Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (S1)
Sylabus przedmiotu Konstrukcja pojazdów samochodowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria transportu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Konstrukcja pojazdów samochodowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy konstrkcji maszyn |
W-2 | Rysunek techniczny |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z ogólnym układem konstrukcyjnym, podziałem i klasyfikacją oraz ich układami i zespołami pojazdów samochodowych, w tym samochodów o napędzie alternatywnym (hybrydowym, elektrycznym i spalinowym zasilane wodorem). Przedstawienie najważniejszych wiadomości dotyczące układów przeniesienia napędu, jezdnego, kierowniczego, hamulcowego, zawieszenia, jak również nadwozia, wyposażenia wnętrza, wyposażenia elektrycznego i magistrali komunikacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem aspektów związanych z bezpieczeństwem ruchu |
C-2 | Zapoznanie z założeniami projektowania układów pojazdów |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności związanej z badaniami zespołów i układów pojazdów o decydyjącym znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu pojazdów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wyznaczanie położenia środka ciężkości pojazdu | 2 |
T-A-2 | Ocena zachowania się pojazdu podczas hamowania | 2 |
T-A-3 | Ocena zdolności pojazdu do przyspieszania | 2 |
T-A-4 | Ocena zachowania się pojazdu w ruchu krzywoliniowym | 2 |
T-A-5 | Wyznaczanie parametrów układu napędowego pojazdu | 3 |
T-A-6 | Obliczanie sprzęgła | 2 |
T-A-7 | Prezentacja zadań projektowych | 2 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów zawieszenia niezależnego samochodów osobowych | 4 |
T-L-2 | Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów zawieszenia zależnego samochodów | 2 |
T-L-3 | Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów kierowniczych | 2 |
T-L-4 | Badanie elektrohydraulicznego wspomagania układu kierowniczego samochodu osobowego | 2 |
T-L-5 | Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów hamulcowych samochodów osobowych | 4 |
T-L-6 | Analiza rozwiązań konstrukcyjnych układów hamulcowych samochodów ciężarowych i autobusów | 2 |
T-L-7 | Badanie układu ABS na przykładzie samochodu osobowego. | 2 |
T-L-8 | Konstrukcja sprzęgieł samochodowych | 2 |
T-L-9 | Analiza konstrukcji stopniowych skrzyń biegów | 4 |
T-L-10 | Konstrukcja wałów i mostów napędowych | 2 |
T-L-11 | Budowa, oznaczenia i wyważanie kół jezdnych | 2 |
T-L-12 | Analiza rozwiązań konstrukcyjnych nadwozi samochodowych | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja samochodów. Ogólny układ konstrukcyjny samochodów | 1 |
T-W-2 | Konstrukcja nadwozi samochodowych | 1 |
T-W-3 | Rodzaje i budowa sprzęgieł samochodowych | 1 |
T-W-4 | Rodzaje i budowa skrzyń biegów | 2 |
T-W-5 | Przekładnie główne i mechanizmy różnicowe | 1 |
T-W-6 | Wały, półosie i przeguby napędowe | 1 |
T-W-7 | Automatyczne skrzynie biegów | 1 |
T-W-8 | Napęd wszystkich kół | 1 |
T-W-9 | Koła jezdne | 1 |
T-W-10 | Klasyfikacja zawieszeń. Elementy zawieszeń | 1 |
T-W-11 | Wpływ zawieszenia na komfort i bezpieczeństwo samochodu. Zawieszenia aktywne i regulowane | 1 |
T-W-12 | Układy kierownicze | 1 |
T-W-13 | Układy hamulcowe samochodów osobowych | 1 |
T-W-14 | Układy hamulcowe samochodów ciężarowych i autobusów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Wykonanie zadania projektowego, przygotowanie do zaliczenia | 18 |
33 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do tematów zajęć laboratoryjnych | 10 |
A-L-2 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdania, przygotowanie do zaliczenia tematów laboratoriów | 20 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu w formie ustnej | 10 |
33 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Film, pokaz slajdów |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Metoda projektów |
M-4 | Wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie każdego tematu laboratorium (wymagane sprawozdanie). |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium na podstawie średniej z ocen uzyskanych podczas realizacji kolejnych zadań (wymagane pozytywne zaliczenie każdego zadania) i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaprezentowanie i zaliczenie zadania projektowego w ramach ćwiczeń audytoryjnych |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - zestaw pytań problemowych z zakresu tematycznego wykładów, sprawdzające uzyskane efekty kształcenia. Wymagana pozytywna ocena z każdego pytania; końcowa ocena na podstawie średniej z uzyskanych ocen cząstkowych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_C15-b_W01 - klasyfikuje pojazdy samochodowe ze względu na budowę i przeznaczenie, wyjaśnia budowę i zasadę działania zespołów i układów funkcjonalnych pojazdów samochodowych, identyfikuje materiały konstrukcyjne użyte do bugowy pojazdu, zna możliwości ich powtórnego wykorzystania, - charakteryzuje znaczenie układów pojazdu dla bezpieczeństwa ruchu, - zna zasady projektowania podstawowych układów funkcjonalnych pojazdu, - charakteryzuje podstawowe kryteria poprawności działania układów pojazdu. | IT_1A_W05, IT_1A_W06, IT_1A_W14 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14 | M-1, M-4 | S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_C15-b_U01 - rozpoznaje typowe elementy zespołów pojazdów, - organizuje i przeprowadza badania układów funkcjonalnych pojazdów, - porównuje wady i zalety stosowania różnych rozwiązań konstrukcyjnych zespołów w samochodzie, ocenia ich wpływ na bezpieczeństwo ruchu, - przeprowadza podstawowe charakterystyki ruchowe pojazdu oraz obliczenia wybranych układów funkcjonalnych pojazdu. | IT_1A_U01, IT_1A_U03, IT_1A_U07, IT_1A_U10, IT_1A_U17 | — | — | C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12 | M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IT_1A_C15-b_K01 - zdolność do pracy w grupie podczas prowadzenia badań i prezentacji ich wyników, - zdolny do przekazywania społeczeństwu w zrozumiały sposób informacji dotyczących stanu obecnego i perspektyw rozwoju pojazdów samochodowych oraz skutków ich powszechnego wykorzystania. | IT_1A_K02, IT_1A_K03, IT_1A_K06 | — | — | C-2, C-3 | T-A-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12 | M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_C15-b_W01 - klasyfikuje pojazdy samochodowe ze względu na budowę i przeznaczenie, wyjaśnia budowę i zasadę działania zespołów i układów funkcjonalnych pojazdów samochodowych, identyfikuje materiały konstrukcyjne użyte do bugowy pojazdu, zna możliwości ich powtórnego wykorzystania, - charakteryzuje znaczenie układów pojazdu dla bezpieczeństwa ruchu, - zna zasady projektowania podstawowych układów funkcjonalnych pojazdu, - charakteryzuje podstawowe kryteria poprawności działania układów pojazdu. | 2,0 | |
3,0 | rozróżnia układy funkcjonalne pojazdów samochodowych ze względu na ich rozwiązania konstrukcyjne i przeznaczenie oraz wymienia i charakteryzuje podstawowe zespoły pojazdu oraz ich parametry techniczne, zna zasady pomiarów tych parametrów oraz potrafi wykonać ich podstawowe charakterystyki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_C15-b_U01 - rozpoznaje typowe elementy zespołów pojazdów, - organizuje i przeprowadza badania układów funkcjonalnych pojazdów, - porównuje wady i zalety stosowania różnych rozwiązań konstrukcyjnych zespołów w samochodzie, ocenia ich wpływ na bezpieczeństwo ruchu, - przeprowadza podstawowe charakterystyki ruchowe pojazdu oraz obliczenia wybranych układów funkcjonalnych pojazdu. | 2,0 | |
3,0 | potrafi oczytywać rysunki konstrukcyjne i schematy kinematycznych oraz analizować działanie najprostrzych mechanizmów i układów pojazdów, umie wykonać i zaprezentować projekt oraz wyniki pomiarów bez ich analizy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IT_1A_C15-b_K01 - zdolność do pracy w grupie podczas prowadzenia badań i prezentacji ich wyników, - zdolny do przekazywania społeczeństwu w zrozumiały sposób informacji dotyczących stanu obecnego i perspektyw rozwoju pojazdów samochodowych oraz skutków ich powszechnego wykorzystania. | 2,0 | |
3,0 | jest świadomy problemu odzdziaływania pojazdu na środowisko naturalne oraz zagrożeń dla człowieka związanych z jego użytkowaniem, chociaż nie jest w stanie podjąć dyskusji w tym zakresie, wypowiedzi formułuje w sposób zrozumiały dla odbiorcy, chętny do pracy w zespole chociaż nie przejawia inicjatywy związanej z organizacją i przeprowadzeniem badań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Berger K. J., Braunheim M., Budowa pojazdów samochodowych" cz I i II, Wydawnictwo REA, 2009
- Reimpell J., Betzler J., Podwozia samochodów - podstawy konstrukcji, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 2008
- Zieliński A., Konstrukcja nadwozi samochodów osobowych i pochodnych, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 2008
- Jackowski J., Łęgiewicz J., Wieczorek M., Samochody osobowe i pochodne, Wydawnictwo Komunikacji iŁączności, 2011
Literatura dodatkowa
- Rychter T., Budowa pojazdów samochodowych, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1999
- Orzełowski S., Budowa podwozi i nadwozi samochodowych, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2004