Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)

Sylabus przedmiotu Podstawy zarządzania projektami i innowacjami:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy zarządzania projektami i innowacjami
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Produkcją
Nauczyciel odpowiedzialny Justyna Berlińska <Justyna.Berlinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Justyna Berlińska <Justyna.Berlinska@zut.edu.pl>, Marcin Hoffmann <Marcin.Hoffmann@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 15 1,00,38zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać wiedzę z przedmiotów Ekonomia, Podstawy zarządzania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z głównymi aspektami działalności innowacyjnej (problemy, pojęcia, definicje) oraz z zasadami metodologicznymi zarządzania projektami innowacyjnymi
C-2Ukształtowanie umiejętności prezentowania wyników projektu i tworzenia prezentacji w PowerPoint lub PDF
C-3Ukształtowanie nawyków i umiejętności planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania działalności projektowej za pomoca MS Project w zespole i indywidualnie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zespół projektowy, role w zespole a typy osobowości, test osobowości.2
T-P-2Techniki pracy zespołowej.1
T-P-3Inicjacja projektu, wymagania projektowe, metoda SMART, cykl V.2
T-P-4Formułowanie głównego celu projektu i tworzenie drzewa celów. Karta projektu, cele projektu, harmonogram projektu (WBS, diagram sieciowy, ścieżka krytyczna).2
T-P-5Określenie struktury zadań i zapis w wykresie Gantta. Wyznaczenie relacji i zależności pomiędzy zadaniami. Kamienia milowe. Program MS Project2
T-P-6Ocena ryzyka projektu i planowanie przedsięwzięć zapobiegawczych.2
T-P-7Realizacja przedsięwzięć metodą SCRUM.2
T-P-8Metoda SCRUM - podsumowanie, retrospekcja, porównanie z klasycznymi metodami zarządzania.2
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu: podstawowe pojęcia (nowacja, innowacja, innowacyjność wdrożenie nowacji, projekt innowacyjny) i definicje. Klasyfikacja innowacji3
T-W-2Wsparcie metodyczne zarządzania projektami innowacyjnymi: PM BoK: struktura i rola2
T-W-3Podejście systemowe do analizy problemów w zarządzaniu projektami, podstawowe pojęcia i definicje z teorii systemów2
T-W-4Podstawowe formy zarządzania projektami. Struktury organizacyjne2
T-W-5Klasyfikacja typów projektów i ich charakterystyka1
T-W-6Strukturyzacja projektu: modeli stosowane w procesie strukturyzacji projektów3
T-W-7Zarządzanie ryzykiem w projektach innowacyjnych2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2przygotowanie projektu indywidualnego6
A-P-3przygotowanie prezentacji2
A-P-4Uczestnictwo w konsultacjach1
A-P-5Uczestnictwo w zaliczeniu1
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu6
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-4Uczestnictwo w zaliczeniu2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z użyciem komputera
M-2ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: na podstawie oceny za odpowiedzi na zaliczeniu i za projekty indywidualne i zespołowe

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_C04_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia z dziedziny zarządzania projektami i innowacjami oraz objaśniać główne zasady planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania działalności w projektach
ZIIP_2A_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6M-1S-1
ZIIP_2A_C04_W02
Student powinien być w stanie scharakteryzować proces zarządzania ryzykiem w projektach oraz wskazać metody oceny ilościowej i jakościowej ryzyka
ZIIP_2A_W04C-1T-W-7, T-P-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_C04_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć za pomocą metod analizy systemowej analizować problem wymagający rozwiązania w projekcie innowacyjnym
ZIIP_2A_U08, ZIIP_2A_U14, ZIIP_2A_U18, ZIIP_2A_U22C-3T-W-3M-2S-1
ZIIP_2A_C04_U02
Student powinien umieć ustrukturyzować i zaplanować projekt w oprogramowaniu MS Project
ZIIP_2A_U07C-1, C-3T-W-2, T-W-6M-2S-1
ZIIP_2A_C04_U03
Student powinien umieć oceniać ryzyko w celu podjęcia właściwych decyzji o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom
ZIIP_2A_U14C-1, C-3T-W-2, T-W-7, T-P-6M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_C04_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie nastepujące postawy: kreatywny sposób wykorzystywania wiedzy i umiejętności w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego
ZIIP_2A_K04C-1, C-3T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-P-4, T-P-6M-1S-1
ZIIP_2A_C04_K02
postępowanie w zespole i indywidualnie zgodnie z zasadami metodologicznymi oraz w odmienny sposób tworzenie nowych idei, perspektyw, reakcji i produktów w projektach innowacyjnych
ZIIP_2A_K03C-1, C-3T-W-2, T-P-4M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_C04_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia z dziedziny zarządzania projektami i innowacjami oraz objaśniać główne zasady planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania działalności w projektach
2,0Student nie jest w stanie zdefiniować główne pojęcia i zasady zarządzania projektem innowacyjnym
3,0Student jest w stanie zdefiniować mniejszą część pojęć i zasad zarządzania projektem innowacyjnym z dziedziny planowania projektu
3,5Student zna definicje pojęć i większość zasad zarządzania projektem innowacyjnym z dziedziny planowania projektu
4,0Student zna definicje pojęć i zasady zarządzania projektem innowacyjnym stosowane w planowaniu i organizowaniu projektu
4,5Student zna definicje pojęć i zasady zarządzania projektem innowacyjnym stosowane w planowaniu, organizowaniu i kontrolowaniu projektu
5,0Student zna definicje pojęć i zasady zarządzania projektem innowacyjnym stosowane w planowaniu, organizowaniu, kontrolowaniu i koordynowaniu projektu
ZIIP_2A_C04_W02
Student powinien być w stanie scharakteryzować proces zarządzania ryzykiem w projektach oraz wskazać metody oceny ilościowej i jakościowej ryzyka
2,0Student nie jest w stanie scharakteryzować proces zarządzania ryzykiem w projektach oraz wskazać metody oceny ilościowej i jakościowej ryzyka
3,0Student jest w stanie scharakteryzować mniejszą część z przedstawionych na wykładach aspektów procesu zarządzania ryzykiem w projektach
3,5Student jest w stanie scharakteryzować większą część z przedstawionych na wykładach aspektów procesu zarządzania ryzykiem w projektach
4,0Student jest w stanie scharakteryzować proces zarządzania ryzykiem w projektach oraz scharakteryzować jedną z metod oceny jakościowej ryzyka
4,5Student jest w stanie scharakteryzować proces zarządzania ryzykiem w projektach oraz scharakteryzować różne metody oceny jakościowej ryzyka
5,0Student jest w stanie scharakteryzować proces zarządzania ryzykiem w projektach oraz scharakteryzować metody oceny ilościowej i jakościowej ryzyka

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_C04_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć za pomocą metod analizy systemowej analizować problem wymagający rozwiązania w projekcie innowacyjnym
2,0nie umie za pomocą metod analizy systemowej przeanalizować problem wymagający rozwiązania w projekcie innowacyjnym
3,0słabo umie korzystać z większości przedstawionych na wykładzie metod analizy systemowej oraz popełnia grube błędy przy wnioskowaniu
3,5umie korzystać z przedstawionych na wykładzie metod analizy systemowej, ale popełnia błędy przy wnioskowaniu
4,0umie korzystać z przedstawionych na wykładzie metod analizy systemowej, ale popełnia drobne błędy przy wnioskowaniu
4,5umie korzystać z przedstawionych na wykładzie metod analizy systemowej, robi prawidłowe wnioski
5,0umie korzystać z przedstawionych na wykładzie metod analizy systemowej, robi prawidłowe wnioski i decyduje o sposobach rozwiązania problemu
ZIIP_2A_C04_U02
Student powinien umieć ustrukturyzować i zaplanować projekt w oprogramowaniu MS Project
2,0nie umie ustrukturyzować i zaplanować projekt w oprogramowaniu MS Project, nie złożył projektu indywidualnego i brał słaby udział w projekcie zespołowym
3,0umie korzystać z części pokazanych na zajęciach funkcji MS Project. Projekt indywidualny zawiera grube błędy. Udział w projekcie zespołowym jest mały.
3,5umie korzystać z części pokazanych na zajęciach funkcji MS Project. Projekt indywidualny zawiera błędy. Udział w projekcie zespołowym jest mały.
4,0umie wykorzystać główną część pokazanych na zajęciach funkcji MS Project. Projekt indywidualny zawiera niewielkie błędy. Aktywny udział w projekcie zespołowym.
4,5umie korzystać ze wszystkich pokazanych na zajęciach funkcji MS Project. Projekt indywidualny nie zawiera błędów. Aktywny udział w projekcie zespołowym .
5,0umie korzystać ze wszystkich pokazanych na zajęciach funkcji MS Project. Projekt indywidualny nie zawiera błędów. Student jest liderem w projekcie zespołowym.
ZIIP_2A_C04_U03
Student powinien umieć oceniać ryzyko w celu podjęcia właściwych decyzji o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom
2,0Nie umie oceniać ryzyko w celu podjęcia właściwych decyzji o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom
3,0umie stosować wybrane metody jakościowej oceny ryzyka, ale nie umie decydować o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom
3,5umie stosować wybrane metody jakościowej oceny ryzyka, nie wszystkie decyzje o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom są trafne
4,0umie stosować wybrane metody jakościowej i ilościowej oceny ryzyka, większość decyzji o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom są trafne
4,5umie stosować metody jakościowej i ilościowej oceny ryzyka, decyzje o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom są trafne
5,0umie stosować metody jakościowej i ilościowej oceny ryzyka, prawidłowo decydować o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_C04_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie nastepujące postawy: kreatywny sposób wykorzystywania wiedzy i umiejętności w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego
2,0w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego nie wykorzystuje zdobyte wiedzę i umiejętności w odmienny sposób
3,0w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego prezentuje słabą zdolność do odmiennego sposobu wykorzystania zdobytych wiedzy i umiejętności
3,5w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego prezentuje średni poziom zdolności do odmiennego sposobu wykorzystania zdobytych wiedzy i umiejętności
4,0w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego prezentuje dobry poziom zdolności do odmiennego sposobu wykorzystania zdobytych wiedzy i umiejętności
4,5w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego prezentuje bardzo dobry poziom zdolności do odmiennego sposobu wykorzystania zdobytych wiedzy i umiejętności
5,0w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego prezentuje liderski poziom zdolności do odmiennego sposobu wykorzystania zdobytych wiedzy i umiejętności
ZIIP_2A_C04_K02
postępowanie w zespole i indywidualnie zgodnie z zasadami metodologicznymi oraz w odmienny sposób tworzenie nowych idei, perspektyw, reakcji i produktów w projektach innowacyjnych
2,0nie uczestniczy w procesie generowania idei odnośnie produktu i przy kształtowaniu metodologii zarządzania projektem
3,0odgrywa bardzo pasywną role w procesie generowania idei odnośnie produktu i przy kształtowaniu metodologii zarządzania projektem
3,5wkład originalnych pomysłów w procesie generowania idei odnośnie produktu i przy kształtowaniu metodologii zarządzania projektem jest mały
4,0wkład originalnych pomysłów w procesie generowania idei odnośnie produktu i przy kształtowaniu metodologii zarządzania projektem jest zauważalny
4,5wkład originalnych pomysłów w procesie generowania idei odnośnie produktu i przy kształtowaniu metodologii zarządzania projektem jest znaczący
5,0wkład originalnych pomysłów w procesie generowania idei odnośnie produktu i przy kształtowaniu metodologii zarządzania projektem odpowiada poziomowi lidera projektu

Literatura podstawowa

  1. Project Management Institute (USA), Project Management Body of Knowlege (PMBoK), Drexel Hill, USA, 2008
  2. Baruk J., Zarządzanie wiedzą i innowacjami, Adam Marszałek, 2006
  3. Kerzner H., Project Management: A system aproach to planning, schedulling and controlling.6th ed., Van Noatirad Renhold, New York, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Ralf L. Kliem, Irwin S. Ludin, Project Mamagers Practitioners Handbook, AMACOM, USA, 1999

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zespół projektowy, role w zespole a typy osobowości, test osobowości.2
T-P-2Techniki pracy zespołowej.1
T-P-3Inicjacja projektu, wymagania projektowe, metoda SMART, cykl V.2
T-P-4Formułowanie głównego celu projektu i tworzenie drzewa celów. Karta projektu, cele projektu, harmonogram projektu (WBS, diagram sieciowy, ścieżka krytyczna).2
T-P-5Określenie struktury zadań i zapis w wykresie Gantta. Wyznaczenie relacji i zależności pomiędzy zadaniami. Kamienia milowe. Program MS Project2
T-P-6Ocena ryzyka projektu i planowanie przedsięwzięć zapobiegawczych.2
T-P-7Realizacja przedsięwzięć metodą SCRUM.2
T-P-8Metoda SCRUM - podsumowanie, retrospekcja, porównanie z klasycznymi metodami zarządzania.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu: podstawowe pojęcia (nowacja, innowacja, innowacyjność wdrożenie nowacji, projekt innowacyjny) i definicje. Klasyfikacja innowacji3
T-W-2Wsparcie metodyczne zarządzania projektami innowacyjnymi: PM BoK: struktura i rola2
T-W-3Podejście systemowe do analizy problemów w zarządzaniu projektami, podstawowe pojęcia i definicje z teorii systemów2
T-W-4Podstawowe formy zarządzania projektami. Struktury organizacyjne2
T-W-5Klasyfikacja typów projektów i ich charakterystyka1
T-W-6Strukturyzacja projektu: modeli stosowane w procesie strukturyzacji projektów3
T-W-7Zarządzanie ryzykiem w projektach innowacyjnych2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2przygotowanie projektu indywidualnego6
A-P-3przygotowanie prezentacji2
A-P-4Uczestnictwo w konsultacjach1
A-P-5Uczestnictwo w zaliczeniu1
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu6
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-4Uczestnictwo w zaliczeniu2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_C04_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie definiować podstawowe pojęcia z dziedziny zarządzania projektami i innowacjami oraz objaśniać główne zasady planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania działalności w projektach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_W04ma uporządkowaną wiedzę z zakresu planowania, optymalizacji, oceny i prognozowania wyników
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z głównymi aspektami działalności innowacyjnej (problemy, pojęcia, definicje) oraz z zasadami metodologicznymi zarządzania projektami innowacyjnymi
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do przedmiotu: podstawowe pojęcia (nowacja, innowacja, innowacyjność wdrożenie nowacji, projekt innowacyjny) i definicje. Klasyfikacja innowacji
T-W-2Wsparcie metodyczne zarządzania projektami innowacyjnymi: PM BoK: struktura i rola
T-W-3Podejście systemowe do analizy problemów w zarządzaniu projektami, podstawowe pojęcia i definicje z teorii systemów
T-W-6Strukturyzacja projektu: modeli stosowane w procesie strukturyzacji projektów
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: na podstawie oceny za odpowiedzi na zaliczeniu i za projekty indywidualne i zespołowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie zdefiniować główne pojęcia i zasady zarządzania projektem innowacyjnym
3,0Student jest w stanie zdefiniować mniejszą część pojęć i zasad zarządzania projektem innowacyjnym z dziedziny planowania projektu
3,5Student zna definicje pojęć i większość zasad zarządzania projektem innowacyjnym z dziedziny planowania projektu
4,0Student zna definicje pojęć i zasady zarządzania projektem innowacyjnym stosowane w planowaniu i organizowaniu projektu
4,5Student zna definicje pojęć i zasady zarządzania projektem innowacyjnym stosowane w planowaniu, organizowaniu i kontrolowaniu projektu
5,0Student zna definicje pojęć i zasady zarządzania projektem innowacyjnym stosowane w planowaniu, organizowaniu, kontrolowaniu i koordynowaniu projektu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_C04_W02Student powinien być w stanie scharakteryzować proces zarządzania ryzykiem w projektach oraz wskazać metody oceny ilościowej i jakościowej ryzyka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_W04ma uporządkowaną wiedzę z zakresu planowania, optymalizacji, oceny i prognozowania wyników
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z głównymi aspektami działalności innowacyjnej (problemy, pojęcia, definicje) oraz z zasadami metodologicznymi zarządzania projektami innowacyjnymi
Treści programoweT-W-7Zarządzanie ryzykiem w projektach innowacyjnych
T-P-6Ocena ryzyka projektu i planowanie przedsięwzięć zapobiegawczych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z użyciem komputera
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: na podstawie oceny za odpowiedzi na zaliczeniu i za projekty indywidualne i zespołowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie scharakteryzować proces zarządzania ryzykiem w projektach oraz wskazać metody oceny ilościowej i jakościowej ryzyka
3,0Student jest w stanie scharakteryzować mniejszą część z przedstawionych na wykładach aspektów procesu zarządzania ryzykiem w projektach
3,5Student jest w stanie scharakteryzować większą część z przedstawionych na wykładach aspektów procesu zarządzania ryzykiem w projektach
4,0Student jest w stanie scharakteryzować proces zarządzania ryzykiem w projektach oraz scharakteryzować jedną z metod oceny jakościowej ryzyka
4,5Student jest w stanie scharakteryzować proces zarządzania ryzykiem w projektach oraz scharakteryzować różne metody oceny jakościowej ryzyka
5,0Student jest w stanie scharakteryzować proces zarządzania ryzykiem w projektach oraz scharakteryzować metody oceny ilościowej i jakościowej ryzyka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_C04_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć za pomocą metod analizy systemowej analizować problem wymagający rozwiązania w projekcie innowacyjnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
ZIIP_2A_U14ma umiejętność przeprowadzania wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
ZIIP_2A_U18potrafi stosować i poszukiwać techniki, metody oraz koncepcje twórczego rozwiązywania problemów charakterystycznych dla inżynierii produkcji
ZIIP_2A_U22ma umiejętność podejmowania innowacyjnych inicjatyw i decyzji oraz samodzielnego prowadzenia działalności w zakresie produkcji w małych, średnich i dużych przedsiębiorstwach
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie nawyków i umiejętności planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania działalności projektowej za pomoca MS Project w zespole i indywidualnie
Treści programoweT-W-3Podejście systemowe do analizy problemów w zarządzaniu projektami, podstawowe pojęcia i definicje z teorii systemów
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: na podstawie oceny za odpowiedzi na zaliczeniu i za projekty indywidualne i zespołowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie za pomocą metod analizy systemowej przeanalizować problem wymagający rozwiązania w projekcie innowacyjnym
3,0słabo umie korzystać z większości przedstawionych na wykładzie metod analizy systemowej oraz popełnia grube błędy przy wnioskowaniu
3,5umie korzystać z przedstawionych na wykładzie metod analizy systemowej, ale popełnia błędy przy wnioskowaniu
4,0umie korzystać z przedstawionych na wykładzie metod analizy systemowej, ale popełnia drobne błędy przy wnioskowaniu
4,5umie korzystać z przedstawionych na wykładzie metod analizy systemowej, robi prawidłowe wnioski
5,0umie korzystać z przedstawionych na wykładzie metod analizy systemowej, robi prawidłowe wnioski i decyduje o sposobach rozwiązania problemu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_C04_U02Student powinien umieć ustrukturyzować i zaplanować projekt w oprogramowaniu MS Project
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z głównymi aspektami działalności innowacyjnej (problemy, pojęcia, definicje) oraz z zasadami metodologicznymi zarządzania projektami innowacyjnymi
C-3Ukształtowanie nawyków i umiejętności planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania działalności projektowej za pomoca MS Project w zespole i indywidualnie
Treści programoweT-W-2Wsparcie metodyczne zarządzania projektami innowacyjnymi: PM BoK: struktura i rola
T-W-6Strukturyzacja projektu: modeli stosowane w procesie strukturyzacji projektów
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: na podstawie oceny za odpowiedzi na zaliczeniu i za projekty indywidualne i zespołowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie ustrukturyzować i zaplanować projekt w oprogramowaniu MS Project, nie złożył projektu indywidualnego i brał słaby udział w projekcie zespołowym
3,0umie korzystać z części pokazanych na zajęciach funkcji MS Project. Projekt indywidualny zawiera grube błędy. Udział w projekcie zespołowym jest mały.
3,5umie korzystać z części pokazanych na zajęciach funkcji MS Project. Projekt indywidualny zawiera błędy. Udział w projekcie zespołowym jest mały.
4,0umie wykorzystać główną część pokazanych na zajęciach funkcji MS Project. Projekt indywidualny zawiera niewielkie błędy. Aktywny udział w projekcie zespołowym.
4,5umie korzystać ze wszystkich pokazanych na zajęciach funkcji MS Project. Projekt indywidualny nie zawiera błędów. Aktywny udział w projekcie zespołowym .
5,0umie korzystać ze wszystkich pokazanych na zajęciach funkcji MS Project. Projekt indywidualny nie zawiera błędów. Student jest liderem w projekcie zespołowym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_C04_U03Student powinien umieć oceniać ryzyko w celu podjęcia właściwych decyzji o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_U14ma umiejętność przeprowadzania wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z głównymi aspektami działalności innowacyjnej (problemy, pojęcia, definicje) oraz z zasadami metodologicznymi zarządzania projektami innowacyjnymi
C-3Ukształtowanie nawyków i umiejętności planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania działalności projektowej za pomoca MS Project w zespole i indywidualnie
Treści programoweT-W-2Wsparcie metodyczne zarządzania projektami innowacyjnymi: PM BoK: struktura i rola
T-W-7Zarządzanie ryzykiem w projektach innowacyjnych
T-P-6Ocena ryzyka projektu i planowanie przedsięwzięć zapobiegawczych.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: na podstawie oceny za odpowiedzi na zaliczeniu i za projekty indywidualne i zespołowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie oceniać ryzyko w celu podjęcia właściwych decyzji o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom
3,0umie stosować wybrane metody jakościowej oceny ryzyka, ale nie umie decydować o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom
3,5umie stosować wybrane metody jakościowej oceny ryzyka, nie wszystkie decyzje o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom są trafne
4,0umie stosować wybrane metody jakościowej i ilościowej oceny ryzyka, większość decyzji o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom są trafne
4,5umie stosować metody jakościowej i ilościowej oceny ryzyka, decyzje o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom są trafne
5,0umie stosować metody jakościowej i ilościowej oceny ryzyka, prawidłowo decydować o zapobieganiu ryzykownym zdarzeniom
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_C04_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie nastepujące postawy: kreatywny sposób wykorzystywania wiedzy i umiejętności w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_K04potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z głównymi aspektami działalności innowacyjnej (problemy, pojęcia, definicje) oraz z zasadami metodologicznymi zarządzania projektami innowacyjnymi
C-3Ukształtowanie nawyków i umiejętności planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania działalności projektowej za pomoca MS Project w zespole i indywidualnie
Treści programoweT-W-2Wsparcie metodyczne zarządzania projektami innowacyjnymi: PM BoK: struktura i rola
T-W-7Zarządzanie ryzykiem w projektach innowacyjnych
T-W-6Strukturyzacja projektu: modeli stosowane w procesie strukturyzacji projektów
T-P-4Formułowanie głównego celu projektu i tworzenie drzewa celów. Karta projektu, cele projektu, harmonogram projektu (WBS, diagram sieciowy, ścieżka krytyczna).
T-P-6Ocena ryzyka projektu i planowanie przedsięwzięć zapobiegawczych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: na podstawie oceny za odpowiedzi na zaliczeniu i za projekty indywidualne i zespołowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego nie wykorzystuje zdobyte wiedzę i umiejętności w odmienny sposób
3,0w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego prezentuje słabą zdolność do odmiennego sposobu wykorzystania zdobytych wiedzy i umiejętności
3,5w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego prezentuje średni poziom zdolności do odmiennego sposobu wykorzystania zdobytych wiedzy i umiejętności
4,0w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego prezentuje dobry poziom zdolności do odmiennego sposobu wykorzystania zdobytych wiedzy i umiejętności
4,5w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego prezentuje bardzo dobry poziom zdolności do odmiennego sposobu wykorzystania zdobytych wiedzy i umiejętności
5,0w procesie rozpoznawania problemu i kształtowania koncepcji realizacji projektu innowacyjnego prezentuje liderski poziom zdolności do odmiennego sposobu wykorzystania zdobytych wiedzy i umiejętności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_C04_K02postępowanie w zespole i indywidualnie zgodnie z zasadami metodologicznymi oraz w odmienny sposób tworzenie nowych idei, perspektyw, reakcji i produktów w projektach innowacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z głównymi aspektami działalności innowacyjnej (problemy, pojęcia, definicje) oraz z zasadami metodologicznymi zarządzania projektami innowacyjnymi
C-3Ukształtowanie nawyków i umiejętności planowania, organizowania, kontrolowania i koordynowania działalności projektowej za pomoca MS Project w zespole i indywidualnie
Treści programoweT-W-2Wsparcie metodyczne zarządzania projektami innowacyjnymi: PM BoK: struktura i rola
T-P-4Formułowanie głównego celu projektu i tworzenie drzewa celów. Karta projektu, cele projektu, harmonogram projektu (WBS, diagram sieciowy, ścieżka krytyczna).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z użyciem komputera
M-2ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: na podstawie oceny za odpowiedzi na zaliczeniu i za projekty indywidualne i zespołowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie uczestniczy w procesie generowania idei odnośnie produktu i przy kształtowaniu metodologii zarządzania projektem
3,0odgrywa bardzo pasywną role w procesie generowania idei odnośnie produktu i przy kształtowaniu metodologii zarządzania projektem
3,5wkład originalnych pomysłów w procesie generowania idei odnośnie produktu i przy kształtowaniu metodologii zarządzania projektem jest mały
4,0wkład originalnych pomysłów w procesie generowania idei odnośnie produktu i przy kształtowaniu metodologii zarządzania projektem jest zauważalny
4,5wkład originalnych pomysłów w procesie generowania idei odnośnie produktu i przy kształtowaniu metodologii zarządzania projektem jest znaczący
5,0wkład originalnych pomysłów w procesie generowania idei odnośnie produktu i przy kształtowaniu metodologii zarządzania projektem odpowiada poziomowi lidera projektu