Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Materials Engineering (S2)
specjalność: Processing of Polymer Materials

Sylabus przedmiotu Institutions and Mechanisms Governing the EU:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Materials Engineering
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Institutions and Mechanisms Governing the EU
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Marzena Zychowicz <Marzena-Zychowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1General knowledge of society

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Knowledge of basic circumstances behind the EU foundation, competences of certain EU institutions, mechanisms of their functioning and relations between them.
C-2Providing the student with a set of skills enabling him or her with the ability to recognise the EU and its institutions as an entity influencing the political, economical and social life in a global, European and national dimension (EU members).
C-3Implementation of the EU and its mechanisms knowledge in the future professional activity as means of articulating the sector's needs in relation to influencing politics and the knowledge on EU funds acquisition.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1European Union genesis (Reasons behind founding the basis of modern European Union. Rome and Paris treaties)1
T-W-2Main EU institutions (European Council, Council of the European Union, European Parliament, European Comission, Court of Justice of the European Union, European Court of Auditors).1
T-W-3Other EU institutions (European Central Bank, Committee of the Regions, European Economic and Social Committee among others).1
T-W-4European Union decision-making process.1
T-W-5Main European Union policies (agricultural, regional, transportation, competition protection, social employment, environment preservation, social and energetic policies among others).2
T-W-6Single European market (great freedoms, free movement of goods, services, capital and people)2
T-W-7Europa 2020 Strategy and other attempts on reforming the EU.1
T-W-8European Union extension phases.1
T-W-9EU funds as a mean of development, bridging the gaps and implementing the idea of European solidarity.2
T-W-10Polish EU membership (road to membership, current balance).2
T-W-11Final exam1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Attendance15
A-W-2Preparation for completing the course13
A-W-3Duty hours2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Conversational lecture
M-2Information lecture
M-3Problem-focused lecture
M-4Case study

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Meritorical activity
S-2Ocena formująca: Presentation on a chosen topic
S-3Ocena formująca: Graded meritorical activity during the course
S-4Ocena podsumowująca: Final conversation

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_A04-1_W01
Zna podstawowe zagadnienia z zakresu instytucji UE i mechanizmów ich funkcjonowania.
ME_2A_W06C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_A04-1_U01
Potrafi trafnie opisać i wyjaśnić wpływ UE, poprzez różne instytucje i mechanizmy, na ważne makrowydarzenia na płaszczyźnie politycznej, ekonomicznej i społecznej w wymiarze globalnym i krajowym.
ME_2A_U01C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_A04-1_K01
Potrafi artykułować potrzeby swojej branży poprzez znajomość reguł tworzenia polityk branżowych. Potrafi zidentyfikować źródła pomocy finansowej UE dla różnych rodzajów działalności.
ME_2A_K04C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11M-1, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_2A_A04-1_W01
Zna podstawowe zagadnienia z zakresu instytucji UE i mechanizmów ich funkcjonowania.
2,0Nie zna podstawowych zagadnień z zakresu instytucji UE i funkcjonowania mechanizmów UE.
3,0posseses basic knowledge on genesis, goals and functioning mechanisms of foundations of today's EU institutions
3,5Wykazuje całościową wiedzę faktograficzną dotyczącą genezy, celów i mechanizmów funkcjonowania instytucji UE, lecz ma duże braki w zrozumieniu zależności i powiązań pomiędzy nimi.
4,0Posiada całościową wiedzę dotyczącą genezy, celów i mechanizmów funkcjonowania instytucji UE, i zna uwarunkowania oraz najważniejsze zależności i formy współpracy instytucji UE.
4,5Posiada całościową wiedzę na temat genezy i uwarunkowania powstania protoplastów oraz współczesnych instytucji UE. Zna ich funkcje i kompetencje. Rozumie i zna formy współpracy oraz wzajemne zależności.
5,0Posiada wyczerpującą wiedzę na temat instytucji UE. Wiedza wykracza poza literaturę obowiązkową.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_2A_A04-1_U01
Potrafi trafnie opisać i wyjaśnić wpływ UE, poprzez różne instytucje i mechanizmy, na ważne makrowydarzenia na płaszczyźnie politycznej, ekonomicznej i społecznej w wymiarze globalnym i krajowym.
2,0Nie posiada podstawowych umiejętności pozwalających opisać i wyjaśnić wpływ UE na ważne wydarzenia polityczne, ekonomiczne i społeczne w wymiarze globalnym i krajowym.
3,0capable of basic description and explanation of EU's influence on the most important and national global events in their political, economic and social aspect.
3,5Potrafi trafnie opisać i wyjaśnić wpływ UE na istotne wydarzenia na płaszczyznach politycznej, ekonomicznej i społecznej w wymiarze globalnym i krajowym. Potrafi wskazać najważniejsze mechanizmy generowania tych wydarzeń.
4,0Identyfikuje instytucje UE i mechanizmy ich funkcjonowania oraz wzajemne zależności z implikacjami w postaci licznych wydarzeń w kraju i na świecie.
4,5Potrafi postawić względnie obszerne diagnozy dotyczące uwarunkowań najważniejszych wydarzeń politycznych, ekonomicznych i społecznych w kontekście funkcjonowania UE.
5,0Umie wyjaśnić uwarunkowania i konsekwencje wydarzeń w wymiarze lokalnym i globalnym jako implikację funkcjonowania najważniejszych instytucji UE w kontekście najważniejszych ich decyzji oraz celów funkcjonowania.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_2A_A04-1_K01
Potrafi artykułować potrzeby swojej branży poprzez znajomość reguł tworzenia polityk branżowych. Potrafi zidentyfikować źródła pomocy finansowej UE dla różnych rodzajów działalności.
2,0Nie potrafi powiązać interesów i potrzeb swojej branży zawodowej z możliwościami jakie stwarza członkostwo w UE.
3,0aware of possibilities laying in the EU membership according to his or her professional field of interest. Unable of providing broad descriptions of the aforementioned.
3,5Potrafi samodzielnie określić polityki UE i ich podstawowe treści, które mogą być pomocne w trafnie zidentyfikowanych, podstawowych potrzebach branży zawodowej. Umie wskazać główne źródło pomocy finansowej UE dla swojej branży zawodowej.
4,0Potrafi wskazać główne mechanizmy artykulacji potrzeb swojej branży (pokrewnych) poprzez trafne wskazanie polityk szczegółowych UE. Umie wskazać główne instytucje krajowe zarządzające środkami UE.
4,5Jest w stanie zidentyfikować najważniejsze źródła pomocy UE dla różnych przedsięwzięć w swojej branży w UE. Potrafi określić zasadnicze etapy na drodze do ich absorpcji.
5,0Potrafi określić praktyczne kroki w procesie artykulacji potrzeb swojej branży w UE, umie wskazać najważniejsze elementy budowy wniosku aplikacyjnego do instytucji zarządzających (pośredniczących) funduszami UE.

Literatura podstawowa

  1. Małuszyńska E., Kompendium wiedzy o Unii Europejskiej, PWN, Warszawa, 2007
  2. Latoszek E., Integracja europejska. Mechanizmy i wyzwania, KiW, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Śwista M., Tkaczyński J., Willa R., Fundusze Unii Europejskiej 2007-2013. Cele, działania, środki, Wydawnictwo UJ, Warszawa, 2008
  2. Kaczmarek J., Unia Europejska. Trudne dojrzewanie, Wrocław, 2003

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1European Union genesis (Reasons behind founding the basis of modern European Union. Rome and Paris treaties)1
T-W-2Main EU institutions (European Council, Council of the European Union, European Parliament, European Comission, Court of Justice of the European Union, European Court of Auditors).1
T-W-3Other EU institutions (European Central Bank, Committee of the Regions, European Economic and Social Committee among others).1
T-W-4European Union decision-making process.1
T-W-5Main European Union policies (agricultural, regional, transportation, competition protection, social employment, environment preservation, social and energetic policies among others).2
T-W-6Single European market (great freedoms, free movement of goods, services, capital and people)2
T-W-7Europa 2020 Strategy and other attempts on reforming the EU.1
T-W-8European Union extension phases.1
T-W-9EU funds as a mean of development, bridging the gaps and implementing the idea of European solidarity.2
T-W-10Polish EU membership (road to membership, current balance).2
T-W-11Final exam1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Attendance15
A-W-2Preparation for completing the course13
A-W-3Duty hours2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_2A_A04-1_W01Zna podstawowe zagadnienia z zakresu instytucji UE i mechanizmów ich funkcjonowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówME_2A_W06Has knowledge necessary for understanding social, economic, legal and other extra-technological aspects of engineering activities and their application in practice
Cel przedmiotuC-1Knowledge of basic circumstances behind the EU foundation, competences of certain EU institutions, mechanisms of their functioning and relations between them.
C-2Providing the student with a set of skills enabling him or her with the ability to recognise the EU and its institutions as an entity influencing the political, economical and social life in a global, European and national dimension (EU members).
C-3Implementation of the EU and its mechanisms knowledge in the future professional activity as means of articulating the sector's needs in relation to influencing politics and the knowledge on EU funds acquisition.
Treści programoweT-W-1European Union genesis (Reasons behind founding the basis of modern European Union. Rome and Paris treaties)
T-W-2Main EU institutions (European Council, Council of the European Union, European Parliament, European Comission, Court of Justice of the European Union, European Court of Auditors).
T-W-3Other EU institutions (European Central Bank, Committee of the Regions, European Economic and Social Committee among others).
T-W-4European Union decision-making process.
T-W-5Main European Union policies (agricultural, regional, transportation, competition protection, social employment, environment preservation, social and energetic policies among others).
T-W-6Single European market (great freedoms, free movement of goods, services, capital and people)
T-W-7Europa 2020 Strategy and other attempts on reforming the EU.
T-W-8European Union extension phases.
T-W-9EU funds as a mean of development, bridging the gaps and implementing the idea of European solidarity.
T-W-10Polish EU membership (road to membership, current balance).
T-W-11Final exam
Metody nauczaniaM-2Information lecture
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Meritorical activity
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych zagadnień z zakresu instytucji UE i funkcjonowania mechanizmów UE.
3,0posseses basic knowledge on genesis, goals and functioning mechanisms of foundations of today's EU institutions
3,5Wykazuje całościową wiedzę faktograficzną dotyczącą genezy, celów i mechanizmów funkcjonowania instytucji UE, lecz ma duże braki w zrozumieniu zależności i powiązań pomiędzy nimi.
4,0Posiada całościową wiedzę dotyczącą genezy, celów i mechanizmów funkcjonowania instytucji UE, i zna uwarunkowania oraz najważniejsze zależności i formy współpracy instytucji UE.
4,5Posiada całościową wiedzę na temat genezy i uwarunkowania powstania protoplastów oraz współczesnych instytucji UE. Zna ich funkcje i kompetencje. Rozumie i zna formy współpracy oraz wzajemne zależności.
5,0Posiada wyczerpującą wiedzę na temat instytucji UE. Wiedza wykracza poza literaturę obowiązkową.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_2A_A04-1_U01Potrafi trafnie opisać i wyjaśnić wpływ UE, poprzez różne instytucje i mechanizmy, na ważne makrowydarzenia na płaszczyźnie politycznej, ekonomicznej i społecznej w wymiarze globalnym i krajowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówME_2A_U01Can acquire information from literature, databases and other sources; also in a foreign language; can integrate obtained information, interpret them, draw conclusions and formulate and justify opinions
Cel przedmiotuC-1Knowledge of basic circumstances behind the EU foundation, competences of certain EU institutions, mechanisms of their functioning and relations between them.
C-2Providing the student with a set of skills enabling him or her with the ability to recognise the EU and its institutions as an entity influencing the political, economical and social life in a global, European and national dimension (EU members).
C-3Implementation of the EU and its mechanisms knowledge in the future professional activity as means of articulating the sector's needs in relation to influencing politics and the knowledge on EU funds acquisition.
Treści programoweT-W-1European Union genesis (Reasons behind founding the basis of modern European Union. Rome and Paris treaties)
T-W-2Main EU institutions (European Council, Council of the European Union, European Parliament, European Comission, Court of Justice of the European Union, European Court of Auditors).
T-W-3Other EU institutions (European Central Bank, Committee of the Regions, European Economic and Social Committee among others).
T-W-4European Union decision-making process.
T-W-5Main European Union policies (agricultural, regional, transportation, competition protection, social employment, environment preservation, social and energetic policies among others).
T-W-6Single European market (great freedoms, free movement of goods, services, capital and people)
T-W-7Europa 2020 Strategy and other attempts on reforming the EU.
T-W-8European Union extension phases.
T-W-9EU funds as a mean of development, bridging the gaps and implementing the idea of European solidarity.
T-W-10Polish EU membership (road to membership, current balance).
T-W-11Final exam
Metody nauczaniaM-3Problem-focused lecture
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Presentation on a chosen topic
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada podstawowych umiejętności pozwalających opisać i wyjaśnić wpływ UE na ważne wydarzenia polityczne, ekonomiczne i społeczne w wymiarze globalnym i krajowym.
3,0capable of basic description and explanation of EU's influence on the most important and national global events in their political, economic and social aspect.
3,5Potrafi trafnie opisać i wyjaśnić wpływ UE na istotne wydarzenia na płaszczyznach politycznej, ekonomicznej i społecznej w wymiarze globalnym i krajowym. Potrafi wskazać najważniejsze mechanizmy generowania tych wydarzeń.
4,0Identyfikuje instytucje UE i mechanizmy ich funkcjonowania oraz wzajemne zależności z implikacjami w postaci licznych wydarzeń w kraju i na świecie.
4,5Potrafi postawić względnie obszerne diagnozy dotyczące uwarunkowań najważniejszych wydarzeń politycznych, ekonomicznych i społecznych w kontekście funkcjonowania UE.
5,0Umie wyjaśnić uwarunkowania i konsekwencje wydarzeń w wymiarze lokalnym i globalnym jako implikację funkcjonowania najważniejszych instytucji UE w kontekście najważniejszych ich decyzji oraz celów funkcjonowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_2A_A04-1_K01Potrafi artykułować potrzeby swojej branży poprzez znajomość reguł tworzenia polityk branżowych. Potrafi zidentyfikować źródła pomocy finansowej UE dla różnych rodzajów działalności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówME_2A_K04Can co-operate and work in team taking various roles and can appropriately set forth priorities serving the completion of a task determined by him/herself and others
Cel przedmiotuC-1Knowledge of basic circumstances behind the EU foundation, competences of certain EU institutions, mechanisms of their functioning and relations between them.
C-2Providing the student with a set of skills enabling him or her with the ability to recognise the EU and its institutions as an entity influencing the political, economical and social life in a global, European and national dimension (EU members).
C-3Implementation of the EU and its mechanisms knowledge in the future professional activity as means of articulating the sector's needs in relation to influencing politics and the knowledge on EU funds acquisition.
Treści programoweT-W-1European Union genesis (Reasons behind founding the basis of modern European Union. Rome and Paris treaties)
T-W-2Main EU institutions (European Council, Council of the European Union, European Parliament, European Comission, Court of Justice of the European Union, European Court of Auditors).
T-W-3Other EU institutions (European Central Bank, Committee of the Regions, European Economic and Social Committee among others).
T-W-4European Union decision-making process.
T-W-5Main European Union policies (agricultural, regional, transportation, competition protection, social employment, environment preservation, social and energetic policies among others).
T-W-6Single European market (great freedoms, free movement of goods, services, capital and people)
T-W-7Europa 2020 Strategy and other attempts on reforming the EU.
T-W-8European Union extension phases.
T-W-9EU funds as a mean of development, bridging the gaps and implementing the idea of European solidarity.
T-W-10Polish EU membership (road to membership, current balance).
T-W-11Final exam
Metody nauczaniaM-1Conversational lecture
M-3Problem-focused lecture
M-4Case study
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Meritorical activity
S-2Ocena formująca: Presentation on a chosen topic
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi powiązać interesów i potrzeb swojej branży zawodowej z możliwościami jakie stwarza członkostwo w UE.
3,0aware of possibilities laying in the EU membership according to his or her professional field of interest. Unable of providing broad descriptions of the aforementioned.
3,5Potrafi samodzielnie określić polityki UE i ich podstawowe treści, które mogą być pomocne w trafnie zidentyfikowanych, podstawowych potrzebach branży zawodowej. Umie wskazać główne źródło pomocy finansowej UE dla swojej branży zawodowej.
4,0Potrafi wskazać główne mechanizmy artykulacji potrzeb swojej branży (pokrewnych) poprzez trafne wskazanie polityk szczegółowych UE. Umie wskazać główne instytucje krajowe zarządzające środkami UE.
4,5Jest w stanie zidentyfikować najważniejsze źródła pomocy UE dla różnych przedsięwzięć w swojej branży w UE. Potrafi określić zasadnicze etapy na drodze do ich absorpcji.
5,0Potrafi określić praktyczne kroki w procesie artykulacji potrzeb swojej branży w UE, umie wskazać najważniejsze elementy budowy wniosku aplikacyjnego do instytucji zarządzających (pośredniczących) funduszami UE.