Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0 (S1)

Sylabus przedmiotu Six Sigma:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Six Sigma
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Produkcją
Nauczyciel odpowiedzialny Daniel Grochała <Daniel.Grochala@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Emilia Bachtiak-Radka <Emilia.Bachtiak-Radka@zut.edu.pl>, z przemysłu Osoba <itm@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW5 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu statystyki i podstaw zarządzania.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu technik wytwarzania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi narzędziami i metodami nowoczesnego zarządzania jakością
C-2Ukształtowanie umiejętności posługiwania się metodyką DMAIC

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Realizacja krótkiego projektu zgodnie z przyjętą metodologią DMAIC, stosując przyjęty model rozwiązywania problemów, kluczowe narzędzia analizy statystycznej oraz narzędzia z obszaru zarządzania projektem i angażowania ludzi w zmiany.30
30
wykłady
T-W-1Metodologia DMAIC (ang. Define Measure, Analyze, Improve Control, czyli Definiowanie Mierzenie Analizowanie Usprawnianie i Kontrola). Korzyści z wdrożenia metodologii w przedsiębiorstwie.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie sprawozdania z projektu8
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia5
A-L-3Konsultacje2
A-L-4Studiowanie literatury5
A-L-5uczestnictwo w zajęciach30
50
wykłady
A-W-1Studiowanie literatury10
A-W-2Przygotowanie do egzaminu8
A-W-3uczestnictwo w zajęciach30
A-W-4Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda przypadków
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie testu.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPP4_1P_C21-2_W01
Student uzyskuje wiedzę dotyczącą wdrażania metodologii DMAIC w przedsiębiorstwie.
IPP4_1P_W03C-1T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPP4_1P_C21-2_U01
Student potrafi poprowadzić w usystematyzowany sposób inicjatywę usprawniającą mającą charakter projektu, usprawnić proces, aby spełniał wymagania Klienta.
IPP4_1P_U07, IPP4_1P_U01C-2T-L-1M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPP4_1P_C21-2_K01
Student uzyskuje świadomość potrzeby ciągłego dokształcania siebie i innych w zakresie wykorzystania metod statystycznych do analizy danych i podejmowania racjonalnych decyzji.
IPP4_1P_K01C-2T-L-1M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPP4_1P_C21-2_W01
Student uzyskuje wiedzę dotyczącą wdrażania metodologii DMAIC w przedsiębiorstwie.
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę dotyczącą metodologii DMAIC .
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPP4_1P_C21-2_U01
Student potrafi poprowadzić w usystematyzowany sposób inicjatywę usprawniającą mającą charakter projektu, usprawnić proces, aby spełniał wymagania Klienta.
2,0
3,0Ma umiejętność poprowadzienia w usystematyzowany sposób inicjatywy usprawniającej mającej charakter projektu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPP4_1P_C21-2_K01
Student uzyskuje świadomość potrzeby ciągłego dokształcania siebie i innych w zakresie wykorzystania metod statystycznych do analizy danych i podejmowania racjonalnych decyzji.
2,0
3,0Posiada świadomość potrzeby ciągłego dokształcania siebie i innych w zakresie wykorzystania metod statystycznych do analizy danych i podejmowania racjonalnych decyzji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Czyżewski B., Metody statystyczne w sterowaniu jakością procesów technologicznych., Wielkopolski Klub Jakości FSNT NOT, Poznań, 2009
  2. Sałaciński T., Sześć Sigma w procesie wytwórczym, ebook
  3. Eckes G., Six Sigma Jako Trwały Element Kultury Organizacji, MT Biznes, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Realizacja krótkiego projektu zgodnie z przyjętą metodologią DMAIC, stosując przyjęty model rozwiązywania problemów, kluczowe narzędzia analizy statystycznej oraz narzędzia z obszaru zarządzania projektem i angażowania ludzi w zmiany.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metodologia DMAIC (ang. Define Measure, Analyze, Improve Control, czyli Definiowanie Mierzenie Analizowanie Usprawnianie i Kontrola). Korzyści z wdrożenia metodologii w przedsiębiorstwie.30
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie sprawozdania z projektu8
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia5
A-L-3Konsultacje2
A-L-4Studiowanie literatury5
A-L-5uczestnictwo w zajęciach30
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Studiowanie literatury10
A-W-2Przygotowanie do egzaminu8
A-W-3uczestnictwo w zajęciach30
A-W-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPP4_1P_C21-2_W01Student uzyskuje wiedzę dotyczącą wdrażania metodologii DMAIC w przedsiębiorstwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPP4_1P_W03Ma wiedzę w zakresie budowy, działania oraz diagnostyki, nadzoru, eksploatacji, trwałości i niezawodności systemów produkcyjnych zgodnie z koncepcją Przemysłu 4.0.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi narzędziami i metodami nowoczesnego zarządzania jakością
Treści programoweT-W-1Metodologia DMAIC (ang. Define Measure, Analyze, Improve Control, czyli Definiowanie Mierzenie Analizowanie Usprawnianie i Kontrola). Korzyści z wdrożenia metodologii w przedsiębiorstwie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie testu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę dotyczącą metodologii DMAIC .
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPP4_1P_C21-2_U01Student potrafi poprowadzić w usystematyzowany sposób inicjatywę usprawniającą mającą charakter projektu, usprawnić proces, aby spełniał wymagania Klienta.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPP4_1P_U07Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej proponowanych rozwiązań, projektów i podejmowanych działań inżynierskich właściwych dla inżynierii produkcji.
IPP4_1P_U01Posiada umiejętność samokształcenia się, w tym potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, także w języku obcym, potrafi łączyć uzyskane informacje, interpretować je, wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności posługiwania się metodyką DMAIC
Treści programoweT-L-1Realizacja krótkiego projektu zgodnie z przyjętą metodologią DMAIC, stosując przyjęty model rozwiązywania problemów, kluczowe narzędzia analizy statystycznej oraz narzędzia z obszaru zarządzania projektem i angażowania ludzi w zmiany.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma umiejętność poprowadzienia w usystematyzowany sposób inicjatywy usprawniającej mającej charakter projektu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPP4_1P_C21-2_K01Student uzyskuje świadomość potrzeby ciągłego dokształcania siebie i innych w zakresie wykorzystania metod statystycznych do analizy danych i podejmowania racjonalnych decyzji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPP4_1P_K01Ma świadomość znaczenia wiedzy w rozwiązaniu problemów poznawczych i praktycznych, potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę oraz ją uzupełnić i doskonalić, ma świadomość ważności i rozumienia pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności posługiwania się metodyką DMAIC
Treści programoweT-L-1Realizacja krótkiego projektu zgodnie z przyjętą metodologią DMAIC, stosując przyjęty model rozwiązywania problemów, kluczowe narzędzia analizy statystycznej oraz narzędzia z obszaru zarządzania projektem i angażowania ludzi w zmiany.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada świadomość potrzeby ciągłego dokształcania siebie i innych w zakresie wykorzystania metod statystycznych do analizy danych i podejmowania racjonalnych decyzji.
3,5
4,0
4,5
5,0