Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N2)
specjalność: zarządzanie energią i środowiskiem

Sylabus przedmiotu Metody szczupłego wytwarzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody szczupłego wytwarzania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Produkcją
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Terelak-Tymczyna <Agnieszka.Terelak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Emilia Bachtiak-Radka <Emilia.Bachtiak-Radka@zut.edu.pl>, Justyna Berlińska <Justyna.Berlinska@zut.edu.pl>, Agata Biniek <Agata.Wrebiakowska@zut.edu.pl>, Eliza Jarysz-Kamińska <Eliza.Jarysz@zut.edu.pl>, Agnieszka Terelak-Tymczyna <Agnieszka.Terelak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 12 1,50,44zaliczenie
wykładyW2 12 1,50,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu procesów produkcyjnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawić studentom współczesne podejścia do zarządzania produkcją oparte na koncpecji szczupłego wytwarzania.
C-2Nauczyć studentów całościowego podejścia do zarządzania systemami wytwarzania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt obejmujący zastosowanie metod szczypłego wytwarzania do procesu produkcji wybranego typu wyrobu. Projekt w postaci zajęć praktycznych.12
12
wykłady
T-W-1Koncepcja szczupłego wytwarzania. Przesławnki, Cele, Uzyskiwane rezultaty. rodzaje marnotrawstwa w procesach wytwarzania.2
T-W-2Metody identyfikacja marnotrawstwa ww systemach wytwarzania. Podejście jakpońskie, amerykańskie i europejskie.3
T-W-3Metody eliminacji marnotrawstwa w systemach wytwarzania. Najczęscie wykorzystywane metody usprawniania: produkcji, logistyki porcesu produkcyjnego, wykorzystania zasobów w procesie wytwarzania.7
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach12
A-P-2Praca nad projektem w grupach23
A-P-3Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach2
37
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia - czytanie zadaniej literatury24
A-W-3Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach2
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny i problemowy
M-2projekt grupowy
M-3Warsztaty

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test
S-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu grupowego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_C08-2_W01
zna metody i narzędzia szczupłego zarządzania stosowne w inżynierii produkcji
ZIIP_2A_W03C-1T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_C08-2_U01
potrafi zastosować metody szczupłego wytwarzanai w inżynierii produkcji w praktyce.
ZIIP_2A_U10C-1, C-2T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_C08-2_K01
potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
ZIIP_2A_K01C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_C08-2_W01
zna metody i narzędzia szczupłego zarządzania stosowne w inżynierii produkcji
2,0Student nie potrafi opisać zaawansowanych metod i narzędzi inżynierii produkcji.
3,0Student potrafi opisać zaawansowane metody i narzędzia inżynierii produkcji.
3,5Student potrafi prównać między sobą zaawansowane metody zarządzania produkcją.
4,0Student potrafi dobrać zaawansowane metody zarządzania produkcją do typowych problemów.
4,5Student potrafi rozpoznać typowy problem i zaproponować jego rozwiązanie korzystjąc z zaawansowanych metod zarządzania produkcją.
5,0Student potrafi zaplanować proces wdrażania zaawansowanych metod inżynierii produkcji do typowych systemów produkcyjnych celem podniesienia ich efektywności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_C08-2_U01
potrafi zastosować metody szczupłego wytwarzanai w inżynierii produkcji w praktyce.
2,0Student nie potrafi opisać jak wybraną metodę zarządznia produckją stosuje się w praktyce.
3,0Student potrafi opisać jak wybraną metodę zarządznia produckją stosuje się w praktyce.
3,5Student potrafi porównać efekty zastosowania zaawansowanych metod inżynierii produckji.
4,0Student umie zaplanować wdrożenie zaawansowanych metod zarządznaia produkcją.
4,5Student potrafi przeanalizować typowy problem oraz dobraż odpowiednie metody inżynierii produkcji służące jego rozwiązaniu.
5,0Student potrafi z pośród zananych metod inżynierii produkcji skomponować nową metodę opdowiednią do rozwiązania nietypowego problemu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_C08-2_K01
potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
2,0Student nie potrafi przedstawić głównych etapów nauczania wg metody instrukcji pracy.
3,0Student potrafi przedstawić główne etapy nauczania wg metody instrukcji pracy.
3,5Student potrafi porównać rózne podejścia nauczania i uczenia się.
4,0Student potrafi określić jaki rodzaj nauczania będzie najlepszy w określonych sytuacjach.
4,5Student potrafi Przygotować materiały dydatyczne i przeprowadzić szkolenie metodą instrukcji pracy.
5,0Student potrafi oporacować pran szkoleń w przedsiębiorstwie oraz nadzorować jego wykonanie.

Literatura podstawowa

  1. Bozarth, C., R.B. Handfield, Wprowadzenie do zarządzania operacjami i łańcuchem dostaw, One Press, Warszawa, 2007
  2. Liker J., D. Meier, Droga Toyoty Fieldbook, MT Biznes, Warszawa, 2011
  3. Liker, J., M. Hoseus, Kultura Toyoty, MT Biznes, Warszawa, 2009
  4. Imai, M., Gemba Kaizen. Zdroworozsądkowe, niskokosztowe podejście do zarządzania, MT Biznes, Warszawa, 2006
  5. Imai, M., Kaizen. Klucz do konkurencyjnego sukcesu Japonii, MT Biznes, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Rother, M., J. Shook, Naucz się widzieć, Wrocławskie Centrum Transferu Technologii, Wrocław, 2003
  2. Rother, M., R. Harris, Tworzenie ciągłego przepływu, Wrocławskie Centrum Transferu Technologii, Wrocław, 2004
  3. Harris, R., C. Harris, E. Wilson, Doskonalenie przepływu materiałów, Wrocławskie Centrum Transferu Technologii, Wrocław, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt obejmujący zastosowanie metod szczypłego wytwarzania do procesu produkcji wybranego typu wyrobu. Projekt w postaci zajęć praktycznych.12
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Koncepcja szczupłego wytwarzania. Przesławnki, Cele, Uzyskiwane rezultaty. rodzaje marnotrawstwa w procesach wytwarzania.2
T-W-2Metody identyfikacja marnotrawstwa ww systemach wytwarzania. Podejście jakpońskie, amerykańskie i europejskie.3
T-W-3Metody eliminacji marnotrawstwa w systemach wytwarzania. Najczęscie wykorzystywane metody usprawniania: produkcji, logistyki porcesu produkcyjnego, wykorzystania zasobów w procesie wytwarzania.7
12

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach12
A-P-2Praca nad projektem w grupach23
A-P-3Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach2
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia - czytanie zadaniej literatury24
A-W-3Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach2
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_C08-2_W01zna metody i narzędzia szczupłego zarządzania stosowne w inżynierii produkcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_W03zna zaawansowane metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem nowoczesnych metod zarządzania produkcją
Cel przedmiotuC-1Przedstawić studentom współczesne podejścia do zarządzania produkcją oparte na koncpecji szczupłego wytwarzania.
Treści programoweT-P-1Projekt obejmujący zastosowanie metod szczypłego wytwarzania do procesu produkcji wybranego typu wyrobu. Projekt w postaci zajęć praktycznych.
T-W-1Koncepcja szczupłego wytwarzania. Przesławnki, Cele, Uzyskiwane rezultaty. rodzaje marnotrawstwa w procesach wytwarzania.
T-W-2Metody identyfikacja marnotrawstwa ww systemach wytwarzania. Podejście jakpońskie, amerykańskie i europejskie.
T-W-3Metody eliminacji marnotrawstwa w systemach wytwarzania. Najczęscie wykorzystywane metody usprawniania: produkcji, logistyki porcesu produkcyjnego, wykorzystania zasobów w procesie wytwarzania.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać zaawansowanych metod i narzędzi inżynierii produkcji.
3,0Student potrafi opisać zaawansowane metody i narzędzia inżynierii produkcji.
3,5Student potrafi prównać między sobą zaawansowane metody zarządzania produkcją.
4,0Student potrafi dobrać zaawansowane metody zarządzania produkcją do typowych problemów.
4,5Student potrafi rozpoznać typowy problem i zaproponować jego rozwiązanie korzystjąc z zaawansowanych metod zarządzania produkcją.
5,0Student potrafi zaplanować proces wdrażania zaawansowanych metod inżynierii produkcji do typowych systemów produkcyjnych celem podniesienia ich efektywności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_C08-2_U01potrafi zastosować metody szczupłego wytwarzanai w inżynierii produkcji w praktyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_U10potrafi łączyć wiedzę z zakresu inżynierii produkcji oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Przedstawić studentom współczesne podejścia do zarządzania produkcją oparte na koncpecji szczupłego wytwarzania.
C-2Nauczyć studentów całościowego podejścia do zarządzania systemami wytwarzania.
Treści programoweT-P-1Projekt obejmujący zastosowanie metod szczypłego wytwarzania do procesu produkcji wybranego typu wyrobu. Projekt w postaci zajęć praktycznych.
T-W-1Koncepcja szczupłego wytwarzania. Przesławnki, Cele, Uzyskiwane rezultaty. rodzaje marnotrawstwa w procesach wytwarzania.
T-W-2Metody identyfikacja marnotrawstwa ww systemach wytwarzania. Podejście jakpońskie, amerykańskie i europejskie.
T-W-3Metody eliminacji marnotrawstwa w systemach wytwarzania. Najczęscie wykorzystywane metody usprawniania: produkcji, logistyki porcesu produkcyjnego, wykorzystania zasobów w procesie wytwarzania.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny i problemowy
M-2projekt grupowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test
S-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu grupowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać jak wybraną metodę zarządznia produckją stosuje się w praktyce.
3,0Student potrafi opisać jak wybraną metodę zarządznia produckją stosuje się w praktyce.
3,5Student potrafi porównać efekty zastosowania zaawansowanych metod inżynierii produckji.
4,0Student umie zaplanować wdrożenie zaawansowanych metod zarządznaia produkcją.
4,5Student potrafi przeanalizować typowy problem oraz dobraż odpowiednie metody inżynierii produkcji służące jego rozwiązaniu.
5,0Student potrafi z pośród zananych metod inżynierii produkcji skomponować nową metodę opdowiednią do rozwiązania nietypowego problemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_C08-2_K01potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_K01ma świadomość potrzeby dokształcania, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-2Nauczyć studentów całościowego podejścia do zarządzania systemami wytwarzania.
Treści programoweT-W-1Koncepcja szczupłego wytwarzania. Przesławnki, Cele, Uzyskiwane rezultaty. rodzaje marnotrawstwa w procesach wytwarzania.
T-W-2Metody identyfikacja marnotrawstwa ww systemach wytwarzania. Podejście jakpońskie, amerykańskie i europejskie.
T-W-3Metody eliminacji marnotrawstwa w systemach wytwarzania. Najczęscie wykorzystywane metody usprawniania: produkcji, logistyki porcesu produkcyjnego, wykorzystania zasobów w procesie wytwarzania.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny i problemowy
M-2projekt grupowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu grupowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przedstawić głównych etapów nauczania wg metody instrukcji pracy.
3,0Student potrafi przedstawić główne etapy nauczania wg metody instrukcji pracy.
3,5Student potrafi porównać rózne podejścia nauczania i uczenia się.
4,0Student potrafi określić jaki rodzaj nauczania będzie najlepszy w określonych sytuacjach.
4,5Student potrafi Przygotować materiały dydatyczne i przeprowadzić szkolenie metodą instrukcji pracy.
5,0Student potrafi oporacować pran szkoleń w przedsiębiorstwie oraz nadzorować jego wykonanie.