Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0 (S1)

Sylabus przedmiotu Mechanika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Mechanika
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Produkcją
Nauczyciel odpowiedzialny Kamil Urbanowicz <Kamil.Urbanowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mariusz Leus <Mariusz.Leus@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 30 2,50,41zaliczenie
wykładyW3 30 2,50,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza i umiejetnosci z matematyki ( w tym z rachunku wektorowego i różniczkowego) raz z podstaw fizyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejetnosci prowadzenia analizy statyki prostych płaskich i przestrzennych układów, będących w równowadze
C-2Umiejetność opisu ruchu punktu oraz bryły sztywnej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Uwalnianie ciał od więzów1
T-A-2Równowaga układów zbieżnych: płaskich i przestrzennych4
T-A-3Równowaga dowolnego płaskiego układu sił3
T-A-4Równowaga płaskich układów sił z tarciem3
T-A-5Równowaga dowolnego przetrzennego układu sił3
T-A-6Srodki ciężkości2
T-A-7Kinematyka punktu: obliczanie toru, drogi, prędkości i przyspieszenia3
T-A-8Kinematyka bryły wokół stałej osi: prędkości i przyspieszenia, składanie ruchów obrotowych - przełożenio3
T-A-9Ruch płaski: pole prędkości2
T-A-10Ruch złożony punktu2
T-A-11Dwa kolokwia4
30
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i zasady statyki2
T-W-2Więzy i ich reakcje1
T-W-3Zbieżne układy sil: płaskie i przestrzenne2
T-W-4Moment siły względem punktu i moment siły względem osi2
T-W-5Pary siił na płaszczyznie2
T-W-6Dowolny płaski układ sił2
T-W-7Tarcie ślizgowe, toczne i tarcie w cięgnach3
T-W-8Pary sił w przestrzeni1
T-W-9Dowplny przestrzenny układ sił2
T-W-10Środki ciężkości2
T-W-11Kinematyka punktu w prostokątnym układzie współrzędnych: równania ruchu, toru i drogi, prędkość i przyspieszenie2
T-W-12Ruch punktu w krzywoliniowym układzie współrzędnych: przyspieszenie normalne i styczne1
T-W-13Ruch bryły sztywnej: stopnie swobody, twierdzenie o predkosciach dwóch punktów bryły1
T-W-14Ruch postępowy i obrotowy bryły wokół stałej osi2
T-W-15Ruch płaski bryły2
T-W-16Ruch kulisty i ogólny bryły2
T-W-17Ruch złożony: przyspieszenie Coriolisa1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Rozwiązywanie zadań domowych28
A-A-3Konsultacje5
63
wykłady
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu18
A-W-3Studia literatury10
A-W-4Konsultacje4
62

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2Cwiczenia audytoryjne - rozwiązywanie zadań

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena oparta na podstawie odpowiedzi na ćwiczeniach oraz na podstawie sprawdzianów
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń audytoryjnych na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów (po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń). Ocena końcowana podstawie oceny z egzaminu i oceny z ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPP4_1P_C06_W01
Student powinien poznać podstawowe warunki równowagi ciał i umieć je wykorzystywać w praktyce. Powinien również poznać podstawowe zależności dotyczące kinematyki punktu i bryły sztywnej
IPP4_1P_W02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-16, T-W-17M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPP4_1P_C06_U01
Student powinien posiąść podstawową wiedzę, związaną ze statyką bryły sztywnej, jak i z kinematyką punktu materialnego i bryły sztywnej. Powinien umieć zastosować tą wiedzę w praktyce ( dla układów rzeczywistych)
IPP4_1P_U08C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPP4_1P_C06_K01
Student ma świadomość roli inżyniera we współczesnej gospodarce i społeczeństwie
IPP4_1P_K03C-2, C-1T-A-11, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-13, T-W-9, T-W-5, T-W-6, T-A-10, T-W-15, T-W-16, T-A-4, T-A-1, T-W-17, T-A-2, T-A-7, T-A-5, T-W-7, T-A-6, T-W-10, T-W-1, T-A-3, T-W-14, T-A-8, T-A-9, T-W-11, T-W-2, T-W-12M-1, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPP4_1P_C06_W01
Student powinien poznać podstawowe warunki równowagi ciał i umieć je wykorzystywać w praktyce. Powinien również poznać podstawowe zależności dotyczące kinematyki punktu i bryły sztywnej
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Student opanował podstawowa wiedzę w sposób bardzo ogólny. Ma trudnosci z jej wykorzystaniem
3,5Student opanowal podstawowa wiedzę. Dobrze orientuje się w zagadnieniach statyki, lecz. ma pewne trudności w zrozumieniu zagadnien kinematyki
4,0Student opanował podstawową wiedze w stopniu wystarczajacym
4,5Student opanował wymaganą wiedze w sposób szczegółowy. Dobrze orientuje się w zagadnieniach statyki i kinematyki
5,0Student opanował wymagana wiedzę w stopniu więcej niż wymaganym. Barzdo dobrze orientuje się w zagadnieniach statyki i kinematyki. wykazuje dużą aktywność na wykładach

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPP4_1P_C06_U01
Student powinien posiąść podstawową wiedzę, związaną ze statyką bryły sztywnej, jak i z kinematyką punktu materialnego i bryły sztywnej. Powinien umieć zastosować tą wiedzę w praktyce ( dla układów rzeczywistych)
2,0Student nie orientuje się w zagadnieniu przedmiotu.
3,0Student nie opanował podstawowej wiedzy w stopniu wystarczającym do zrozumienia podstaw statyki i kinematyki.
3,5Student ogólnie orientuje się w zagadnieniach statyki i kinematyki.
4,0Student opanował podstawową wiedzę w stopniu wystarczająco potrzebnym do zastosowania je w dalszej edukacji.
4,5Student wykazuje się bardzo dobra znajomością przedmiotu.
5,0Student wykazuje się bardzo dobrą znajomością przedmiotu. Wykazuje dużą inicjatywę na wykładach i posiada umiejętność rozwiązywania zagadnień nietypowych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPP4_1P_C06_K01
Student ma świadomość roli inżyniera we współczesnej gospodarce i społeczeństwie
2,0
3,0Student wykazał się podstawową wiedzą i świdomością jakie kompetencje powinien posiadać przyszły inżynier
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Leyko J., Mechanika Ogólna, t1. Statyka i Kinematyka, PWN, Warszawa, 1996
  2. Misiak J., Mechanika Ogólna, t1. Statyka i Kinematyka, WNT, Warszawa, 1989
  3. Osiński Z., Mechanika Ogólna, PWN, Warszawa, 1997
  4. Misiak J., Zadania z Mechaniki Ogólnej, cz.1, Statyka, WNT, Warszawa, 1997
  5. Misiak J., Zadania z Mechaniki Ogólnej, cz.2, Kinematyka, WNT, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Klasztorny M., Mechanika ( statyka, kinematyka, dynamika ), Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2000
  2. Mieszczerski W., Zbiór zadań z Mechaniki, PWN, Warszawa, 1969
  3. Leyko J., Szmelter J., Zbiór zadań z Mechaniki Ogólnej, t1. Statyka, PWN, WArszawa, 1972
  4. Leyko J., Szmelter J., Zbiór zadań z Mechaniki Ogólnej, t.2, Kinematyka, PWN, Warszawa, 1972
  5. Nizioł J., Metodyka rozwiązywania zadań z Mechaniki, WNT, Warszawa, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Uwalnianie ciał od więzów1
T-A-2Równowaga układów zbieżnych: płaskich i przestrzennych4
T-A-3Równowaga dowolnego płaskiego układu sił3
T-A-4Równowaga płaskich układów sił z tarciem3
T-A-5Równowaga dowolnego przetrzennego układu sił3
T-A-6Srodki ciężkości2
T-A-7Kinematyka punktu: obliczanie toru, drogi, prędkości i przyspieszenia3
T-A-8Kinematyka bryły wokół stałej osi: prędkości i przyspieszenia, składanie ruchów obrotowych - przełożenio3
T-A-9Ruch płaski: pole prędkości2
T-A-10Ruch złożony punktu2
T-A-11Dwa kolokwia4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i zasady statyki2
T-W-2Więzy i ich reakcje1
T-W-3Zbieżne układy sil: płaskie i przestrzenne2
T-W-4Moment siły względem punktu i moment siły względem osi2
T-W-5Pary siił na płaszczyznie2
T-W-6Dowolny płaski układ sił2
T-W-7Tarcie ślizgowe, toczne i tarcie w cięgnach3
T-W-8Pary sił w przestrzeni1
T-W-9Dowplny przestrzenny układ sił2
T-W-10Środki ciężkości2
T-W-11Kinematyka punktu w prostokątnym układzie współrzędnych: równania ruchu, toru i drogi, prędkość i przyspieszenie2
T-W-12Ruch punktu w krzywoliniowym układzie współrzędnych: przyspieszenie normalne i styczne1
T-W-13Ruch bryły sztywnej: stopnie swobody, twierdzenie o predkosciach dwóch punktów bryły1
T-W-14Ruch postępowy i obrotowy bryły wokół stałej osi2
T-W-15Ruch płaski bryły2
T-W-16Ruch kulisty i ogólny bryły2
T-W-17Ruch złożony: przyspieszenie Coriolisa1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Rozwiązywanie zadań domowych28
A-A-3Konsultacje5
63
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu18
A-W-3Studia literatury10
A-W-4Konsultacje4
62
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPP4_1P_C06_W01Student powinien poznać podstawowe warunki równowagi ciał i umieć je wykorzystywać w praktyce. Powinien również poznać podstawowe zależności dotyczące kinematyki punktu i bryły sztywnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPP4_1P_W02Zna i rozumie podstawowe pojęcia, zjawiska oraz metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między tymi zjawiskami, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu inżynierii mechanicznej na poziomie wyższym, niezbędną do zrozumienia, opisu, analizy i praktycznego rozwiązywania zadań w zakresie inżynierii produkcji w Przemyśle 4.0.
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejetnosci prowadzenia analizy statyki prostych płaskich i przestrzennych układów, będących w równowadze
C-2Umiejetność opisu ruchu punktu oraz bryły sztywnej
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia i zasady statyki
T-W-2Więzy i ich reakcje
T-W-3Zbieżne układy sil: płaskie i przestrzenne
T-W-4Moment siły względem punktu i moment siły względem osi
T-W-5Pary siił na płaszczyznie
T-W-6Dowolny płaski układ sił
T-W-7Tarcie ślizgowe, toczne i tarcie w cięgnach
T-W-8Pary sił w przestrzeni
T-W-9Dowplny przestrzenny układ sił
T-W-10Środki ciężkości
T-W-11Kinematyka punktu w prostokątnym układzie współrzędnych: równania ruchu, toru i drogi, prędkość i przyspieszenie
T-W-12Ruch punktu w krzywoliniowym układzie współrzędnych: przyspieszenie normalne i styczne
T-W-13Ruch bryły sztywnej: stopnie swobody, twierdzenie o predkosciach dwóch punktów bryły
T-W-14Ruch postępowy i obrotowy bryły wokół stałej osi
T-W-15Ruch płaski bryły
T-W-16Ruch kulisty i ogólny bryły
T-W-17Ruch złożony: przyspieszenie Coriolisa
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2Cwiczenia audytoryjne - rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena oparta na podstawie odpowiedzi na ćwiczeniach oraz na podstawie sprawdzianów
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń audytoryjnych na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów (po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń). Ocena końcowana podstawie oceny z egzaminu i oceny z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu
3,0Student opanował podstawowa wiedzę w sposób bardzo ogólny. Ma trudnosci z jej wykorzystaniem
3,5Student opanowal podstawowa wiedzę. Dobrze orientuje się w zagadnieniach statyki, lecz. ma pewne trudności w zrozumieniu zagadnien kinematyki
4,0Student opanował podstawową wiedze w stopniu wystarczajacym
4,5Student opanował wymaganą wiedze w sposób szczegółowy. Dobrze orientuje się w zagadnieniach statyki i kinematyki
5,0Student opanował wymagana wiedzę w stopniu więcej niż wymaganym. Barzdo dobrze orientuje się w zagadnieniach statyki i kinematyki. wykazuje dużą aktywność na wykładach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPP4_1P_C06_U01Student powinien posiąść podstawową wiedzę, związaną ze statyką bryły sztywnej, jak i z kinematyką punktu materialnego i bryły sztywnej. Powinien umieć zastosować tą wiedzę w praktyce ( dla układów rzeczywistych)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPP4_1P_U08Potrafi opisać oraz dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych i ocenić, w zakresie inżynierii mechanicznej, urządzenia, obiekty, systemy, procesy i usługi.
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejetnosci prowadzenia analizy statyki prostych płaskich i przestrzennych układów, będących w równowadze
C-2Umiejetność opisu ruchu punktu oraz bryły sztywnej
Treści programoweT-A-1Uwalnianie ciał od więzów
T-A-2Równowaga układów zbieżnych: płaskich i przestrzennych
T-A-3Równowaga dowolnego płaskiego układu sił
T-A-4Równowaga płaskich układów sił z tarciem
T-A-5Równowaga dowolnego przetrzennego układu sił
T-A-6Srodki ciężkości
T-A-7Kinematyka punktu: obliczanie toru, drogi, prędkości i przyspieszenia
T-A-8Kinematyka bryły wokół stałej osi: prędkości i przyspieszenia, składanie ruchów obrotowych - przełożenio
T-A-9Ruch płaski: pole prędkości
T-A-10Ruch złożony punktu
T-A-11Dwa kolokwia
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia audytoryjne - rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena oparta na podstawie odpowiedzi na ćwiczeniach oraz na podstawie sprawdzianów
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z ćwiczeń audytoryjnych na podstawie zapowiedzianych dwóch kolokwiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie orientuje się w zagadnieniu przedmiotu.
3,0Student nie opanował podstawowej wiedzy w stopniu wystarczającym do zrozumienia podstaw statyki i kinematyki.
3,5Student ogólnie orientuje się w zagadnieniach statyki i kinematyki.
4,0Student opanował podstawową wiedzę w stopniu wystarczająco potrzebnym do zastosowania je w dalszej edukacji.
4,5Student wykazuje się bardzo dobra znajomością przedmiotu.
5,0Student wykazuje się bardzo dobrą znajomością przedmiotu. Wykazuje dużą inicjatywę na wykładach i posiada umiejętność rozwiązywania zagadnień nietypowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPP4_1P_C06_K01Student ma świadomość roli inżyniera we współczesnej gospodarce i społeczeństwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPP4_1P_K03Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych, dba o dorobek i tradycję zawodu.
Cel przedmiotuC-2Umiejetność opisu ruchu punktu oraz bryły sztywnej
C-1Ukształtowanie umiejetnosci prowadzenia analizy statyki prostych płaskich i przestrzennych układów, będących w równowadze
Treści programoweT-A-11Dwa kolokwia
T-W-3Zbieżne układy sil: płaskie i przestrzenne
T-W-4Moment siły względem punktu i moment siły względem osi
T-W-8Pary sił w przestrzeni
T-W-13Ruch bryły sztywnej: stopnie swobody, twierdzenie o predkosciach dwóch punktów bryły
T-W-9Dowplny przestrzenny układ sił
T-W-5Pary siił na płaszczyznie
T-W-6Dowolny płaski układ sił
T-A-10Ruch złożony punktu
T-W-15Ruch płaski bryły
T-W-16Ruch kulisty i ogólny bryły
T-A-4Równowaga płaskich układów sił z tarciem
T-A-1Uwalnianie ciał od więzów
T-W-17Ruch złożony: przyspieszenie Coriolisa
T-A-2Równowaga układów zbieżnych: płaskich i przestrzennych
T-A-7Kinematyka punktu: obliczanie toru, drogi, prędkości i przyspieszenia
T-A-5Równowaga dowolnego przetrzennego układu sił
T-W-7Tarcie ślizgowe, toczne i tarcie w cięgnach
T-A-6Srodki ciężkości
T-W-10Środki ciężkości
T-W-1Podstawowe pojęcia i zasady statyki
T-A-3Równowaga dowolnego płaskiego układu sił
T-W-14Ruch postępowy i obrotowy bryły wokół stałej osi
T-A-8Kinematyka bryły wokół stałej osi: prędkości i przyspieszenia, składanie ruchów obrotowych - przełożenio
T-A-9Ruch płaski: pole prędkości
T-W-11Kinematyka punktu w prostokątnym układzie współrzędnych: równania ruchu, toru i drogi, prędkość i przyspieszenie
T-W-2Więzy i ich reakcje
T-W-12Ruch punktu w krzywoliniowym układzie współrzędnych: przyspieszenie normalne i styczne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2Cwiczenia audytoryjne - rozwiązywanie zadań
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów (po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń). Ocena końcowana podstawie oceny z egzaminu i oceny z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazał się podstawową wiedzą i świdomością jakie kompetencje powinien posiadać przyszły inżynier
3,5
4,0
4,5
5,0