Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (N2)
specjalność: urządzenia mechatroniczne w transporcie samochodowym

Sylabus przedmiotu Praktyka programowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria transportu
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Praktyka programowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Produkcją
Nauczyciel odpowiedzialny Eliza Jarysz-Kamińska <Eliza.Jarysz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
praktykiPR4 4 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zapoznanie się studenta z obowiązującymi zasadami realizacji praktyk.
W-2Otrzymanie skierowania na praktykę programową.
W-3Obowiązek studenta ubezpieczenia się od następstw nieszcześliwych wypadków (NNW).
W-4Zawarcie umowy pomiędzy uczelnią a placówką, w której realizowana jest praktyka programowa przez studenta.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z procesami eksploatacyjnymi i obsługowo-naprawczymi w firmach transportowych.
C-2Zapoznanie się z procesami decyzyjnymi w zarządzaniu przedsiębiorstwem transportowym.
C-3Zapoznanie się z procesami i praktycznymi metodami zarządzania przewozem osób i przepływem ładunków w nowoczesnych łańcuchach logistycznych w firmach transportowych, logistycznych, spedycyjnych i kurierskich.
C-4Zapoznanie się z zasadami kierowania i odpowiedzialności w przedsiębiorstwach transportowych.
C-5Zapoznanie się z praktycznymi aspektami procesów realizowanych w serwisach samochodów osobowych i ciężarowych.
C-6Zapoznanie się z praktycznymi aspektami procesów realizowanych w zakładach produkcyjnych na rzecz przemysłu motoryzacyjnego.
C-7Praktyczne zastosowanie wiedzy i umiejętności zdobytych w czasie studiów w praktyce.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
praktyki
T-PR-11. Poznanie struktury organizacyjnej i sposobu zarządzania firmą transportową lub działem transportu. 2. Analiza ekonomiczna usług transportowych w przedsiębiorstwie. 3. Poznanie funkcjonowania działu obsługowo-naprawczego w zapleczu transportowym (stacje obsługi pojazdów, zajezdnie autobusowe i tramwajowe). 4. Analiza rynku usług transportowych. 5. Poznanie procedur doboru wykonawcy usługi transportowej. 6. Zapoznanie się z rachunkiem kosztów działalności transportowej. 7. Zapoznanie się z metodami i narzędziami diagnostycznymi oraz praktyczną realizacją napraw pojazdów samochodowych.4
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
praktyki
A-PR-1Szkolenie BHP.6
A-PR-2Wprowadzenie w tematykę zadań.6
A-PR-3Realizacja zadań programu praktyk dla kierunku Transport.60
A-PR-4Rejestracja przebiegu praktyki programowej w formie dziennika praktyk.4
76

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Spotkanie informacyjne zapoznające studentów z zasadami obowiazującymi podczas realizacji praktyki programowej na kierunku Transport. Spotkanie przeprowadza pełnomocnik dziekana ds. praktyk zawodowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena pracy studenta na podstawie oceny na praktyce programowej wystawionej przez bezpośredniego opiekuna w miejscu realizacji praktyki oraz weryfikacja dziennika praktyk i potwierdzenia odbycia praktyki zawodowej przez pełnomocnika dziekana ds. praktyk zawodowych.
S-2Ocena podsumowująca: Możliwość zaliczenia pracy zawodowej na poczet praktyki programowej.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_P01_W01
Student ma wiedzę dotyczącą realizowanych zadań na praktyce programowej.
IT_2A_W11C-5, C-4, C-1, C-7, C-2, C-3, C-6T-PR-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_P01_U01
Student ma umiejętność praktycznego wykorzystania wiedzy zdobytej w dotychczasowym toku studiów.
IT_2A_U16, IT_2A_U17C-5, C-4, C-1, C-7, C-2, C-3, C-6T-PR-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_P01_K01
Stdent potrafi pracować w zespole.
IT_2A_K03C-7T-PR-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_P01_W01
Student ma wiedzę dotyczącą realizowanych zadań na praktyce programowej.
2,0
3,0Ugruntowana wiedza podstawowa dotycząca realizowanych zadań na praktyce programowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_P01_U01
Student ma umiejętność praktycznego wykorzystania wiedzy zdobytej w dotychczasowym toku studiów.
2,0
3,0Podstawowa umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_P01_K01
Stdent potrafi pracować w zespole.
2,0
3,0Student ujawnia mierne zaangażowanie w pracy zespołowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Małgorzata Mrozik, Informacje w zakładce Praktyki na stronie wydziałowej: www.wimim.zut.edu.pl, 2015

Treści programowe - praktyki

KODTreść programowaGodziny
T-PR-11. Poznanie struktury organizacyjnej i sposobu zarządzania firmą transportową lub działem transportu. 2. Analiza ekonomiczna usług transportowych w przedsiębiorstwie. 3. Poznanie funkcjonowania działu obsługowo-naprawczego w zapleczu transportowym (stacje obsługi pojazdów, zajezdnie autobusowe i tramwajowe). 4. Analiza rynku usług transportowych. 5. Poznanie procedur doboru wykonawcy usługi transportowej. 6. Zapoznanie się z rachunkiem kosztów działalności transportowej. 7. Zapoznanie się z metodami i narzędziami diagnostycznymi oraz praktyczną realizacją napraw pojazdów samochodowych.4
4

Formy aktywności - praktyki

KODForma aktywnościGodziny
A-PR-1Szkolenie BHP.6
A-PR-2Wprowadzenie w tematykę zadań.6
A-PR-3Realizacja zadań programu praktyk dla kierunku Transport.60
A-PR-4Rejestracja przebiegu praktyki programowej w formie dziennika praktyk.4
76
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_P01_W01Student ma wiedzę dotyczącą realizowanych zadań na praktyce programowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_W11ma wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania pracy inżyniera transportu: - posiada wiedzę o oddziaływaniu na środowisko naturalne procesów transportowych, - zna zagrożenia i zasady BHP na stanowiskach roboczych, - zna prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej, - orientuje się w prawie pracy oraz problematyce zatrudnienia w transporcie drogowym
Cel przedmiotuC-5Zapoznanie się z praktycznymi aspektami procesów realizowanych w serwisach samochodów osobowych i ciężarowych.
C-4Zapoznanie się z zasadami kierowania i odpowiedzialności w przedsiębiorstwach transportowych.
C-1Zapoznanie się z procesami eksploatacyjnymi i obsługowo-naprawczymi w firmach transportowych.
C-7Praktyczne zastosowanie wiedzy i umiejętności zdobytych w czasie studiów w praktyce.
C-2Zapoznanie się z procesami decyzyjnymi w zarządzaniu przedsiębiorstwem transportowym.
C-3Zapoznanie się z procesami i praktycznymi metodami zarządzania przewozem osób i przepływem ładunków w nowoczesnych łańcuchach logistycznych w firmach transportowych, logistycznych, spedycyjnych i kurierskich.
C-6Zapoznanie się z praktycznymi aspektami procesów realizowanych w zakładach produkcyjnych na rzecz przemysłu motoryzacyjnego.
Treści programoweT-PR-11. Poznanie struktury organizacyjnej i sposobu zarządzania firmą transportową lub działem transportu. 2. Analiza ekonomiczna usług transportowych w przedsiębiorstwie. 3. Poznanie funkcjonowania działu obsługowo-naprawczego w zapleczu transportowym (stacje obsługi pojazdów, zajezdnie autobusowe i tramwajowe). 4. Analiza rynku usług transportowych. 5. Poznanie procedur doboru wykonawcy usługi transportowej. 6. Zapoznanie się z rachunkiem kosztów działalności transportowej. 7. Zapoznanie się z metodami i narzędziami diagnostycznymi oraz praktyczną realizacją napraw pojazdów samochodowych.
Metody nauczaniaM-1Spotkanie informacyjne zapoznające studentów z zasadami obowiazującymi podczas realizacji praktyki programowej na kierunku Transport. Spotkanie przeprowadza pełnomocnik dziekana ds. praktyk zawodowych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena pracy studenta na podstawie oceny na praktyce programowej wystawionej przez bezpośredniego opiekuna w miejscu realizacji praktyki oraz weryfikacja dziennika praktyk i potwierdzenia odbycia praktyki zawodowej przez pełnomocnika dziekana ds. praktyk zawodowych.
S-2Ocena podsumowująca: Możliwość zaliczenia pracy zawodowej na poczet praktyki programowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ugruntowana wiedza podstawowa dotycząca realizowanych zadań na praktyce programowej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_P01_U01Student ma umiejętność praktycznego wykorzystania wiedzy zdobytej w dotychczasowym toku studiów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia i usprawnienia istniejących rozwiązań technicznych uwzględniając zagadnienia konstrukcji, technologii i eksploatacji w transporcie samochodowym i obszarach pokrewnych
IT_2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla swojej specjalności, w tym zadań nietypowych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
Cel przedmiotuC-5Zapoznanie się z praktycznymi aspektami procesów realizowanych w serwisach samochodów osobowych i ciężarowych.
C-4Zapoznanie się z zasadami kierowania i odpowiedzialności w przedsiębiorstwach transportowych.
C-1Zapoznanie się z procesami eksploatacyjnymi i obsługowo-naprawczymi w firmach transportowych.
C-7Praktyczne zastosowanie wiedzy i umiejętności zdobytych w czasie studiów w praktyce.
C-2Zapoznanie się z procesami decyzyjnymi w zarządzaniu przedsiębiorstwem transportowym.
C-3Zapoznanie się z procesami i praktycznymi metodami zarządzania przewozem osób i przepływem ładunków w nowoczesnych łańcuchach logistycznych w firmach transportowych, logistycznych, spedycyjnych i kurierskich.
C-6Zapoznanie się z praktycznymi aspektami procesów realizowanych w zakładach produkcyjnych na rzecz przemysłu motoryzacyjnego.
Treści programoweT-PR-11. Poznanie struktury organizacyjnej i sposobu zarządzania firmą transportową lub działem transportu. 2. Analiza ekonomiczna usług transportowych w przedsiębiorstwie. 3. Poznanie funkcjonowania działu obsługowo-naprawczego w zapleczu transportowym (stacje obsługi pojazdów, zajezdnie autobusowe i tramwajowe). 4. Analiza rynku usług transportowych. 5. Poznanie procedur doboru wykonawcy usługi transportowej. 6. Zapoznanie się z rachunkiem kosztów działalności transportowej. 7. Zapoznanie się z metodami i narzędziami diagnostycznymi oraz praktyczną realizacją napraw pojazdów samochodowych.
Metody nauczaniaM-1Spotkanie informacyjne zapoznające studentów z zasadami obowiazującymi podczas realizacji praktyki programowej na kierunku Transport. Spotkanie przeprowadza pełnomocnik dziekana ds. praktyk zawodowych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena pracy studenta na podstawie oceny na praktyce programowej wystawionej przez bezpośredniego opiekuna w miejscu realizacji praktyki oraz weryfikacja dziennika praktyk i potwierdzenia odbycia praktyki zawodowej przez pełnomocnika dziekana ds. praktyk zawodowych.
S-2Ocena podsumowująca: Możliwość zaliczenia pracy zawodowej na poczet praktyki programowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Podstawowa umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_P01_K01Stdent potrafi pracować w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-7Praktyczne zastosowanie wiedzy i umiejętności zdobytych w czasie studiów w praktyce.
Treści programoweT-PR-11. Poznanie struktury organizacyjnej i sposobu zarządzania firmą transportową lub działem transportu. 2. Analiza ekonomiczna usług transportowych w przedsiębiorstwie. 3. Poznanie funkcjonowania działu obsługowo-naprawczego w zapleczu transportowym (stacje obsługi pojazdów, zajezdnie autobusowe i tramwajowe). 4. Analiza rynku usług transportowych. 5. Poznanie procedur doboru wykonawcy usługi transportowej. 6. Zapoznanie się z rachunkiem kosztów działalności transportowej. 7. Zapoznanie się z metodami i narzędziami diagnostycznymi oraz praktyczną realizacją napraw pojazdów samochodowych.
Metody nauczaniaM-1Spotkanie informacyjne zapoznające studentów z zasadami obowiazującymi podczas realizacji praktyki programowej na kierunku Transport. Spotkanie przeprowadza pełnomocnik dziekana ds. praktyk zawodowych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena pracy studenta na podstawie oceny na praktyce programowej wystawionej przez bezpośredniego opiekuna w miejscu realizacji praktyki oraz weryfikacja dziennika praktyk i potwierdzenia odbycia praktyki zawodowej przez pełnomocnika dziekana ds. praktyk zawodowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ujawnia mierne zaangażowanie w pracy zespołowej.
3,5
4,0
4,5
5,0