Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (N2)

Sylabus przedmiotu Modelowanie systemów i procesów transportowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria transportu
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Modelowanie systemów i procesów transportowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Osipowicz <Tomasz.Osipowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 15 1,20,38zaliczenie
wykładyW2 15 0,80,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z: - mechaniki technicznej, - podstawy konstrukcji maszyn, - modelowania CAD pod kątem systemów i procesów transportowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem kształcenia jest ukształtowanie umiejętności w zakresie tworzenia modeli obliczeniowych oraz obliczeń elementów maszyn w systemie MES
C-2Nabycie wiedzy w zakresie modelowania systemów i procesów transportowych z wykorzystaniem technik komputerowych CAD i CAE.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie i omówienie podstawowych pojęć związanych z modelowaniem systemów i procesów transportowych.3
T-P-2Projektowanie matematycznych modeli procesów transportowych5
T-P-3Konstruowanie fizycznych modeli procesów transportowych. Analiza ich wdrożenia. Zaplanowanie punktów dystrybucji5
T-P-4Optymalizacja modeli procesów transportowych1
T-P-5Zaliczenie zajęć laboratoryjnych1
15
wykłady
T-W-1Zagadnienia związane z tematyką procesów transportowych2
T-W-2Projektowanie matematycznego modelu systemu transportowego2
T-W-3Modele transportowe. Konstruowanie modeli pod kątem optymalizacji przepływu ładunków2
T-W-4Fizyczny model procesów transportowych. Klasyfikacja modeli transportowych2
T-W-5Główne problemy związane z zagadnieniem modelowania systemów i procesów transportowych3
T-W-6Matematyczne i fizyczne modele systemów i procesów transportu w aplikacjach CAx2
T-W-7Integracja systemów modelowania i analiz systemów i procesów transportu CAx2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Przygotowanie do ćwiczeń9
A-P-3konsultacje2
A-P-4Przygotowanie sprawozdań4
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca własna5
20

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny / typowe środki audiowizualne ( tablica, rzutnik)
M-2ćwiczenia laboratoryjne - symulacje zachowań modeli wirtualnych z wykorzytaniem oprogramowania CAD CAE

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych jest uzyskanie zaliczenia z prac kontrolnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów składa się z części praktycznej i teoretycznej. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie oceny pozytywnej z ćwiczeń laboratoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_C03_W01
W wyniku przeprowadzonego procesu dydaktycznego student powinien być w stanie objaśnić zasady modelowania systemów i procesów transportowych. Konstruować i analizować matematyczne i fizyczne modele procesów transportowych
IT_2A_W05C-2T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-5M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_C03_U01
W wyniku przeprowadzonego procesu dydaktycznego student posiada umiejętności, które pozwalają objaśnić zasady modelowania systemów i procesów transportowych oraz umożliwiają projektowanie matematycznych i fizycznych modeli procesów transportowych
IT_2A_U02C-2T-W-3, T-W-5, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_C03_K01
Student posiada aktywną postawę w procesie modelowania systemów i procesów transportowych. Potrafi zaprojekować i przeanalizować matematyczny i fizyczny model procesów transportowych
IT_2A_K05C-2T-W-6, T-W-1, T-W-5, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_C03_W01
W wyniku przeprowadzonego procesu dydaktycznego student powinien być w stanie objaśnić zasady modelowania systemów i procesów transportowych. Konstruować i analizować matematyczne i fizyczne modele procesów transportowych
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował wiedzę z przedmiotu. Nie potrafi wykorzystać jej w sposób kreatywny. Popełnia błędy.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował wiedzę z przedmiotu. Nie potrafi wykorzystać jej w sposób kreatywny. Jest w stanie dokonać analizy problemu i zaproponować typowe rozwiązanie. Popełnia nieliczne błędy.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student wykorzystuje przyswojoną wiedzę w sposób kreatywny. Analizuje problem i proponuje nieszablonowe rozwiązania. Nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_C03_U01
W wyniku przeprowadzonego procesu dydaktycznego student posiada umiejętności, które pozwalają objaśnić zasady modelowania systemów i procesów transportowych oraz umożliwiają projektowanie matematycznych i fizycznych modeli procesów transportowych
2,0Nie jest w stanie prowidłowo zamodelować układu
3,0Student realizuje ćwiczenia praktyczne w sposób bierny. Wnioskowanie na podstawie uzyskanych danych realizuje poprawnie ale sprawia mu to trudności.
3,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Bierze czynny udział w ćwiczeniach laboratoryjnych. Wyciąga poprawne wnioski na podstawie przeprowadzonych symulacji.
4,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student realizuje ćwiaczenia w sposób aktywny. Ma umiejętność kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Potrafi ocenić wyniki analiz i wyciągnąć prawidłowe wnioski na ich podstawie. Jest w stanie zaproponować modyfikację modelu w celu osiągnięcia zamierzonego rezultatu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_C03_K01
Student posiada aktywną postawę w procesie modelowania systemów i procesów transportowych. Potrafi zaprojekować i przeanalizować matematyczny i fizyczny model procesów transportowych
2,0Student nie wykazuje kompetencji w żadnym z zakresów realizacji modeli maszyn i urządzeń.
3,0Student umiejętnie dobiera środowisko CAx do tworzenia modeli elementów maszyn i urządzeń.
3,5Student umiejętnie tworzy modele projektowanego układu. Potrafi opisać zasady dziłania układów.
4,0Student wykazuje zdolność poprawnego wyboru środowiska CAx w wykonywaniu zadania projektowego. Potrafi wykorzystać narzędzia inżynierskie przy prowadzeniu procesu projektowania.
4,5Student bez pomocy wykonuje zadania projektowe. Czynnie analizuje zdolność funkcjonalną projektowanego układu, świadmie podejmuje decyzje o jego modyfikacjiach.
5,0Student wykazuje pełen zakres umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego. Czynnie analizuje zdolność funkcjonalną projektowanego układu, świadmie podejmuje decyzje o jego modyfikacjiach ze względu na parametry projektowe.

Literatura podstawowa

  1. Z. Rusiński, J. Czmochowski, T. Smolnicki, Zaawansowana metoda elementów skończonych w konstrukcjach nośnych., Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2000
  2. Lisowski E., Modelowanie geometrii elementów maszyn i urządzeń w systemach CAD 3D z przykładami w SolidWorks, Solid Edge i Pro/Engineer, PK, Kraków, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Chlebus E., Techniki komputerowe CAx w inżynierii produkcji, WNT, Warszawa, 2000

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie i omówienie podstawowych pojęć związanych z modelowaniem systemów i procesów transportowych.3
T-P-2Projektowanie matematycznych modeli procesów transportowych5
T-P-3Konstruowanie fizycznych modeli procesów transportowych. Analiza ich wdrożenia. Zaplanowanie punktów dystrybucji5
T-P-4Optymalizacja modeli procesów transportowych1
T-P-5Zaliczenie zajęć laboratoryjnych1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zagadnienia związane z tematyką procesów transportowych2
T-W-2Projektowanie matematycznego modelu systemu transportowego2
T-W-3Modele transportowe. Konstruowanie modeli pod kątem optymalizacji przepływu ładunków2
T-W-4Fizyczny model procesów transportowych. Klasyfikacja modeli transportowych2
T-W-5Główne problemy związane z zagadnieniem modelowania systemów i procesów transportowych3
T-W-6Matematyczne i fizyczne modele systemów i procesów transportu w aplikacjach CAx2
T-W-7Integracja systemów modelowania i analiz systemów i procesów transportu CAx2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Przygotowanie do ćwiczeń9
A-P-3konsultacje2
A-P-4Przygotowanie sprawozdań4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca własna5
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_C03_W01W wyniku przeprowadzonego procesu dydaktycznego student powinien być w stanie objaśnić zasady modelowania systemów i procesów transportowych. Konstruować i analizować matematyczne i fizyczne modele procesów transportowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_W05ma szczegółową wiedzę dotyczącą konstrukcji, eksploatacji i obliczeń dotyczących systemów transportowych i środków transportu
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy w zakresie modelowania systemów i procesów transportowych z wykorzystaniem technik komputerowych CAD i CAE.
Treści programoweT-W-7Integracja systemów modelowania i analiz systemów i procesów transportu CAx
T-W-6Matematyczne i fizyczne modele systemów i procesów transportu w aplikacjach CAx
T-W-1Zagadnienia związane z tematyką procesów transportowych
T-W-5Główne problemy związane z zagadnieniem modelowania systemów i procesów transportowych
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne - symulacje zachowań modeli wirtualnych z wykorzytaniem oprogramowania CAD CAE
M-1wykład informacyjny / typowe środki audiowizualne ( tablica, rzutnik)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych jest uzyskanie zaliczenia z prac kontrolnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował wiedzę z przedmiotu. Nie potrafi wykorzystać jej w sposób kreatywny. Popełnia błędy.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student opanował wiedzę z przedmiotu. Nie potrafi wykorzystać jej w sposób kreatywny. Jest w stanie dokonać analizy problemu i zaproponować typowe rozwiązanie. Popełnia nieliczne błędy.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student wykorzystuje przyswojoną wiedzę w sposób kreatywny. Analizuje problem i proponuje nieszablonowe rozwiązania. Nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_C03_U01W wyniku przeprowadzonego procesu dydaktycznego student posiada umiejętności, które pozwalają objaśnić zasady modelowania systemów i procesów transportowych oraz umożliwiają projektowanie matematycznych i fizycznych modeli procesów transportowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_U02potrafi porozumiewać się w środowisku inżynierów mechaników potrafi porozumiewać się w środowisku inżynierów mechaników oraz w innych środowiskach technicznych, również w języku obcym. Potrafi wykorzystywać różnorodne techniki przekazu informacji.
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy w zakresie modelowania systemów i procesów transportowych z wykorzystaniem technik komputerowych CAD i CAE.
Treści programoweT-W-3Modele transportowe. Konstruowanie modeli pod kątem optymalizacji przepływu ładunków
T-W-5Główne problemy związane z zagadnieniem modelowania systemów i procesów transportowych
T-P-1Wprowadzenie i omówienie podstawowych pojęć związanych z modelowaniem systemów i procesów transportowych.
T-P-2Projektowanie matematycznych modeli procesów transportowych
T-P-3Konstruowanie fizycznych modeli procesów transportowych. Analiza ich wdrożenia. Zaplanowanie punktów dystrybucji
T-P-4Optymalizacja modeli procesów transportowych
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne - symulacje zachowań modeli wirtualnych z wykorzytaniem oprogramowania CAD CAE
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych jest uzyskanie zaliczenia z prac kontrolnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie jest w stanie prowidłowo zamodelować układu
3,0Student realizuje ćwiczenia praktyczne w sposób bierny. Wnioskowanie na podstawie uzyskanych danych realizuje poprawnie ale sprawia mu to trudności.
3,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Bierze czynny udział w ćwiczeniach laboratoryjnych. Wyciąga poprawne wnioski na podstawie przeprowadzonych symulacji.
4,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student realizuje ćwiaczenia w sposób aktywny. Ma umiejętność kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Potrafi ocenić wyniki analiz i wyciągnąć prawidłowe wnioski na ich podstawie. Jest w stanie zaproponować modyfikację modelu w celu osiągnięcia zamierzonego rezultatu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_C03_K01Student posiada aktywną postawę w procesie modelowania systemów i procesów transportowych. Potrafi zaprojekować i przeanalizować matematyczny i fizyczny model procesów transportowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-2Nabycie wiedzy w zakresie modelowania systemów i procesów transportowych z wykorzystaniem technik komputerowych CAD i CAE.
Treści programoweT-W-6Matematyczne i fizyczne modele systemów i procesów transportu w aplikacjach CAx
T-W-1Zagadnienia związane z tematyką procesów transportowych
T-W-5Główne problemy związane z zagadnieniem modelowania systemów i procesów transportowych
T-P-1Wprowadzenie i omówienie podstawowych pojęć związanych z modelowaniem systemów i procesów transportowych.
T-P-2Projektowanie matematycznych modeli procesów transportowych
T-P-3Konstruowanie fizycznych modeli procesów transportowych. Analiza ich wdrożenia. Zaplanowanie punktów dystrybucji
T-P-4Optymalizacja modeli procesów transportowych
T-P-5Zaliczenie zajęć laboratoryjnych
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne - symulacje zachowań modeli wirtualnych z wykorzytaniem oprogramowania CAD CAE
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych jest uzyskanie zaliczenia z prac kontrolnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje kompetencji w żadnym z zakresów realizacji modeli maszyn i urządzeń.
3,0Student umiejętnie dobiera środowisko CAx do tworzenia modeli elementów maszyn i urządzeń.
3,5Student umiejętnie tworzy modele projektowanego układu. Potrafi opisać zasady dziłania układów.
4,0Student wykazuje zdolność poprawnego wyboru środowiska CAx w wykonywaniu zadania projektowego. Potrafi wykorzystać narzędzia inżynierskie przy prowadzeniu procesu projektowania.
4,5Student bez pomocy wykonuje zadania projektowe. Czynnie analizuje zdolność funkcjonalną projektowanego układu, świadmie podejmuje decyzje o jego modyfikacjiach.
5,0Student wykazuje pełen zakres umiejętności w wykonywaniu zadania projektowego. Czynnie analizuje zdolność funkcjonalną projektowanego układu, świadmie podejmuje decyzje o jego modyfikacjiach ze względu na parametry projektowe.