Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N1)

Sylabus przedmiotu Bazy danych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bazy danych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Produkcją
Nauczyciel odpowiedzialny Maria Lachowicz <Maria.Lachowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Maria Lachowicz <Maria.Lachowicz@zut.edu.pl>, Kamil Stateczny <Kamil.Stateczny@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 10 2,00,26zaliczenie
projektyP5 8 2,50,30zaliczenie
wykładyW5 12 1,50,44egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe umiejętności w zakresie obsługi komputera oraz programu Microsoft Office Excel 2007 określone podstawą programową zawartą w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania, tworzenia, ochrony i wykorzystania systemów relacyjnych baz danych oraz nowymi trendami rozwojowymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Instalacja i konfiguracja systemu baz danych MS SQL Server 2007. Omówienie zasad dostepu i korzystania z sytemu.2
T-L-2Tworzenie baz danych w srodowisku MS SQL server. Modyfikacja i edycja tabeli. Tworzenie diagramu ERD. Tworzenie widoków. Sortowania zagnieżdżone. Zapytania wybierające.2
T-L-3Agregacja danch. Tworzenie zapytń z funkcjami agregującymi. Złączenia lewo i prawo stronne w zapytaniach złożonych.3
T-L-4Przetwarzanie danych. Tworzenie widoków z wyrażeniami. Konwersje typów danych. Konwersje wartości Null. Przetwarzanie danych typu data i czas.3
10
projekty
T-P-1Tworzenie modelu koncepcyjnego przykładowej bazy danych. Analiza opisu tekstowego. Ustalenie celu i zakresu projektu. Przeprowadzenie procesu modelowania danych (model SERM): wyodrębnienie encji i ich atrybutów. Określenie typów relacji zachodzących pomiędzy encjami. Określenie kierunków dziedziczenia. Zaprojektowanie relacyjnej bazy danych z użyciem diagramów ERD. Transformacja diagramu ERD do modelu fizycznego relacyjnej bazy danych. Normalizacji baz danych – sprowadzanie do 3NF. Redukcja wielowartościowości i zależności połączeniowej.4
T-P-2Praca nad włanym projektem. Utworzenie modelu logicznego i diagramu SERM i diagramu ERD. Omówienie zasad zaliczenia projektu.2
T-P-3Zaliczenie ćwiczeń2
8
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do baz danych. Podstawowe pojęcia : baza danych, system bazy danych, system zarzadzania baza danych. Przykłady komercyjnych systemów z bazami danych.2
T-W-2Zasady projektowania relacyjnych baz danych. Projekt koncepcyjny - model zwiazków encji Diagramy strukturalne w projektowaniu struktury logicznej bazy danych. Diagramy ERD. Transformacja diagramów ERD na tabele relacyjnej bazy danych. Anomalie błędnie zaprojektowanej struktury danych. Normalizacja i projektowanie relacyjnych struktur baz danych. Fazy normalizacji. Definicja zaleznosci funkcyjnych zwykłych, przechodnich, wielowartosciowych i połaczeniowych. Przykłady normalizacji tabel.2
T-W-3Zasady projektowania relacyjnych baz danych. Diagramy strukturalne i obiektowe w projektowaniu struktury logicznej bazy danych. Diagramy ERD. Transformacja diagramów ERD na tabele relacyjnej bazy danych. Anomalie błednie zaprojektowanej struktury danych. Normalizacja i projektowanie relacyjnych struktur baz danych. Fazy normalizacji. Definicja zaleznosci funkcyjnych zwykłych, przechodnich, wielowartosciowych i połaczeniowych. Przykłady normalizacji tabel.2
T-W-4Zasady i metody dostepu do relacyjnych baz danych – interfejs zapytan, program w jezyku programowania z wywołaniem operacji na bazie danych. Zarzadzanie danymi. Jezyki zapytan w relacyjnych bazach danych – podział jezyków i krótka ich charakterystyka. Jezyki definiowania i manipulacji danymi (DDL, DML). Jezyk SQL. Podstawowe konstrukcje jezyka DDL i DML w SQL. Zapytanie selekcyjne. Operatory logiczne i arytmetyczne, operator „in”, „exists”, „like”, „between”. Funkcje agregujace. Klauzule „group by”, „order by” oraz „having”. Zapytania zagniezdzone. Kasowanie, wstawianie i aktualizacja danych bazy danych w SQL. Suma, róznica i iloczyn mnogosciowy tabel. Nadawanie i odbieranie uprawnien w SQL. Perspektywy w relacyjnej bazie danych. Tworzenie perspektyw w SQL. Operacje na perspektywach.4
T-W-5Ochrona baz danych. Metody ochrony integralności baz danych – asercje, wiezy domenowe i wiezy globalne. Przykłady. Ochrona baz danych przed niepowołanym dostepem i przed awaria – metody. Przykłady2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział studenta w zajęciach laboratoryjnych10
A-L-2Przygotowanie teoretyczne do laboratoriów15
A-L-3Zadania domowe - praca własna studenta35
60
projekty
A-P-1Udział studenta w zajęciach8
A-P-2Realizacja własnego zadania pojektowego. Zaprojektownie bazy relacyjnej. Realizacja projektu w środowisku MS SQL Server 200767
75
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach12
A-W-2Przygotowanie do egzaminu24
A-W-3Egzamin z treści przedstawionych na wykładzie2
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda objaśniająco-poglądowa - wykład z prezentacjami i przykładami.
M-2Metoda problemowa z dyskusją. W ramach zajęć praktycznych realizacja zadań indywidualnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z pytaniami w formie wyboru i opisu oraz pytaniami praktycznymi
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć (wejściówek), aktywnej obecności na zajęciach oraz ocena dokumentacji własnego projektu
S-3Ocena formująca: Sprawdzian praktyczny przy komputerze umiejętności realizacji zapytań w języku SQL. Ocena realizacji projektu własnego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C16_W01
Wiedza z zakresu projektowania relacyjnych baz danych. Wiedza z zakresu jezyków zapytan do baz danych a w szczególnosci znajomość języka SQL i zasad jego użycia
ZIIP_1A_W03C-1T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C16_U01
Umiejętność modelowania danych dla relacyjnej bazy danych. Umiejętność projektowania struktury logicznej i fizycznej bazy relacyjnej. Umiejetność utworzenia bazy danych w systemie MS SQL Server 2008. Umiejetność formułowania zadań do bazy danych w języku SQL.
ZIIP_1A_U13, ZIIP_1A_U21C-1T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-3M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_1A_C16_K01
Zajęcia praktyczne powinny rozwinąć kreatywność i ukształtować potrzebę ciągłego samokształcenia się w celu ich wykorzystania w przyszłych zadaniach zawodowych.
ZIIP_1A_K07C-1T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-L-2, T-L-4, T-L-1, T-L-3M-2S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C16_W01
Wiedza z zakresu projektowania relacyjnych baz danych. Wiedza z zakresu jezyków zapytan do baz danych a w szczególnosci znajomość języka SQL i zasad jego użycia
2,0Student nie zna pojęć, terminologii i metodyki dotyczącej projektowania relacyjnych baz dnych o bardzo prostej strukturze. Nie zna składni języka SQL w stopniu umożliwiającym tworzenie prostych zapytań wybierających, agregujących i przetwarzających dane
3,0Student zna pojęcia, terminologię i metodykę dotyczącą projektowania relacyjnych baz danych o bardzo prostej strukturze. Zna składnię języka SQL w stopniu umożliwiającym tworzenie prostych zapytań wybierających, agregujących i przetwarzających dane
3,5Student ma wiedzę pośrednią pomiedzy ocena 3,0 i 4,0
4,0Student zna pojęcia, terminologię i metodykę dotyczącą projektowania relacyjnych baz danych o bardzo niezbyt skomplikowanej strukturze. Zna składnię języka SQL w stopniu umożliwiającym tworzenie prostych i złozonych zapytań wybierających, agregujących i przetwarzających dane wszystkich typów podstawowych.
4,5Student ma wiedzę pośrednią pomiedzy ocena 4,0 i 5,0
5,0Student zna pojęcia, terminologię i metodykę dotyczącą projektowania relacyjnych baz danych o skomplikowanej strukturze. Zna składnię języka SQL w stopniu umożliwiającym tworzenie złożonych zapytań wybierających, agregujących i przetwarzających dane wszystkich typów podstawowych. oraz wymagających stosowania konwersji typów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C16_U01
Umiejętność modelowania danych dla relacyjnej bazy danych. Umiejętność projektowania struktury logicznej i fizycznej bazy relacyjnej. Umiejetność utworzenia bazy danych w systemie MS SQL Server 2008. Umiejetność formułowania zadań do bazy danych w języku SQL.
2,0Student nie potrafi zaprojektowć relacyjnej baz danych o bardzo prostej strukturze. Nie potrafi utworzyć w języku SQL zapytań wybierających, agregujących i przetwarzających dane
3,0Student potrafi zaprojektowć i zrealizować relacyjną bazę danych o bardzo prostej strukturze w systemie MS Sql Server 2008 i potrafi utworzyć w języku SQL zapytania wybierające, agregujące i przetwarzające dane w języku SQL
3,5Student ma wiedzę pośrednia pomiędzy ocena 3,0 i 4,0
4,0Student potrafi zaprojektowć i zrealizować relacyjną bazę danych o złożonej strukturze w systemie MS SQL Server 2008 i potrafi utworzyć proste i złożone zapytania wybierające, agregujące i przetwarzające dane
4,5Student ma wiedzę pośrednia pomiędzy ocena 4,0 i 5,0
5,0Student potrafi zaprojektowć i zrealizować relacyjną bazę danych o złożonej strukturze w systemie MS Sql Server 2008 i potrafi utworzyć złożone zapytania wybierające, agregujące i przetwarzające dane wymagające zastosowania konwersji typów, złączeń i podzapytań w języku SQL. Potrafi zaprojektować i wykonać interfejs graficzny do wprowadzania danych Potrafi zaprojektować i wygenerować raport tabelaryczny i z elementami graficznymi

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_1A_C16_K01
Zajęcia praktyczne powinny rozwinąć kreatywność i ukształtować potrzebę ciągłego samokształcenia się w celu ich wykorzystania w przyszłych zadaniach zawodowych.
2,0Student nie potrafi samodzielnie zamodelować danych dla potrzeb bazy relacyjnej zdefiniować w jezyku SQL zapytań do bazy
3,0Student wykazuje ograniczoną samodzielność i kreatywność w zadaniach projektowania bazy relacyjnej i definiowanu zapytań do bazy w jezyku SQL
3,5Student wymaga wskazówek wcelu opracowania rozwiązania zadania.
4,0Student pracuje samodzielnie na zajęciach i nad pracami domowymi.
4,5Student pracuje samodzielnie, wykazuje znaczną kreatywność na zajęciach i w pracach domowych.
5,0Student wykazuje pełną samodzielność, kreatywność i inowacyjność w trakcie pracy na zajęciach i w rozwiązywaniu zadań domowych.

Literatura podstawowa

  1. Beynon-Davies P., Systemy baz danych., WNT, Warszawa, 2006
  2. Ullman J., Podstawowy wykład z systemów baz danych, WNT, Warszawa, 2000
  3. Riordan R., Projektowanie systemów relacyjnych baz danych, RM, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Mendrola D., Szeliga M., Praktyczny kurs SQL, Helion, 2011, II

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Instalacja i konfiguracja systemu baz danych MS SQL Server 2007. Omówienie zasad dostepu i korzystania z sytemu.2
T-L-2Tworzenie baz danych w srodowisku MS SQL server. Modyfikacja i edycja tabeli. Tworzenie diagramu ERD. Tworzenie widoków. Sortowania zagnieżdżone. Zapytania wybierające.2
T-L-3Agregacja danch. Tworzenie zapytń z funkcjami agregującymi. Złączenia lewo i prawo stronne w zapytaniach złożonych.3
T-L-4Przetwarzanie danych. Tworzenie widoków z wyrażeniami. Konwersje typów danych. Konwersje wartości Null. Przetwarzanie danych typu data i czas.3
10

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Tworzenie modelu koncepcyjnego przykładowej bazy danych. Analiza opisu tekstowego. Ustalenie celu i zakresu projektu. Przeprowadzenie procesu modelowania danych (model SERM): wyodrębnienie encji i ich atrybutów. Określenie typów relacji zachodzących pomiędzy encjami. Określenie kierunków dziedziczenia. Zaprojektowanie relacyjnej bazy danych z użyciem diagramów ERD. Transformacja diagramu ERD do modelu fizycznego relacyjnej bazy danych. Normalizacji baz danych – sprowadzanie do 3NF. Redukcja wielowartościowości i zależności połączeniowej.4
T-P-2Praca nad włanym projektem. Utworzenie modelu logicznego i diagramu SERM i diagramu ERD. Omówienie zasad zaliczenia projektu.2
T-P-3Zaliczenie ćwiczeń2
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do baz danych. Podstawowe pojęcia : baza danych, system bazy danych, system zarzadzania baza danych. Przykłady komercyjnych systemów z bazami danych.2
T-W-2Zasady projektowania relacyjnych baz danych. Projekt koncepcyjny - model zwiazków encji Diagramy strukturalne w projektowaniu struktury logicznej bazy danych. Diagramy ERD. Transformacja diagramów ERD na tabele relacyjnej bazy danych. Anomalie błędnie zaprojektowanej struktury danych. Normalizacja i projektowanie relacyjnych struktur baz danych. Fazy normalizacji. Definicja zaleznosci funkcyjnych zwykłych, przechodnich, wielowartosciowych i połaczeniowych. Przykłady normalizacji tabel.2
T-W-3Zasady projektowania relacyjnych baz danych. Diagramy strukturalne i obiektowe w projektowaniu struktury logicznej bazy danych. Diagramy ERD. Transformacja diagramów ERD na tabele relacyjnej bazy danych. Anomalie błednie zaprojektowanej struktury danych. Normalizacja i projektowanie relacyjnych struktur baz danych. Fazy normalizacji. Definicja zaleznosci funkcyjnych zwykłych, przechodnich, wielowartosciowych i połaczeniowych. Przykłady normalizacji tabel.2
T-W-4Zasady i metody dostepu do relacyjnych baz danych – interfejs zapytan, program w jezyku programowania z wywołaniem operacji na bazie danych. Zarzadzanie danymi. Jezyki zapytan w relacyjnych bazach danych – podział jezyków i krótka ich charakterystyka. Jezyki definiowania i manipulacji danymi (DDL, DML). Jezyk SQL. Podstawowe konstrukcje jezyka DDL i DML w SQL. Zapytanie selekcyjne. Operatory logiczne i arytmetyczne, operator „in”, „exists”, „like”, „between”. Funkcje agregujace. Klauzule „group by”, „order by” oraz „having”. Zapytania zagniezdzone. Kasowanie, wstawianie i aktualizacja danych bazy danych w SQL. Suma, róznica i iloczyn mnogosciowy tabel. Nadawanie i odbieranie uprawnien w SQL. Perspektywy w relacyjnej bazie danych. Tworzenie perspektyw w SQL. Operacje na perspektywach.4
T-W-5Ochrona baz danych. Metody ochrony integralności baz danych – asercje, wiezy domenowe i wiezy globalne. Przykłady. Ochrona baz danych przed niepowołanym dostepem i przed awaria – metody. Przykłady2
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w zajęciach laboratoryjnych10
A-L-2Przygotowanie teoretyczne do laboratoriów15
A-L-3Zadania domowe - praca własna studenta35
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział studenta w zajęciach8
A-P-2Realizacja własnego zadania pojektowego. Zaprojektownie bazy relacyjnej. Realizacja projektu w środowisku MS SQL Server 200767
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach12
A-W-2Przygotowanie do egzaminu24
A-W-3Egzamin z treści przedstawionych na wykładzie2
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_C16_W01Wiedza z zakresu projektowania relacyjnych baz danych. Wiedza z zakresu jezyków zapytan do baz danych a w szczególnosci znajomość języka SQL i zasad jego użycia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_W03zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i technologie w wybranym obszarze inżynierii produkcji ze szczególnym uwzględnieniem komputerowego wspomagania projektowania i wytwarzania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania, tworzenia, ochrony i wykorzystania systemów relacyjnych baz danych oraz nowymi trendami rozwojowymi
Treści programoweT-W-4Zasady i metody dostepu do relacyjnych baz danych – interfejs zapytan, program w jezyku programowania z wywołaniem operacji na bazie danych. Zarzadzanie danymi. Jezyki zapytan w relacyjnych bazach danych – podział jezyków i krótka ich charakterystyka. Jezyki definiowania i manipulacji danymi (DDL, DML). Jezyk SQL. Podstawowe konstrukcje jezyka DDL i DML w SQL. Zapytanie selekcyjne. Operatory logiczne i arytmetyczne, operator „in”, „exists”, „like”, „between”. Funkcje agregujace. Klauzule „group by”, „order by” oraz „having”. Zapytania zagniezdzone. Kasowanie, wstawianie i aktualizacja danych bazy danych w SQL. Suma, róznica i iloczyn mnogosciowy tabel. Nadawanie i odbieranie uprawnien w SQL. Perspektywy w relacyjnej bazie danych. Tworzenie perspektyw w SQL. Operacje na perspektywach.
T-W-1Wprowadzenie do baz danych. Podstawowe pojęcia : baza danych, system bazy danych, system zarzadzania baza danych. Przykłady komercyjnych systemów z bazami danych.
T-W-3Zasady projektowania relacyjnych baz danych. Diagramy strukturalne i obiektowe w projektowaniu struktury logicznej bazy danych. Diagramy ERD. Transformacja diagramów ERD na tabele relacyjnej bazy danych. Anomalie błednie zaprojektowanej struktury danych. Normalizacja i projektowanie relacyjnych struktur baz danych. Fazy normalizacji. Definicja zaleznosci funkcyjnych zwykłych, przechodnich, wielowartosciowych i połaczeniowych. Przykłady normalizacji tabel.
T-W-2Zasady projektowania relacyjnych baz danych. Projekt koncepcyjny - model zwiazków encji Diagramy strukturalne w projektowaniu struktury logicznej bazy danych. Diagramy ERD. Transformacja diagramów ERD na tabele relacyjnej bazy danych. Anomalie błędnie zaprojektowanej struktury danych. Normalizacja i projektowanie relacyjnych struktur baz danych. Fazy normalizacji. Definicja zaleznosci funkcyjnych zwykłych, przechodnich, wielowartosciowych i połaczeniowych. Przykłady normalizacji tabel.
T-W-5Ochrona baz danych. Metody ochrony integralności baz danych – asercje, wiezy domenowe i wiezy globalne. Przykłady. Ochrona baz danych przed niepowołanym dostepem i przed awaria – metody. Przykłady
T-L-2Tworzenie baz danych w srodowisku MS SQL server. Modyfikacja i edycja tabeli. Tworzenie diagramu ERD. Tworzenie widoków. Sortowania zagnieżdżone. Zapytania wybierające.
T-L-4Przetwarzanie danych. Tworzenie widoków z wyrażeniami. Konwersje typów danych. Konwersje wartości Null. Przetwarzanie danych typu data i czas.
T-L-1Instalacja i konfiguracja systemu baz danych MS SQL Server 2007. Omówienie zasad dostepu i korzystania z sytemu.
T-L-3Agregacja danch. Tworzenie zapytń z funkcjami agregującymi. Złączenia lewo i prawo stronne w zapytaniach złożonych.
Metody nauczaniaM-1Metoda objaśniająco-poglądowa - wykład z prezentacjami i przykładami.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z pytaniami w formie wyboru i opisu oraz pytaniami praktycznymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna pojęć, terminologii i metodyki dotyczącej projektowania relacyjnych baz dnych o bardzo prostej strukturze. Nie zna składni języka SQL w stopniu umożliwiającym tworzenie prostych zapytań wybierających, agregujących i przetwarzających dane
3,0Student zna pojęcia, terminologię i metodykę dotyczącą projektowania relacyjnych baz danych o bardzo prostej strukturze. Zna składnię języka SQL w stopniu umożliwiającym tworzenie prostych zapytań wybierających, agregujących i przetwarzających dane
3,5Student ma wiedzę pośrednią pomiedzy ocena 3,0 i 4,0
4,0Student zna pojęcia, terminologię i metodykę dotyczącą projektowania relacyjnych baz danych o bardzo niezbyt skomplikowanej strukturze. Zna składnię języka SQL w stopniu umożliwiającym tworzenie prostych i złozonych zapytań wybierających, agregujących i przetwarzających dane wszystkich typów podstawowych.
4,5Student ma wiedzę pośrednią pomiedzy ocena 4,0 i 5,0
5,0Student zna pojęcia, terminologię i metodykę dotyczącą projektowania relacyjnych baz danych o skomplikowanej strukturze. Zna składnię języka SQL w stopniu umożliwiającym tworzenie złożonych zapytań wybierających, agregujących i przetwarzających dane wszystkich typów podstawowych. oraz wymagających stosowania konwersji typów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_C16_U01Umiejętność modelowania danych dla relacyjnej bazy danych. Umiejętność projektowania struktury logicznej i fizycznej bazy relacyjnej. Umiejetność utworzenia bazy danych w systemie MS SQL Server 2008. Umiejetność formułowania zadań do bazy danych w języku SQL.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_U13ma umiejętności w zakresie komunikowania się z otoczeniem oraz potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł, integrować je, interpretować, wyciągać wnioski a także formułować i uzasadniać opinie
ZIIP_1A_U21ma umiejętności w zakresie projektowania inżynierskiego obiektów i procesów technicznych z zastosowaniem wspomagania komputerowego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania, tworzenia, ochrony i wykorzystania systemów relacyjnych baz danych oraz nowymi trendami rozwojowymi
Treści programoweT-W-4Zasady i metody dostepu do relacyjnych baz danych – interfejs zapytan, program w jezyku programowania z wywołaniem operacji na bazie danych. Zarzadzanie danymi. Jezyki zapytan w relacyjnych bazach danych – podział jezyków i krótka ich charakterystyka. Jezyki definiowania i manipulacji danymi (DDL, DML). Jezyk SQL. Podstawowe konstrukcje jezyka DDL i DML w SQL. Zapytanie selekcyjne. Operatory logiczne i arytmetyczne, operator „in”, „exists”, „like”, „between”. Funkcje agregujace. Klauzule „group by”, „order by” oraz „having”. Zapytania zagniezdzone. Kasowanie, wstawianie i aktualizacja danych bazy danych w SQL. Suma, róznica i iloczyn mnogosciowy tabel. Nadawanie i odbieranie uprawnien w SQL. Perspektywy w relacyjnej bazie danych. Tworzenie perspektyw w SQL. Operacje na perspektywach.
T-W-1Wprowadzenie do baz danych. Podstawowe pojęcia : baza danych, system bazy danych, system zarzadzania baza danych. Przykłady komercyjnych systemów z bazami danych.
T-W-3Zasady projektowania relacyjnych baz danych. Diagramy strukturalne i obiektowe w projektowaniu struktury logicznej bazy danych. Diagramy ERD. Transformacja diagramów ERD na tabele relacyjnej bazy danych. Anomalie błednie zaprojektowanej struktury danych. Normalizacja i projektowanie relacyjnych struktur baz danych. Fazy normalizacji. Definicja zaleznosci funkcyjnych zwykłych, przechodnich, wielowartosciowych i połaczeniowych. Przykłady normalizacji tabel.
T-W-2Zasady projektowania relacyjnych baz danych. Projekt koncepcyjny - model zwiazków encji Diagramy strukturalne w projektowaniu struktury logicznej bazy danych. Diagramy ERD. Transformacja diagramów ERD na tabele relacyjnej bazy danych. Anomalie błędnie zaprojektowanej struktury danych. Normalizacja i projektowanie relacyjnych struktur baz danych. Fazy normalizacji. Definicja zaleznosci funkcyjnych zwykłych, przechodnich, wielowartosciowych i połaczeniowych. Przykłady normalizacji tabel.
T-W-5Ochrona baz danych. Metody ochrony integralności baz danych – asercje, wiezy domenowe i wiezy globalne. Przykłady. Ochrona baz danych przed niepowołanym dostepem i przed awaria – metody. Przykłady
T-L-2Tworzenie baz danych w srodowisku MS SQL server. Modyfikacja i edycja tabeli. Tworzenie diagramu ERD. Tworzenie widoków. Sortowania zagnieżdżone. Zapytania wybierające.
T-L-4Przetwarzanie danych. Tworzenie widoków z wyrażeniami. Konwersje typów danych. Konwersje wartości Null. Przetwarzanie danych typu data i czas.
T-L-1Instalacja i konfiguracja systemu baz danych MS SQL Server 2007. Omówienie zasad dostepu i korzystania z sytemu.
T-L-3Agregacja danch. Tworzenie zapytń z funkcjami agregującymi. Złączenia lewo i prawo stronne w zapytaniach złożonych.
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa z dyskusją. W ramach zajęć praktycznych realizacja zadań indywidualnych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć (wejściówek), aktywnej obecności na zajęciach oraz ocena dokumentacji własnego projektu
S-3Ocena formująca: Sprawdzian praktyczny przy komputerze umiejętności realizacji zapytań w języku SQL. Ocena realizacji projektu własnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaprojektowć relacyjnej baz danych o bardzo prostej strukturze. Nie potrafi utworzyć w języku SQL zapytań wybierających, agregujących i przetwarzających dane
3,0Student potrafi zaprojektowć i zrealizować relacyjną bazę danych o bardzo prostej strukturze w systemie MS Sql Server 2008 i potrafi utworzyć w języku SQL zapytania wybierające, agregujące i przetwarzające dane w języku SQL
3,5Student ma wiedzę pośrednia pomiędzy ocena 3,0 i 4,0
4,0Student potrafi zaprojektowć i zrealizować relacyjną bazę danych o złożonej strukturze w systemie MS SQL Server 2008 i potrafi utworzyć proste i złożone zapytania wybierające, agregujące i przetwarzające dane
4,5Student ma wiedzę pośrednia pomiędzy ocena 4,0 i 5,0
5,0Student potrafi zaprojektowć i zrealizować relacyjną bazę danych o złożonej strukturze w systemie MS Sql Server 2008 i potrafi utworzyć złożone zapytania wybierające, agregujące i przetwarzające dane wymagające zastosowania konwersji typów, złączeń i podzapytań w języku SQL. Potrafi zaprojektować i wykonać interfejs graficzny do wprowadzania danych Potrafi zaprojektować i wygenerować raport tabelaryczny i z elementami graficznymi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_1A_C16_K01Zajęcia praktyczne powinny rozwinąć kreatywność i ukształtować potrzebę ciągłego samokształcenia się w celu ich wykorzystania w przyszłych zadaniach zawodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, jest zdolny podjąć obowiązki dalszego rozwoju nauki i gospodarki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania, tworzenia, ochrony i wykorzystania systemów relacyjnych baz danych oraz nowymi trendami rozwojowymi
Treści programoweT-W-4Zasady i metody dostepu do relacyjnych baz danych – interfejs zapytan, program w jezyku programowania z wywołaniem operacji na bazie danych. Zarzadzanie danymi. Jezyki zapytan w relacyjnych bazach danych – podział jezyków i krótka ich charakterystyka. Jezyki definiowania i manipulacji danymi (DDL, DML). Jezyk SQL. Podstawowe konstrukcje jezyka DDL i DML w SQL. Zapytanie selekcyjne. Operatory logiczne i arytmetyczne, operator „in”, „exists”, „like”, „between”. Funkcje agregujace. Klauzule „group by”, „order by” oraz „having”. Zapytania zagniezdzone. Kasowanie, wstawianie i aktualizacja danych bazy danych w SQL. Suma, róznica i iloczyn mnogosciowy tabel. Nadawanie i odbieranie uprawnien w SQL. Perspektywy w relacyjnej bazie danych. Tworzenie perspektyw w SQL. Operacje na perspektywach.
T-W-3Zasady projektowania relacyjnych baz danych. Diagramy strukturalne i obiektowe w projektowaniu struktury logicznej bazy danych. Diagramy ERD. Transformacja diagramów ERD na tabele relacyjnej bazy danych. Anomalie błednie zaprojektowanej struktury danych. Normalizacja i projektowanie relacyjnych struktur baz danych. Fazy normalizacji. Definicja zaleznosci funkcyjnych zwykłych, przechodnich, wielowartosciowych i połaczeniowych. Przykłady normalizacji tabel.
T-W-2Zasady projektowania relacyjnych baz danych. Projekt koncepcyjny - model zwiazków encji Diagramy strukturalne w projektowaniu struktury logicznej bazy danych. Diagramy ERD. Transformacja diagramów ERD na tabele relacyjnej bazy danych. Anomalie błędnie zaprojektowanej struktury danych. Normalizacja i projektowanie relacyjnych struktur baz danych. Fazy normalizacji. Definicja zaleznosci funkcyjnych zwykłych, przechodnich, wielowartosciowych i połaczeniowych. Przykłady normalizacji tabel.
T-W-5Ochrona baz danych. Metody ochrony integralności baz danych – asercje, wiezy domenowe i wiezy globalne. Przykłady. Ochrona baz danych przed niepowołanym dostepem i przed awaria – metody. Przykłady
T-L-2Tworzenie baz danych w srodowisku MS SQL server. Modyfikacja i edycja tabeli. Tworzenie diagramu ERD. Tworzenie widoków. Sortowania zagnieżdżone. Zapytania wybierające.
T-L-4Przetwarzanie danych. Tworzenie widoków z wyrażeniami. Konwersje typów danych. Konwersje wartości Null. Przetwarzanie danych typu data i czas.
T-L-1Instalacja i konfiguracja systemu baz danych MS SQL Server 2007. Omówienie zasad dostepu i korzystania z sytemu.
T-L-3Agregacja danch. Tworzenie zapytń z funkcjami agregującymi. Złączenia lewo i prawo stronne w zapytaniach złożonych.
Metody nauczaniaM-2Metoda problemowa z dyskusją. W ramach zajęć praktycznych realizacja zadań indywidualnych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena przygotowania do zajęć (wejściówek), aktywnej obecności na zajęciach oraz ocena dokumentacji własnego projektu
S-3Ocena formująca: Sprawdzian praktyczny przy komputerze umiejętności realizacji zapytań w języku SQL. Ocena realizacji projektu własnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie zamodelować danych dla potrzeb bazy relacyjnej zdefiniować w jezyku SQL zapytań do bazy
3,0Student wykazuje ograniczoną samodzielność i kreatywność w zadaniach projektowania bazy relacyjnej i definiowanu zapytań do bazy w jezyku SQL
3,5Student wymaga wskazówek wcelu opracowania rozwiązania zadania.
4,0Student pracuje samodzielnie na zajęciach i nad pracami domowymi.
4,5Student pracuje samodzielnie, wykazuje znaczną kreatywność na zajęciach i w pracach domowych.
5,0Student wykazuje pełną samodzielność, kreatywność i inowacyjność w trakcie pracy na zajęciach i w rozwiązywaniu zadań domowych.