Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (N1)

Sylabus przedmiotu Elementy chemii organicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria materiałowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elementy chemii organicznej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Polimerów
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Wilpiszewska <Katarzyna.Wilpiszewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy z zakresu chemii ogólnej (symbole i wzory chemiczne, pojęcie mola, liczby i masy atomowej, określanie masa cząsteczek, stechiometria równań chemicznych, podstawowe pierwiastki chemiczne, systematyka chemii nieorganicznej - tlenki, wodorotlenki, kwasy, zasady, sole).

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z wiadomościami dotyczącymi podstawowych grup związków organicznych
C-2Ukształtowanie umiejętności związanej z otrzymywaniem i zastosowaniem podstawowych grup związków organicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe definicje w chemii organicznej, budowa atomu, rodzaje wiązań chemicznych, izomeria1
T-W-2Alkany, alkeny, alkiny - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje1
T-W-3Alkohole, etery, związki epoksydowe - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje charakterystyczne2
T-W-4Aldehydy i ketony - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje charakterystyczne, Kwasy karboksylowe i bezwodniki kwasowe - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje2
T-W-5Benzen - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje charakterystyczne (wpływ sterujący podstawników) Fenole - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje2
T-W-6Związki wielopierścieniowe - nazewnictwo, reakcje charakterystyczne1
T-W-7Podstawowe definicje w chemii polimerów (polimer, oligomer, tworzywo sztuczne, żywica, stopień polimeryzacji, polidyspersja). Mechanizm i kinetyka procesu polimeryzacji rodnikowej.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Praca samodzielna8
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia.10
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Określenie wiedzy studenta i zrozumienia materiału z zakresu poprzedniego wykładu (w formie dyskusji).
S-2Ocena podsumowująca: Określenie wiedzy studenta zdobytej podczas kursu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_B08_W01
W wyniku uczestnictwa w kursie student powinien być w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia, opisać budowę atomu, wymienić i scharakteryzować grupy związków organicznych.
IM_1A_W03, IM_1A_W11C-1T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-3M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_B08_U01
W wyniku uczestnictwa w kursie student powinien umieć opisać wzorami grupy funkcyjne oraz podstawowe związki je zawierające, ponadto potrafi zaproponować związki chemiczne w celu otrzymania określonej grupy związków organicznych, a także zaproponować ich zastosowanie.
IM_1A_U01, IM_1A_U12C-2T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-3M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_B08_K01
Kreatywność w zakresie stosowania wiedzy dotyczącej chemii związków organicznych, nabycie świadomości podstawowych procesów chemicznych oraz szerokim stosowaniu związków chemicznych na co dzień.
IM_1A_K01, IM_1A_K02C-2T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-3M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_B08_W01
W wyniku uczestnictwa w kursie student powinien być w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia, opisać budowę atomu, wymienić i scharakteryzować grupy związków organicznych.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej podstawowych grup związków organicznych.
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę dotyczącą podstawowych grup związków organicznych.
3,5Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą grup związków organicznych podlegających ocenie.
4,0Student posiada wiedzę dotyczącą grup związków organicznych podlegających ocenie.
4,5Student posiada wiedzę dotyczącą grup związków organicznych podlegających ocenie. Potrafi scharakteryzować wszystkie grupy związków chemicznych.
5,0Student posiada wiedzę dotyczącą grup związków organicznych podlegających ocenie. Potrafi scharakteryzować wszystkie grupy związków chemicznych, potrafi przedstawić specyficzne reakcje chemiczne wszystkich grup związków organicznych podlegających ocenie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_B08_U01
W wyniku uczestnictwa w kursie student powinien umieć opisać wzorami grupy funkcyjne oraz podstawowe związki je zawierające, ponadto potrafi zaproponować związki chemiczne w celu otrzymania określonej grupy związków organicznych, a także zaproponować ich zastosowanie.
2,0Student nie potrafi przedstawić wzorów chemicznych podstawowych grup funkcyjnych i związków chemicznych.
3,0Student potrafi przedstawić wzory chemiczne podstawowych grup funkcyjnych i związków chemicznych.
3,5Student potrafi przedstawić wzory chemiczne grup funkcyjnych i związków chemicznych wraz z nomenklaturą.
4,0Student potrafi przedstawić wzory chemiczne grup funkcyjnych i związków chemicznych wraz z nomenklaturą. Potrafi przedstawić reakcje charakterystyczne grup związków organicznych.
4,5Student potrafi przedstawić wzory chemiczne grup funkcyjnych i związków chemicznych wraz z nomenklaturą. Potrafi przedstawić reakcje otrzymywania oraz reakcje charakterystyczne grup związków organicznych, a także zaproponować ich zastosowanie.
5,0Student potrafi przedstawić wzory chemiczne grup funkcyjnych i związków chemicznych wraz z nomenklaturą. Potrafi przedstawić reakcje otrzymywania oraz reakcje charakterystyczne grup związków organicznych, a także zaproponować ich zastosowanie. Ponadto potrafi zaproponować reagenty do otrzymania określonej grupy związków organicznych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IM_1A_B08_K01
Kreatywność w zakresie stosowania wiedzy dotyczącej chemii związków organicznych, nabycie świadomości podstawowych procesów chemicznych oraz szerokim stosowaniu związków chemicznych na co dzień.
2,0Student nie wykazuje się kreatywnością w zakresie stosowania wiedzy dotyczącej chemii związków organicznych.
3,0Student wykazuje się ograniczoną kreatywnością w zakresie stosowania wiedzy dotyczącej chemii związków organicznych.
3,5Student wykazuje się ograniczoną kreatywnością w zakresie stosowania wiedzy dotyczącej chemii związków organicznych oraz posiada ograniczoną świadomość podstawowych procesów chemicznych.
4,0Student wykazuje się kreatywnością w zakresie stosowania wiedzy dotyczącej chemii związków organicznych oraz posiada ograniczoną świadomość podstawowych procesów chemicznych.
4,5Student wykazuje się kreatywnością w zakresie stosowania wiedzy dotyczącej chemii związków organicznych oraz wykazuje świadomość podstawowych procesów chemicznych, a także szerokiego stosowania związków chemicznych w życiu prywatnym i zawodowym.
5,0Student wykazuje się kreatywnością w zakresie stosowania wiedzy dotyczącej chemii związków organicznych oraz posiada świadomość podstawowych procesów chemicznych, a także szerokiego stosowania związków chemicznych w życiu prywatnym i zawodowym.

Literatura podstawowa

  1. R.T. Morrison, R.N. Boyd, Chemia organiczna, PWN, Warszawa, 2008
  2. P. Mastalerz, Chemia organiczna, Wydawnictwa chemiczne, Wrocław, 2000
  3. Z. Florjańczyk, S. Penczek (pod red.), Chemia polimerów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. J. McMurry, Chemia organiczna, PWN, Warszawa, 2012
  2. J. F. Rabek, Współczesna wiedza o polimerach, PWN, Warszawa, 2009

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe definicje w chemii organicznej, budowa atomu, rodzaje wiązań chemicznych, izomeria1
T-W-2Alkany, alkeny, alkiny - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje1
T-W-3Alkohole, etery, związki epoksydowe - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje charakterystyczne2
T-W-4Aldehydy i ketony - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje charakterystyczne, Kwasy karboksylowe i bezwodniki kwasowe - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje2
T-W-5Benzen - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje charakterystyczne (wpływ sterujący podstawników) Fenole - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje2
T-W-6Związki wielopierścieniowe - nazewnictwo, reakcje charakterystyczne1
T-W-7Podstawowe definicje w chemii polimerów (polimer, oligomer, tworzywo sztuczne, żywica, stopień polimeryzacji, polidyspersja). Mechanizm i kinetyka procesu polimeryzacji rodnikowej.1
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Praca samodzielna8
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia.10
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_B08_W01W wyniku uczestnictwa w kursie student powinien być w stanie zdefiniować podstawowe pojęcia, opisać budowę atomu, wymienić i scharakteryzować grupy związków organicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_W03Ma wiedzę w zakresie chemii obejmującą: 1) Budowę materii 2) Stany skupienia materii 3) Elementy termodynamiki chemicznej 4) Statykę i kinetykę reakcji chemicznych 5) Podstawy elektrochemii i chemii organicznej niezbędną do zrozumienia hierarchicznej budowy i ich właściwości materiałowych oraz zrozumienie wzajemnych oddziaływań materiału z otoczeniem
IM_1A_W11Ma wiedzę w zakresie budowy chemicznej, struktury i morfologii materiałów: - metalicznych - ceramicznych - polimerowych - kompozytowych niezbędną do zrozumienia właściwości materiałów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z wiadomościami dotyczącymi podstawowych grup związków organicznych
Treści programoweT-W-4Aldehydy i ketony - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje charakterystyczne, Kwasy karboksylowe i bezwodniki kwasowe - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje
T-W-1Podstawowe definicje w chemii organicznej, budowa atomu, rodzaje wiązań chemicznych, izomeria
T-W-6Związki wielopierścieniowe - nazewnictwo, reakcje charakterystyczne
T-W-5Benzen - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje charakterystyczne (wpływ sterujący podstawników) Fenole - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje
T-W-7Podstawowe definicje w chemii polimerów (polimer, oligomer, tworzywo sztuczne, żywica, stopień polimeryzacji, polidyspersja). Mechanizm i kinetyka procesu polimeryzacji rodnikowej.
T-W-2Alkany, alkeny, alkiny - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje
T-W-3Alkohole, etery, związki epoksydowe - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje charakterystyczne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Określenie wiedzy studenta zdobytej podczas kursu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej podstawowych grup związków organicznych.
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę dotyczącą podstawowych grup związków organicznych.
3,5Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą grup związków organicznych podlegających ocenie.
4,0Student posiada wiedzę dotyczącą grup związków organicznych podlegających ocenie.
4,5Student posiada wiedzę dotyczącą grup związków organicznych podlegających ocenie. Potrafi scharakteryzować wszystkie grupy związków chemicznych.
5,0Student posiada wiedzę dotyczącą grup związków organicznych podlegających ocenie. Potrafi scharakteryzować wszystkie grupy związków chemicznych, potrafi przedstawić specyficzne reakcje chemiczne wszystkich grup związków organicznych podlegających ocenie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_B08_U01W wyniku uczestnictwa w kursie student powinien umieć opisać wzorami grupy funkcyjne oraz podstawowe związki je zawierające, ponadto potrafi zaproponować związki chemiczne w celu otrzymania określonej grupy związków organicznych, a także zaproponować ich zastosowanie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
IM_1A_U12Potrafi określić specyfikę materiału do warunków jego eksploatacji
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności związanej z otrzymywaniem i zastosowaniem podstawowych grup związków organicznych
Treści programoweT-W-4Aldehydy i ketony - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje charakterystyczne, Kwasy karboksylowe i bezwodniki kwasowe - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje
T-W-6Związki wielopierścieniowe - nazewnictwo, reakcje charakterystyczne
T-W-5Benzen - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje charakterystyczne (wpływ sterujący podstawników) Fenole - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje
T-W-7Podstawowe definicje w chemii polimerów (polimer, oligomer, tworzywo sztuczne, żywica, stopień polimeryzacji, polidyspersja). Mechanizm i kinetyka procesu polimeryzacji rodnikowej.
T-W-2Alkany, alkeny, alkiny - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje
T-W-3Alkohole, etery, związki epoksydowe - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje charakterystyczne
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Określenie wiedzy studenta i zrozumienia materiału z zakresu poprzedniego wykładu (w formie dyskusji).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przedstawić wzorów chemicznych podstawowych grup funkcyjnych i związków chemicznych.
3,0Student potrafi przedstawić wzory chemiczne podstawowych grup funkcyjnych i związków chemicznych.
3,5Student potrafi przedstawić wzory chemiczne grup funkcyjnych i związków chemicznych wraz z nomenklaturą.
4,0Student potrafi przedstawić wzory chemiczne grup funkcyjnych i związków chemicznych wraz z nomenklaturą. Potrafi przedstawić reakcje charakterystyczne grup związków organicznych.
4,5Student potrafi przedstawić wzory chemiczne grup funkcyjnych i związków chemicznych wraz z nomenklaturą. Potrafi przedstawić reakcje otrzymywania oraz reakcje charakterystyczne grup związków organicznych, a także zaproponować ich zastosowanie.
5,0Student potrafi przedstawić wzory chemiczne grup funkcyjnych i związków chemicznych wraz z nomenklaturą. Potrafi przedstawić reakcje otrzymywania oraz reakcje charakterystyczne grup związków organicznych, a także zaproponować ich zastosowanie. Ponadto potrafi zaproponować reagenty do otrzymania określonej grupy związków organicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIM_1A_B08_K01Kreatywność w zakresie stosowania wiedzy dotyczącej chemii związków organicznych, nabycie świadomości podstawowych procesów chemicznych oraz szerokim stosowaniu związków chemicznych na co dzień.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_K01Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
IM_1A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera – technologa materiałów, w tym jej wpływ na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności związanej z otrzymywaniem i zastosowaniem podstawowych grup związków organicznych
Treści programoweT-W-4Aldehydy i ketony - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje charakterystyczne, Kwasy karboksylowe i bezwodniki kwasowe - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje
T-W-6Związki wielopierścieniowe - nazewnictwo, reakcje charakterystyczne
T-W-5Benzen - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje charakterystyczne (wpływ sterujący podstawników) Fenole - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje
T-W-7Podstawowe definicje w chemii polimerów (polimer, oligomer, tworzywo sztuczne, żywica, stopień polimeryzacji, polidyspersja). Mechanizm i kinetyka procesu polimeryzacji rodnikowej.
T-W-2Alkany, alkeny, alkiny - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje
T-W-3Alkohole, etery, związki epoksydowe - nazewnictwo, otrzymywanie, reakcje charakterystyczne
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Określenie wiedzy studenta i zrozumienia materiału z zakresu poprzedniego wykładu (w formie dyskusji).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje się kreatywnością w zakresie stosowania wiedzy dotyczącej chemii związków organicznych.
3,0Student wykazuje się ograniczoną kreatywnością w zakresie stosowania wiedzy dotyczącej chemii związków organicznych.
3,5Student wykazuje się ograniczoną kreatywnością w zakresie stosowania wiedzy dotyczącej chemii związków organicznych oraz posiada ograniczoną świadomość podstawowych procesów chemicznych.
4,0Student wykazuje się kreatywnością w zakresie stosowania wiedzy dotyczącej chemii związków organicznych oraz posiada ograniczoną świadomość podstawowych procesów chemicznych.
4,5Student wykazuje się kreatywnością w zakresie stosowania wiedzy dotyczącej chemii związków organicznych oraz wykazuje świadomość podstawowych procesów chemicznych, a także szerokiego stosowania związków chemicznych w życiu prywatnym i zawodowym.
5,0Student wykazuje się kreatywnością w zakresie stosowania wiedzy dotyczącej chemii związków organicznych oraz posiada świadomość podstawowych procesów chemicznych, a także szerokiego stosowania związków chemicznych w życiu prywatnym i zawodowym.