Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (S2)
specjalność: logistyka, organizacja i technologia transportu

Sylabus przedmiotu Metody optymalizacji w transporcie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria transportu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody optymalizacji w transporcie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Mrozik <Malgorzata.Mrozik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu matematyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy dotyczącej podstaw rachunku optymalizacyjnego w transporcie.
C-2Nabycie umiejętności analizowania zagadnień optymalizacyjnych w transporcie.
C-3Nabycie kompetencji zespołowego prowadzenia analizy zaganień optymalizacyjnych w transporcie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiązywanie zadań dotyczących wybranych zagadnień optymalizacyjnych w transporcie.15
15
wykłady
T-W-1Metody wspomagania podejmowania decyzji.1
T-W-2Metody poszukiwania rozwiązania optymalnego i suboptymalnego (metoda algorytmiczna, heurystyczna, symulacyjna).1
T-W-3Formułowanie matematycznego modelu zadania optymalizacyjnego. Pojęcie zmiennych decyzyjnych. Funkcja celu. Obszar rozwiązań dopuszczalnych.2
T-W-4Formułowanie zagadnień programowania liniowego w procesach transportowych.1
T-W-5Zagadnienie transportowe i metody jego rozwiązania.1
T-W-6Zastosowanie sieci i grafów do rozwiązania zagadnienia poszukiwania najkrótszej i najdłuższej drogi.1
T-W-7Problem komiwojażera – algorytm podziału i ograniczeń.1
T-W-8Problem optymalizacyjny - kompozycja taboru.1
T-W-9Metoda środka ciężkości – wybór lokalizacji obiektów logistycznych transportu.1
T-W-10Algorytm najkrótszej drogi.1
T-W-11Problem maksymalnego (najtańszego) przepływu w sieci transportowej.1
T-W-12Minimalne drzewo rozpinające - algorytm Kruskala.1
T-W-13Minimalne drzewo rozpinające - algorytm Prima.1
T-W-14Problem plecakowy.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach.15
A-A-2Analiza i przygotowanie zagadnień dotyczących tematu ćwiczeń.10
25
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.15
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia.15
A-W-3Samodzielne studiowane literatury dotyczącej tematyki przedmiotu.15
A-W-4Konsultacje.4
49

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład ukierunkowany na wyjaśnienie metod optymalizacyjnych w dziedzinie transportu.
M-2Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie ustnej lub pisemnej obejmujące w sposób syntetyczny materiał wykładów i ćwiczeń audytoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocenianie postępów podczas realizacji zagadnień optymalizacyjnych w transporcie.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne obejmujące materiał ćwiczeń audytoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_C10-2_W01
Student ma wiedzę na temat metod optymalizacji w transporcie.
IT_2A_W01C-1, C-2, C-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_C10-2_U01
Student ma umiejętność analizowania metod optymalizacji w transporcie.
IT_2A_U09C-1, C-2, C-3T-A-1M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_C10-2_K01
Student potrafi pracować w zespole.
IT_2A_K03C-3T-A-1M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_C10-2_W01
Student ma wiedzę na temat metod optymalizacji w transporcie.
2,0
3,0Ugruntowana wiedza analityczna na temat metod optymalizacji w transporcie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_C10-2_U01
Student ma umiejętność analizowania metod optymalizacji w transporcie.
2,0
3,0Student w stopniu minimalnym analizuje zadania optymalizacyjne w transporcie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_C10-2_K01
Student potrafi pracować w zespole.
2,0
3,0Student ujawnia mierne zaangażowanie w pracy zespołowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jędrzejczyk Z., Skrzypek J., Kukuła K., Walkosz A., Badania operacyjne w przykładach i zadaniach., PWN, Warszawa, 2006
  2. Wagner H. M., Badania operacyjne., PWE, Warszawa, 1980

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiązywanie zadań dotyczących wybranych zagadnień optymalizacyjnych w transporcie.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody wspomagania podejmowania decyzji.1
T-W-2Metody poszukiwania rozwiązania optymalnego i suboptymalnego (metoda algorytmiczna, heurystyczna, symulacyjna).1
T-W-3Formułowanie matematycznego modelu zadania optymalizacyjnego. Pojęcie zmiennych decyzyjnych. Funkcja celu. Obszar rozwiązań dopuszczalnych.2
T-W-4Formułowanie zagadnień programowania liniowego w procesach transportowych.1
T-W-5Zagadnienie transportowe i metody jego rozwiązania.1
T-W-6Zastosowanie sieci i grafów do rozwiązania zagadnienia poszukiwania najkrótszej i najdłuższej drogi.1
T-W-7Problem komiwojażera – algorytm podziału i ograniczeń.1
T-W-8Problem optymalizacyjny - kompozycja taboru.1
T-W-9Metoda środka ciężkości – wybór lokalizacji obiektów logistycznych transportu.1
T-W-10Algorytm najkrótszej drogi.1
T-W-11Problem maksymalnego (najtańszego) przepływu w sieci transportowej.1
T-W-12Minimalne drzewo rozpinające - algorytm Kruskala.1
T-W-13Minimalne drzewo rozpinające - algorytm Prima.1
T-W-14Problem plecakowy.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach.15
A-A-2Analiza i przygotowanie zagadnień dotyczących tematu ćwiczeń.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.15
A-W-2Przygotowanie się do zaliczenia.15
A-W-3Samodzielne studiowane literatury dotyczącej tematyki przedmiotu.15
A-W-4Konsultacje.4
49
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_C10-2_W01Student ma wiedzę na temat metod optymalizacji w transporcie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z matematyki na poziomie wyższym niezbędną do rozwiązywania zadań z zakresu transportu drogowego
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy dotyczącej podstaw rachunku optymalizacyjnego w transporcie.
C-2Nabycie umiejętności analizowania zagadnień optymalizacyjnych w transporcie.
C-3Nabycie kompetencji zespołowego prowadzenia analizy zaganień optymalizacyjnych w transporcie.
Metody nauczaniaM-1Wykład ukierunkowany na wyjaśnienie metod optymalizacyjnych w dziedzinie transportu.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie ustnej lub pisemnej obejmujące w sposób syntetyczny materiał wykładów i ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ugruntowana wiedza analityczna na temat metod optymalizacji w transporcie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_C10-2_U01Student ma umiejętność analizowania metod optymalizacji w transporcie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy dotyczącej podstaw rachunku optymalizacyjnego w transporcie.
C-2Nabycie umiejętności analizowania zagadnień optymalizacyjnych w transporcie.
C-3Nabycie kompetencji zespołowego prowadzenia analizy zaganień optymalizacyjnych w transporcie.
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań dotyczących wybranych zagadnień optymalizacyjnych w transporcie.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocenianie postępów podczas realizacji zagadnień optymalizacyjnych w transporcie.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne obejmujące materiał ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu minimalnym analizuje zadania optymalizacyjne w transporcie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_C10-2_K01Student potrafi pracować w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-3Nabycie kompetencji zespołowego prowadzenia analizy zaganień optymalizacyjnych w transporcie.
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań dotyczących wybranych zagadnień optymalizacyjnych w transporcie.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne obejmujące materiał ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ujawnia mierne zaangażowanie w pracy zespołowej.
3,5
4,0
4,5
5,0