Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0 (S1)

Sylabus przedmiotu Programowanie sterowników PLC:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Programowanie sterowników PLC
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Produkcją
Nauczyciel odpowiedzialny Karol Miądlicki <Karol.Miadlicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Karol Miądlicki <Karol.Miadlicki@zut.edu.pl>, z przemysłu Osoba <itm@zut.edu.pl>, Arkadiusz Parus <Arkadiusz.Parus@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 15 1,50,50zaliczenie
wykładyW5 15 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Informatyka - Podstawy programowania
W-2Elektrotechnika - podstawy teorii obwodów elektrycznych
W-3Elektronika - Podstawy układów logicznych oraz techniki mikroprocesorowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zna zasadę działania sterownika PLC
C-2Student potrafi napisać, uruchomić i przetestować prosty program dla sterownika PLC
C-3Student potrafi dobrać odpowiedni sterownik PLC wraz z modułami oraz napisać program sterujący dla prostego procesu produkcyjnego lub obiektu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Szkolenie BHP. Zapoznanie z stanowiskami laboratoryjnymi PLC.2
T-P-2Podstawy porogramowania sterwoników PLC. Oprogramowanie narzędziowe. Edycja programu, kompilacja, komunikacja ze sterownikiem, monitorowanie wykonania programu. Rodzaje zmiennych i bloków.3
T-P-3Automatyzacja wybranego zagadnienia – opis problemu, schemat układu sterowania, dobór i konfiguracja sterownika wraz z niezbędnymi modułami, tworzenie, testowanie i uruchamianie programu. Dokumentacja projektu.10
15
wykłady
T-W-1Literatura. Podstawowe pojęcia. Proste obwody elektryczne. Logika Boola.2
T-W-2Sprzętowa realizacja zadań sterowania logicznego – przekaźniki, bramki logiczne. Historia i rozwój sterowników PLC. Producenci sterowników. Klasyfikacja sterowników.2
T-W-3Budowa i zasada działania sterowników PLC. Cykl programowy i tryby pracy sterowników. Typy wejść/wyjść PLC2
T-W-4Proste przykłady systemów sterowania z wykorzystaniem urządzeń dedykowanych i sterowników programowalnych.2
T-W-5Komunikacja w systemach sterowania ze sterownikami PLC. Hierarchiczne systemy sterowania. Systemy o wejściach i wyjściach rozproszonych. Protokoły komunikacyjne.2
T-W-6Norma IEC 61131. Języki programowania sterowników. Zalety stosowania normy. Typy danych i deklaracje zmiennych oraz bloki funkcyjne standardowe i funkcje standardowe.2
T-W-7Czasomierze i liczniki. Funkcje sterujące i relacji. Specjalizowane bloki sterujące (interrupt, PID, fuzzy) i ich konfiguracja w sterownikach PLC.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2praca nad projektem w grupach18
A-P-3konsultacje5
38
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje4
A-W-3samodzielne studiowanie literatury8
A-W-4przygotowywanie do zaliczenia8
A-W-5Zaliczenie wykładu2
37

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Podająca. Wykład informacyjny.
M-2Praktyczna. Zajęcia projektowe
M-3Praktyczne. Programowanie z użyciem komputerów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji projektu.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu grupowego
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu przy komputerze lub w formie pisemnej.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPP4_1P_C14_W01
Student zna zasadę działania sterowników PLC i podstawowe języki ich programowania, oraz zasady konfiguracji prostych systemów sterowania.
IPP4_1P_W01, IPP4_1P_W03C-1, C-3, C-2T-W-2, T-P-1, T-W-7, T-W-5, T-P-2, T-W-6, T-P-3, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-2, M-1, M-3S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPP4_1P_C14_U01
Student potrafi napisać prosty program dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy w kodzie. Jest w stanie podłączyć oraz uruchomić prostą instalację elektryczną ze sterownikiem PLC oraz ją uruchomić.
IPP4_1P_U09, IPP4_1P_U10C-2, C-1, C-3T-P-1, T-P-3, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-P-2, T-W-6M-2, M-1, M-3S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPP4_1P_C14_K01
Student potrafi dobrać odpowiedni sterownik PLC dla prostej aplikacji. Potrafi też modyfikować działenie maszyn ze sterownikiem programowalnym.
IPP4_1P_K01C-3, C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-W-4, T-W-7, T-W-5M-2, M-3, M-1S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPP4_1P_C14_W01
Student zna zasadę działania sterowników PLC i podstawowe języki ich programowania, oraz zasady konfiguracji prostych systemów sterowania.
2,0
3,0potrafi scharakteryzować podstawowe dziedziny, którymi zajmuje się programowanie sterownikow PLC
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPP4_1P_C14_U01
Student potrafi napisać prosty program dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy w kodzie. Jest w stanie podłączyć oraz uruchomić prostą instalację elektryczną ze sterownikiem PLC oraz ją uruchomić.
2,0
3,0potrafi napisać prosty program dla sterowników PLC
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPP4_1P_C14_K01
Student potrafi dobrać odpowiedni sterownik PLC dla prostej aplikacji. Potrafi też modyfikować działenie maszyn ze sterownikiem programowalnym.
2,0
3,0Potrafi dobrać odpowiednie sterowniki PLC dla prostej aplikacji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Broel-Plater B, kłady wykorzystujące sterowniki PLC. projektowanie algorytmów sterowania, PWN, Warszawa, 2008
  2. Sałat R., Korpysz K., Obstawski P, Programowanie sterowników przemysłowych, WNT, Warszawa, 2007
  3. Tomasz Gilewski, Szkoła programisty PLC. Sterowniki Przemysłowe, Helion, Warszawa, 2017

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Szkolenie BHP. Zapoznanie z stanowiskami laboratoryjnymi PLC.2
T-P-2Podstawy porogramowania sterwoników PLC. Oprogramowanie narzędziowe. Edycja programu, kompilacja, komunikacja ze sterownikiem, monitorowanie wykonania programu. Rodzaje zmiennych i bloków.3
T-P-3Automatyzacja wybranego zagadnienia – opis problemu, schemat układu sterowania, dobór i konfiguracja sterownika wraz z niezbędnymi modułami, tworzenie, testowanie i uruchamianie programu. Dokumentacja projektu.10
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Literatura. Podstawowe pojęcia. Proste obwody elektryczne. Logika Boola.2
T-W-2Sprzętowa realizacja zadań sterowania logicznego – przekaźniki, bramki logiczne. Historia i rozwój sterowników PLC. Producenci sterowników. Klasyfikacja sterowników.2
T-W-3Budowa i zasada działania sterowników PLC. Cykl programowy i tryby pracy sterowników. Typy wejść/wyjść PLC2
T-W-4Proste przykłady systemów sterowania z wykorzystaniem urządzeń dedykowanych i sterowników programowalnych.2
T-W-5Komunikacja w systemach sterowania ze sterownikami PLC. Hierarchiczne systemy sterowania. Systemy o wejściach i wyjściach rozproszonych. Protokoły komunikacyjne.2
T-W-6Norma IEC 61131. Języki programowania sterowników. Zalety stosowania normy. Typy danych i deklaracje zmiennych oraz bloki funkcyjne standardowe i funkcje standardowe.2
T-W-7Czasomierze i liczniki. Funkcje sterujące i relacji. Specjalizowane bloki sterujące (interrupt, PID, fuzzy) i ich konfiguracja w sterownikach PLC.3
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2praca nad projektem w grupach18
A-P-3konsultacje5
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2konsultacje4
A-W-3samodzielne studiowanie literatury8
A-W-4przygotowywanie do zaliczenia8
A-W-5Zaliczenie wykładu2
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPP4_1P_C14_W01Student zna zasadę działania sterowników PLC i podstawowe języki ich programowania, oraz zasady konfiguracji prostych systemów sterowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPP4_1P_W01Zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia maszyn, urządzeń, obiektów i systemów technicznych w różnych branżach przemysłu, w szczególności związane z ich integracją i tworzeniem sieci zgodnie z ideą Przemysłu 4.0.
IPP4_1P_W03Ma wiedzę w zakresie budowy, działania oraz diagnostyki, nadzoru, eksploatacji, trwałości i niezawodności systemów produkcyjnych zgodnie z koncepcją Przemysłu 4.0.
Cel przedmiotuC-1Student zna zasadę działania sterownika PLC
C-3Student potrafi dobrać odpowiedni sterownik PLC wraz z modułami oraz napisać program sterujący dla prostego procesu produkcyjnego lub obiektu
C-2Student potrafi napisać, uruchomić i przetestować prosty program dla sterownika PLC
Treści programoweT-W-2Sprzętowa realizacja zadań sterowania logicznego – przekaźniki, bramki logiczne. Historia i rozwój sterowników PLC. Producenci sterowników. Klasyfikacja sterowników.
T-P-1Szkolenie BHP. Zapoznanie z stanowiskami laboratoryjnymi PLC.
T-W-7Czasomierze i liczniki. Funkcje sterujące i relacji. Specjalizowane bloki sterujące (interrupt, PID, fuzzy) i ich konfiguracja w sterownikach PLC.
T-W-5Komunikacja w systemach sterowania ze sterownikami PLC. Hierarchiczne systemy sterowania. Systemy o wejściach i wyjściach rozproszonych. Protokoły komunikacyjne.
T-P-2Podstawy porogramowania sterwoników PLC. Oprogramowanie narzędziowe. Edycja programu, kompilacja, komunikacja ze sterownikiem, monitorowanie wykonania programu. Rodzaje zmiennych i bloków.
T-W-6Norma IEC 61131. Języki programowania sterowników. Zalety stosowania normy. Typy danych i deklaracje zmiennych oraz bloki funkcyjne standardowe i funkcje standardowe.
T-P-3Automatyzacja wybranego zagadnienia – opis problemu, schemat układu sterowania, dobór i konfiguracja sterownika wraz z niezbędnymi modułami, tworzenie, testowanie i uruchamianie programu. Dokumentacja projektu.
T-W-1Literatura. Podstawowe pojęcia. Proste obwody elektryczne. Logika Boola.
T-W-3Budowa i zasada działania sterowników PLC. Cykl programowy i tryby pracy sterowników. Typy wejść/wyjść PLC
T-W-4Proste przykłady systemów sterowania z wykorzystaniem urządzeń dedykowanych i sterowników programowalnych.
Metody nauczaniaM-2Praktyczna. Zajęcia projektowe
M-1Podająca. Wykład informacyjny.
M-3Praktyczne. Programowanie z użyciem komputerów
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu przy komputerze lub w formie pisemnej.
S-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji projektu.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu grupowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi scharakteryzować podstawowe dziedziny, którymi zajmuje się programowanie sterownikow PLC
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPP4_1P_C14_U01Student potrafi napisać prosty program dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy w kodzie. Jest w stanie podłączyć oraz uruchomić prostą instalację elektryczną ze sterownikiem PLC oraz ją uruchomić.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPP4_1P_U09Ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym, potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole.
IPP4_1P_U10Ma przygotowanie niezbędne do pracy w przedsiębiorstwach przemysłowych zajmujących się wytwarzaniem, eksploatacją, projektowaniem i badaniami oraz stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy właściwej dla wykonywanych prac, potrafi rozwiązywać praktyczne zadania inżynierskie wymagające korzystania ze standardów i norm inżynierskich, wykorzystując doświadczenie zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską, doświadczenie związane z utrzymaniem urządzeń, obiektów i systemów technicznych typowych dla inżynierii produkcji.
Cel przedmiotuC-2Student potrafi napisać, uruchomić i przetestować prosty program dla sterownika PLC
C-1Student zna zasadę działania sterownika PLC
C-3Student potrafi dobrać odpowiedni sterownik PLC wraz z modułami oraz napisać program sterujący dla prostego procesu produkcyjnego lub obiektu
Treści programoweT-P-1Szkolenie BHP. Zapoznanie z stanowiskami laboratoryjnymi PLC.
T-P-3Automatyzacja wybranego zagadnienia – opis problemu, schemat układu sterowania, dobór i konfiguracja sterownika wraz z niezbędnymi modułami, tworzenie, testowanie i uruchamianie programu. Dokumentacja projektu.
T-W-3Budowa i zasada działania sterowników PLC. Cykl programowy i tryby pracy sterowników. Typy wejść/wyjść PLC
T-W-7Czasomierze i liczniki. Funkcje sterujące i relacji. Specjalizowane bloki sterujące (interrupt, PID, fuzzy) i ich konfiguracja w sterownikach PLC.
T-W-4Proste przykłady systemów sterowania z wykorzystaniem urządzeń dedykowanych i sterowników programowalnych.
T-W-1Literatura. Podstawowe pojęcia. Proste obwody elektryczne. Logika Boola.
T-W-2Sprzętowa realizacja zadań sterowania logicznego – przekaźniki, bramki logiczne. Historia i rozwój sterowników PLC. Producenci sterowników. Klasyfikacja sterowników.
T-W-5Komunikacja w systemach sterowania ze sterownikami PLC. Hierarchiczne systemy sterowania. Systemy o wejściach i wyjściach rozproszonych. Protokoły komunikacyjne.
T-P-2Podstawy porogramowania sterwoników PLC. Oprogramowanie narzędziowe. Edycja programu, kompilacja, komunikacja ze sterownikiem, monitorowanie wykonania programu. Rodzaje zmiennych i bloków.
T-W-6Norma IEC 61131. Języki programowania sterowników. Zalety stosowania normy. Typy danych i deklaracje zmiennych oraz bloki funkcyjne standardowe i funkcje standardowe.
Metody nauczaniaM-2Praktyczna. Zajęcia projektowe
M-1Podająca. Wykład informacyjny.
M-3Praktyczne. Programowanie z użyciem komputerów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu grupowego
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu przy komputerze lub w formie pisemnej.
S-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi napisać prosty program dla sterowników PLC
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPP4_1P_C14_K01Student potrafi dobrać odpowiedni sterownik PLC dla prostej aplikacji. Potrafi też modyfikować działenie maszyn ze sterownikiem programowalnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPP4_1P_K01Ma świadomość znaczenia wiedzy w rozwiązaniu problemów poznawczych i praktycznych, potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę oraz ją uzupełnić i doskonalić, ma świadomość ważności i rozumienia pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Cel przedmiotuC-3Student potrafi dobrać odpowiedni sterownik PLC wraz z modułami oraz napisać program sterujący dla prostego procesu produkcyjnego lub obiektu
C-1Student zna zasadę działania sterownika PLC
C-2Student potrafi napisać, uruchomić i przetestować prosty program dla sterownika PLC
Treści programoweT-W-2Sprzętowa realizacja zadań sterowania logicznego – przekaźniki, bramki logiczne. Historia i rozwój sterowników PLC. Producenci sterowników. Klasyfikacja sterowników.
T-W-3Budowa i zasada działania sterowników PLC. Cykl programowy i tryby pracy sterowników. Typy wejść/wyjść PLC
T-W-6Norma IEC 61131. Języki programowania sterowników. Zalety stosowania normy. Typy danych i deklaracje zmiennych oraz bloki funkcyjne standardowe i funkcje standardowe.
T-W-1Literatura. Podstawowe pojęcia. Proste obwody elektryczne. Logika Boola.
T-P-1Szkolenie BHP. Zapoznanie z stanowiskami laboratoryjnymi PLC.
T-P-2Podstawy porogramowania sterwoników PLC. Oprogramowanie narzędziowe. Edycja programu, kompilacja, komunikacja ze sterownikiem, monitorowanie wykonania programu. Rodzaje zmiennych i bloków.
T-P-3Automatyzacja wybranego zagadnienia – opis problemu, schemat układu sterowania, dobór i konfiguracja sterownika wraz z niezbędnymi modułami, tworzenie, testowanie i uruchamianie programu. Dokumentacja projektu.
T-W-4Proste przykłady systemów sterowania z wykorzystaniem urządzeń dedykowanych i sterowników programowalnych.
T-W-7Czasomierze i liczniki. Funkcje sterujące i relacji. Specjalizowane bloki sterujące (interrupt, PID, fuzzy) i ich konfiguracja w sterownikach PLC.
T-W-5Komunikacja w systemach sterowania ze sterownikami PLC. Hierarchiczne systemy sterowania. Systemy o wejściach i wyjściach rozproszonych. Protokoły komunikacyjne.
Metody nauczaniaM-2Praktyczna. Zajęcia projektowe
M-3Praktyczne. Programowanie z użyciem komputerów
M-1Podająca. Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji projektu.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu przy komputerze lub w formie pisemnej.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena projektu grupowego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi dobrać odpowiednie sterowniki PLC dla prostej aplikacji.
3,5
4,0
4,5
5,0