Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Menedżer i audytor systemu zarządzania jakością
specjalność: Lean management

Sylabus przedmiotu Style i systemy zarządzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Menedżer i audytor systemu zarządzania jakością
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki techniczne
Profil
Moduł
Przedmiot Style i systemy zarządzania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Roma Strulak <Roma.Strulak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 10 2,00,40egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 12 2,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw organizacji przedsiębiorstwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z wiedzą z zakresu stylów i systemów zarządzania występujących w różnych formach organizacji.
C-2Ukształtowanie umiejętności dostosowania odpowiedniego stylu zarządzania do różnych form organizacyjnych występujących w przedsiębiorstwie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Koncepcje zarządzania w przedsiębiorstwie. Style zarządzania. Przepływy informacji. Parametry struktury organizacyjnej i ich projektowanie. Zmiany organizacyjne. Metody oceniania i motywowania w zarządzaniu jakością. Przywództwo dla zarządzania jakością. Praca Grupowa. Trening partycypacji decyzyjnej. Studia przypadku. Ćwiczenia praktyczne12
12
wykłady
T-W-1Koncepcje zarządzania w przedsiębiorstwie. Style zarządzania. Przepływy informacji. Parametry struktury organizacyjnej i ich projektowanie. Zmiany organizacyjne. Metody oceniania i motywowania w zarządzaniu jakością. Przywództwo dla zarządzania jakością.10
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2Opracowanie sprawozdania z ćwiczeń28
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia10
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury28
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia12
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda przypadków
M-3Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocenie każdorazowo podlegają zadania wykonywane na ćwiczeniach – średnia uzyskana z wszystkich wykonanych ćwiczeń jest oceną końcową na zaliczenie ćwiczeń. Dodatkowo oceniana jest wiedza studenta podczas egzaminu ustnego z wykładów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10A_MSZJ/13_W01
Student uzyskuje wiedzę dotyczącą zarządzania występujących w różnych formach organizacji. Potrafi wyróżnić i scharakteryzować różne style zarządzania, posiada wiedzę na temat przywództwa w organizacji oraz podstawowych systemów zarządzania.
MAS_10A_W03C-1T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10A_MSZJ/13_U01
Student uzyskuje umiejętność dostosowania odpowiedniego stylu zarządzania do różnych form organizacyjnych występujących w przedsiębiorstwie oraz zna podstawy i uwarunkowania wprowadzania zmian w organizacji.
MAS_10A_U01, MAS_10A_U02C-2T-A-1M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10A_MSZJ/13_K01
Student uczy się pracować w grupie.
MAS_10A_K01C-2T-A-1M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MAS_10A_MSZJ/13_W01
Student uzyskuje wiedzę dotyczącą zarządzania występujących w różnych formach organizacji. Potrafi wyróżnić i scharakteryzować różne style zarządzania, posiada wiedzę na temat przywództwa w organizacji oraz podstawowych systemów zarządzania.
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania występujących w różnych formach organizacji. Potrafi wyróżnić i scharakteryzować różne style zarządzania, posiada wiedzę na temat przywództwa w organizacji oraz podstawowych systemów zarządzania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MAS_10A_MSZJ/13_U01
Student uzyskuje umiejętność dostosowania odpowiedniego stylu zarządzania do różnych form organizacyjnych występujących w przedsiębiorstwie oraz zna podstawy i uwarunkowania wprowadzania zmian w organizacji.
2,0
3,0Posiada umiejętność dostosowania odpowiedniego stylu zarządzania do różnych form organizacyjnych występujących w przedsiębiorstwie oraz zna podstawy i uwarunkowania wprowadzania zmian w organizacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
MAS_10A_MSZJ/13_K01
Student uczy się pracować w grupie.
2,0
3,0Potrafi wspólpracować z innymi przy rozwiązywaniu zadań
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. James A.F. Stoner, R. Edward Freeman, Daniel R. Gilbert, Jr., Kierowanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2001
  2. Ricky W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010
  3. Henryk Król, Antoni Ludwiczyński, Zarządzanie zasobami ludzkimi. Podręcznik Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011
  4. Ken Blanchard, Przywództwo wyższego stopnia. Blanchard o przywództwie i tworzeniu efektywnych organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Koncepcje zarządzania w przedsiębiorstwie. Style zarządzania. Przepływy informacji. Parametry struktury organizacyjnej i ich projektowanie. Zmiany organizacyjne. Metody oceniania i motywowania w zarządzaniu jakością. Przywództwo dla zarządzania jakością. Praca Grupowa. Trening partycypacji decyzyjnej. Studia przypadku. Ćwiczenia praktyczne12
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Koncepcje zarządzania w przedsiębiorstwie. Style zarządzania. Przepływy informacji. Parametry struktury organizacyjnej i ich projektowanie. Zmiany organizacyjne. Metody oceniania i motywowania w zarządzaniu jakością. Przywództwo dla zarządzania jakością.10
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach12
A-A-2Opracowanie sprawozdania z ćwiczeń28
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury28
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia12
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMAS_10A_MSZJ/13_W01Student uzyskuje wiedzę dotyczącą zarządzania występujących w różnych formach organizacji. Potrafi wyróżnić i scharakteryzować różne style zarządzania, posiada wiedzę na temat przywództwa w organizacji oraz podstawowych systemów zarządzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_W03ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę z zakresu zarządzania i inżynierii jakości, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania funkcjami technicznymi na poziomie strategicznym w obszarze jakości
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z wiedzą z zakresu stylów i systemów zarządzania występujących w różnych formach organizacji.
Treści programoweT-W-1Koncepcje zarządzania w przedsiębiorstwie. Style zarządzania. Przepływy informacji. Parametry struktury organizacyjnej i ich projektowanie. Zmiany organizacyjne. Metody oceniania i motywowania w zarządzaniu jakością. Przywództwo dla zarządzania jakością.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocenie każdorazowo podlegają zadania wykonywane na ćwiczeniach – średnia uzyskana z wszystkich wykonanych ćwiczeń jest oceną końcową na zaliczenie ćwiczeń. Dodatkowo oceniana jest wiedza studenta podczas egzaminu ustnego z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania występujących w różnych formach organizacji. Potrafi wyróżnić i scharakteryzować różne style zarządzania, posiada wiedzę na temat przywództwa w organizacji oraz podstawowych systemów zarządzania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMAS_10A_MSZJ/13_U01Student uzyskuje umiejętność dostosowania odpowiedniego stylu zarządzania do różnych form organizacyjnych występujących w przedsiębiorstwie oraz zna podstawy i uwarunkowania wprowadzania zmian w organizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_U01potrafi pracować indywidualnie i w zespole, kierować zespołami działalności twórczej w produkcji
MAS_10A_U02potrafi przygotować i przedstawić prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu inżynierii produkcji
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności dostosowania odpowiedniego stylu zarządzania do różnych form organizacyjnych występujących w przedsiębiorstwie.
Treści programoweT-A-1Koncepcje zarządzania w przedsiębiorstwie. Style zarządzania. Przepływy informacji. Parametry struktury organizacyjnej i ich projektowanie. Zmiany organizacyjne. Metody oceniania i motywowania w zarządzaniu jakością. Przywództwo dla zarządzania jakością. Praca Grupowa. Trening partycypacji decyzyjnej. Studia przypadku. Ćwiczenia praktyczne
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocenie każdorazowo podlegają zadania wykonywane na ćwiczeniach – średnia uzyskana z wszystkich wykonanych ćwiczeń jest oceną końcową na zaliczenie ćwiczeń. Dodatkowo oceniana jest wiedza studenta podczas egzaminu ustnego z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada umiejętność dostosowania odpowiedniego stylu zarządzania do różnych form organizacyjnych występujących w przedsiębiorstwie oraz zna podstawy i uwarunkowania wprowadzania zmian w organizacji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięMAS_10A_MSZJ/13_K01Student uczy się pracować w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_K01potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności dostosowania odpowiedniego stylu zarządzania do różnych form organizacyjnych występujących w przedsiębiorstwie.
Treści programoweT-A-1Koncepcje zarządzania w przedsiębiorstwie. Style zarządzania. Przepływy informacji. Parametry struktury organizacyjnej i ich projektowanie. Zmiany organizacyjne. Metody oceniania i motywowania w zarządzaniu jakością. Przywództwo dla zarządzania jakością. Praca Grupowa. Trening partycypacji decyzyjnej. Studia przypadku. Ćwiczenia praktyczne
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocenie każdorazowo podlegają zadania wykonywane na ćwiczeniach – średnia uzyskana z wszystkich wykonanych ćwiczeń jest oceną końcową na zaliczenie ćwiczeń. Dodatkowo oceniana jest wiedza studenta podczas egzaminu ustnego z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wspólpracować z innymi przy rozwiązywaniu zadań
3,5
4,0
4,5
5,0