanie zapasami przez dostawcę, PPAP - proces zatwierdzenia części do produkcji)3
T-A-3Jakość w logistyce produkcji (Lean managament)4
T-A-4Jakość w logistyce dystrybucji (kwestrionariusz Kano, QFD, FMEA, badanie satysfakcji klienta)3
T-A-5Zaliczenie2
15
wykłady
T-W-1Omówienie pojęć związanych z logistyką1
T-W-2Geneza i ewolucja znormalizowanych systemów zarządzania3
T-W-3Integracja systemów zarządzania2
T-W-4Zestawienie wybranych wymagań systemów dotyczących logistyki (ISO28000, ISO22301, SA8000, ISO31000)2
T-W-5Jakość w logistyce zaopatrzenia (wybór i ocena dostawcy, formy kontroli dostawców, budowanie współpracy z dostawcami)2
T-W-6Jakość w logistyce produkcji (Kanban, 5S, Poka – Yoke, TPS, Six Sigma)3
T-W-7Jakość w logistyce dystrybucji (Klasyfikacja klientów, analiza potrzeb i wymagań klientów, polityka obsługi klienta)2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1przygotowanie do zaliczenia formy zajęć4
A-A-2samodzielna praca studenta w czasie realizacjićwiczeń6
A-A-3uczestnictwo w zajęciach15
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajeciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-3samodzielna praca z literaturą5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające studentom wiedze w postaci wykladu, poszerzine o konwersację
M-2Ćwiczenia polegające na rozwiązywaniu zadań i problemów logistycznych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie w formie ustnej obejmującej zagadnienia realizowane podczas zajęć wykladowych i cwiczeń
S-2Ocena formująca: Ocena na forum grupy zadań rozwiazywanych w trakcie zajęć audytoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_LP/03_W01
Student posiada wiedzę na temat procesow logistyczntych występujących w procesach zaopatrzenia, produkcyjnych i dystrybucji.
ZIIP_2A_W02, ZIIP_2A_W04C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_LP/03_U01
Student posiada praktyczne umiejetności z zakresu organizacji procesów: zaoptrzenia, produkcji i dystrybucji.i
ZIIP_2A_U17C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_LP/03_K01
Student potrafi pracowac w zespole analizujacym procesy zaopatrzenia, produkcji i dystrybucji.
ZIIP_2A_K03C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_LP/03_W01
Student posiada wiedzę na temat procesow logistyczntych występujących w procesach zaopatrzenia, produkcyjnych i dystrybucji.
2,0Nie spelnia kryteriów na ocene 3,0
3,0Posiada podstawową wiedzę na temat procesów zaoptrzenia, produkcji i dystrybucji.
3,5Student opanwał wiedzę w stopniu posrednim pomiedzy 3,0 a 4,0
4,0Posiada podstawową wiedzę na temat procesów logistycznych. Rozumie znaczenie ważnosci procesów. Zna i rozumie znaczenie planowania zaopatrzeniowego, produkcyjnego i dystrybucji.
4,5Student opanwał wiedzę w stopniu posrednim pomiedzy 4,0 a 5,0
5,0Posiada wiedze na temat procesów logistycznbych, Zna nowoczesne metody sterowania strumieniem przepływu w procesach logistycznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_LP/03_U01
Student posiada praktyczne umiejetności z zakresu organizacji procesów: zaoptrzenia, produkcji i dystrybucji.i
2,0Nie potrafi rowiązywać podstawowych zadań w zakresie organizacji zaopatrzenia, produkcji i dystrybucji.
3,0Umie określic i wykorzystać narzędzia i metody ( QFD, FMEA)
3,5Student opanwał wiedzę w stopniu posrednim pomiedzy 3,0 a 4,0
4,0Umie rozwiązywac proste zadania w zakresie typowych zadań produkcyjnych.
4,5Student opanwał wiedzę w stopniu posrednim pomiedzy 4,0 a 5,0
5,0Potrafi rozwiazywać typowe problemy i zadania dotyczace procesów zaoptrzenia, p[rodukcji i dystrybucji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_LP/03_K01
Student potrafi pracowac w zespole analizujacym procesy zaopatrzenia, produkcji i dystrybucji.
2,0Ujawnia brak zaangażowania w pracy zespołowej
3,0Ujawnia mierne zaangazowanie sie w pracy zespolowej przy rozwiazywaniu zadań.. Nie wnosi nowych pomysłów, ogranizcza się do realizowania podstawowych zadań.
3,5Student opanował wiedze w stopniu posrednim pomiedzy 3,0 a 4,0
4,0Ujawnia zaangazowanie sie w pracy zespolowej przy rozwiazywaniu zadań. angazuje sie w pracę zespołu.
4,5Student opanawał wiedzę w stopniu posrednim miedzy 4,0 a 5,0
5,0Ujawnia duze zaangazowanie sie w pracy zespołowej. Angazuje sie w prace zespołu. Poszukuje rozwiązań i ulepszeń.

Literatura podstawowa

  1. J. Łańcucki, Znormalizowane systemy zarządzania, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań, 2010
  2. T. Sikora, Wybrane koncepcje i systemy zarządzania jakością, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, 2010

Literatura dodatkowa

  1. U. Łatka, Technologia i towaroznawstwo, WSiP, Warszawa, 2008
  2. J. Łunarski, Systemy jakości, normalizacji i certyfikacji wyrobów, PR, Rzeszów, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Znaczenie zasad TQM w organizacji (wybrane myśli z koncepcji Deming’a, Crosby’ego, Jurana; Kaizen – zasady zarządzania jakością; doskonalenie)3
T-A-2jakość w logistyce zaopatrzenia (JIT, VMI - zarządzanie zapasami przez dostawcę, PPAP - proces zatwierdzenia części do produkcji)3
T-A-3Jakość w logistyce produkcji (Lean managament)4
T-A-4Jakość w logistyce dystrybucji (kwestrionariusz Kano, QFD, FMEA, badanie satysfakcji klienta)3
T-A-5Zaliczenie2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Omówienie pojęć związanych z logistyką1
T-W-2Geneza i ewolucja znormalizowanych systemów zarządzania3
T-W-3Integracja systemów zarządzania2
T-W-4Zestawienie wybranych wymagań systemów dotyczących logistyki (ISO28000, ISO22301, SA8000, ISO31000)2
T-W-5Jakość w logistyce zaopatrzenia (wybór i ocena dostawcy, formy kontroli dostawców, budowanie współpracy z dostawcami)2
T-W-6Jakość w logistyce produkcji (Kanban, 5S, Poka – Yoke, TPS, Six Sigma)3
T-W-7Jakość w logistyce dystrybucji (Klasyfikacja klientów, analiza potrzeb i wymagań klientów, polityka obsługi klienta)2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1przygotowanie do zaliczenia formy zajęć4
A-A-2samodzielna praca studenta w czasie realizacjićwiczeń6
A-A-3uczestnictwo w zajęciach15
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajeciach15
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia5
A-W-3samodzielna praca z literaturą5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_LP/03_W01Student posiada wiedzę na temat procesow logistyczntych występujących w procesach zaopatrzenia, produkcyjnych i dystrybucji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_W02ma wiedzę ogólną dotyczącą teorii i metod badawczych z dziedziny nauk technicznych i inżynierii produkcji
ZIIP_2A_W04ma uporządkowaną wiedzę z zakresu planowania, optymalizacji, oceny i prognozowania wyników
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejetności rozwiązywania problemów i zadań logistycznych w produkcji przy wykorzystaniu podstawowych narz edzi sterowania jakosćą.
C-1Nabycie wiedzy o podstawowuch zadagnieniach zarządzania jakoscią w procesach produkcyjnych.
Treści programoweT-W-1Omówienie pojęć związanych z logistyką
T-W-2Geneza i ewolucja znormalizowanych systemów zarządzania
T-W-3Integracja systemów zarządzania
T-W-4Zestawienie wybranych wymagań systemów dotyczących logistyki (ISO28000, ISO22301, SA8000, ISO31000)
T-W-5Jakość w logistyce zaopatrzenia (wybór i ocena dostawcy, formy kontroli dostawców, budowanie współpracy z dostawcami)
T-W-6Jakość w logistyce produkcji (Kanban, 5S, Poka – Yoke, TPS, Six Sigma)
T-W-7Jakość w logistyce dystrybucji (Klasyfikacja klientów, analiza potrzeb i wymagań klientów, polityka obsługi klienta)
Metody nauczaniaM-1Metody podające studentom wiedze w postaci wykladu, poszerzine o konwersację
M-2Ćwiczenia polegające na rozwiązywaniu zadań i problemów logistycznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie w formie ustnej obejmującej zagadnienia realizowane podczas zajęć wykladowych i cwiczeń
S-2Ocena formująca: Ocena na forum grupy zadań rozwiazywanych w trakcie zajęć audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spelnia kryteriów na ocene 3,0
3,0Posiada podstawową wiedzę na temat procesów zaoptrzenia, produkcji i dystrybucji.
3,5Student opanwał wiedzę w stopniu posrednim pomiedzy 3,0 a 4,0
4,0Posiada podstawową wiedzę na temat procesów logistycznych. Rozumie znaczenie ważnosci procesów. Zna i rozumie znaczenie planowania zaopatrzeniowego, produkcyjnego i dystrybucji.
4,5Student opanwał wiedzę w stopniu posrednim pomiedzy 4,0 a 5,0
5,0Posiada wiedze na temat procesów logistycznbych, Zna nowoczesne metody sterowania strumieniem przepływu w procesach logistycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_LP/03_U01Student posiada praktyczne umiejetności z zakresu organizacji procesów: zaoptrzenia, produkcji i dystrybucji.i
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_U17potrafi identyfikować i formułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla inżynierii produkcji, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejetności rozwiązywania problemów i zadań logistycznych w produkcji przy wykorzystaniu podstawowych narz edzi sterowania jakosćą.
C-1Nabycie wiedzy o podstawowuch zadagnieniach zarządzania jakoscią w procesach produkcyjnych.
Treści programoweT-W-1Omówienie pojęć związanych z logistyką
T-W-2Geneza i ewolucja znormalizowanych systemów zarządzania
T-W-3Integracja systemów zarządzania
T-W-4Zestawienie wybranych wymagań systemów dotyczących logistyki (ISO28000, ISO22301, SA8000, ISO31000)
T-W-5Jakość w logistyce zaopatrzenia (wybór i ocena dostawcy, formy kontroli dostawców, budowanie współpracy z dostawcami)
T-W-6Jakość w logistyce produkcji (Kanban, 5S, Poka – Yoke, TPS, Six Sigma)
T-W-7Jakość w logistyce dystrybucji (Klasyfikacja klientów, analiza potrzeb i wymagań klientów, polityka obsługi klienta)
T-A-2jakość w logistyce zaopatrzenia (JIT, VMI - zarządzanie zapasami przez dostawcę, PPAP - proces zatwierdzenia części do produkcji)
T-A-3Jakość w logistyce produkcji (Lean managament)
T-A-4Jakość w logistyce dystrybucji (kwestrionariusz Kano, QFD, FMEA, badanie satysfakcji klienta)
Metody nauczaniaM-1Metody podające studentom wiedze w postaci wykladu, poszerzine o konwersację
M-2Ćwiczenia polegające na rozwiązywaniu zadań i problemów logistycznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie w formie ustnej obejmującej zagadnienia realizowane podczas zajęć wykladowych i cwiczeń
S-2Ocena formująca: Ocena na forum grupy zadań rozwiazywanych w trakcie zajęć audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi rowiązywać podstawowych zadań w zakresie organizacji zaopatrzenia, produkcji i dystrybucji.
3,0Umie określic i wykorzystać narzędzia i metody ( QFD, FMEA)
3,5Student opanwał wiedzę w stopniu posrednim pomiedzy 3,0 a 4,0
4,0Umie rozwiązywac proste zadania w zakresie typowych zadań produkcyjnych.
4,5Student opanwał wiedzę w stopniu posrednim pomiedzy 4,0 a 5,0
5,0Potrafi rozwiazywać typowe problemy i zadania dotyczace procesów zaoptrzenia, p[rodukcji i dystrybucji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_LP/03_K01Student potrafi pracowac w zespole analizujacym procesy zaopatrzenia, produkcji i dystrybucji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejetności rozwiązywania problemów i zadań logistycznych w produkcji przy wykorzystaniu podstawowych narz edzi sterowania jakosćą.
C-1Nabycie wiedzy o podstawowuch zadagnieniach zarządzania jakoscią w procesach produkcyjnych.
Treści programoweT-W-1Omówienie pojęć związanych z logistyką
T-W-2Geneza i ewolucja znormalizowanych systemów zarządzania
T-W-3Integracja systemów zarządzania
T-W-4Zestawienie wybranych wymagań systemów dotyczących logistyki (ISO28000, ISO22301, SA8000, ISO31000)
T-W-5Jakość w logistyce zaopatrzenia (wybór i ocena dostawcy, formy kontroli dostawców, budowanie współpracy z dostawcami)
T-W-6Jakość w logistyce produkcji (Kanban, 5S, Poka – Yoke, TPS, Six Sigma)
T-W-7Jakość w logistyce dystrybucji (Klasyfikacja klientów, analiza potrzeb i wymagań klientów, polityka obsługi klienta)
Metody nauczaniaM-1Metody podające studentom wiedze w postaci wykladu, poszerzine o konwersację
M-2Ćwiczenia polegające na rozwiązywaniu zadań i problemów logistycznych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie w formie ustnej obejmującej zagadnienia realizowane podczas zajęć wykladowych i cwiczeń
S-2Ocena formująca: Ocena na forum grupy zadań rozwiazywanych w trakcie zajęć audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ujawnia brak zaangażowania w pracy zespołowej
3,0Ujawnia mierne zaangazowanie sie w pracy zespolowej przy rozwiazywaniu zadań.. Nie wnosi nowych pomysłów, ogranizcza się do realizowania podstawowych zadań.
3,5Student opanował wiedze w stopniu posrednim pomiedzy 3,0 a 4,0
4,0Ujawnia zaangazowanie sie w pracy zespolowej przy rozwiazywaniu zadań. angazuje sie w pracę zespołu.
4,5Student opanawał wiedzę w stopniu posrednim miedzy 4,0 a 5,0
5,0Ujawnia duze zaangazowanie sie w pracy zespołowej. Angazuje sie w prace zespołu. Poszukuje rozwiązań i ulepszeń.