Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (N2)
specjalność: urządzenia mechatroniczne w transporcie samochodowym

Sylabus przedmiotu Napęd i hamowanie w środkach transportu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria transportu
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Napęd i hamowanie w środkach transportu
Specjalność logistyka, organizacja i technologia transportu
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Maciej Lisowski <Maciej.Lisowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 5 0,80,44zaliczenie
wykładyW3 10 1,20,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy i umiejętności dotyczącej procesu hamowania pojazdów, układów hamulcowych i metod oceny procesu hamowania

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Dane wyjściowe i założenia projektowe1
T-P-2Realizacja projektów i rozwiązywanie problemów podczas realizacji2
T-P-3Prezentacja i ocena projektów2
5
wykłady
T-W-1Ruch pojazdu pod działaniem sił zewnętrznych i wewnętrznych1
T-W-2Przyczepność i współczynnik przyczepności1
T-W-3Siła napędowa i moc1
T-W-4Opory ruchu pojazdów1
T-W-5Klasyfikacja i rodzaje hamulców1
T-W-6Układy wspomagające1
T-W-7Skuteczność hamowania1
T-W-8Droga hamowania i jej składniki1
T-W-9Ocena skuteczności hamowania1
T-W-10Niekonwencjonalne systemy hamowania1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach5
A-P-2Opracowanie i prezentacja projektów15
20
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury15
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, wykład problemowy/rzutnik, tablica
M-2Metoda projektów/Arkusz kalkulacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie opracowanych sprawozdań z ćwiczeń projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne obejmujące zakres tematyczny wykładów i ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_OBTD/08-1_W01
Student zna problematykę dotyczącą hamowania pojazdów, podstawowe układy hamulcowe i kierunki rozwoju układów hamulcowych
IT_2A_W01, IT_2A_W03, IT_2A_W05, IT_2A_W07, IT_2A_W08C-1T-P-2, T-P-1, T-P-3, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_OBTD/08-1_U01
Student umie opracować projekt uwzględniający problematykę hamowania pojazdów
IT_2A_U01, IT_2A_U02, IT_2A_U07, IT_2A_U09C-1T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_OBTD/08-1_K01
Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie.
IT_2A_K03C-1T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_OBTD/08-1_W01
Student zna problematykę dotyczącą hamowania pojazdów, podstawowe układy hamulcowe i kierunki rozwoju układów hamulcowych
2,0Brak wiedzy podstawowej z zakresu materiału przerobionego na wykładach i ćwiczeniach audytoryjnych.
3,0Ugruntowana wiedza analityczna o budowie i eksploatacji elastycznych systemów wytwarzania.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Wiedza syntetyzująca z zakresu elastycznych systemów wytwarzania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_OBTD/08-1_U01
Student umie opracować projekt uwzględniający problematykę hamowania pojazdów
2,0Student opanował umiejętności z zakresu przedmiotu.
3,0Student rozwiązuje podstwowe zadania. Popełnia pomyłki w obliczeniach. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, ale w sposób bierny.
3,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student ma dobre umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, jest aktywny, potrafi interpretować uzyskane wyniki.
4,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student ma bardzo dobre umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Zadania rozwiązuje metodami optymalnymi. Potrafi wykorzystywać właściwe techniki komputerowe. Ćwiczenia praktyczne realizuje wzorowo, w sposób aktywny, potrafi ocenić metodę i uzyskane wyniki.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_OBTD/08-1_K01
Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie.
2,0Ujawnia brak zdyscyplinowania w trakcie słuchania i notowania wykładów oraz prowadzenia ćwiczeń zespołowych ukierunkowanych na rozwiązywanie zadań obliczeniowych symulujących zmiany w przebiegu procesu produkcji.
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań obliczeniowych symulujących zmiany w przebiegu procesu produkcji.
3,5Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań obliczeniowych symulujących zmiany w przebiegu procesu produkcji.
4,0Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu i prezentacji rozwiązań zadań na ćwiczeniach i zespołowych konsultacjach.
4,5Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu i prezentacji rozwiązań zadań na ćwiczeniach i zespołowych konsultacjach.
5,0Ujawnia własne dążenie do doskonalenia nabywanych umiejętności współpracy w zespole przy rozwiązywaniu zadań w analizie decyzyjnej.

Literatura podstawowa

  1. Arczyński S., Mechanika ruchu samochodu, WNT, Warszawa, 1993
  2. Lanzendoerfer J., Szczepaniak C., Teoria ruchu samochodu, WKŁ, Warszawa, 1980
  3. Mitschke M., Dynamika samochodu, WKŁ, 1977

Literatura dodatkowa

  1. Siłka W., Teoria ruchu samochodu, WNT, Warszawa, 2002
  2. Lisowski M., Teoria ruchu samochodu. Teoria napędu, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2003

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Dane wyjściowe i założenia projektowe1
T-P-2Realizacja projektów i rozwiązywanie problemów podczas realizacji2
T-P-3Prezentacja i ocena projektów2
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ruch pojazdu pod działaniem sił zewnętrznych i wewnętrznych1
T-W-2Przyczepność i współczynnik przyczepności1
T-W-3Siła napędowa i moc1
T-W-4Opory ruchu pojazdów1
T-W-5Klasyfikacja i rodzaje hamulców1
T-W-6Układy wspomagające1
T-W-7Skuteczność hamowania1
T-W-8Droga hamowania i jej składniki1
T-W-9Ocena skuteczności hamowania1
T-W-10Niekonwencjonalne systemy hamowania1
10

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach5
A-P-2Opracowanie i prezentacja projektów15
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach10
A-W-2Studiowanie literatury15
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_OBTD/08-1_W01Student zna problematykę dotyczącą hamowania pojazdów, podstawowe układy hamulcowe i kierunki rozwoju układów hamulcowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z matematyki na poziomie wyższym niezbędną do rozwiązywania zadań z zakresu transportu drogowego
IT_2A_W03ma szczegółową wiedzę z wybranych zagadnień pokrewnych kierunków studiów powiązanych z obszarem studiowanej specjalności
IT_2A_W05ma szczegółową wiedzę dotyczącą konstrukcji, eksploatacji i obliczeń dotyczących systemów transportowych i środków transportu
IT_2A_W07ma szczegółową wiedzę w zakresie projektowania procesów z obszaru swojej specjalności, a także w zakresie zagadnień dotyczących transportu i systemów o wysokim stopniu złożoności
IT_2A_W08ma poszerzoną wiedzę i zna trendy rozwojowe i główne osiągnięcia naukowe w swojej specjalności, w obszarach konstrukcji, technologii i eksploatacji pojazdów samochodowych i urządzeń związanych z transportem drogowym
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności dotyczącej procesu hamowania pojazdów, układów hamulcowych i metod oceny procesu hamowania
Treści programoweT-P-2Realizacja projektów i rozwiązywanie problemów podczas realizacji
T-P-1Dane wyjściowe i założenia projektowe
T-P-3Prezentacja i ocena projektów
T-W-4Opory ruchu pojazdów
T-W-3Siła napędowa i moc
T-W-6Układy wspomagające
T-W-1Ruch pojazdu pod działaniem sił zewnętrznych i wewnętrznych
T-W-2Przyczepność i współczynnik przyczepności
T-W-5Klasyfikacja i rodzaje hamulców
T-W-7Skuteczność hamowania
T-W-8Droga hamowania i jej składniki
T-W-9Ocena skuteczności hamowania
T-W-10Niekonwencjonalne systemy hamowania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, wykład problemowy/rzutnik, tablica
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie opracowanych sprawozdań z ćwiczeń projektowych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne obejmujące zakres tematyczny wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak wiedzy podstawowej z zakresu materiału przerobionego na wykładach i ćwiczeniach audytoryjnych.
3,0Ugruntowana wiedza analityczna o budowie i eksploatacji elastycznych systemów wytwarzania.
3,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Wiedza syntetyzująca z zakresu elastycznych systemów wytwarzania.
4,5Student opanował wiedzę w stopniu pośrednim między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student opanował wiedzę z zakresu przedmiotu. Rozumie ograniczenia i zna obszary i jej stosowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_OBTD/08-1_U01Student umie opracować projekt uwzględniający problematykę hamowania pojazdów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_U01zna zasady funkcjonowania systemu bibliotek, potrafi wyszukiwać materiały źródłowe korzystając z komputerowych baz i systemów bibliotecznych. Potrafi zebrać materiały źródłowe na zadany temat, również w języku obcym, dokonać ich interpretacji i krytycznej oceny, wyciągnąć wnioski, formułować wyczerpujące i uzasadnione opinie.
IT_2A_U02potrafi porozumiewać się w środowisku inżynierów mechaników potrafi porozumiewać się w środowisku inżynierów mechaników oraz w innych środowiskach technicznych, również w języku obcym. Potrafi wykorzystywać różnorodne techniki przekazu informacji.
IT_2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
IT_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności dotyczącej procesu hamowania pojazdów, układów hamulcowych i metod oceny procesu hamowania
Treści programoweT-W-4Opory ruchu pojazdów
T-W-3Siła napędowa i moc
T-W-6Układy wspomagające
T-W-1Ruch pojazdu pod działaniem sił zewnętrznych i wewnętrznych
T-W-2Przyczepność i współczynnik przyczepności
T-W-5Klasyfikacja i rodzaje hamulców
T-W-7Skuteczność hamowania
T-W-8Droga hamowania i jej składniki
T-W-9Ocena skuteczności hamowania
T-W-10Niekonwencjonalne systemy hamowania
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów/Arkusz kalkulacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie opracowanych sprawozdań z ćwiczeń projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student opanował umiejętności z zakresu przedmiotu.
3,0Student rozwiązuje podstwowe zadania. Popełnia pomyłki w obliczeniach. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, ale w sposób bierny.
3,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 3,0 i 4,0.
4,0Student ma dobre umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Ćwiczenia praktyczne realizuje poprawnie, jest aktywny, potrafi interpretować uzyskane wyniki.
4,5Student posiadł umiejętności w stopniu pośrednim, między oceną 4,0 i 5,0.
5,0Student ma bardzo dobre umiejętności kojarzenia i analizy nabytej wiedzy. Zadania rozwiązuje metodami optymalnymi. Potrafi wykorzystywać właściwe techniki komputerowe. Ćwiczenia praktyczne realizuje wzorowo, w sposób aktywny, potrafi ocenić metodę i uzyskane wyniki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_OBTD/08-1_K01Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy i umiejętności dotyczącej procesu hamowania pojazdów, układów hamulcowych i metod oceny procesu hamowania
Treści programoweT-W-4Opory ruchu pojazdów
T-W-3Siła napędowa i moc
T-W-6Układy wspomagające
T-W-1Ruch pojazdu pod działaniem sił zewnętrznych i wewnętrznych
T-W-2Przyczepność i współczynnik przyczepności
T-W-5Klasyfikacja i rodzaje hamulców
T-W-7Skuteczność hamowania
T-W-8Droga hamowania i jej składniki
T-W-9Ocena skuteczności hamowania
T-W-10Niekonwencjonalne systemy hamowania
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów/Arkusz kalkulacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ujawnia brak zdyscyplinowania w trakcie słuchania i notowania wykładów oraz prowadzenia ćwiczeń zespołowych ukierunkowanych na rozwiązywanie zadań obliczeniowych symulujących zmiany w przebiegu procesu produkcji.
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań obliczeniowych symulujących zmiany w przebiegu procesu produkcji.
3,5Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań obliczeniowych symulujących zmiany w przebiegu procesu produkcji.
4,0Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu i prezentacji rozwiązań zadań na ćwiczeniach i zespołowych konsultacjach.
4,5Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu i prezentacji rozwiązań zadań na ćwiczeniach i zespołowych konsultacjach.
5,0Ujawnia własne dążenie do doskonalenia nabywanych umiejętności współpracy w zespole przy rozwiązywaniu zadań w analizie decyzyjnej.