Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Menedżer i audytor systemu zarządzania jakością

Sylabus przedmiotu Six Sigma:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Menedżer i audytor systemu zarządzania jakością
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki techniczne
Profil
Moduł
Przedmiot Six Sigma
Specjalność Lean management
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Daniel Grochała <Daniel.Grochala@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 4 1,00,50egzamin
projektyP2 10 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu statystyki i podstaw zarządzania.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu technik wytwarzania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi narzędziami i metodami nowoczesnego zarządzania jakością
C-2Ukształtowanie umiejętności posługiwania się metodyką DMAIC

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Realizacja krótkiego projektu zgodnie z przyjętą metodologią DMAIC, stosując przyjęty model rozwiązywania problemów, kluczowe narzędzia analizy statystycznej oraz narzędzia z obszaru zarządzania projektem i angażowania ludzi w zmiany.10
10
wykłady
T-W-1Metodologia DMAIC (ang. Define Measure, Analyze, Improve Control, czyli Definiowanie Mierzenie Analizowanie Usprawnianie i Kontrola). Korzyści z wdrożenia metodologii w przedsiębiorstwie.4
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Przygotowanie sprawozdania z projektu61
A-P-3Przygotowanie do zaliczneia4
75
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2Studiowanie literatury16
A-W-3Przygotowanie do egzaminu5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda przypadków
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie testu.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10A_KMZJ/16_W01
Student uzyskuje wiedzę dotyczącą wdrażania metodologii DMAIC w przedsiębiorstwie.
MAS_10A_W01, MAS_10A_W05C-1T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10A_KMZJ/16_U01
Student potrafi poprowadzić w usystematyzowany sposób inicjatywę usprawniającą mającą charakter projektu, usprawnić proces, aby spełniał wymagania Klienta.
MAS_10A_U04, MAS_10A_U06C-2T-P-1M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10A_KMZJ/16_K01
Student uzyskuje świadomość potrzeby ciągłego dokształcania siebie i innych w zakresie wykorzystania metod statystycznych do analizy danych i podejmowania racjonalnych decyzji.
MAS_10A_K02, MAS_10A_K03C-2T-P-1M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MAS_10A_KMZJ/16_W01
Student uzyskuje wiedzę dotyczącą wdrażania metodologii DMAIC w przedsiębiorstwie.
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę dotyczącą metodologii DMAIC .
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MAS_10A_KMZJ/16_U01
Student potrafi poprowadzić w usystematyzowany sposób inicjatywę usprawniającą mającą charakter projektu, usprawnić proces, aby spełniał wymagania Klienta.
2,0
3,0Ma umiejętność poprowadzienia w usystematyzowany sposób inicjatywy usprawniającej mającej charakter projektu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MAS_10A_KMZJ/16_K01
Student uzyskuje świadomość potrzeby ciągłego dokształcania siebie i innych w zakresie wykorzystania metod statystycznych do analizy danych i podejmowania racjonalnych decyzji.
2,0
3,0Posiada świadomość potrzeby ciągłego dokształcania siebie i innych w zakresie wykorzystania metod statystycznych do analizy danych i podejmowania racjonalnych decyzji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Czyżewski B., Metody statystyczne w sterowaniu jakością procesów technologicznych., Wielkopolski Klub Jakości FSNT NOT, Poznań, 2009
  2. Sałaciński T., Sześć Sigma w procesie wytwórczym, ebook
  3. Eckes G., Six Sigma Jako Trwały Element Kultury Organizacji, MT Biznes, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Realizacja krótkiego projektu zgodnie z przyjętą metodologią DMAIC, stosując przyjęty model rozwiązywania problemów, kluczowe narzędzia analizy statystycznej oraz narzędzia z obszaru zarządzania projektem i angażowania ludzi w zmiany.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metodologia DMAIC (ang. Define Measure, Analyze, Improve Control, czyli Definiowanie Mierzenie Analizowanie Usprawnianie i Kontrola). Korzyści z wdrożenia metodologii w przedsiębiorstwie.4
4

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2Przygotowanie sprawozdania z projektu61
A-P-3Przygotowanie do zaliczneia4
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2Studiowanie literatury16
A-W-3Przygotowanie do egzaminu5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMAS_10A_KMZJ/16_W01Student uzyskuje wiedzę dotyczącą wdrażania metodologii DMAIC w przedsiębiorstwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_W01zna zaawansowane metody, techniki, narzędzia w obszarze inżynierii jakości
MAS_10A_W05zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich związanych z inżynierią jakości, w tym metody twórczego myślenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi narzędziami i metodami nowoczesnego zarządzania jakością
Treści programoweT-W-1Metodologia DMAIC (ang. Define Measure, Analyze, Improve Control, czyli Definiowanie Mierzenie Analizowanie Usprawnianie i Kontrola). Korzyści z wdrożenia metodologii w przedsiębiorstwie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie testu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę dotyczącą metodologii DMAIC .
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMAS_10A_KMZJ/16_U01Student potrafi poprowadzić w usystematyzowany sposób inicjatywę usprawniającą mającą charakter projektu, usprawnić proces, aby spełniał wymagania Klienta.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_U04potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych technik i technologii w zakresie inżynierii jakości
MAS_10A_U06potrafi zastosować odpowiednie techniki, metody oraz koncepcje twórczego rozwiązywania problemów charakterystycznych dla inżynierii jakości
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności posługiwania się metodyką DMAIC
Treści programoweT-P-1Realizacja krótkiego projektu zgodnie z przyjętą metodologią DMAIC, stosując przyjęty model rozwiązywania problemów, kluczowe narzędzia analizy statystycznej oraz narzędzia z obszaru zarządzania projektem i angażowania ludzi w zmiany.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma umiejętność poprowadzienia w usystematyzowany sposób inicjatywy usprawniającej mającej charakter projektu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMAS_10A_KMZJ/16_K01Student uzyskuje świadomość potrzeby ciągłego dokształcania siebie i innych w zakresie wykorzystania metod statystycznych do analizy danych i podejmowania racjonalnych decyzji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_K02potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
MAS_10A_K03rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w sposób powszechnie zrozumiały, informacji i opinii o rozwoju i osiągnięciach nauki w zakresie inżynierii jakości
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności posługiwania się metodyką DMAIC
Treści programoweT-P-1Realizacja krótkiego projektu zgodnie z przyjętą metodologią DMAIC, stosując przyjęty model rozwiązywania problemów, kluczowe narzędzia analizy statystycznej oraz narzędzia z obszaru zarządzania projektem i angażowania ludzi w zmiany.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada świadomość potrzeby ciągłego dokształcania siebie i innych w zakresie wykorzystania metod statystycznych do analizy danych i podejmowania racjonalnych decyzji.
3,5
4,0
4,5
5,0