Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Menedżer i audytor systemu zarządzania jakością
specjalność: zarządzanie jakością

Sylabus przedmiotu Rozwinięcie funkcji jakości: QFD, Analiza wartości, Projektowanie eksperymentu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Menedżer i audytor systemu zarządzania jakością
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki techniczne
Profil
Moduł
Przedmiot Rozwinięcie funkcji jakości: QFD, Analiza wartości, Projektowanie eksperymentu
Specjalność zarządzanie jakością
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Eliza Jarysz-Kamińska <Eliza.Jarysz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 4 1,00,50zaliczenie
projektyP2 6 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu zarządzania jakością
W-2Podstawowa wiedza z zakresu technik wytwarzania.
W-3Wiedza i umiejętnopść wykorzystnia narzędzi zarządzania jakością

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu charakterystyki projakościowej produktu
C-2Zapoznanie studentów z metodami nowoczesnego zarządzania jakością
C-3Ukształtowanie umiejętności posługiwania się metodami stosowanymi w nowoczesnym zarządzaniu jakością

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Studia przypadku z zakresu analizy wartości, metody QFD oraz projektowania eksperymentu. Wykonanie projektu obejmującego ww. metody6
6
wykłady
T-W-1TQM – metody doskonalenia: definicje pojęć. Analiza wartości: charakterystyka , etapy prac i obszar zastosowań, formułowanie funkcji, wybór optymalnego rozwiązania. Metoda QFD: analiza macierzy zwanej domem jakości. Projektowanie eksperymentu: definicja, cele i czynniki uwzględniane w eksperymentach.4
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach6
A-P-2Opracowanie sprawozdania z projektu40
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia4
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2Studiowanie literatury16
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda przypadków
M-3Projekt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne potwierdzające przyswojenie i zrozumienie wiedzy oraz posiadanie umiejętności
S-2Ocena formująca: Opracowanie i zaliczenie sprawozdania z wykładów i ćwiczeń projektowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10A_KMZJ/18_W01
Student uzyskuje wiedzę dotyczącą podstawowych definicji pojęć i charakterystyki metod stosowanych w projektowaniu jakości takich jak: analiza wartości, QFD, projektowania eksperymentu.
MAS_10A_W01, MAS_10A_W03, MAS_10A_W05C-1, C-2T-W-1M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10A_KMZJ/18_U01
Student uzyskuje umiejętność wykorzystania w praktyce analizy wartości; QFD; projektowania eksperymentu.
MAS_10A_U01, MAS_10A_U04, MAS_10A_U06C-3T-P-1M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10A_KMZJ/18_K01
Student uczy się pracować w grupie.
MAS_10A_K01C-3T-P-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MAS_10A_KMZJ/18_W01
Student uzyskuje wiedzę dotyczącą podstawowych definicji pojęć i charakterystyki metod stosowanych w projektowaniu jakości takich jak: analiza wartości, QFD, projektowania eksperymentu.
2,0
3,0Posiada wiedzę dotyczącą podstawowych definicji pojęć i charakterystyki metod stosowanych w projektowaniu jakości takich jak: analiza wartości, QFD, projektowania eksperymentu na poziomie pozwlającym na ich wykorzystanie w praktyce
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MAS_10A_KMZJ/18_U01
Student uzyskuje umiejętność wykorzystania w praktyce analizy wartości; QFD; projektowania eksperymentu.
2,0
3,0Posiada umiejętność wykorzystanie a praktyce wybranej metody analizy wartości; QFD; projektowania eksperymentu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MAS_10A_KMZJ/18_K01
Student uczy się pracować w grupie.
2,0
3,0Potrafi współdziałąć w grupie w celu wykonia zadanego zadania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gabrusewicz W., Hamrol M., Kurtys E., Sobolewski H., Analiza wartości jako narzędzie optymalizacji kosztów własnych przedsiębiorstwa, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań, 1998
  2. Michał Wójcik, Proces podejmowania decyzji w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo e-bookowo, 2009
  3. Borkowski S., Ulewicz R., Zarządzanie produkcją. Systemy produkcyjne, Oficyna Wyd. „Humanitas”, Sosnowiec, 2008

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Studia przypadku z zakresu analizy wartości, metody QFD oraz projektowania eksperymentu. Wykonanie projektu obejmującego ww. metody6
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1TQM – metody doskonalenia: definicje pojęć. Analiza wartości: charakterystyka , etapy prac i obszar zastosowań, formułowanie funkcji, wybór optymalnego rozwiązania. Metoda QFD: analiza macierzy zwanej domem jakości. Projektowanie eksperymentu: definicja, cele i czynniki uwzględniane w eksperymentach.4
4

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach6
A-P-2Opracowanie sprawozdania z projektu40
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia4
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2Studiowanie literatury16
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMAS_10A_KMZJ/18_W01Student uzyskuje wiedzę dotyczącą podstawowych definicji pojęć i charakterystyki metod stosowanych w projektowaniu jakości takich jak: analiza wartości, QFD, projektowania eksperymentu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_W01zna zaawansowane metody, techniki, narzędzia w obszarze inżynierii jakości
MAS_10A_W03ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę z zakresu zarządzania i inżynierii jakości, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania funkcjami technicznymi na poziomie strategicznym w obszarze jakości
MAS_10A_W05zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich związanych z inżynierią jakości, w tym metody twórczego myślenia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu charakterystyki projakościowej produktu
C-2Zapoznanie studentów z metodami nowoczesnego zarządzania jakością
Treści programoweT-W-1TQM – metody doskonalenia: definicje pojęć. Analiza wartości: charakterystyka , etapy prac i obszar zastosowań, formułowanie funkcji, wybór optymalnego rozwiązania. Metoda QFD: analiza macierzy zwanej domem jakości. Projektowanie eksperymentu: definicja, cele i czynniki uwzględniane w eksperymentach.
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne potwierdzające przyswojenie i zrozumienie wiedzy oraz posiadanie umiejętności
S-2Ocena formująca: Opracowanie i zaliczenie sprawozdania z wykładów i ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada wiedzę dotyczącą podstawowych definicji pojęć i charakterystyki metod stosowanych w projektowaniu jakości takich jak: analiza wartości, QFD, projektowania eksperymentu na poziomie pozwlającym na ich wykorzystanie w praktyce
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMAS_10A_KMZJ/18_U01Student uzyskuje umiejętność wykorzystania w praktyce analizy wartości; QFD; projektowania eksperymentu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_U01potrafi pracować indywidualnie i w zespole, kierować zespołami działalności twórczej w produkcji
MAS_10A_U04potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych technik i technologii w zakresie inżynierii jakości
MAS_10A_U06potrafi zastosować odpowiednie techniki, metody oraz koncepcje twórczego rozwiązywania problemów charakterystycznych dla inżynierii jakości
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności posługiwania się metodami stosowanymi w nowoczesnym zarządzaniu jakością
Treści programoweT-P-1Studia przypadku z zakresu analizy wartości, metody QFD oraz projektowania eksperymentu. Wykonanie projektu obejmującego ww. metody
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków
M-3Projekt
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne potwierdzające przyswojenie i zrozumienie wiedzy oraz posiadanie umiejętności
S-2Ocena formująca: Opracowanie i zaliczenie sprawozdania z wykładów i ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada umiejętność wykorzystanie a praktyce wybranej metody analizy wartości; QFD; projektowania eksperymentu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMAS_10A_KMZJ/18_K01Student uczy się pracować w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_K01potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności posługiwania się metodami stosowanymi w nowoczesnym zarządzaniu jakością
Treści programoweT-P-1Studia przypadku z zakresu analizy wartości, metody QFD oraz projektowania eksperymentu. Wykonanie projektu obejmującego ww. metody
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Opracowanie i zaliczenie sprawozdania z wykładów i ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi współdziałąć w grupie w celu wykonia zadanego zadania.
3,5
4,0
4,5
5,0