Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (N1)
Sylabus przedmiotu Odnawialne źródła energii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Odnawialne źródła energii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Techniki Cieplnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Aleksander Stachel <Aleksander.Stachel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 1 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wskazana znajomość podstaw fizyki i termodynamiki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedmiot ma na celu zapoznanie studenta z tematyką pozyskiwania i wykorzystania energii z tzw. źródeł odnawialnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Bilans energetyczny Ziemi, klasyfikacja i zasoby energii konwencjonalnej i odnawialnej. DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2018/2001 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych. Podstawy prawne i cele polityki energetycznej promowania rozwoju nowych i odnawialnych form energii. Dostosowanie prawa i celów w zakresie zmiany klimatu do struktury rynku. Energia geotermiczna i jej zasoby. Sposoby pozyskiwania i wykorzystania ciepła geotermalnego. Energia promieniowania słonecznego; konwersja foto-biochemiczna, fototermiczna i fotowoltaiczna; metody i instalacje wykorzystujące EPS, przykłady wykorzystania. Energia wiatru: podstawy teoretyczne i przykłady praktycznego wykorzystania. Podstawy teoretyczne wykorzystania energii wody. Siłownie i elektrownie wodne. Energia mórz i oceanów; sposoby wykorzystania. Biomasa: technologie i kierunki energetycznego wykorzystania biomasy. Inne potencjalne źródła energii. | 18 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Samokształcenie | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 18 |
51 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Pytania i dyskusje sprawdzające w ramach realizowanych wykładów. Pisemne / ustne zaliczenie przedmiotu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C39-2_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować pojęcie energii ze źródeł odnawialnych i scharakteryzować poszczególne ich rodzaje. Powinien mieć wiedzę na temat sposobów praktycznego wykorzystania poszczególnych rodzajów OZE oraz możliwości i celowość ich użycia w określonych warunkach. Student powinien znać podstawy teoretyczne i uwarunkowania praktyczne stosowania poszczególnych rodzajów instalacji OZE. Powinien także umieć określić znaczenie wykorzystania odnawialnych źródeł energii w kontekscie potrzeb energetycznych człowieka i szeroko rozumianej gospodarki. | IM_1A_W02, IM_1A_W16 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C39-2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć korzystać z literatury technicznej w zakresie problematyki odnawialnych źródeł energii. Powinien rozumieć potrzebę i celowość wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych, a także umieć ocenić możliwości wykorzystania OZE w danych warunkach i dla danych potrzeb technicznych i energetycznych. | IM_1A_U01, IM_1A_U04, IM_1A_U06 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C39-2_K01 Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się. | IM_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C39-2_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować pojęcie energii ze źródeł odnawialnych i scharakteryzować poszczególne ich rodzaje. Powinien mieć wiedzę na temat sposobów praktycznego wykorzystania poszczególnych rodzajów OZE oraz możliwości i celowość ich użycia w określonych warunkach. Student powinien znać podstawy teoretyczne i uwarunkowania praktyczne stosowania poszczególnych rodzajów instalacji OZE. Powinien także umieć określić znaczenie wykorzystania odnawialnych źródeł energii w kontekscie potrzeb energetycznych człowieka i szeroko rozumianej gospodarki. | 2,0 | |
3,0 | Wykazanie się znajomością podstawowej wiedzy w zakresie OZE | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C39-2_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć korzystać z literatury technicznej w zakresie problematyki odnawialnych źródeł energii. Powinien rozumieć potrzebę i celowość wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych, a także umieć ocenić możliwości wykorzystania OZE w danych warunkach i dla danych potrzeb technicznych i energetycznych. | 2,0 | |
3,0 | Powinien rozumieć potrzebę i celowość wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych, a także umieć ocenić możliwości wykorzystania OZE w danych warunkach i dla danych potrzeb technicznych i energetycznych. Powinien umieć korzystać z literatury technicznej w zakresie problematyki OZE. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C39-2_K01 Student ma zdolność stosowania zdobytej wiedzy i nabytych umiejętności w dalszych etapach kształcenia się. | 2,0 | |
3,0 | Powinien mieć świadomość roli energii w gospodarce i społeczeństwie oraz mozliwości zaspokojenia związanych z tym potrzeb. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Cieśliński J., Mikielewicz J., Niekonwencjonalne źródła energii, Wyd. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1996
- Nowak W. Stachel A., Stan i perspektywy wykorzystania odnawialnych źródeł energii w Polsce, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2004
- Nowak W., Stachel A., Borsukiewicz-Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008
Literatura dodatkowa
- Nowak W., Sobański R., Kabat M., Kujawa T., Systemy pozyskiwania i wykorzystania energii geotermicznej, Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2000
- Gronowicz J., Niekonwencjonalne źródła energii, Radom - Poznań, 2008
- Praca zbiorowa, Odnawialne źródła energii. Poradnik, Tarbonus sp. z o.o., Kraków - Tarnobrzeg, 2008