Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (S2)
specjalność: urządzenia mechatroniczne w transporcie samochodowym

Sylabus przedmiotu Recykling i regeneracja:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria transportu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Recykling i regeneracja
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Osipowicz <Tomasz.Osipowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 0,80,38zaliczenie
wykładyW2 30 1,20,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy budowy pojazdów, Podstawy materiałoznawstwa, Podstawy technologii pojazdów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie współczesnych technik recyklingu i regeneracji
C-2Nabycie umiejętności opracowania procesów technologicznych recyklingu i regeneracji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Opracowanie procesu technologicznego recyklingu wybranych części pojazdów samochodowych: - elementy z tworzyw sztucznych - elementy z materiałów elastomerowych - elementy z materiałów żelaznych i nieżelaznych7
T-L-2Opracowanie procesu technologicznego regeneracji elementów pojazdów samochodowych: - elementy silnika spalinowego - układ chłodzenia i smarowania - układ paliwowy - elementy podwozia i nadwozia8
15
wykłady
T-W-1Polskie i Unijne dokumenty prawne dotyczące recyklingu pojazdów samochodowych2
T-W-2Procesy technologiczne recyklingu w kraju i zagranicą4
T-W-3Współczesne materiały wykorzystywane w pojazdach samochodowych. Tworzywa sztuczne, metale nieżelazne i inne4
T-W-4Organizacja prac w stacjach recyklingu3
T-W-5Procesy technologiczne regeneracji części pojazdów samochodowych3
T-W-6Zastosowanie niekonwencjonalnych źródeł energii w regeneracji części pojazdów – metody plazmowe, laserowe, indukcyjne, implantacji jonowej, detonacyjno-gazowych i in4
T-W-7Metody obróbki części regenerowanych i ich kontrola2
T-W-8Zaplecze techniczne oraz organizacja zakładów regeneracyjnych2
T-W-9Systemy wspomagania recyklingu samochodów3
T-W-10Współczesne metody regeneracji3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń2
A-L-3Przygotowanie do sprawdzianów2
A-L-4Konsultacje1
20
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu1
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Laboratoria

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena analityczna - średnia arytmetyczna z uzyskanych ocen ze sprawozdań.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty.
S-3Ocena podsumowująca: Oceana analityczna - egzamin ustny z materiału teoretycznego przekazanego na wykładzie oraz umiejętności nabytych podczas zajęć laboratoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_C01-1_W01
Student powinien znać podstawowe dokumenty prawne dotyczące recyklingu, znać współczesne metody recyklingu w aspekcie ochrony środowiska naturalnego z uwzględnieniem kierunków rozwoju konstrukcji pojazdów, znać współczesne oraz konwencjonalne metody regeneracji części pojazdów samochodowych
IT_2A_W02, IT_2A_W09C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_C01-1_U01
Student powinien opracować proces technologiczny recyklingu oraz regeneracji części pojazdów samochodowych
IT_2A_U10C-2T-W-8, T-L-1, T-L-2M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_C01-1_K01
Inne kompetencje społeczne i personalne
IT_2A_K05C-2T-W-4M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_C01-1_W01
Student powinien znać podstawowe dokumenty prawne dotyczące recyklingu, znać współczesne metody recyklingu w aspekcie ochrony środowiska naturalnego z uwzględnieniem kierunków rozwoju konstrukcji pojazdów, znać współczesne oraz konwencjonalne metody regeneracji części pojazdów samochodowych
2,0
3,0Student opanował w stopniu dostatecznym zdobytą wiedzą na wykładach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_C01-1_U01
Student powinien opracować proces technologiczny recyklingu oraz regeneracji części pojazdów samochodowych
2,0
3,0Wykonaie i zaliczenie poszczególnych laboratoriów na podstawie sprawozdania i rozmowy ustnej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_C01-1_K01
Inne kompetencje społeczne i personalne
2,0
3,0Intuicyjna ocena na podstawie aprobaty
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Klyus Oleh, Procesy naprawy maszyn. Teoria i praktyka., Wyd. UWM, Olsztyn, 2004
  2. Osiński J., Żach P., Wybrane zagadnienia recyklingu samochodów, WKiŁ, Warszawa, 2009
  3. Waszut P., Recykling samochodów wycofanych z eksploatacji, UŁ, Łódź, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Abramek K.F., Uzdowski M., Pojazdy samochodowe. Podstawy obsługiwania i napraw, WKiŁ, Warszawa, 2009
  2. Czasopismo naukowe Recykling

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Opracowanie procesu technologicznego recyklingu wybranych części pojazdów samochodowych: - elementy z tworzyw sztucznych - elementy z materiałów elastomerowych - elementy z materiałów żelaznych i nieżelaznych7
T-L-2Opracowanie procesu technologicznego regeneracji elementów pojazdów samochodowych: - elementy silnika spalinowego - układ chłodzenia i smarowania - układ paliwowy - elementy podwozia i nadwozia8
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Polskie i Unijne dokumenty prawne dotyczące recyklingu pojazdów samochodowych2
T-W-2Procesy technologiczne recyklingu w kraju i zagranicą4
T-W-3Współczesne materiały wykorzystywane w pojazdach samochodowych. Tworzywa sztuczne, metale nieżelazne i inne4
T-W-4Organizacja prac w stacjach recyklingu3
T-W-5Procesy technologiczne regeneracji części pojazdów samochodowych3
T-W-6Zastosowanie niekonwencjonalnych źródeł energii w regeneracji części pojazdów – metody plazmowe, laserowe, indukcyjne, implantacji jonowej, detonacyjno-gazowych i in4
T-W-7Metody obróbki części regenerowanych i ich kontrola2
T-W-8Zaplecze techniczne oraz organizacja zakładów regeneracyjnych2
T-W-9Systemy wspomagania recyklingu samochodów3
T-W-10Współczesne metody regeneracji3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń2
A-L-3Przygotowanie do sprawdzianów2
A-L-4Konsultacje1
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_C01-1_W01Student powinien znać podstawowe dokumenty prawne dotyczące recyklingu, znać współczesne metody recyklingu w aspekcie ochrony środowiska naturalnego z uwzględnieniem kierunków rozwoju konstrukcji pojazdów, znać współczesne oraz konwencjonalne metody regeneracji części pojazdów samochodowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_W02ma rozszerzoną wiedzę w zakresie fizyki, chemii i inżynierii materiałowej niezbędną do rozumienia zjawisk związanych z właściwościami materiałów konstrukcyjnych, obróbką materiałów, spajaniem, zużyciem i korozją, procesami cieplnymi, ochroną środowiska, funkcjonowaniem aparatury pomiarowej
IT_2A_W09ma podstawową wiedzę o cyklach życia produktu (technicznym, marketingowym i środowiskowym) w odniesieniu do urządzeń i systemów o różnym stopniu złożoności
Cel przedmiotuC-1Poznanie współczesnych technik recyklingu i regeneracji
Treści programoweT-W-2Procesy technologiczne recyklingu w kraju i zagranicą
T-W-3Współczesne materiały wykorzystywane w pojazdach samochodowych. Tworzywa sztuczne, metale nieżelazne i inne
T-W-1Polskie i Unijne dokumenty prawne dotyczące recyklingu pojazdów samochodowych
T-W-4Organizacja prac w stacjach recyklingu
T-W-5Procesy technologiczne regeneracji części pojazdów samochodowych
T-W-6Zastosowanie niekonwencjonalnych źródeł energii w regeneracji części pojazdów – metody plazmowe, laserowe, indukcyjne, implantacji jonowej, detonacyjno-gazowych i in
T-W-7Metody obróbki części regenerowanych i ich kontrola
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Oceana analityczna - egzamin ustny z materiału teoretycznego przekazanego na wykładzie oraz umiejętności nabytych podczas zajęć laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował w stopniu dostatecznym zdobytą wiedzą na wykładach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_C01-1_U01Student powinien opracować proces technologiczny recyklingu oraz regeneracji części pojazdów samochodowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_U10potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu konstrukcji, technologii, planowania, automatyzacji i eksploatacji, stosować podejście systemowe oraz uwzględniać aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności opracowania procesów technologicznych recyklingu i regeneracji
Treści programoweT-W-8Zaplecze techniczne oraz organizacja zakładów regeneracyjnych
T-L-1Opracowanie procesu technologicznego recyklingu wybranych części pojazdów samochodowych: - elementy z tworzyw sztucznych - elementy z materiałów elastomerowych - elementy z materiałów żelaznych i nieżelaznych
T-L-2Opracowanie procesu technologicznego regeneracji elementów pojazdów samochodowych: - elementy silnika spalinowego - układ chłodzenia i smarowania - układ paliwowy - elementy podwozia i nadwozia
Metody nauczaniaM-2Laboratoria
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena analityczna - średnia arytmetyczna z uzyskanych ocen ze sprawozdań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykonaie i zaliczenie poszczególnych laboratoriów na podstawie sprawozdania i rozmowy ustnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_C01-1_K01Inne kompetencje społeczne i personalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności opracowania procesów technologicznych recyklingu i regeneracji
Treści programoweT-W-4Organizacja prac w stacjach recyklingu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Laboratoria
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Intuicyjna ocena na podstawie aprobaty
3,5
4,0
4,5
5,0