Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0 (S1)

Sylabus przedmiotu Staż programowy 1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria produkcji w Przemyśle 4.0
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Staż programowy 1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Produkcją
Nauczyciel odpowiedzialny Michał Dolata <Michal.Dolata@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Emilia Bachtiak-Radka <Emilia.Bachtiak-Radka@zut.edu.pl>, Michał Dolata <Michal.Dolata@zut.edu.pl>, z przemysłu Osoba <itm@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 27,0 ECTS (formy) 27,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
praktykiPR2 12 27,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu podstaw zarządzania i inżynierii produkcji.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy o planowaniu, organizowaniu, sterowaniu i kontrolowaniu procesów produkcyjnych w przedsiębiorstwie, a także powiązań decyzyjnych i organizacyjnych planowania operatywnego i sterowania produkcją z planowania technicznego przygotowania produkcji.
C-2Nabycie umiejętności wykonywania obliczeń związanych z planowanem procesów produkcyjnych, a także planowaniem obciążeń pracowników jak i maszyn.
C-3Nabycie umiejętności planowania gospodarka magazynową i logistyką w przedsiębiorstwie.
C-4Nabycie umiejętności harmonogramowania prcesów produkcyjnych, wyznaczania czasów poszczególnych czynności, terminy rozpoczęcia i zakończenia zadań.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
praktyki
T-PR-1Poznanie zakresu działalności przedsiębiorstwa i struktury organizacyjnej jak i sposobu zarządzania. Zapoznanie się z misją, wizją, celami strategicznymi, polityką jakości systemu zarządzania w przedsiębiorstwie oraz zasadami opracowywania celów dotyczących jakości. Realizowane w trzech wybranych branżach.3
T-PR-2Podstawowe problemy planowania procesów głównych i pomocniczych. Planowanie obciążenia maszyn i pracowników. Efektywne planowanie zaopatrzenia. Planowanie zamówień magazynowych. Realizowane w trzech wybranych branżach.9
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
praktyki
A-PR-1uczestnictwo w zajęciach360
A-PR-2konsultacje z opiekunem stażu45
405

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Zajęcia praktyczne polegające na ćwiczeniu produkcyjnym, który polega na indywidualnym lub zespołowym rozwiązywaniu zadań problemowych, wymagających analizy decyzyjnej w planowaniu i sterowaniu przebiegiem procesu produkcji w danym przedsiębiorstwie.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocenianie postępów podczas realizacji projektów oraz umiejętności rozwiązywania zadań problemowych w zakresie planowania operatywnego i sterowania przebiegiem procesu produkcji w danym przedsiębiorstwie.
S-2Ocena formująca: Ocenianie indywidualnego lub zespołowego przygotowania jak i prezentacji wybranych problemów z zakresu standaryzowanych metod planowania i sterowania przebiegiem produkcji w danym przedsiębiorstwie.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie stażu programowego na podstawie wykonania projektu w przedsiebiorstwie.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPP4_1P_P01_W01
Student ma wiedzę analityczną z zakresu podstaw zarządzania procesami.
IPP4_1P_W03, IPP4_1P_W02C-1, C-2T-PR-2, T-PR-1M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPP4_1P_P01_U01
Student podrafi obliczyć paramery eksloatacyjne zaprojektowanych systemów produkcyjnych. Portafi zaplanować produkcję i przeprowadzić analizę pracy systemu produkcyjnego.
IPP4_1P_U09C-2T-PR-2, T-PR-1M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IPP4_1P_P01_K01
Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie.
IPP4_1P_K02C-2T-PR-2, T-PR-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPP4_1P_P01_W01
Student ma wiedzę analityczną z zakresu podstaw zarządzania procesami.
2,0
3,0Posiada wiedzę dotyczącą podstaw planowania, procesów produkcyjnych i pomocniczych jak i zarządzania ich przebiegiem w danym przedsiębiorstwie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPP4_1P_P01_U01
Student podrafi obliczyć paramery eksloatacyjne zaprojektowanych systemów produkcyjnych. Portafi zaplanować produkcję i przeprowadzić analizę pracy systemu produkcyjnego.
2,0
3,0Podstawowe umiejętności obliczania parametrów planistycznych związanych z przebiegiem procesów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IPP4_1P_P01_K01
Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie.
2,0Ujawnia brak zdyscyplinowania w trakcie słuchania i notowania wykładów oraz prowadzenia ćwiczeń zespołowych ukierunkowanych na rozwiązywanie zadań obliczeniowych symulujących zmiany w przebiegu procesu produkcji.
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań obliczeniowych symulujących zmiany w przebiegu procesu produkcji.
3,5
4,0Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu i prezentacji rozwiązań zadań na ćwiczeniach i zespołowych konsultacjach.
4,5
5,0Ujawnia własne dążenie do doskonalenia nabywanych umiejętności współpracy w zespole przy rozwiązywaniu zadań w analizie decyzyjnej w zakresie planowania i sterowania przebiegiem produkcji prototypowej oraz planowania operatywnego i sterowania przebiegiem produkcji seryjnej.

Literatura podstawowa

  1. Marek Brzeziński, Organizacja i sterowanie produkcją, Agencja Wydawnicza „Placet", Warszawa, 2002
  2. Banaszak Z., Kłos S., Mleczk J., Zintegrowane systemy zarządzania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2011
  3. Banaszak Z., Zarządzanie operacjami, Politechnika Zielonogórska, Zielona Góra, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Konosala Ryszard, Zastosowanie metod sztucznej inteligencji w inżynierii produkcji, WNT, Warszawa, 2002

Treści programowe - praktyki

KODTreść programowaGodziny
T-PR-1Poznanie zakresu działalności przedsiębiorstwa i struktury organizacyjnej jak i sposobu zarządzania. Zapoznanie się z misją, wizją, celami strategicznymi, polityką jakości systemu zarządzania w przedsiębiorstwie oraz zasadami opracowywania celów dotyczących jakości. Realizowane w trzech wybranych branżach.3
T-PR-2Podstawowe problemy planowania procesów głównych i pomocniczych. Planowanie obciążenia maszyn i pracowników. Efektywne planowanie zaopatrzenia. Planowanie zamówień magazynowych. Realizowane w trzech wybranych branżach.9
12

Formy aktywności - praktyki

KODForma aktywnościGodziny
A-PR-1uczestnictwo w zajęciach360
A-PR-2konsultacje z opiekunem stażu45
405
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPP4_1P_P01_W01Student ma wiedzę analityczną z zakresu podstaw zarządzania procesami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPP4_1P_W03Ma wiedzę w zakresie budowy, działania oraz diagnostyki, nadzoru, eksploatacji, trwałości i niezawodności systemów produkcyjnych zgodnie z koncepcją Przemysłu 4.0.
IPP4_1P_W02Zna i rozumie podstawowe pojęcia, zjawiska oraz metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między tymi zjawiskami, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu inżynierii mechanicznej na poziomie wyższym, niezbędną do zrozumienia, opisu, analizy i praktycznego rozwiązywania zadań w zakresie inżynierii produkcji w Przemyśle 4.0.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy o planowaniu, organizowaniu, sterowaniu i kontrolowaniu procesów produkcyjnych w przedsiębiorstwie, a także powiązań decyzyjnych i organizacyjnych planowania operatywnego i sterowania produkcją z planowania technicznego przygotowania produkcji.
C-2Nabycie umiejętności wykonywania obliczeń związanych z planowanem procesów produkcyjnych, a także planowaniem obciążeń pracowników jak i maszyn.
Treści programoweT-PR-2Podstawowe problemy planowania procesów głównych i pomocniczych. Planowanie obciążenia maszyn i pracowników. Efektywne planowanie zaopatrzenia. Planowanie zamówień magazynowych. Realizowane w trzech wybranych branżach.
T-PR-1Poznanie zakresu działalności przedsiębiorstwa i struktury organizacyjnej jak i sposobu zarządzania. Zapoznanie się z misją, wizją, celami strategicznymi, polityką jakości systemu zarządzania w przedsiębiorstwie oraz zasadami opracowywania celów dotyczących jakości. Realizowane w trzech wybranych branżach.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia praktyczne polegające na ćwiczeniu produkcyjnym, który polega na indywidualnym lub zespołowym rozwiązywaniu zadań problemowych, wymagających analizy decyzyjnej w planowaniu i sterowaniu przebiegiem procesu produkcji w danym przedsiębiorstwie.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocenianie indywidualnego lub zespołowego przygotowania jak i prezentacji wybranych problemów z zakresu standaryzowanych metod planowania i sterowania przebiegiem produkcji w danym przedsiębiorstwie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada wiedzę dotyczącą podstaw planowania, procesów produkcyjnych i pomocniczych jak i zarządzania ich przebiegiem w danym przedsiębiorstwie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPP4_1P_P01_U01Student podrafi obliczyć paramery eksloatacyjne zaprojektowanych systemów produkcyjnych. Portafi zaplanować produkcję i przeprowadzić analizę pracy systemu produkcyjnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPP4_1P_U09Ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym, potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności wykonywania obliczeń związanych z planowanem procesów produkcyjnych, a także planowaniem obciążeń pracowników jak i maszyn.
Treści programoweT-PR-2Podstawowe problemy planowania procesów głównych i pomocniczych. Planowanie obciążenia maszyn i pracowników. Efektywne planowanie zaopatrzenia. Planowanie zamówień magazynowych. Realizowane w trzech wybranych branżach.
T-PR-1Poznanie zakresu działalności przedsiębiorstwa i struktury organizacyjnej jak i sposobu zarządzania. Zapoznanie się z misją, wizją, celami strategicznymi, polityką jakości systemu zarządzania w przedsiębiorstwie oraz zasadami opracowywania celów dotyczących jakości. Realizowane w trzech wybranych branżach.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia praktyczne polegające na ćwiczeniu produkcyjnym, który polega na indywidualnym lub zespołowym rozwiązywaniu zadań problemowych, wymagających analizy decyzyjnej w planowaniu i sterowaniu przebiegiem procesu produkcji w danym przedsiębiorstwie.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocenianie postępów podczas realizacji projektów oraz umiejętności rozwiązywania zadań problemowych w zakresie planowania operatywnego i sterowania przebiegiem procesu produkcji w danym przedsiębiorstwie.
S-2Ocena formująca: Ocenianie indywidualnego lub zespołowego przygotowania jak i prezentacji wybranych problemów z zakresu standaryzowanych metod planowania i sterowania przebiegiem produkcji w danym przedsiębiorstwie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Podstawowe umiejętności obliczania parametrów planistycznych związanych z przebiegiem procesów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIPP4_1P_P01_K01Właściwa postawa i motywacja do pracy w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIPP4_1P_K02Jest gotowy do samodzielnego podejmowania decyzji oraz do określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, a także do współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role, umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów gospodarczych, także na rzecz interesu publicznego, uwzględniając wiedzę z zakresu aspektów prawnych i ekonomicznych, jest gotowy do przyjmowania odpowiedzialności za skutki tych działań.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności wykonywania obliczeń związanych z planowanem procesów produkcyjnych, a także planowaniem obciążeń pracowników jak i maszyn.
Treści programoweT-PR-2Podstawowe problemy planowania procesów głównych i pomocniczych. Planowanie obciążenia maszyn i pracowników. Efektywne planowanie zaopatrzenia. Planowanie zamówień magazynowych. Realizowane w trzech wybranych branżach.
T-PR-1Poznanie zakresu działalności przedsiębiorstwa i struktury organizacyjnej jak i sposobu zarządzania. Zapoznanie się z misją, wizją, celami strategicznymi, polityką jakości systemu zarządzania w przedsiębiorstwie oraz zasadami opracowywania celów dotyczących jakości. Realizowane w trzech wybranych branżach.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia praktyczne polegające na ćwiczeniu produkcyjnym, który polega na indywidualnym lub zespołowym rozwiązywaniu zadań problemowych, wymagających analizy decyzyjnej w planowaniu i sterowaniu przebiegiem procesu produkcji w danym przedsiębiorstwie.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocenianie postępów podczas realizacji projektów oraz umiejętności rozwiązywania zadań problemowych w zakresie planowania operatywnego i sterowania przebiegiem procesu produkcji w danym przedsiębiorstwie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Ujawnia brak zdyscyplinowania w trakcie słuchania i notowania wykładów oraz prowadzenia ćwiczeń zespołowych ukierunkowanych na rozwiązywanie zadań obliczeniowych symulujących zmiany w przebiegu procesu produkcji.
3,0Ujawnia mierne zaangażowanie się w pracy zespołowej przy rozwiązywaniu zadań obliczeniowych symulujących zmiany w przebiegu procesu produkcji.
3,5
4,0Ujawnia swą aktywną rolę w zespołowym przygotowywaniu i prezentacji rozwiązań zadań na ćwiczeniach i zespołowych konsultacjach.
4,5
5,0Ujawnia własne dążenie do doskonalenia nabywanych umiejętności współpracy w zespole przy rozwiązywaniu zadań w analizie decyzyjnej w zakresie planowania i sterowania przebiegiem produkcji prototypowej oraz planowania operatywnego i sterowania przebiegiem produkcji seryjnej.