Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
specjalność: inżynieria jakości
Sylabus przedmiotu Gospodarka energetyczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gospodarka energetyczna | ||
Specjalność | zarządzanie energią i środowiskiem | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Matematyka, termodynamika, metody statystyczne w sterowaniu procesami. |
W-2 | Znajomość zagadnień z zakresu systemów energetycznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z zasadami racjonalnego gospodarowania energią w skali kraju, przedsiębiorstwa oraz gospodarstwa domowego. |
C-2 | Umiejętność wyznaczania charakterystyk energetycznych obiektów i układów |
C-3 | Rozwój umiejętności myślenia w kategotriach "poszanowania energii i środowiska" i jej stosowania przy podejmowaniu osobistych i zawodowych decyzji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Charakterystyka energetyczna – przykłady bilansowania energii | 2 |
T-A-2 | Wskaźnikowe oceny zużycia energii – obliczanie wskaźników skumulowanego zużycia energii | 2 |
T-A-3 | Metody określania zapotrzebowania na moc | 2 |
T-A-4 | Ocena typowych procesy użytkowania energii – ogrzewanie pomieszczeń, transport, napęd, oświetlenie | 2 |
T-A-5 | Metody optymalizacji gospodarki energetycznej gospodarstw domowych | 2 |
T-A-6 | Metody oceny użytkowania energii w wybranych procesach przemysłowych – audyt energetyczny | 2 |
T-A-7 | Wybrane przykłady zastosowań energetyczno-ekologicznej analizy technologii energetycznych | 2 |
T-A-8 | Ocena techniczno-ekonomiczna systemów odzysku ciepła. | 2 |
T-A-9 | Przykłady obliczeń sieci ciepłowniczych. Dobór węzła ciepłowniczego. Obliczanie średnic i strat ciśnienia w przewodach sieci ciepłowniczych. | 3 |
T-A-10 | Obliczanie zapotrzebowania na moc cieplną w budynkach - na cele grzewcze (c. c.) i uzyskanie cieplej wody użytkowej (c.w.u.). | 3 |
T-A-11 | Obliczanie mocy cieplnej grzejników. Dobór powierzchni ogrzewalnej grzejników | 2 |
T-A-12 | Obliczanie instalacji ogrzewania wodnego. Ocena kosztów instalacjii. | 2 |
T-A-13 | Obliczanie instalacji ciepłej wody użytkowej. Ocena kosztów instalacji. | 2 |
T-A-14 | Kolokwium | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wytwarzanie energii a I-sza i II-ga zasada termodynamiki | 1 |
T-W-2 | Rachunek egzergetyczny | 2 |
T-W-3 | Zasady konwersji energii | 1 |
T-W-4 | Skumulowane i jednostkowe nakłady energetyczne, sprawność ciągniona | 2 |
T-W-5 | Zasoby energetyczne i ich użytkowanie | 2 |
T-W-6 | Obciążenia energetyczne i środowiskowe w energetyce i przemyśle | 2 |
T-W-7 | Przesył i straty energii, rachunek gospodarczy w energetyce | 2 |
T-W-8 | Prawne uregulowania gospodarki energetycznej, dyrektywy UE, prawo energetyczne. | 2 |
T-W-9 | Kierunki polityki energetycznej Polski | 2 |
T-W-10 | Regulacja rynków energii. | 2 |
T-W-11 | Opłaty taryfowe w energetyce | 1 |
T-W-12 | Optymalizacja i sterowanie systemów energetycznych | 2 |
T-W-13 | Energetyczna gospodarka skojarzona | 3 |
T-W-14 | Podstawowe zasady racjonalnego gospodarowania energia elektryczną, ciepłem i nośnikami ciepła w przemyśle i gospodarce komunalnej. | 3 |
T-W-15 | Odzysk energii i wykorzystanie energii odpadowej | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie do kolokwium | 16 |
A-A-3 | Konsultacje | 4 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 8 |
A-W-4 | Konsultacje | 4 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-2 | Metody podające w postaci wykładu informacyjnego. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające bieżące postępy studentów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin - zestaw pytań problemowych obejmujący zakres tematyczny wykładów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_ZES/02_W01 - wyjaśnia zasdy funkcjonowania systemów energetyczntch w aspektach technicznych, ekonomicznych i prawnych, zna podstawy racjonalnego gospodarowania energią | ZIIP_2A_W03, ZIIP_2A_W08 | — | — | C-1 | T-W-14, T-W-15, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-11, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_ZES/02_U01 - potrafi sformułować bilans energetyczny obiektów, wyznacza wskaźniki zużycia i strat energii w typowych procesach jej użytkowania, oblicza zapotrzebowanie na moc cieplną obiektów oraz instalacje c.o. i c.w.u. w obiektach, ocenia koszty zużycia energii i eksploatacji systemów grzewczych | ZIIP_2A_U09, ZIIP_2A_U10, ZIIP_2A_U14, ZIIP_2A_U15 | — | — | C-2 | T-A-8, T-A-11, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-10, T-A-12, T-A-13, T-A-1, T-A-7, T-A-9 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_ZES/02_K01 Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie, świadom społecznych skutków właśiwego gospodarowania energią | ZIIP_2A_K03, ZIIP_2A_K05 | — | — | C-3 | T-A-8, T-A-11, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-10, T-A-12, T-A-13, T-A-7, T-A-9 | M-1, M-2 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_ZES/02_W01 - wyjaśnia zasdy funkcjonowania systemów energetyczntch w aspektach technicznych, ekonomicznych i prawnych, zna podstawy racjonalnego gospodarowania energią | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe zasady bilansowania układów energetycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_ZES/02_U01 - potrafi sformułować bilans energetyczny obiektów, wyznacza wskaźniki zużycia i strat energii w typowych procesach jej użytkowania, oblicza zapotrzebowanie na moc cieplną obiektów oraz instalacje c.o. i c.w.u. w obiektach, ocenia koszty zużycia energii i eksploatacji systemów grzewczych | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wyznaczyć podstawowe charakterystyki energetyczne układów choć nie zawsze potrafi je poprawnie interpretować | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_ZES/02_K01 Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie, świadom społecznych skutków właśiwego gospodarowania energią | 2,0 | |
3,0 | Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań problemowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ryszard Bartnik, Elektrownie i elektrociepłownie gazowo-parowe, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 2009
- Witold M. Lewandowski, Proekologiczne odnawialne źródła energii, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 2007
- Czesław Mejro, Podstawy gospodarki energetycznej, WNT, 1980
Literatura dodatkowa
- Nantka M, Ogrzewnictwo i ciepłownictwo t. I i II, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2006
- Ziębik A., Szargut J., Podstawy gospodarki energetycznej, Wydawnictwo Politechniki śląskiej, Gliwice, 1997