Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (S2)
specjalność: logistyka, organizacja i technologia transportu

Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia technologii samochodów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria transportu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane zagadnienia technologii samochodów
Specjalność urządzenia mechatroniczne w transporcie samochodowym
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 15 0,80,38zaliczenie
wykładyW2 30 1,20,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu budowy samochodów oraz technik wytwarzania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie poszerzonej wiedzy z zakresu technologii wytwarzania części i podzespołów oraz nowoczesnych metod montażu w przemyśle motoryzacyjnym
C-2Ukształtowanie umiejętności analizy i oceny technik wytwarzania ze względu na właściwości użytkowe, technologiczność oraz jakość konstrukcji, bezpieczeństwo i obciążenie środowiska naturalnego podczas produkcji samochodu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt oraz opracowanie wybranych zagadnień technologicznych i jakości konstrukcji wybranych elementów i zespołów samochodu.15
15
wykłady
T-W-1Podstawowa dokumentacja procesów technologicznych przy produkcji samochodów2
T-W-2Nowe materiały stosowane w produkcji samochodów4
T-W-3Technologie wytwarzanie wybranych elementów zespołów i układów samochodu8
T-W-4Technologie montażu silnika2
T-W-5Technologie montażu zespołów układu napędowego samochodu2
T-W-6Zagadnienia kontroli jakości w procesie produkcji siamochodu2
T-W-7Nowe kierunki w technologii budowy samonośnych nadwozi samochodowych2
T-W-8Pokrycia ochronne i dekoracyjne nadwozi3
T-W-9Technologia elementów z tworzyw sztucznych3
T-W-10Technologia opon samochodowych2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Wykonywanie sprawozdań i przygotowanie do zaliczenia.5
20
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje1
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia projektowe polegające na zespołowym rozwiązywaniu zadań problemowych, wymagających analizy i oceny przebiegu procesu produkcji samochodu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego sprawdzającego uzyskane efekty kształcenia.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - zestaw pytań problemowych z zakresu tematycznego wykładów, sprawdzające uzyskane efekty kształcenia. Wymagana pozytywna ocena z każdego pytania; końcowa ocena na podstawie średniej z uzyskanych ocen cząstkowych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena postępów oraz umiejętności pracy w grupie podczas rozwiązywania zadań problemowych - intuicyjna w formie aprobaty

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_UMTS/07-1_W01
Student ma porzerzoną i usystematyzowaną wiedzę w zakresie procesów technologicznych przy wytwarzaniu pojazdów samochodowych róznych typów i przeznaczenia, ocenia wpływ tych procesów na środowisko naturalne, charakteryzuje systemy montazu oraz znaczenie czynnosci kontrolno-odbiorczych (zarzadzania jakoscia) we wszystkich etapach procesu technologicznego, zna nowoczesne materiały konstrukcyjne oraz ich zastosowanie w budowie pojazdów,
IT_2A_W03, IT_2A_W04C-1T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_UMTS/07-1_U01
Student analizuje technologiczność konstrukcji samochodów oraz rozumie jej znaczenie w produkcji masowej, rozumie środowiskowe skutki technologii wytwarzania w procesie produkcji, użytkowania i złomowania pojazdu, posługuje się dokumentacją procesu technologicznego w systemie zarządzania jaklością,
IT_2A_U10, IT_2A_U12C-2T-P-1M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_UMTS/07-1_K01
Student potrafi pracować w zespole prowadzącym analizę decyzyjną.
IT_2A_K02, IT_2A_K03C-2T-P-1M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_UMTS/07-1_W01
Student ma porzerzoną i usystematyzowaną wiedzę w zakresie procesów technologicznych przy wytwarzaniu pojazdów samochodowych róznych typów i przeznaczenia, ocenia wpływ tych procesów na środowisko naturalne, charakteryzuje systemy montazu oraz znaczenie czynnosci kontrolno-odbiorczych (zarzadzania jakoscia) we wszystkich etapach procesu technologicznego, zna nowoczesne materiały konstrukcyjne oraz ich zastosowanie w budowie pojazdów,
2,0
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_UMTS/07-1_U01
Student analizuje technologiczność konstrukcji samochodów oraz rozumie jej znaczenie w produkcji masowej, rozumie środowiskowe skutki technologii wytwarzania w procesie produkcji, użytkowania i złomowania pojazdu, posługuje się dokumentacją procesu technologicznego w systemie zarządzania jaklością,
2,0
3,0Zaprezentowane w terminie zadanie projektowe, zaliczone w zakresie podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_UMTS/07-1_K01
Student potrafi pracować w zespole prowadzącym analizę decyzyjną.
2,0
3,0Student przejawia mierne zaangażowanie w pracę zespolu prowadzącym analizę decyzyjną podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Adamiec P., Dziubiński J., Wybrane zagadnienia materiałów konstrukcyjnych i technologii wytwarzania pojazdów, Wyd. Pol. Śl., Gliwice, 1999
  2. Jezierski J., Technologia tłokowych silników wysokopręŜnych, WNT, Waeszawa, 1999
  3. Zieliński A., Konstrukcja nadwozi samochodów osobowych, WKŁ, Warszawa, 2003
  4. Karpiński S., Kształtowanie elementów nadwozi samochodów, WKŁ, Warszawa, 1996

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt oraz opracowanie wybranych zagadnień technologicznych i jakości konstrukcji wybranych elementów i zespołów samochodu.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowa dokumentacja procesów technologicznych przy produkcji samochodów2
T-W-2Nowe materiały stosowane w produkcji samochodów4
T-W-3Technologie wytwarzanie wybranych elementów zespołów i układów samochodu8
T-W-4Technologie montażu silnika2
T-W-5Technologie montażu zespołów układu napędowego samochodu2
T-W-6Zagadnienia kontroli jakości w procesie produkcji siamochodu2
T-W-7Nowe kierunki w technologii budowy samonośnych nadwozi samochodowych2
T-W-8Pokrycia ochronne i dekoracyjne nadwozi3
T-W-9Technologia elementów z tworzyw sztucznych3
T-W-10Technologia opon samochodowych2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Wykonywanie sprawozdań i przygotowanie do zaliczenia.5
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_UMTS/07-1_W01Student ma porzerzoną i usystematyzowaną wiedzę w zakresie procesów technologicznych przy wytwarzaniu pojazdów samochodowych róznych typów i przeznaczenia, ocenia wpływ tych procesów na środowisko naturalne, charakteryzuje systemy montazu oraz znaczenie czynnosci kontrolno-odbiorczych (zarzadzania jakoscia) we wszystkich etapach procesu technologicznego, zna nowoczesne materiały konstrukcyjne oraz ich zastosowanie w budowie pojazdów,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_W03ma szczegółową wiedzę z wybranych zagadnień pokrewnych kierunków studiów powiązanych z obszarem studiowanej specjalności
IT_2A_W04ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku Transport takich jak: konstrukcja i eksploatacja pojazdów, techniki wytwarzania, automatyzacja, metrologia, eksploatacja maszyn, energetyka
Cel przedmiotuC-1Przekazanie poszerzonej wiedzy z zakresu technologii wytwarzania części i podzespołów oraz nowoczesnych metod montażu w przemyśle motoryzacyjnym
Treści programoweT-W-2Nowe materiały stosowane w produkcji samochodów
T-W-4Technologie montażu silnika
T-W-3Technologie wytwarzanie wybranych elementów zespołów i układów samochodu
T-W-5Technologie montażu zespołów układu napędowego samochodu
T-W-6Zagadnienia kontroli jakości w procesie produkcji siamochodu
T-W-7Nowe kierunki w technologii budowy samonośnych nadwozi samochodowych
T-W-8Pokrycia ochronne i dekoracyjne nadwozi
T-W-9Technologia elementów z tworzyw sztucznych
T-W-10Technologia opon samochodowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - zestaw pytań problemowych z zakresu tematycznego wykładów, sprawdzające uzyskane efekty kształcenia. Wymagana pozytywna ocena z każdego pytania; końcowa ocena na podstawie średniej z uzyskanych ocen cząstkowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu. Z trudem kojarzy elementy nabytej wiedzy. Czasem nie wie jak posiadaną wiedzę wykorzystać.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_UMTS/07-1_U01Student analizuje technologiczność konstrukcji samochodów oraz rozumie jej znaczenie w produkcji masowej, rozumie środowiskowe skutki technologii wytwarzania w procesie produkcji, użytkowania i złomowania pojazdu, posługuje się dokumentacją procesu technologicznego w systemie zarządzania jaklością,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_U10potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu konstrukcji, technologii, planowania, automatyzacji i eksploatacji, stosować podejście systemowe oraz uwzględniać aspekty pozatechniczne
IT_2A_U12potrafi oceniać przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć inżynierii w zakresie konstrukcji, technologii, automatyzacji i organizacji
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności analizy i oceny technik wytwarzania ze względu na właściwości użytkowe, technologiczność oraz jakość konstrukcji, bezpieczeństwo i obciążenie środowiska naturalnego podczas produkcji samochodu
Treści programoweT-P-1Projekt oraz opracowanie wybranych zagadnień technologicznych i jakości konstrukcji wybranych elementów i zespołów samochodu.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe polegające na zespołowym rozwiązywaniu zadań problemowych, wymagających analizy i oceny przebiegu procesu produkcji samochodu
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego sprawdzającego uzyskane efekty kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zaprezentowane w terminie zadanie projektowe, zaliczone w zakresie podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_UMTS/07-1_K01Student potrafi pracować w zespole prowadzącym analizę decyzyjną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
IT_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności analizy i oceny technik wytwarzania ze względu na właściwości użytkowe, technologiczność oraz jakość konstrukcji, bezpieczeństwo i obciążenie środowiska naturalnego podczas produkcji samochodu
Treści programoweT-P-1Projekt oraz opracowanie wybranych zagadnień technologicznych i jakości konstrukcji wybranych elementów i zespołów samochodu.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe polegające na zespołowym rozwiązywaniu zadań problemowych, wymagających analizy i oceny przebiegu procesu produkcji samochodu
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena postępów oraz umiejętności pracy w grupie podczas rozwiązywania zadań problemowych - intuicyjna w formie aprobaty
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student przejawia mierne zaangażowanie w pracę zespolu prowadzącym analizę decyzyjną podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
3,5
4,0
4,5
5,0