Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N2)
specjalność: zarządzanie energią i środowiskiem

Sylabus przedmiotu Analiza systemowa i procesowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza systemowa i procesowa
Specjalność zarządzanie energią i środowiskiem
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Jardzioch <Andrzej.Jardzioch@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 20 2,50,50zaliczenie
wykładyW3 15 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza o systemach produkcyjnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy dotyczącej procesów przebiegających w systemach wytwarzania. Nabycie wiedzy o metodach modelowania systemów wytwarzania.
C-2Nabycie umiejętności prezentacji i analizy realizowanych procesów w organizacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt dotyczący analizy realizowanych procesów w systemie produkcyjnym. Projekt związany z opisem procesów z zastosowaniem notacji IDEF. Modelowanie przykładowych procesów za pomocą sieci Petri. Rozwiązanie zadań identyfikacji, analizy i syntezy modelu.20
20
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia analizy systemowej i procesowej. Typowe zadania analizy systemowej. Zakres zastosowań analizy systemowej. Definicja systemu, systemy techniczne, struktury systemów. Problem decyzyjny.5
T-W-2Klasyczny schemat postępowania w analizie systemowej. Wytyczne postępowania przy rozwiązywaniu problemów za pomocą analizy systemowej. Analiza procesowa jako narzędzie identyfikacji danych. Opis procesu z zastosowaniem normy IDEF. Relacje i funkcje systemowe.5
T-W-3Zastosowanie modelowania w analizie systemowej. Modela matematyczne, opisowe, algorytmiczne. Zadania identyfikacji, analizy i syntezy modelu. Modelowanie procesów z wykorzystaniem sieci Petri. Przetwarzanie i analiza danych. Zarządzanie Procesami. Reinżynieria procesów biznesowych.5
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach20
A-P-2Opracowanie projektów24
A-P-3Analiza literatury18
62
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury14
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia8
37

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające w postaci wykładu informacyjnego.
M-2Praktyczne ćwiczenia związane z modelowaniem procesów wytwarzania.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie opracowanych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne obejmujące zakres tematyczny wykładów i ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_ZES/04_W01
Student zna podstawowe metody analizy procesów i systemów wytwarzania.
ZIIP_2A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_ZES/04_U01
Student umie opracować schemat procesów realizowanych w organizacji i dokonać ich analizy.
ZIIP_2A_U07C-2T-P-1M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_ZES/04_K01
Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie.
ZIIP_2A_K03C-2T-P-1M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_ZES/04_W01
Student zna podstawowe metody analizy procesów i systemów wytwarzania.
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak ją wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z akresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_ZES/04_U01
Student umie opracować schemat procesów realizowanych w organizacji i dokonać ich analizy.
2,0Nie potrafi poprawnie rozwiązywać zadań. Przy wykonywaniu ćwiczeń laboratoryjnych nie potrafi wyjaśnić sposobu działania progrmu i ma problemy z formułowaniem wniosków.
3,0Student rozwiązuje podstwowe zadania. Popełnia pomyłki w obliczeniach. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, ale w sposób bierny.
3,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student ma dobre umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, jest aktywny, potrafi interpretować uzyskane wyniki.
4,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student ma bardzo dobre umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Potrafi wykorzystywać właściwe techniki komputerowe. Ćwiczenia praktyczne realizuje wzorowo, w sposób aktywny, potrafi ocenić metodę i uzyskane wyniki.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_ZES/04_K01
Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie.
2,0
3,0Student ma właściwą postawę i motywacje do pracy w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Banaszak Z. Jamplolski L.:, Komputerowo wspomagane modelowanie elastycznych systemów produkcyjnych., WNT, Warszawa, 1999
  2. Ryszard Zdanowicz, Modelowanie i symulacja procesów wytwarzania, Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Marcin Szpyrka, Sieci Petriego w modelowaniu i analizie systemów współbieżnych, WNT, Warszawa, 2008

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt dotyczący analizy realizowanych procesów w systemie produkcyjnym. Projekt związany z opisem procesów z zastosowaniem notacji IDEF. Modelowanie przykładowych procesów za pomocą sieci Petri. Rozwiązanie zadań identyfikacji, analizy i syntezy modelu.20
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia analizy systemowej i procesowej. Typowe zadania analizy systemowej. Zakres zastosowań analizy systemowej. Definicja systemu, systemy techniczne, struktury systemów. Problem decyzyjny.5
T-W-2Klasyczny schemat postępowania w analizie systemowej. Wytyczne postępowania przy rozwiązywaniu problemów za pomocą analizy systemowej. Analiza procesowa jako narzędzie identyfikacji danych. Opis procesu z zastosowaniem normy IDEF. Relacje i funkcje systemowe.5
T-W-3Zastosowanie modelowania w analizie systemowej. Modela matematyczne, opisowe, algorytmiczne. Zadania identyfikacji, analizy i syntezy modelu. Modelowanie procesów z wykorzystaniem sieci Petri. Przetwarzanie i analiza danych. Zarządzanie Procesami. Reinżynieria procesów biznesowych.5
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach20
A-P-2Opracowanie projektów24
A-P-3Analiza literatury18
62
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury14
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia8
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_ZES/04_W01Student zna podstawowe metody analizy procesów i systemów wytwarzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_W05ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę z zakresu zarządzania i inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania funkcjami technicznymi na poziomie strategicznym
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy dotyczącej procesów przebiegających w systemach wytwarzania. Nabycie wiedzy o metodach modelowania systemów wytwarzania.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia analizy systemowej i procesowej. Typowe zadania analizy systemowej. Zakres zastosowań analizy systemowej. Definicja systemu, systemy techniczne, struktury systemów. Problem decyzyjny.
T-W-2Klasyczny schemat postępowania w analizie systemowej. Wytyczne postępowania przy rozwiązywaniu problemów za pomocą analizy systemowej. Analiza procesowa jako narzędzie identyfikacji danych. Opis procesu z zastosowaniem normy IDEF. Relacje i funkcje systemowe.
T-W-3Zastosowanie modelowania w analizie systemowej. Modela matematyczne, opisowe, algorytmiczne. Zadania identyfikacji, analizy i syntezy modelu. Modelowanie procesów z wykorzystaniem sieci Petri. Przetwarzanie i analiza danych. Zarządzanie Procesami. Reinżynieria procesów biznesowych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające w postaci wykładu informacyjnego.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne obejmujące zakres tematyczny wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Nie potrafi kojarzyć i analizować nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak ją wykorzystać.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował podstawową wiedzę z akresu przedmiotu. Zna ograniczenia i obszary i jej stosowania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_ZES/04_U01Student umie opracować schemat procesów realizowanych w organizacji i dokonać ich analizy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności prezentacji i analizy realizowanych procesów w organizacji.
Treści programoweT-P-1Projekt dotyczący analizy realizowanych procesów w systemie produkcyjnym. Projekt związany z opisem procesów z zastosowaniem notacji IDEF. Modelowanie przykładowych procesów za pomocą sieci Petri. Rozwiązanie zadań identyfikacji, analizy i syntezy modelu.
Metody nauczaniaM-2Praktyczne ćwiczenia związane z modelowaniem procesów wytwarzania.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie opracowanych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi poprawnie rozwiązywać zadań. Przy wykonywaniu ćwiczeń laboratoryjnych nie potrafi wyjaśnić sposobu działania progrmu i ma problemy z formułowaniem wniosków.
3,0Student rozwiązuje podstwowe zadania. Popełnia pomyłki w obliczeniach. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, ale w sposób bierny.
3,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student ma dobre umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, jest aktywny, potrafi interpretować uzyskane wyniki.
4,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student ma bardzo dobre umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Potrafi wykorzystywać właściwe techniki komputerowe. Ćwiczenia praktyczne realizuje wzorowo, w sposób aktywny, potrafi ocenić metodę i uzyskane wyniki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_ZES/04_K01Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności prezentacji i analizy realizowanych procesów w organizacji.
Treści programoweT-P-1Projekt dotyczący analizy realizowanych procesów w systemie produkcyjnym. Projekt związany z opisem procesów z zastosowaniem notacji IDEF. Modelowanie przykładowych procesów za pomocą sieci Petri. Rozwiązanie zadań identyfikacji, analizy i syntezy modelu.
Metody nauczaniaM-2Praktyczne ćwiczenia związane z modelowaniem procesów wytwarzania.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie opracowanych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma właściwą postawę i motywacje do pracy w grupie.
3,5
4,0
4,5
5,0