Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (N1)

Sylabus przedmiotu Metodyka pracy umysłowej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria materiałowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metodyka pracy umysłowej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Dydycz <Bozena.Dydycz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 2 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Po ukończeniu kursu student będzie potrafił wykorzystywać różnorodne techniki ułatwiające powtarzanie i zapamiętywanie materiału. Będzie potrafił planować i racjonalnie gospodarować czasem pracy. Będzie potrafił stosować środki i techniki zwiększające jego atrakcyjność interpersonalną i zawodową profesjonalność

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Kategoria "pierwszego wrażenia" jako budująca nasz profesjonalny i osobisty obraz w oczach innych ludzi. Mowa ciała. Atrakcyjność interpersonalna. oddziaływania społeczne i techniki negocjacji oraz perswazji. Teorie uczenia się. Przechowywanie skutków uczenia się; jak można polepszyć pamięć? Wpływ indywidualnych cech jednostki na przebieg i rezultaty uczenia się. Aktywność poznawcza podmiotu i zaangażowanie emocjonalne jako warunek skutecznego i szybkiego uczenia się. Rola struktury I formy przyswajanych treści w procesie uczenia się. Techniki powtarzania materiału. Rodzaje rozumowań i myślenie twórcze.2
2

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach0
0

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3wykład konwersatoryjny
M-4prezentacja multimedialna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test z wykładu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_E02_W01
Wykazuje podstawową wiedzę dotyczącą kierowania procesem uczenia się i innych.
IM_1A_W18C-1T-W-1M-1, M-3, M-4, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_E02_U01
Student nabywa umiejętność efektywnej organizacji czasu pracy, potrafi zastosować w praktyce techniki i metody uczenia się.
IM_1A_U06C-1T-W-1M-1, M-3, M-4, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_E02_K01
Student stosuje środki i techniki zwiększające jego atrakcyjność interpersonalną i zawodową profesjonalność.
IM_1A_K03C-1T-W-1M-1, M-3, M-4, M-2S-1
IM_1A_E02_K02
Student efektywnie wykorzystuje różnorodne techniki ułatwiające powtarzanie i zapamiętywanie materiału.
IM_1A_K01C-1T-W-1M-1, M-3, M-4, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_E02_W01
Wykazuje podstawową wiedzę dotyczącą kierowania procesem uczenia się i innych.
2,0nie dotyczy
3,0nie dotyczy
3,5nie dotyczy
4,0nie dotyczy
4,5nie dotyczy
5,0nie dotyczy

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_E02_U01
Student nabywa umiejętność efektywnej organizacji czasu pracy, potrafi zastosować w praktyce techniki i metody uczenia się.
2,0
3,0Student nabywa umiejętność efektywnej organizacji czasu pracy, potrafi zastosować w praktyce techniki i metody uczenia się.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_E02_K01
Student stosuje środki i techniki zwiększające jego atrakcyjność interpersonalną i zawodową profesjonalność.
2,0Nie dotyczy
3,0Nie dotyczy
3,5Nie dotyczy
4,0Nie dotyczy
4,5Nie dotyczy
5,0Nie dotyczy
IM_1A_E02_K02
Student efektywnie wykorzystuje różnorodne techniki ułatwiające powtarzanie i zapamiętywanie materiału.
2,0Nie dotyczy
3,0Nie dotyczy
3,5Nie dotyczy
4,0Nie dotyczy
4,5Nie dotyczy
5,0Nie dotyczy

Literatura podstawowa

  1. Plewka Cz., Taraszkiewicz M, Uczymy się uczyć, Pedagogium Wydawnictwo OR TWM, Szczecin, 2010
  2. Jarmuszkiewicz J., Kurs szybkiego czytania, Videograf, Warszawa, 2002
  3. Lehrl S., Trening pamięci, Videograf, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Claldini R., Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2009
  2. Rebel G., Naturalna mowa ciała w socjotechnicznych metodach, Astrum, 1999

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kategoria "pierwszego wrażenia" jako budująca nasz profesjonalny i osobisty obraz w oczach innych ludzi. Mowa ciała. Atrakcyjność interpersonalna. oddziaływania społeczne i techniki negocjacji oraz perswazji. Teorie uczenia się. Przechowywanie skutków uczenia się; jak można polepszyć pamięć? Wpływ indywidualnych cech jednostki na przebieg i rezultaty uczenia się. Aktywność poznawcza podmiotu i zaangażowanie emocjonalne jako warunek skutecznego i szybkiego uczenia się. Rola struktury I formy przyswajanych treści w procesie uczenia się. Techniki powtarzania materiału. Rodzaje rozumowań i myślenie twórcze.2
2

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach0
0
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_E02_W01Wykazuje podstawową wiedzę dotyczącą kierowania procesem uczenia się i innych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_W18Ma elementarną wiedzę w zakresie zarządzania, w tym zarządzania jakością i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Po ukończeniu kursu student będzie potrafił wykorzystywać różnorodne techniki ułatwiające powtarzanie i zapamiętywanie materiału. Będzie potrafił planować i racjonalnie gospodarować czasem pracy. Będzie potrafił stosować środki i techniki zwiększające jego atrakcyjność interpersonalną i zawodową profesjonalność
Treści programoweT-W-1Kategoria "pierwszego wrażenia" jako budująca nasz profesjonalny i osobisty obraz w oczach innych ludzi. Mowa ciała. Atrakcyjność interpersonalna. oddziaływania społeczne i techniki negocjacji oraz perswazji. Teorie uczenia się. Przechowywanie skutków uczenia się; jak można polepszyć pamięć? Wpływ indywidualnych cech jednostki na przebieg i rezultaty uczenia się. Aktywność poznawcza podmiotu i zaangażowanie emocjonalne jako warunek skutecznego i szybkiego uczenia się. Rola struktury I formy przyswajanych treści w procesie uczenia się. Techniki powtarzania materiału. Rodzaje rozumowań i myślenie twórcze.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3wykład konwersatoryjny
M-4prezentacja multimedialna
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test z wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie dotyczy
3,0nie dotyczy
3,5nie dotyczy
4,0nie dotyczy
4,5nie dotyczy
5,0nie dotyczy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_E02_U01Student nabywa umiejętność efektywnej organizacji czasu pracy, potrafi zastosować w praktyce techniki i metody uczenia się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_U06Ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
Cel przedmiotuC-1Po ukończeniu kursu student będzie potrafił wykorzystywać różnorodne techniki ułatwiające powtarzanie i zapamiętywanie materiału. Będzie potrafił planować i racjonalnie gospodarować czasem pracy. Będzie potrafił stosować środki i techniki zwiększające jego atrakcyjność interpersonalną i zawodową profesjonalność
Treści programoweT-W-1Kategoria "pierwszego wrażenia" jako budująca nasz profesjonalny i osobisty obraz w oczach innych ludzi. Mowa ciała. Atrakcyjność interpersonalna. oddziaływania społeczne i techniki negocjacji oraz perswazji. Teorie uczenia się. Przechowywanie skutków uczenia się; jak można polepszyć pamięć? Wpływ indywidualnych cech jednostki na przebieg i rezultaty uczenia się. Aktywność poznawcza podmiotu i zaangażowanie emocjonalne jako warunek skutecznego i szybkiego uczenia się. Rola struktury I formy przyswajanych treści w procesie uczenia się. Techniki powtarzania materiału. Rodzaje rozumowań i myślenie twórcze.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3wykład konwersatoryjny
M-4prezentacja multimedialna
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test z wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nabywa umiejętność efektywnej organizacji czasu pracy, potrafi zastosować w praktyce techniki i metody uczenia się.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_E02_K01Student stosuje środki i techniki zwiększające jego atrakcyjność interpersonalną i zawodową profesjonalność.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_K03Ma świadomość ważności zachowania sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
Cel przedmiotuC-1Po ukończeniu kursu student będzie potrafił wykorzystywać różnorodne techniki ułatwiające powtarzanie i zapamiętywanie materiału. Będzie potrafił planować i racjonalnie gospodarować czasem pracy. Będzie potrafił stosować środki i techniki zwiększające jego atrakcyjność interpersonalną i zawodową profesjonalność
Treści programoweT-W-1Kategoria "pierwszego wrażenia" jako budująca nasz profesjonalny i osobisty obraz w oczach innych ludzi. Mowa ciała. Atrakcyjność interpersonalna. oddziaływania społeczne i techniki negocjacji oraz perswazji. Teorie uczenia się. Przechowywanie skutków uczenia się; jak można polepszyć pamięć? Wpływ indywidualnych cech jednostki na przebieg i rezultaty uczenia się. Aktywność poznawcza podmiotu i zaangażowanie emocjonalne jako warunek skutecznego i szybkiego uczenia się. Rola struktury I formy przyswajanych treści w procesie uczenia się. Techniki powtarzania materiału. Rodzaje rozumowań i myślenie twórcze.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3wykład konwersatoryjny
M-4prezentacja multimedialna
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test z wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie dotyczy
3,0Nie dotyczy
3,5Nie dotyczy
4,0Nie dotyczy
4,5Nie dotyczy
5,0Nie dotyczy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_E02_K02Student efektywnie wykorzystuje różnorodne techniki ułatwiające powtarzanie i zapamiętywanie materiału.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_K01Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
Cel przedmiotuC-1Po ukończeniu kursu student będzie potrafił wykorzystywać różnorodne techniki ułatwiające powtarzanie i zapamiętywanie materiału. Będzie potrafił planować i racjonalnie gospodarować czasem pracy. Będzie potrafił stosować środki i techniki zwiększające jego atrakcyjność interpersonalną i zawodową profesjonalność
Treści programoweT-W-1Kategoria "pierwszego wrażenia" jako budująca nasz profesjonalny i osobisty obraz w oczach innych ludzi. Mowa ciała. Atrakcyjność interpersonalna. oddziaływania społeczne i techniki negocjacji oraz perswazji. Teorie uczenia się. Przechowywanie skutków uczenia się; jak można polepszyć pamięć? Wpływ indywidualnych cech jednostki na przebieg i rezultaty uczenia się. Aktywność poznawcza podmiotu i zaangażowanie emocjonalne jako warunek skutecznego i szybkiego uczenia się. Rola struktury I formy przyswajanych treści w procesie uczenia się. Techniki powtarzania materiału. Rodzaje rozumowań i myślenie twórcze.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3wykład konwersatoryjny
M-4prezentacja multimedialna
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test z wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie dotyczy
3,0Nie dotyczy
3,5Nie dotyczy
4,0Nie dotyczy
4,5Nie dotyczy
5,0Nie dotyczy