Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0 (S1)

Sylabus przedmiotu Metody szczupłego zarządzania wykorzystywane w procesie produkcyjnym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Metody szczupłego zarządzania wykorzystywane w procesie produkcyjnym
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Produkcją
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Terelak-Tymczyna <Agnieszka.Terelak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Emilia Bachtiak-Radka <Emilia.Bachtiak-Radka@zut.edu.pl>, Agata Biniek <Agata.Wrebiakowska@zut.edu.pl>, z przemysłu Osoba <itm@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 30 2,00,44zaliczenie
wykładyW5 15 2,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu procesów produkcyjnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawić studentom współczesne podejścia do zarządzania produkcją oparte na koncpecji szczupłego wytwarzania.
C-2Nauczyć studentów całościowego podejścia do zarządzania systemami wytwarzania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt obejmujący zastosowanie metod szczypłego wytwarzanai do procesu produkcji wybranego typu wyrobu. Projekt w postaci zajęć praktycznych.30
30
wykłady
T-W-1Koncepcja szczupłego wytwarzania. Przesławnki, Cele, Uzyskiwane rezultaty. rodzaje marnotrawstwa w procesach wytwarzania.1
T-W-2Metody identyfikacja marnotrawstwa ww systemach wytwarzania. Podejście jakpońskie, amerykańskie i europejskie.4
T-W-3Metody eliminacji marnotrawstwa w systemach wytwarzania. Najczęscie wykorzystywane metody usprawniania: produkcji, logistyki porcesu produkcyjnego, wykorzystania zasobów w procesie wytwarzania.10
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Praca nad projektem w grupach18
A-P-3Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach2
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia - czytanie zadaniej literatury32
A-W-3Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach3
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny i problemowy
M-2projekt grupowy
M-3Warsztaty

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test
S-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu grupowego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPP4_1P_C18-2_W01
zna metody i narzędzia szczupłego zarządzania stosowne w inżynierii produkcji
IPP4_1P_W02C-1T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPP4_1P_C18-2_U01
potrafi zastosować metody szczupłego wytwarzanai w inżynierii produkcji w praktyce.
IPP4_1P_U08, IPP4_1P_U09C-1, C-2T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPP4_1P_C18-2_K01
potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
IPP4_1P_K01C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPP4_1P_C18-2_W01
zna metody i narzędzia szczupłego zarządzania stosowne w inżynierii produkcji
2,0Student nie potrafi opisać zaawansowanych metod i narzędzi inżynierii produkcji.
3,0Student potrafi opisać zaawansowane metody i narzędzia inżynierii produkcji.
3,5Student potrafi prównać między sobą zaawansowane metody zarządzania produkcją.
4,0Student potrafi dobrać zaawansowane metody zarządzania produkcją do typowych problemów.
4,5Student potrafi rozpoznać typowy problem i zaproponować jego rozwiązanie korzystjąc z zaawansowanych metod zarządzania produkcją.
5,0Student potrafi zaplanować proces wdrażania zaawansowanych metod inżynierii produkcji do typowych systemów produkcyjnych celem podniesienia ich efektywności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPP4_1P_C18-2_U01
potrafi zastosować metody szczupłego wytwarzanai w inżynierii produkcji w praktyce.
2,0Student nie potrafi opisać jak wybraną metodę zarządznia produckją stosuje się w praktyce.
3,0Student potrafi opisać jak wybraną metodę zarządznia produckją stosuje się w praktyce.
3,5Student potrafi porównać efekty zastosowania zaawansowanych metod inżynierii produckji.
4,0Student umie zaplanować wdrożenie zaawansowanych metod zarządznaia produkcją.
4,5Student potrafi przeanalizować typowy problem oraz dobraż odpowiednie metody inżynierii produkcji służące jego rozwiązaniu.
5,0Student potrafi z pośród zananych metod inżynierii produkcji skomponować nową metodę opdowiednią do rozwiązania nietypowego problemu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPP4_1P_C18-2_K01
potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
2,0Student nie potrafi przedstawić głównych etapów nauczania wg metody instrukcji pracy.
3,0Student potrafi przedstawić główne etapy nauczania wg metody instrukcji pracy.
3,5Student potrafi porównać rózne podejścia nauczania i uczenia się.
4,0Student potrafi określić jaki rodzaj nauczania będzie najlepszy w określonych sytuacjach.
4,5Student potrafi Przygotować materiały dydatyczne i przeprowadzić szkolenie metodą instrukcji pracy.
5,0Student potrafi oporacować pran szkoleń w przedsiębiorstwie oraz nadzorować jego wykonanie.

Literatura podstawowa

  1. Bozarth, C., R.B. Handfield, Wprowadzenie do zarządzania operacjami i łańcuchem dostaw, One Press, Warszawa, 2007
  2. Liker J., D. Meier, Droga Toyoty Fieldbook, MT Biznes, Warszawa, 2011
  3. Liker, J., M. Hoseus, Kultura Toyoty, MT Biznes, Warszawa, 2009
  4. Imai, M., Gemba Kaizen. Zdroworozsądkowe, niskokosztowe podejście do zarządzania, MT Biznes, Warszawa, 2006
  5. Imai, M., Kaizen. Klucz do konkurencyjnego sukcesu Japonii, MT Biznes, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Rother, M., J. Shook, Naucz się widzieć, Wrocławskie Centrum Transferu Technologii, Wrocław, 2003
  2. Rother, M., R. Harris, Tworzenie ciągłego przepływu, Wrocławskie Centrum Transferu Technologii, Wrocław, 2004
  3. Harris, R., C. Harris, E. Wilson, Doskonalenie przepływu materiałów, Wrocławskie Centrum Transferu Technologii, Wrocław, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt obejmujący zastosowanie metod szczypłego wytwarzanai do procesu produkcji wybranego typu wyrobu. Projekt w postaci zajęć praktycznych.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Koncepcja szczupłego wytwarzania. Przesławnki, Cele, Uzyskiwane rezultaty. rodzaje marnotrawstwa w procesach wytwarzania.1
T-W-2Metody identyfikacja marnotrawstwa ww systemach wytwarzania. Podejście jakpońskie, amerykańskie i europejskie.4
T-W-3Metody eliminacji marnotrawstwa w systemach wytwarzania. Najczęscie wykorzystywane metody usprawniania: produkcji, logistyki porcesu produkcyjnego, wykorzystania zasobów w procesie wytwarzania.10
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Praca nad projektem w grupach18
A-P-3Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia - czytanie zadaniej literatury32
A-W-3Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach3
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPP4_1P_C18-2_W01zna metody i narzędzia szczupłego zarządzania stosowne w inżynierii produkcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPP4_1P_W02Zna i rozumie podstawowe pojęcia, zjawiska oraz metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między tymi zjawiskami, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu inżynierii mechanicznej na poziomie wyższym, niezbędną do zrozumienia, opisu, analizy i praktycznego rozwiązywania zadań w zakresie inżynierii produkcji w Przemyśle 4.0.
Cel przedmiotuC-1Przedstawić studentom współczesne podejścia do zarządzania produkcją oparte na koncpecji szczupłego wytwarzania.
Treści programoweT-P-1Projekt obejmujący zastosowanie metod szczypłego wytwarzanai do procesu produkcji wybranego typu wyrobu. Projekt w postaci zajęć praktycznych.
T-W-1Koncepcja szczupłego wytwarzania. Przesławnki, Cele, Uzyskiwane rezultaty. rodzaje marnotrawstwa w procesach wytwarzania.
T-W-2Metody identyfikacja marnotrawstwa ww systemach wytwarzania. Podejście jakpońskie, amerykańskie i europejskie.
T-W-3Metody eliminacji marnotrawstwa w systemach wytwarzania. Najczęscie wykorzystywane metody usprawniania: produkcji, logistyki porcesu produkcyjnego, wykorzystania zasobów w procesie wytwarzania.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać zaawansowanych metod i narzędzi inżynierii produkcji.
3,0Student potrafi opisać zaawansowane metody i narzędzia inżynierii produkcji.
3,5Student potrafi prównać między sobą zaawansowane metody zarządzania produkcją.
4,0Student potrafi dobrać zaawansowane metody zarządzania produkcją do typowych problemów.
4,5Student potrafi rozpoznać typowy problem i zaproponować jego rozwiązanie korzystjąc z zaawansowanych metod zarządzania produkcją.
5,0Student potrafi zaplanować proces wdrażania zaawansowanych metod inżynierii produkcji do typowych systemów produkcyjnych celem podniesienia ich efektywności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPP4_1P_C18-2_U01potrafi zastosować metody szczupłego wytwarzanai w inżynierii produkcji w praktyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPP4_1P_U08Potrafi opisać oraz dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych i ocenić, w zakresie inżynierii mechanicznej, urządzenia, obiekty, systemy, procesy i usługi.
IPP4_1P_U09Ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym, potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole.
Cel przedmiotuC-1Przedstawić studentom współczesne podejścia do zarządzania produkcją oparte na koncpecji szczupłego wytwarzania.
C-2Nauczyć studentów całościowego podejścia do zarządzania systemami wytwarzania.
Treści programoweT-P-1Projekt obejmujący zastosowanie metod szczypłego wytwarzanai do procesu produkcji wybranego typu wyrobu. Projekt w postaci zajęć praktycznych.
T-W-1Koncepcja szczupłego wytwarzania. Przesławnki, Cele, Uzyskiwane rezultaty. rodzaje marnotrawstwa w procesach wytwarzania.
T-W-2Metody identyfikacja marnotrawstwa ww systemach wytwarzania. Podejście jakpońskie, amerykańskie i europejskie.
T-W-3Metody eliminacji marnotrawstwa w systemach wytwarzania. Najczęscie wykorzystywane metody usprawniania: produkcji, logistyki porcesu produkcyjnego, wykorzystania zasobów w procesie wytwarzania.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny i problemowy
M-2projekt grupowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test
S-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu grupowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać jak wybraną metodę zarządznia produckją stosuje się w praktyce.
3,0Student potrafi opisać jak wybraną metodę zarządznia produckją stosuje się w praktyce.
3,5Student potrafi porównać efekty zastosowania zaawansowanych metod inżynierii produckji.
4,0Student umie zaplanować wdrożenie zaawansowanych metod zarządznaia produkcją.
4,5Student potrafi przeanalizować typowy problem oraz dobraż odpowiednie metody inżynierii produkcji służące jego rozwiązaniu.
5,0Student potrafi z pośród zananych metod inżynierii produkcji skomponować nową metodę opdowiednią do rozwiązania nietypowego problemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPP4_1P_C18-2_K01potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPP4_1P_K01Ma świadomość znaczenia wiedzy w rozwiązaniu problemów poznawczych i praktycznych, potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę oraz ją uzupełnić i doskonalić, ma świadomość ważności i rozumienia pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Cel przedmiotuC-2Nauczyć studentów całościowego podejścia do zarządzania systemami wytwarzania.
Treści programoweT-W-1Koncepcja szczupłego wytwarzania. Przesławnki, Cele, Uzyskiwane rezultaty. rodzaje marnotrawstwa w procesach wytwarzania.
T-W-2Metody identyfikacja marnotrawstwa ww systemach wytwarzania. Podejście jakpońskie, amerykańskie i europejskie.
T-W-3Metody eliminacji marnotrawstwa w systemach wytwarzania. Najczęscie wykorzystywane metody usprawniania: produkcji, logistyki porcesu produkcyjnego, wykorzystania zasobów w procesie wytwarzania.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny i problemowy
M-2projekt grupowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu grupowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przedstawić głównych etapów nauczania wg metody instrukcji pracy.
3,0Student potrafi przedstawić główne etapy nauczania wg metody instrukcji pracy.
3,5Student potrafi porównać rózne podejścia nauczania i uczenia się.
4,0Student potrafi określić jaki rodzaj nauczania będzie najlepszy w określonych sytuacjach.
4,5Student potrafi Przygotować materiały dydatyczne i przeprowadzić szkolenie metodą instrukcji pracy.
5,0Student potrafi oporacować pran szkoleń w przedsiębiorstwie oraz nadzorować jego wykonanie.