Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria transportu (N1)

Sylabus przedmiotu Materiałoznawstwo I:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria transportu
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Materiałoznawstwo I
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Materiałowej
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Biedunkiewicz <Anna.Biedunkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mieczysław Wysiecki <Mieczyslaw.Wysiecki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 9 1,00,40zaliczenie
wykładyW1 9 2,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu fizyki i chemii na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z wiedzy o właściwościach materiałów.
C-2Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury.
C-3Student zdobywa umiejętność pracy w grupie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Układ Fe-Fe3C, stale węglowe. Odlewnicze stopy żelaza. Obróbka cieplna. Obróbka cieplno - chemiczna. Stale narzędziowe i stale o specjalnych właściwościach. Stopy metali nieżelaznych.6
T-L-2Identyfikacja tworzyw polimerowych. Laminaty poliestrowe.3
9
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do nauki o materiałach: znaczenie materiałów w technice, podział i charakterystyka podstawowych grup materiałów. Struktura krystaliczna i jej wpływ na właściwości metali i stopów. Defekty struktury krystalicznej i ich wpływ na właściwości metali i stopów. Materiały amorficzne. Podstawy krystalizacji metali i stopów. Odkształcenie plastyczne. Zgniot, umocnienie i rekrystalizacja. Przemiany fazowe i fazy w stopach metali. Równowaga fazowa w stopach. Stopy żelaza z węglem. Podstawy obróbki cieplnej i cieplno - chemicznej stopów żelaza. Stale stopowe konstrukcyjne, narzędziowe i specjalne. Odlewnicze stopy żelaza – żeliwa i staliwa. Stopy aluminium, miedzi, magnezu, cynku. Materiały polimerowe i kompozyty.9
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych i zaliczeniu.9
A-L-2Udział w konsultacjach.4
A-L-3Przygotowanie do zajęć na podstawie wskazanej literatury, przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.12
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i zaliczeniu przedmiotu.9
A-W-2Studia wskazanej literatury.32
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach.8
49

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-3Zajęcia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład. Student przystępuje do zaliczenia pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmniej połowy punktów. Wymagane jest wykonanie i zaliczenie sprawozdań z przeprowadzonych ćwiczeń.Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną z ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (9 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia.
S-3Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia.
S-4Ocena formująca: Aktywność na wykładzie i podczas konsulatacji.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_1A_B09_W01
Student posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa (tworzywa metaliczne i polimerowe, kompozyty) w obszarze środków transportu oraz w zakresie podstaw korozji materiałów oraz metod ochrony antykorozyjnej.
IT_1A_W04, IT_1A_W11C-1, C-2T-W-1M-1, M-2S-1, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IT_1A_B09_U01
Student potrafi dobrać odpowiedni materiał do pracy elementu konstrukcyjnego w danych warunkach eksploatacyjnych.
IT_1A_U01, IT_1A_U17C-1, C-2T-W-1M-1, M-2S-1, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_1A_B09_W01
Student posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa (tworzywa metaliczne i polimerowe, kompozyty) w obszarze środków transportu oraz w zakresie podstaw korozji materiałów oraz metod ochrony antykorozyjnej.
2,0Student nie posiada wiedzy w zakresie materiałoznawstwa (tworzywa metaliczne i polimerowe, kompozyty) w obszarze środków transportu oraz w zakresie podstaw korozji materiałów oraz metod ochrony antykorozyjnej.
3,0Student posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa (tworzywa metaliczne i polimerowe, kompozyty) w obszarze środków transportu oraz w zakresie podstaw korozji materiałów oraz metod ochrony antykorozyjnej.
3,5tudent posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa (tworzywa metaliczne i polimerowe, kompozyty) w obszarze środków transportu oraz w zakresie podstaw korozji metali oraz metod ochrony antykorozyjnej. Student rozróżnia materiały z punktu widzenia ich właściwości eksploatacyjnych.
4,0Student posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa (tworzywa metaliczne i polimerowe, kompozyty) w obszarze środków transportu oraz w zakresie podstaw korozji metali oraz metod ochrony antykorozyjnej. Student rozróżnia materiały z punktu widzenia ich właściwości eksploatacyjnych i wskazuje ich potencjalne zastosowania.
4,5Student posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa (tworzywa metaliczne i polimerowe, kompozyty) w obszarze środków transportu oraz w zakresie podstaw korozji metali oraz metod ochrony antykorozyjnej. Student rozróżnia materiały z punktu widzenia ich właściwości eksploatacyjnych i wskazuje ich zastosowania oraz zagrożenia zniszczenia wynikające z warunków środowiskowych.
5,0Student posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa (tworzywa metaliczne i polimerowe, kompozyty) w obszarze środków transportu oraz w zakresie podstaw korozji metali oraz metod ochrony antykorozyjnej. Student rozróżnia materiały z punktu widzenia ich właściwości eksploatacyjnych i wskazuje ich zastosowania w konstrukcjach środków transportu. Student ma wiedzę o zaawansowanych materiałach konstrukcyjnych. Student ma wiedzę o mechanizmach zużycia korozyjnego materiałów konstrukcyjnych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IT_1A_B09_U01
Student potrafi dobrać odpowiedni materiał do pracy elementu konstrukcyjnego w danych warunkach eksploatacyjnych.
2,0Student uczestniczył w zajęciach, nie opanował podstawowych umiejętności, nie interesował się prezentowanymi zagadnieniami . Student nie potrafi dobrać odpowiedni materiał do pracy elementu konstrukcyjnego w danych warunkach eksploatacyjnych.
3,0Student uczestniczył w zajęciach, opanował podstawowe umiejętności, interesował się omawianymi zagadnieniami . Student potrafi dobrać odpowiedni materiał do pracy elementu konstrukcyjnego w danych warunkach eksploatacyjnych.
3,5Student potrafi dobrać odpowiedni materiał do pracy elementu konstrukcyjnego w danych warunkach eksploatacyjnych. Student potrafi charakteryzować materiały konstrukcyjne.
4,0Student potrafi charakteryzować materiały konstrukcyjne, dobrać odpowiedni materiał do pracy elementu konstrukcyjnego w danych warunkach eksploatacyjnych. Student potrafi wskazać potencjalne zagrożenia wynikające z eksploatacji materiałów konstrukcyjnych.
4,5Student potrafi charakteryzować materiały konstrukcyjne, dobrać odpowiedni materiał do pracy elementu konstrukcyjnego w danych warunkach eksploatacyjnych. Student potrafi wskazać potencjalne zagrożenia wynikające z eksploatacji materiałów konstrukcyjnych i wskazać sposoby zapobiegania niektórym zagrożeniom.
5,0Student potrafi charakteryzować materiały konstrukcyjne, dobrać odpowiedni materiał do pracy elementu konstrukcyjnego w danych warunkach eksploatacyjnych i ocenić jego zywotność. Student potrafi wskazać potencjalne zagrożenia wynikające z eksploatacji materiałów konstrukcyjnych i wskazać sposoby zapobiegania niektórym zagrożeniom.

Literatura podstawowa

  1. J.Baszkiewicz, M.Kamiński, Podstawy korozji materiałów, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 1997
  2. H.H. Uhlig, Korozja i jej zapobieganie, WNT, Warszawa, 1976
  3. G. Wranglen, Podstawy korozji i ochrony metali, WNT, Warszawa, 1985
  4. M. Pourbaix, Wykłady z korozji elektrochemicznej, WNT, Warszawa, 1978
  5. Dobrzanski L.A., Materiały inżynierskie i projektowanie materiałowe: podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 2006
  6. S. Prowans, Metaloznawstwo, PWN, Warszawa, 1988
  7. M. Wysiecki, Nowoczesne materiały narzędziowe, WNT, Warszawa, 1997
  8. Broniewski T., Metody badań i ocena właściwości tworzyw sztucznych, WNT, Warszawa, 2000
  9. Grellmann W., Seidler S., Polymer testing, Hanser, Monachium, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Układ Fe-Fe3C, stale węglowe. Odlewnicze stopy żelaza. Obróbka cieplna. Obróbka cieplno - chemiczna. Stale narzędziowe i stale o specjalnych właściwościach. Stopy metali nieżelaznych.6
T-L-2Identyfikacja tworzyw polimerowych. Laminaty poliestrowe.3
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do nauki o materiałach: znaczenie materiałów w technice, podział i charakterystyka podstawowych grup materiałów. Struktura krystaliczna i jej wpływ na właściwości metali i stopów. Defekty struktury krystalicznej i ich wpływ na właściwości metali i stopów. Materiały amorficzne. Podstawy krystalizacji metali i stopów. Odkształcenie plastyczne. Zgniot, umocnienie i rekrystalizacja. Przemiany fazowe i fazy w stopach metali. Równowaga fazowa w stopach. Stopy żelaza z węglem. Podstawy obróbki cieplnej i cieplno - chemicznej stopów żelaza. Stale stopowe konstrukcyjne, narzędziowe i specjalne. Odlewnicze stopy żelaza – żeliwa i staliwa. Stopy aluminium, miedzi, magnezu, cynku. Materiały polimerowe i kompozyty.9
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych i zaliczeniu.9
A-L-2Udział w konsultacjach.4
A-L-3Przygotowanie do zajęć na podstawie wskazanej literatury, przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.12
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach i zaliczeniu przedmiotu.9
A-W-2Studia wskazanej literatury.32
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach.8
49
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_1A_B09_W01Student posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa (tworzywa metaliczne i polimerowe, kompozyty) w obszarze środków transportu oraz w zakresie podstaw korozji materiałów oraz metod ochrony antykorozyjnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_1A_W04ma wiedzę w zakresie materiałów stosowanych w przemyśle motoryzacyjnym
IT_1A_W11zna i rozumie procesy wytwarzania elementów, zna typowe technologie inżynierskie
Cel przedmiotuC-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z wiedzy o właściwościach materiałów.
C-2Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do nauki o materiałach: znaczenie materiałów w technice, podział i charakterystyka podstawowych grup materiałów. Struktura krystaliczna i jej wpływ na właściwości metali i stopów. Defekty struktury krystalicznej i ich wpływ na właściwości metali i stopów. Materiały amorficzne. Podstawy krystalizacji metali i stopów. Odkształcenie plastyczne. Zgniot, umocnienie i rekrystalizacja. Przemiany fazowe i fazy w stopach metali. Równowaga fazowa w stopach. Stopy żelaza z węglem. Podstawy obróbki cieplnej i cieplno - chemicznej stopów żelaza. Stale stopowe konstrukcyjne, narzędziowe i specjalne. Odlewnicze stopy żelaza – żeliwa i staliwa. Stopy aluminium, miedzi, magnezu, cynku. Materiały polimerowe i kompozyty.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład. Student przystępuje do zaliczenia pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmniej połowy punktów. Wymagane jest wykonanie i zaliczenie sprawozdań z przeprowadzonych ćwiczeń.Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną z ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów.
S-4Ocena formująca: Aktywność na wykładzie i podczas konsulatacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy w zakresie materiałoznawstwa (tworzywa metaliczne i polimerowe, kompozyty) w obszarze środków transportu oraz w zakresie podstaw korozji materiałów oraz metod ochrony antykorozyjnej.
3,0Student posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa (tworzywa metaliczne i polimerowe, kompozyty) w obszarze środków transportu oraz w zakresie podstaw korozji materiałów oraz metod ochrony antykorozyjnej.
3,5tudent posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa (tworzywa metaliczne i polimerowe, kompozyty) w obszarze środków transportu oraz w zakresie podstaw korozji metali oraz metod ochrony antykorozyjnej. Student rozróżnia materiały z punktu widzenia ich właściwości eksploatacyjnych.
4,0Student posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa (tworzywa metaliczne i polimerowe, kompozyty) w obszarze środków transportu oraz w zakresie podstaw korozji metali oraz metod ochrony antykorozyjnej. Student rozróżnia materiały z punktu widzenia ich właściwości eksploatacyjnych i wskazuje ich potencjalne zastosowania.
4,5Student posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa (tworzywa metaliczne i polimerowe, kompozyty) w obszarze środków transportu oraz w zakresie podstaw korozji metali oraz metod ochrony antykorozyjnej. Student rozróżnia materiały z punktu widzenia ich właściwości eksploatacyjnych i wskazuje ich zastosowania oraz zagrożenia zniszczenia wynikające z warunków środowiskowych.
5,0Student posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa (tworzywa metaliczne i polimerowe, kompozyty) w obszarze środków transportu oraz w zakresie podstaw korozji metali oraz metod ochrony antykorozyjnej. Student rozróżnia materiały z punktu widzenia ich właściwości eksploatacyjnych i wskazuje ich zastosowania w konstrukcjach środków transportu. Student ma wiedzę o zaawansowanych materiałach konstrukcyjnych. Student ma wiedzę o mechanizmach zużycia korozyjnego materiałów konstrukcyjnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIT_1A_B09_U01Student potrafi dobrać odpowiedni materiał do pracy elementu konstrukcyjnego w danych warunkach eksploatacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIT_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych dostępnych źródeł; potrafi łączyć uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, wyciągać wnioski i formułować i uzasadniać opinie
IT_1A_U17potrafi zaprojektować proste układy elementy, zespoły i układy pojazdu z uwzględnieniem zadanych kryteriów użytkowych, ekonomicznych i ekologicznych, używając przy tym właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z wiedzy o właściwościach materiałów.
C-2Student zdobywa umiejętość korzystania ze źródeł literatury.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do nauki o materiałach: znaczenie materiałów w technice, podział i charakterystyka podstawowych grup materiałów. Struktura krystaliczna i jej wpływ na właściwości metali i stopów. Defekty struktury krystalicznej i ich wpływ na właściwości metali i stopów. Materiały amorficzne. Podstawy krystalizacji metali i stopów. Odkształcenie plastyczne. Zgniot, umocnienie i rekrystalizacja. Przemiany fazowe i fazy w stopach metali. Równowaga fazowa w stopach. Stopy żelaza z węglem. Podstawy obróbki cieplnej i cieplno - chemicznej stopów żelaza. Stale stopowe konstrukcyjne, narzędziowe i specjalne. Odlewnicze stopy żelaza – żeliwa i staliwa. Stopy aluminium, miedzi, magnezu, cynku. Materiały polimerowe i kompozyty.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład. Student przystępuje do zaliczenia pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmniej połowy punktów. Wymagane jest wykonanie i zaliczenie sprawozdań z przeprowadzonych ćwiczeń.Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną z ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów.
S-4Ocena formująca: Aktywność na wykładzie i podczas konsulatacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uczestniczył w zajęciach, nie opanował podstawowych umiejętności, nie interesował się prezentowanymi zagadnieniami . Student nie potrafi dobrać odpowiedni materiał do pracy elementu konstrukcyjnego w danych warunkach eksploatacyjnych.
3,0Student uczestniczył w zajęciach, opanował podstawowe umiejętności, interesował się omawianymi zagadnieniami . Student potrafi dobrać odpowiedni materiał do pracy elementu konstrukcyjnego w danych warunkach eksploatacyjnych.
3,5Student potrafi dobrać odpowiedni materiał do pracy elementu konstrukcyjnego w danych warunkach eksploatacyjnych. Student potrafi charakteryzować materiały konstrukcyjne.
4,0Student potrafi charakteryzować materiały konstrukcyjne, dobrać odpowiedni materiał do pracy elementu konstrukcyjnego w danych warunkach eksploatacyjnych. Student potrafi wskazać potencjalne zagrożenia wynikające z eksploatacji materiałów konstrukcyjnych.
4,5Student potrafi charakteryzować materiały konstrukcyjne, dobrać odpowiedni materiał do pracy elementu konstrukcyjnego w danych warunkach eksploatacyjnych. Student potrafi wskazać potencjalne zagrożenia wynikające z eksploatacji materiałów konstrukcyjnych i wskazać sposoby zapobiegania niektórym zagrożeniom.
5,0Student potrafi charakteryzować materiały konstrukcyjne, dobrać odpowiedni materiał do pracy elementu konstrukcyjnego w danych warunkach eksploatacyjnych i ocenić jego zywotność. Student potrafi wskazać potencjalne zagrożenia wynikające z eksploatacji materiałów konstrukcyjnych i wskazać sposoby zapobiegania niektórym zagrożeniom.