Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (N2)

Sylabus przedmiotu Energochłonność ruchu samochodu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria transportu
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Energochłonność ruchu samochodu
Specjalność logistyka, organizacja i technologia transportu
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Maciej Lisowski <Maciej.Lisowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 5 0,80,44zaliczenie
wykładyW3 10 1,20,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z mechaniki, teorii ruchu i eksploatacji

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z problematyką energochłonności technicznych środków transportu i metodami jej obniżenia oraz nabycie umiejętności oceny energochłonności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Ustalenie tematów projektów i założeń projektowych1
T-P-2Rozwiązywanie problemów występujących podczas ich realizacji2
T-P-3Prezentacja i ocena projektów2
5
wykłady
T-W-1Odnawialne i nieodnawialne źródła energii1
T-W-2Praktyczne możliwości wykorzystania odnawialnych i nieodnawialnych źródeł energii w transporcie1
T-W-3Energochłonność technicznych środków transportu1
T-W-4Klasyczne i nowoczesne układy napędowe w środkach transportu1
T-W-5Kierunki obniżenia zużycia energii w środkach transportu1
T-W-6Energooszczędne materiały eksploatacyjne1
T-W-7Możliwości zmniejszenia energochłonności w procesie eksploatacji środków transportu1
T-W-8Teoretyczne i praktyczne możliwości aplikacji rekuperacji energii w środkach transportu1
T-W-9Transport kombinowany jako możliwość obniżenia energochłonności transportu drogowego1
T-W-10Recykling pojazdów jako jako czynnik zmniejszający energochłonność skumulowaną1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-P-2Studiowanie literatury.7
A-P-3Przygotowanie projektów i prezentacja8
20
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury15
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, wykład problemowy/rzutnik, tablica
M-2Projekt powiązany z sumulacją energochłonności/arkusz kalkulacyjny, rzutnik tablica

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne opracowanych projektów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne obejmujące zakres tematyczny wykładów i ćwiczeń projektowych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_OBTD/08-2_W01
Student zna podstawowe problemy dotyczące energochłonności środków transportu i sposoby jej obniżenia
IT_2A_W01, IT_2A_W02, IT_2A_W04, IT_2A_W05, IT_2A_W08C-1T-W-10, T-W-8, T-W-9, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_OBTD/08-2_U01
Student umie opracować projekt dotyczący symulacji i oceny zużycia paliwa przez środki transportu
IT_2A_U02, IT_2A_U04, IT_2A_U07, IT_2A_U08, IT_2A_U09, IT_2A_U14C-1T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-W-10, T-W-8, T-W-9, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-1M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_OBTD/08-2_K01
Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie.
IT_2A_K03, IT_2A_K07C-1T-P-1, T-P-2, T-P-3M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_OBTD/08-2_W01
Student zna podstawowe problemy dotyczące energochłonności środków transportu i sposoby jej obniżenia
2,0
3,0Ugruntowana wiedza analityczna o budowie i eksploatacji elastycznych systemów wytwarzania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_OBTD/08-2_U01
Student umie opracować projekt dotyczący symulacji i oceny zużycia paliwa przez środki transportu
2,0
3,0Student rozwiązuje podstwowe zadania. Popełnia pomyłki w obliczeniach. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, ale w sposób bierny.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_OBTD/08-2_K01
Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie.
2,0
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań obliczeniowych symulujących zmiany w przebiegu procesu produkcji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gronowicz J., Gospodarka energetyczna w transporcie lądowym, Wydawnictwo Polotechniki Poznańskiej, Poznań, 1999
  2. Ubysz A., Energochłonność samochodu a zużycie paliwa w złożonych warunkach ruchu, Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2007
  3. Siłka W., Energochłonność ruchu samochodu, WNT, Warszawa, 2011
  4. Merkisz J., Pielecha I., Alternatywne napędy pojazdów, Wyd. Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Ustalenie tematów projektów i założeń projektowych1
T-P-2Rozwiązywanie problemów występujących podczas ich realizacji2
T-P-3Prezentacja i ocena projektów2
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Odnawialne i nieodnawialne źródła energii1
T-W-2Praktyczne możliwości wykorzystania odnawialnych i nieodnawialnych źródeł energii w transporcie1
T-W-3Energochłonność technicznych środków transportu1
T-W-4Klasyczne i nowoczesne układy napędowe w środkach transportu1
T-W-5Kierunki obniżenia zużycia energii w środkach transportu1
T-W-6Energooszczędne materiały eksploatacyjne1
T-W-7Możliwości zmniejszenia energochłonności w procesie eksploatacji środków transportu1
T-W-8Teoretyczne i praktyczne możliwości aplikacji rekuperacji energii w środkach transportu1
T-W-9Transport kombinowany jako możliwość obniżenia energochłonności transportu drogowego1
T-W-10Recykling pojazdów jako jako czynnik zmniejszający energochłonność skumulowaną1
10

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-P-2Studiowanie literatury.7
A-P-3Przygotowanie projektów i prezentacja8
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury15
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_OBTD/08-2_W01Student zna podstawowe problemy dotyczące energochłonności środków transportu i sposoby jej obniżenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z matematyki na poziomie wyższym niezbędną do rozwiązywania zadań z zakresu transportu drogowego
IT_2A_W02ma rozszerzoną wiedzę w zakresie fizyki, chemii i inżynierii materiałowej niezbędną do rozumienia zjawisk związanych z właściwościami materiałów konstrukcyjnych, obróbką materiałów, spajaniem, zużyciem i korozją, procesami cieplnymi, ochroną środowiska, funkcjonowaniem aparatury pomiarowej
IT_2A_W04ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku Transport takich jak: konstrukcja i eksploatacja pojazdów, techniki wytwarzania, automatyzacja, metrologia, eksploatacja maszyn, energetyka
IT_2A_W05ma szczegółową wiedzę dotyczącą konstrukcji, eksploatacji i obliczeń dotyczących systemów transportowych i środków transportu
IT_2A_W08ma poszerzoną wiedzę i zna trendy rozwojowe i główne osiągnięcia naukowe w swojej specjalności, w obszarach konstrukcji, technologii i eksploatacji pojazdów samochodowych i urządzeń związanych z transportem drogowym
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z problematyką energochłonności technicznych środków transportu i metodami jej obniżenia oraz nabycie umiejętności oceny energochłonności
Treści programoweT-W-10Recykling pojazdów jako jako czynnik zmniejszający energochłonność skumulowaną
T-W-8Teoretyczne i praktyczne możliwości aplikacji rekuperacji energii w środkach transportu
T-W-9Transport kombinowany jako możliwość obniżenia energochłonności transportu drogowego
T-W-2Praktyczne możliwości wykorzystania odnawialnych i nieodnawialnych źródeł energii w transporcie
T-W-7Możliwości zmniejszenia energochłonności w procesie eksploatacji środków transportu
T-W-6Energooszczędne materiały eksploatacyjne
T-W-5Kierunki obniżenia zużycia energii w środkach transportu
T-W-4Klasyczne i nowoczesne układy napędowe w środkach transportu
T-W-3Energochłonność technicznych środków transportu
T-W-1Odnawialne i nieodnawialne źródła energii
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy/rzutnik, tablica
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne opracowanych projektów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne obejmujące zakres tematyczny wykładów i ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ugruntowana wiedza analityczna o budowie i eksploatacji elastycznych systemów wytwarzania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_OBTD/08-2_U01Student umie opracować projekt dotyczący symulacji i oceny zużycia paliwa przez środki transportu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_U02potrafi porozumiewać się w środowisku inżynierów mechaników potrafi porozumiewać się w środowisku inżynierów mechaników oraz w innych środowiskach technicznych, również w języku obcym. Potrafi wykorzystywać różnorodne techniki przekazu informacji.
IT_2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i w języku obcym prezentację ustną z zakresu szczegółowych zagadnień transportu
IT_2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
IT_2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
IT_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
IT_2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z problematyką energochłonności technicznych środków transportu i metodami jej obniżenia oraz nabycie umiejętności oceny energochłonności
Treści programoweT-P-1Ustalenie tematów projektów i założeń projektowych
T-P-2Rozwiązywanie problemów występujących podczas ich realizacji
T-P-3Prezentacja i ocena projektów
T-W-10Recykling pojazdów jako jako czynnik zmniejszający energochłonność skumulowaną
T-W-8Teoretyczne i praktyczne możliwości aplikacji rekuperacji energii w środkach transportu
T-W-9Transport kombinowany jako możliwość obniżenia energochłonności transportu drogowego
T-W-2Praktyczne możliwości wykorzystania odnawialnych i nieodnawialnych źródeł energii w transporcie
T-W-7Możliwości zmniejszenia energochłonności w procesie eksploatacji środków transportu
T-W-6Energooszczędne materiały eksploatacyjne
T-W-5Kierunki obniżenia zużycia energii w środkach transportu
T-W-4Klasyczne i nowoczesne układy napędowe w środkach transportu
T-W-3Energochłonność technicznych środków transportu
T-W-1Odnawialne i nieodnawialne źródła energii
Metody nauczaniaM-2Projekt powiązany z sumulacją energochłonności/arkusz kalkulacyjny, rzutnik tablica
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne opracowanych projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozwiązuje podstwowe zadania. Popełnia pomyłki w obliczeniach. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, ale w sposób bierny.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_OBTD/08-2_K01Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
IT_2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z problematyką energochłonności technicznych środków transportu i metodami jej obniżenia oraz nabycie umiejętności oceny energochłonności
Treści programoweT-P-1Ustalenie tematów projektów i założeń projektowych
T-P-2Rozwiązywanie problemów występujących podczas ich realizacji
T-P-3Prezentacja i ocena projektów
Metody nauczaniaM-2Projekt powiązany z sumulacją energochłonności/arkusz kalkulacyjny, rzutnik tablica
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań obliczeniowych symulujących zmiany w przebiegu procesu produkcji.
3,5
4,0
4,5
5,0