Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (S2)
specjalność: logistyka, organizacja i technologia transportu

Sylabus przedmiotu Rekonstrukcja wypadków drogowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria transportu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rekonstrukcja wypadków drogowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Mrozik <Malgorzata.Mrozik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 15 0,80,38zaliczenie
wykładyW2 30 1,20,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu matematyki i fizyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy dotyczącej przeprowadzania rekonstrukcji wypadku drogowego.
C-2Nabycie umiejętności wykonywania obliczeń zarówno w zadaniach problemowych jak również w poruszaniu się w programach służących do symulacji zderzeń pojazdów.
C-3Nabycie kompetencji zespołowego prowadzenia analizy rekonstrukcji wypadku drogowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Rozwiązywanie zadań problemowych dotyczących rekonstrukcji zdarzeń drogowych.15
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Przepisy i zasady ogólne.2
T-W-2Opis miejsca i okoliczności zdarzenia drogowego.2
T-W-3Powypadkowe badania pojazdów uczestniczących w zdarzeniu drogowym.2
T-W-4Dokumentacja fotograficzna zdarzenia drogowego i przekształcenia fotograficzne.2
T-W-5Analiza przestrzenno-czasowa zdarzenia drogowego.2
T-W-6Wyznaczanie prędkości przedwypadkowej pojazdów uczestniczących w wypadkach drogowych.2
T-W-7Wypadki drogowe z udziałem pieszych.2
T-W-8Rekonstrukcja przebiegu wypadku pojazd - pojazd jednośladowy.2
T-W-9Rekonstrukcja wypadku zderzenia samochodów.2
T-W-10Wypadki drogowe podczas wykonywania manewrów skrętu w lewo i wyprzedzania.2
T-W-11Wypadki w warunkach ograniczonej widoczności.2
T-W-12Wypadki na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną.2
T-W-13Ocena możliwości powstania uszkodzeń pojazdu w okolicznościach podanych przy zgłoszeniu szkody.2
T-W-14Programy komputerowe stosowane w rekonstrukcji wypadków i zdarzeń drogowych.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Udział w zajęciach.15
A-P-2Przygotowanie do zajęć.2
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia.3
20
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury dotyczącej tematyki przedmiotu.1
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład ukierunkowany na wyjaśnienie zasad przeprowadzania rekonstrukcji wypadku drogowego.
M-2Laboratoria polegające na zespołowym rozwiązywaniu zadań problemowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie ustnej lub pisemnej obejmujące w sposób syntetyczny materiał wykładów i laboratoriów.
S-2Ocena formująca: Ocenianie postępów podczas nabywania umiejętności rozwiązywania zadań problemowych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocenianie przygotowania i prezentacji wybranych problemów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_C09-1_W01
Student ma wiedzę na temat pojęcia kolizji i wypadku drogowego, rodzajów zderzeń samochodów oraz procesu rekonstrukcji wypadku drogowego.
IT_2A_W04C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_C09-1_U01
Student potrafi rozwiązywać zadania problemowe dotyczące ruchu pojazdów i rekonstrukcji wybranych zdarzeń drogowych.
IT_2A_U15C-2T-P-1M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_C09-1_K01
Student potrafi pracować w zespole.
IT_2A_K03C-3T-P-1M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_C09-1_W01
Student ma wiedzę na temat pojęcia kolizji i wypadku drogowego, rodzajów zderzeń samochodów oraz procesu rekonstrukcji wypadku drogowego.
2,0
3,0Ugruntowana wiedza podstawowa na temat kolizji i wypadku drogowego, rodzajach zderzeń pojazdów oraz procesach rekonstrukcji wypadku drogowego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_C09-1_U01
Student potrafi rozwiązywać zadania problemowe dotyczące ruchu pojazdów i rekonstrukcji wybranych zdarzeń drogowych.
2,0
3,0Student omawia zadania problemowe w zakresie podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_C09-1_K01
Student potrafi pracować w zespole.
2,0
3,0Student ujawnia mierne zaangażowanie w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań problemowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wierciński J. (red.), Wypadki drogowe - elementy analizy technicznej, WKiŁ, Warszawa, 1985
  2. Wicher J., Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego, WKiŁ, Warszawa, 2002
  3. Wicher J., Zagadnienia bezpieczeństwa samochodu, Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1998
  4. Prochowski L. i inni, Podstawy rekonstrukcji wypadków drogowych, WKiŁ, Warszawa, 2008
  5. Praca zbiorowa, Wypadki drogowe - Vademecum biegłego sądowego, IES, Kraków, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Ustawa, Prawo o ruchu drogowym, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Rozwiązywanie zadań problemowych dotyczących rekonstrukcji zdarzeń drogowych.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Przepisy i zasady ogólne.2
T-W-2Opis miejsca i okoliczności zdarzenia drogowego.2
T-W-3Powypadkowe badania pojazdów uczestniczących w zdarzeniu drogowym.2
T-W-4Dokumentacja fotograficzna zdarzenia drogowego i przekształcenia fotograficzne.2
T-W-5Analiza przestrzenno-czasowa zdarzenia drogowego.2
T-W-6Wyznaczanie prędkości przedwypadkowej pojazdów uczestniczących w wypadkach drogowych.2
T-W-7Wypadki drogowe z udziałem pieszych.2
T-W-8Rekonstrukcja przebiegu wypadku pojazd - pojazd jednośladowy.2
T-W-9Rekonstrukcja wypadku zderzenia samochodów.2
T-W-10Wypadki drogowe podczas wykonywania manewrów skrętu w lewo i wyprzedzania.2
T-W-11Wypadki w warunkach ograniczonej widoczności.2
T-W-12Wypadki na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną.2
T-W-13Ocena możliwości powstania uszkodzeń pojazdu w okolicznościach podanych przy zgłoszeniu szkody.2
T-W-14Programy komputerowe stosowane w rekonstrukcji wypadków i zdarzeń drogowych.4
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach.15
A-P-2Przygotowanie do zajęć.2
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia.3
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury dotyczącej tematyki przedmiotu.1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_C09-1_W01Student ma wiedzę na temat pojęcia kolizji i wypadku drogowego, rodzajów zderzeń samochodów oraz procesu rekonstrukcji wypadku drogowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_W04ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku Transport takich jak: konstrukcja i eksploatacja pojazdów, techniki wytwarzania, automatyzacja, metrologia, eksploatacja maszyn, energetyka
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy dotyczącej przeprowadzania rekonstrukcji wypadku drogowego.
C-2Nabycie umiejętności wykonywania obliczeń zarówno w zadaniach problemowych jak również w poruszaniu się w programach służących do symulacji zderzeń pojazdów.
C-3Nabycie kompetencji zespołowego prowadzenia analizy rekonstrukcji wypadku drogowego.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie. Przepisy i zasady ogólne.
T-W-2Opis miejsca i okoliczności zdarzenia drogowego.
T-W-3Powypadkowe badania pojazdów uczestniczących w zdarzeniu drogowym.
T-W-4Dokumentacja fotograficzna zdarzenia drogowego i przekształcenia fotograficzne.
T-W-5Analiza przestrzenno-czasowa zdarzenia drogowego.
T-W-6Wyznaczanie prędkości przedwypadkowej pojazdów uczestniczących w wypadkach drogowych.
T-W-7Wypadki drogowe z udziałem pieszych.
T-W-8Rekonstrukcja przebiegu wypadku pojazd - pojazd jednośladowy.
T-W-9Rekonstrukcja wypadku zderzenia samochodów.
T-W-10Wypadki drogowe podczas wykonywania manewrów skrętu w lewo i wyprzedzania.
T-W-11Wypadki w warunkach ograniczonej widoczności.
T-W-12Wypadki na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną.
T-W-13Ocena możliwości powstania uszkodzeń pojazdu w okolicznościach podanych przy zgłoszeniu szkody.
T-W-14Programy komputerowe stosowane w rekonstrukcji wypadków i zdarzeń drogowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład ukierunkowany na wyjaśnienie zasad przeprowadzania rekonstrukcji wypadku drogowego.
M-2Laboratoria polegające na zespołowym rozwiązywaniu zadań problemowych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie ustnej lub pisemnej obejmujące w sposób syntetyczny materiał wykładów i laboratoriów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ugruntowana wiedza podstawowa na temat kolizji i wypadku drogowego, rodzajach zderzeń pojazdów oraz procesach rekonstrukcji wypadku drogowego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_C09-1_U01Student potrafi rozwiązywać zadania problemowe dotyczące ruchu pojazdów i rekonstrukcji wybranych zdarzeń drogowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić istniejące rozwiązania techniczne dotyczące pojazdów samochodowych, systemów i procesów transportowych i usług w zakresie transportu i ruchu drogowego
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności wykonywania obliczeń zarówno w zadaniach problemowych jak również w poruszaniu się w programach służących do symulacji zderzeń pojazdów.
Treści programoweT-P-1Rozwiązywanie zadań problemowych dotyczących rekonstrukcji zdarzeń drogowych.
Metody nauczaniaM-2Laboratoria polegające na zespołowym rozwiązywaniu zadań problemowych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocenianie postępów podczas nabywania umiejętności rozwiązywania zadań problemowych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocenianie przygotowania i prezentacji wybranych problemów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student omawia zadania problemowe w zakresie podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_C09-1_K01Student potrafi pracować w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-3Nabycie kompetencji zespołowego prowadzenia analizy rekonstrukcji wypadku drogowego.
Treści programoweT-P-1Rozwiązywanie zadań problemowych dotyczących rekonstrukcji zdarzeń drogowych.
Metody nauczaniaM-2Laboratoria polegające na zespołowym rozwiązywaniu zadań problemowych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocenianie przygotowania i prezentacji wybranych problemów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ujawnia mierne zaangażowanie w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań problemowych.
3,5
4,0
4,5
5,0