Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (N2)
specjalność: urządzenia mechatroniczne w transporcie samochodowym

Sylabus przedmiotu Certyfikacja i ekspertyzy techniczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria transportu
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Certyfikacja i ekspertyzy techniczne
Specjalność logistyka, organizacja i technologia transportu
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Eliasz <Jacek.Eliasz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Danilecki <Krzysztof.Danilecki@zut.edu.pl>, Jacek Eliasz <Jacek.Eliasz@zut.edu.pl>, Małgorzata Mrozik <Malgorzata.Mrozik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 5 0,80,44zaliczenie
wykładyW3 10 1,20,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z matematyki, statystyki, badań operacyjnych, logistyki, systemów transportowych
W-2Podstawowe wiadomości z zakresu budowy i eksploatacji pojazów samochodowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie podstaw inżynierii jakości dla obszaru przedsiębiorstw z branzy transportowo-logistycznej opartych o wymagania normy PN-EN ISO 9001:2009. Nabycie umiejętności tworzenia i analizowania modeli zarządzania jakością w transporcie i logistyce.
C-2Poznanie podstaw tworzenia narzędzi i metod z zakresu inżynierii jakości stosowanych w sektorze transportowo-logistycznym.
C-3Poznanie podstaw definiowania i analizy wskaźników jakościowych związanych z realizacją usług transportowych i logistycznych.
C-4Poznanie podstaw tworzenia rozwiązań koncepcyjnych, uwzględniających zastosowanie analizy systemowej i procesowej w inżynierii jakości dla obszaru usług transportowo-logistycznych.
C-5Poznanie podstaw tworzenia dokumentacji systemu zarządzania jakością dla przedsiębiorstw z sektora transportowo-logistycznego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metodyka opracowania dokumentacji dla procesu homologacji pojazdu samochodowego2
T-L-2Metodyka opracowania dokumentacji dla przeprowadzenia ekspertyzy technicznej dla samochodu osobowego3
5
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i zagadnienia związane z procesem certyfikacji, homologacji, normalizacji w motoryzacji.4
T-W-2Podstawowe pojęcia i zagadnienia związane z przeprowadzaniem ekspertyz technicznych w motoryzacji.4
T-W-3Zasady tworzenia dokumentacji w obszarze procesów certyfikacji, homologacji, normalizacji oraz sporządzania ekspertyz technicznych w motoryzacji2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach projektowych5
A-L-2Udział w konsultacjach5
A-L-3Analiza literatury i przygotowanie danych do projektu10
20
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych. Tematyka wykładów jest zapowiadana.12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia9
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca (wykład informacyjny) metoda problemowa (wykład problemowy)
M-2Metody praktyczne (ćwiczenia laboratoryjne)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne lub pisemne w formie testu: - obejmującego całość materiału, - odpowiedzi częściowe punktowane są proporcjonalnie, - brak punktów ujemnych za niewłaściwą odpowiedź.
S-2Ocena formująca: Ocena z każdego z laboratorium.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_OBTD/07-2_W01
Poznanie podstaw certyfikacji, homologacji, normalizacji oraz sporządzania ekspertyz technicznych w obszarze pojazdów samochodowych.
IT_2A_W08, IT_2A_W10T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_OBTD/07-2_U01
Student nabywa umiejętności przeprowadzania i analizowania zagadnień związanych z certyfikacją, homologacją, normalizacją oraz sporządzaniem ekspertyz technicznych w obszarze pojazdów samochodowych.
IT_2A_U10, IT_2A_U12T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_2A_OBTD/07-2_K01
Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie.
IT_2A_K01, IT_2A_K03T-L-1, T-L-2M-1, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_OBTD/07-2_W01
Poznanie podstaw certyfikacji, homologacji, normalizacji oraz sporządzania ekspertyz technicznych w obszarze pojazdów samochodowych.
2,0poniżej 50% maksymalnej sumy punktów w teście (tj. poniżej 10 punktów)
3,0od 10 do 12 punktów
3,5od 13 do 14 punktów
4,0od 15 do 16 punktów
4,5od 17 do 18 punktów
5,0powyżej 18 punktów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_2A_OBTD/07-2_U01
Student nabywa umiejętności przeprowadzania i analizowania zagadnień związanych z certyfikacją, homologacją, normalizacją oraz sporządzaniem ekspertyz technicznych w obszarze pojazdów samochodowych.
2,0Student nieobecny na wszystkich wykładach. Nie potrafi odpowiedzieć na pytania testowe.
3,0Student obecny na co najmniej połowie wszystkich wykładów. Umie odpowiedzieć na mniej niż połowę zadanych zagadnień.
3,5Student uczestniczy w więcej niż połowie wszystkich wykładów. Umie odpowiedzieć na co najmniej połowę zadanych pytań.
4,0Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem co najmniej połowy wymaganych umiejetności.
4,5Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem większości wymaganych umiejetności.
5,0Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem wszystkich wymaganych umiejetności.

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa, Odtwarzanie i analiza przebiegu wypadku drogowego, Stowarzyszenie Rzeczoznawców Techniki Samochodowej i Ruchu Drogowego, Warszawa, 2005
  2. Praca zbiorowa, Opiniowanie wypadków drogowych - niektóre zagadnienia, Stowarzyszenie Rzeczoznawców Techniki Samochodowej i Ruchu Drogowego, warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Komitet ISO, Norma PKN-ISO/IEC Guide 67:2007, Polski Komitet Normalizacyjny, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metodyka opracowania dokumentacji dla procesu homologacji pojazdu samochodowego2
T-L-2Metodyka opracowania dokumentacji dla przeprowadzenia ekspertyzy technicznej dla samochodu osobowego3
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i zagadnienia związane z procesem certyfikacji, homologacji, normalizacji w motoryzacji.4
T-W-2Podstawowe pojęcia i zagadnienia związane z przeprowadzaniem ekspertyz technicznych w motoryzacji.4
T-W-3Zasady tworzenia dokumentacji w obszarze procesów certyfikacji, homologacji, normalizacji oraz sporządzania ekspertyz technicznych w motoryzacji2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach projektowych5
A-L-2Udział w konsultacjach5
A-L-3Analiza literatury i przygotowanie danych do projektu10
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do dyskusji do wykładów problemowych. Tematyka wykładów jest zapowiadana.12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia9
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_OBTD/07-2_W01Poznanie podstaw certyfikacji, homologacji, normalizacji oraz sporządzania ekspertyz technicznych w obszarze pojazdów samochodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_W08ma poszerzoną wiedzę i zna trendy rozwojowe i główne osiągnięcia naukowe w swojej specjalności, w obszarach konstrukcji, technologii i eksploatacji pojazdów samochodowych i urządzeń związanych z transportem drogowym
IT_2A_W10zna podstawowe metody i techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań w zakresie konstruowania, pomiarów, projektowania technologii i eksploatacji
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia i zagadnienia związane z procesem certyfikacji, homologacji, normalizacji w motoryzacji.
T-W-2Podstawowe pojęcia i zagadnienia związane z przeprowadzaniem ekspertyz technicznych w motoryzacji.
T-W-3Zasady tworzenia dokumentacji w obszarze procesów certyfikacji, homologacji, normalizacji oraz sporządzania ekspertyz technicznych w motoryzacji
Metody nauczaniaM-1metoda podająca (wykład informacyjny) metoda problemowa (wykład problemowy)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne lub pisemne w formie testu: - obejmującego całość materiału, - odpowiedzi częściowe punktowane są proporcjonalnie, - brak punktów ujemnych za niewłaściwą odpowiedź.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0poniżej 50% maksymalnej sumy punktów w teście (tj. poniżej 10 punktów)
3,0od 10 do 12 punktów
3,5od 13 do 14 punktów
4,0od 15 do 16 punktów
4,5od 17 do 18 punktów
5,0powyżej 18 punktów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_OBTD/07-2_U01Student nabywa umiejętności przeprowadzania i analizowania zagadnień związanych z certyfikacją, homologacją, normalizacją oraz sporządzaniem ekspertyz technicznych w obszarze pojazdów samochodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_U10potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich integrować wiedzę z zakresu konstrukcji, technologii, planowania, automatyzacji i eksploatacji, stosować podejście systemowe oraz uwzględniać aspekty pozatechniczne
IT_2A_U12potrafi oceniać przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć inżynierii w zakresie konstrukcji, technologii, automatyzacji i organizacji
Treści programoweT-L-1Metodyka opracowania dokumentacji dla procesu homologacji pojazdu samochodowego
T-L-2Metodyka opracowania dokumentacji dla przeprowadzenia ekspertyzy technicznej dla samochodu osobowego
T-W-1Podstawowe pojęcia i zagadnienia związane z procesem certyfikacji, homologacji, normalizacji w motoryzacji.
T-W-2Podstawowe pojęcia i zagadnienia związane z przeprowadzaniem ekspertyz technicznych w motoryzacji.
T-W-3Zasady tworzenia dokumentacji w obszarze procesów certyfikacji, homologacji, normalizacji oraz sporządzania ekspertyz technicznych w motoryzacji
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne (ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne lub pisemne w formie testu: - obejmującego całość materiału, - odpowiedzi częściowe punktowane są proporcjonalnie, - brak punktów ujemnych za niewłaściwą odpowiedź.
S-2Ocena formująca: Ocena z każdego z laboratorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nieobecny na wszystkich wykładach. Nie potrafi odpowiedzieć na pytania testowe.
3,0Student obecny na co najmniej połowie wszystkich wykładów. Umie odpowiedzieć na mniej niż połowę zadanych zagadnień.
3,5Student uczestniczy w więcej niż połowie wszystkich wykładów. Umie odpowiedzieć na co najmniej połowę zadanych pytań.
4,0Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem co najmniej połowy wymaganych umiejetności.
4,5Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem większości wymaganych umiejetności.
5,0Student obecny na wszystkich wykładach i wykazuje się nabyciem wszystkich wymaganych umiejetności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_2A_OBTD/07-2_K01Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
IT_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Treści programoweT-L-1Metodyka opracowania dokumentacji dla procesu homologacji pojazdu samochodowego
T-L-2Metodyka opracowania dokumentacji dla przeprowadzenia ekspertyzy technicznej dla samochodu osobowego
Metody nauczaniaM-1metoda podająca (wykład informacyjny) metoda problemowa (wykład problemowy)
M-2Metody praktyczne (ćwiczenia laboratoryjne)
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena kompetencji personalnych i społecznych - intuicyjna w formie aprobaty.